Seks voor het huwelijk: mag dat écht niet?
Seks voor het huwelijk is een zonde. Een stel dat seks heeft, is voor God eigenlijk al getrouwd en moet dan ook maar voor de wet en de kerk trouwen, zo wordt gesteld. Voorheen geloofde ik dit en meende het te kunnen onderbouwen met Bijbelteksten. Maar achteraf denk ik dat ik verkeerd zat. Achteraf denk ik dat ik in die stellingen geloofde omdat ik bang was. Ik was bang om niet meer bij de kerk te horen als ik dit niet geloofde. Ik wilde bij het goede horen. En ik wilde niet uitgesloten of veroordeeld worden. Eigenlijk was angst voor uitsluiting en veroordeling mijn motivatie om te denken dat God tegen seks voor het huwelijk is.
Maar… vindt God seks voor het huwelijk écht verkeerd? Afgelopen jaar heb ik geprobeerd alle argumenten voor de stelling “je mag van God geen seks hebben voor het huwelijk” te verzamelen. Ook heb ik gekeken in hoeverre die argumenten te weerleggen zijn. Ik heb twintig argumenten kunnen vinden. Die argumenten, en hun weerleggingen, heb ik beschreven een e-book dat gratis te downloaden is via deze link. Daarnaast komen een aantal argumenten terug in een reeks van acht artikelen die gepubliceerd worden op CIP.nl. Dit is het eerste artikel. In dit artikel staat een argument centraal dat ik recent nog hoorde. Iemand zei “als je seks hebt gehad, ben je voor God eigenlijk al getrouwd”.
Als je seks hebt gehad, ben je voor God eigenlijk al getrouwd, toch?
Dit argument wordt weleens onderbouwd met 1 Korintiërs 6:16. Daar staat: “Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees zijn”. Met andere woorden; door seks word je “één vlees”. En als je eenmaal één bent geworden, mag je (volgens Markus 10:8-9) niet meer scheiden. Dat lijkt een goede reden om te geloven dat je volgens God beter geen seks kunt hebben voor het huwelijk... maar toch is het te weerleggen:
Weerlegging
In 1 Korintiërs 6:16 wordt gesproken over een lichamelijke eenwording: “één lichaam” en “één vlees”. Maar, als twee mensen seks hebben met elkaar, veranderen ze niet in een Siamese tweeling. Ons vlees wordt niet “één”… tenzij de seks resulteert in het krijgen van kinderen. In kinderen zijn twee mensen niet meer twee, maar één vlees. Het kan dus zo zijn, dat Paulus met deze “eenwording” doelde op het verwekken van kinderen. Als Paulus doelde op een psychische of geestelijke vorm van eenwording, zou het logischer zijn geweest om niet expliciet de woorden “lichaam” en “vlees” te gebruiken, maar “ziel” of “geest”.
Als we met die gedachte Markus 10 lezen, staat er zoiets als: De Farizeeërs vroegen aan Jezus “Mag een man zomaar zijn vrouw verstoten?”. Jezus zei “Als een man zijn ouders verlaat en zich aan zijn vrouw hecht, krijgen die twee kinderen. Als God twee mensen zo heeft samengevoegd, is het niet mogelijk om die twee nog van elkaar te scheiden.”
Misschien dat deze interpretatie wat weerstand oproept. Daarom hierbij wat extra onderbouwing:
Als “één vlees worden” zou moeten worden geïnterpreteerd als een huwelijk, kan dat moeilijk worden verenigd met wat Jezus zegt in Johannes 4. We lezen daar dat Jezus tegen een Samaritaanse vrouw zegt dat de man waar ze mee leeft niet echt haar man is. Zou deze vrouw dan samenleven met een man waar ze geen seks mee had? Dat lijkt mij, zeker bij een vrouw die al vijf andere mannen had gehad, onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk had ze wel degelijk seks gehad met de man waar ze mee leefde. Toch zei Jezus dat die partner niet haar “man” was. Als Jezus hier zegt dat een samenwonende vrouw niet getrouwd is, is dat lastig te verenigen met de stelling dat seks hebben gelijk staat aan trouwen.
Er zit ook een moeilijkheid in het woord “scheiden” dat in Markus 10:9 wordt gebruikt: “laat de mens dat niet scheiden.” Om te kunnen scheiden, moet je eerst getrouwd zijn. Daardoor lijkt er indirect in deze tekst te staan dat er bij een vleselijke eenwording een huwelijk is ontstaan. In het Grieks zijn er echter verschillende woorden voor echtscheiding. In dit vers wordt het woord “chorizo” gebruikt. Dit woord gebruikt Jezus ook wanneer Hij in Handelingen 1:4 de discipelen zegt dat ze niet uit Jeruzalem moeten weggaan (chorizo), maar dat ze eerst moeten wachten op de Heilige Geest. Paulus vraagt in Romeinen 8 wie ons zal scheiden (chorizo) van de liefde van Christus. Chorizo kan dus verwijzen naar echtscheiding, maar ook naar het scheiden van personen, plaatsen en dingen. Een huwelijk is te scheiden. Een kind niet. Daarom denk ik dat toen Jezus zei “laat een mens dat niet scheiden”, dat Hij bedoelde “je kunt een kind niet uit elkaar halen”.
Jezus bekommert zich bij echtscheiding om kinderen. Ik denk dat dit de reden is dat Hij, toen de farizeeërs vroegen of een man zomaar mag scheiden, over kinderen begon. Misschien begrepen sommige mensen die Jezus hadden gehoord dit wel, en brachten ze daarna (vers 13) kinderen bij Hem, zodat Hij ze zou aanraken.
Dit was één van de twintig argumenten in het boekje. Samen met de overige argumenten wordt in dit boekje geconcludeerd dat er geen Bijbelse onderbouwing is voor de stelling dat seks voor het huwelijk volgens God verkeerd is. Vanuit die conclusie wil ik iedere christen aanmoedigen om de veroordeling van mensen die wél seks hebben voor het huwelijk, te stoppen. Gelovigen die seks hebben voor het huwelijk zijn geen “nepchristenen”. Ook zijn ze niet minder rechtvaardig doordat ze seks hebben voor het huwelijk. We hoeven mensen die seks hebben, zonder getrouwd te zijn, niet uit te sluiten van het avondmaal, de doop, de belijdenis of enige taak, ambt of bediening in de gemeente. Laten we het taboe doorbreken om anders te denken over dit onderwerp, en laten we zorgen dat mensen die Jezus nog niet kennen, zich niet tegengehouden zullen voelen om Gods Koninkrijk binnen te gaan vanwege een regel die niet in de Bijbel staat. Er is namelijk maar één manier om gerechtvaardigd te worden, en dat is door het werk van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha.
Dit is de eerste aflevering van een serie met Tim van Dijl over seks voor het huwelijk. Iedere donderdag publiceert CIP.nl een nieuw artikel in deze 8-delige serie.
Praatmee