Seks voor het huwelijk is een zonde tegen het zevende gebod, toch?

Dagelijks leven 1 oktober 2020 Tim van Dijl
Tim van Dijl

Dit is het tweede deel in een reeks van acht artikelen over seks voor het huwelijk. In dit artikel staan we stil bij de gedachte dat seks voor het huwelijk verkeerd zou zijn omdat het ingaat tegen het zevende gebod.

Onderbouwing
In vraag 108 en 109 van de Heidelbergse Catechismus staat dat het zevende gebod ons leert dat “alle onkuisheid van God vervloekt is, en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde, kuis en ingetogen leven moeten, hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten”, en dat “Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden, gedachten, lusten, en wat den mens daartoe trekken kan.” Deze lering wordt onderbouwd met tien Bijbelteksten.

Aan die tien teksten kunnen ook teksten over hoererij en ontucht worden toegevoegd, aangezien ook dat onkuis is. In Deuteronomium 22 staat bijvoorbeeld: “Wanneer een man een vrouw neemt, bij haar komt, en vervolgens een afkeer van haar krijgt, en als hij haar dan allerlei dingen ten laste legt, haar een slechte naam bezorgt, en zegt: Deze vrouw heb ik tot vrouw genomen, maar toen ik tot haar naderde, ontdekte ik dat ze geen maagd meer was, dan moeten de vader van dit meisje en haar moeder het bewijs van de maagdelijkheid van het meisje meenemen en naar de oudsten van de stad brengen, naar de poort… Als dit woord waar is, als ontdekt wordt dat het meisje geen maagd meer was, dan moeten zij het meisje naar buiten brengen, naar de deur van het huis van haar vader, en de mannen van haar stad moeten haar met stenen stenigen, zodat zij sterft, want zij heeft een schandelijke daad in Israël begaan door hoererij te bedrijven in het huis van haar vader. Zo moet u het kwaad uit uw midden wegdoen.” Als iemand al seks blijkt te hebben gehad voor het huwelijk, wordt dat dus hoererij genoemd. Ook over Tamar, nadat ze zwanger bleek te zijn, werd in Genesis 38:24 gezegd “Tamar, uw schoondochter, heeft hoererij bedreven en zie, ze is ook zwanger door die hoererij. Toen zei Juda: Breng haar de stad uit en laat haar verbrand worden!”. In Baäl-Peor bedreven de Israëlieten hoererij (Numeri 25): wat ze deden was buitenechtelijke seks hebben. Kortom: seks voor het huwelijk is hoererij.

Dat seks voor het huwelijk “hoererij” is, zit overigens ook in de definitie opgesloten: Het Griekse (porneia) en Hebreeuwse (zanah) woord voor hoererij wordt in de Strongs concordantie* vertaald met fornication. De Engelse definitie van fornication is sexual intercourse between people not married to each other. Of in het Nederlands: seks tussen mensen die niet getrouwd zijn met elkaar. Seks buiten het huwelijk is dus hoererij en hoererij is een zonde.

Het ‘zevende gebod’ spreekt niet over seks voor het huwelijk.

Porneia kan ook worden vertaald met “ontucht”. In 1 Thessalonicenzen 4:3-4 staat: “Want dit is de wil van God: uw heiliging, dat u uzelf onthoudt van de ontucht, en dat ieder van u zijn lichaam weet te bezitten in heiliging en eerbaarheid”. Seks buiten het huwelijk is per definitie ontucht en hoererij.

Weerlegging
Zowel de vragen als de antwoorden van zondag 41 spreken niet over seks voor het huwelijk. Ze spreken met name over “onkuisheid’. Het woord “kuis” komt twee keer voor in de Statenvertaling. Beide keren heeft het geen betrekking op “seks voor het huwelijk”. In de tien verwijzingen die de Heidelbergse Catechismus gebruikt wordt ook niet gesproken over seks voor het huwelijk. Ook het ‘zevende gebod’ spreekt niet over seks voor het huwelijk. Daar staat namelijk “U zult niet echtbreken” (Exodus 20:14). Het Hebreeuwse woord dat hier wordt gebruikt voor “echtbreken” is Naäf. Dit woord betekent overspel. Het heeft dus niet de betekenis van onkuisheid, hoererij, ontucht, echtscheiding of iets dergelijks. Daarom bevatten zowel het zevende gebod, de uitleg van de catechismus over het zevende gebod alsook de Bijbelteksten die de catechismus gebruikt, geen onderbouwing voor de bewering dat seks voor het huwelijk verkeerd zou zijn… tenzij seks voor het huwelijk onder de noemer van “hoererij” of “ontucht” zou vallen. Dat is echter geenszins het geval, om de volgende redenen:

Ten eerste is het vrij heftig om het woord “hoererij” te gebruiken voor seks voor het huwelijk. Het woord “hoererij” bevat het woord “hoer”. Een hoer is iemand die voor geld seks heeft met wie maar wil betalen. Een dergelijke heftige lading is weerzinwekkend en voelt buitenproportioneel. Het voelt als een oordeel. Zeker als er dan ook nog wordt gesproken over het stenigen en verbranden van vrouwen die dergelijke dingen hebben gedaan. Het lijkt misschien heel bijbels om “seks voor het huwelijk” als “hoererij” te bestempelen, maar Jezus Christus laat ons zien dat Hij verder kijkt dan “Bijbelse argumenten”. In Johannes 8 zien we hoe de Farizeeërs en Schriftgeleerden met Bijbelse argumenten Jezus vroegen of de overspelige vrouw moest worden gestenigd (Johannes 8). Jezus veroordeelde de vrouw niet. Hij haalde die heftige lading van het oordeel af en zei “zondig niet meer” (vers 11).

Zo zit er ook een gedachte en doel achter het gebod dat je niet aan hoererij mag doen: God wil niet met Zijn Geest in een hoerenlichaam wonen.

Ten tweede is het belangrijk om het achterliggende doel van het verbod op hoererij te begrijpen. Dit achterliggende doel wordt door Paulus in 1 Korintiërs 6 beschreven. Hij zegt daar (vrij vertaald): “In principe mag je alles doen wat je maar wilt (vers 12). Je moet alleen wel weten dat je lichaam een tempel van Gods Geest is. Als je seks hebt, word je één lichaam met degene met wie je seks hebt. Gods Geest komt dan wonen in dat één geworden lichaam. Hij wil echter in een mooie tempel wonen, en niet in een hoerenlichaam. Daarom mag je niet aan hoererij doen.” Daarom is hoererij dus verkeerd: God wil niet met zijn Geest in een hoerenlichaam wonen. De gedachte dat seks voor het huwelijk niet mag omdat het “hoererij” is, gaat voorbij aan de achterliggende bedoeling die Paulus hierboven beschrijft. Het is net zoals Jezus Die zegt dat de mens er niet is voor de sabbat, maar de sabbat voor de mens (Markus 2:27). Er zit een gedachte en een doel achter het sabbatsgebod. Zo zit er ook een gedachte en doel achter het gebod dat je niet aan hoererij mag doen: God wil niet met Zijn Geest in een hoerenlichaam wonen.

Sprekend over achterliggende doelen, kan nog worden opgemerkt dat mensen in Nederland, gelovig of ongelovig, voor 1960 over het algemeen tegen seks voor het huwelijk waren. De pil was nog niet op de markt en condooms waren (en zijn) onbetrouwbaar en niet zo makkelijk verkrijgbaar als nu. Er waren te veel risico’s verbonden aan seks voor het huwelijk. Het achterliggende doel dat mensen voor 1960 hadden was het voorkomen van zwangerschappen en soa’s. Nadat anticonceptie zoals de pil en de condoom makkelijker beschikbaar werden, waren veel mensen niet meer tegen seks voor het huwelijk.

Het argument dat porneia vertaald wordt met fornication, en fornication gedefinieerd wordt als sexual intercourse between people not married to each other, en dat dat weer vertaald kan worden met “seks tussen mensen die niet getrouwd zijn met elkaar”, en dat vervolgens de subvorm “seks voor het huwelijk” daarbinnen valt, bevat een paar kronkels. Sowieso bevat deze redenering vier denkstappen en zijn al die denkstappen gevoelig voor fouten. Daarnaast klopt het niet dat porneia vertaald kan worden met fornication. De Strongs concordantie vertaalt het woord porneia met illicit sexual intercourse (onwettige seksuele gemeenschap). Dat is de kern waar het om draait bij de vertaling. Vervolgens worden in de Strongs Concordantie zeven van deze “onwettige” vormen van seks beschreven, waar fornication er één van is. Fornication is dus niet de directe vertaling van het woord porneia. In de tijd dat James Strong, de schrijver van de concordantie, leefde (1822-1894) was fornication ook daadwerkelijk “onwettig”. Zo is er in 1974 nog iemand in New Jersey veroordeeld vanwege fornication, op basis van een wet uit het jaar 1796. Tegenwoordig is seks voor het huwelijk niet meer onwettig. Daarom is het lastig te onderbouwen dat seks voor het huwelijk nu nog steeds als porneia moet worden gezien. Daarom kan het dus ook geen hoererij of ontucht meer worden genoemd.

Dit was het tweede deel in een reeks van acht artikelen over seks voor het huwelijk. Wil je een idee krijgen waar de andere artikelen over gaan? Dan kun je het e-book dat Tim van Dijl heeft geschreven over seks voor het huwelijk gratis downloaden via deze link.

* De Strongs concordantie is een soort woordenboek van alle Hebreeuwse en Griekse woorden die in de Bijbel zijn gebruikt.

Praatmee

Beluister onze podcast

#390 Elisabeth van Zijl en Carolien Pape over hun diepe worsteling, geloofsreis en bevrijdingsproces
Of beluister op:

Meerartikelen

Elisabeth van Zijl en Carolien Pape
Podcast

Cvandaag podcast over een diepe worsteling, schuld en bevrijding

Wat schuilt er achter een eetstoornis? In de nieuwste aflevering van de Cvandaag podcast gaan Carolien Pape en Elisabeth van Zijl in gesprek over de diepe worsteling die vaak onzichtbaar blijft. Ze delen hun persoonlijke verhalen over verstoord eetge

Ds. P. W. J. van den Toorn
Video

CGK-predikant moedigt singles aan om zich aan te melden bij christelijke datingsites

"Als je je niet kunt of wilt beheersen, zoek dan een weg om te gaan trouwen. Als je alleen bent en je wilt heel graag, ga dan actief op zoek. Op datingsites of op plekken waar je een christelijke man of vrouw tegen kan komen", aldus ds. P. W. J. van

Johan Schep
Video

Johan Schep wijst op elementen uit de zondvloed die vooruitwijzen naar Jezus

In de achtste aflevering van 'Jezus in het Oude Testament' neemt evangelist Johan Schep de luisteraar mee door Genesis 8. In dit hoofdstuk komt de watervloed tot een einde. Schep bespreekt niet alleen wat er gebeurt, maar gaat ook in op de diepere be

yahaya
Nieuws

Nigeriaanse catechist Tobias Yahaya overleeft moordaanslag en vergeeft de dader

In een regio waar christenen een kleine minderheid vormen en hun geloof openlijk belijden risico’s met zich meebrengt, koos catechist Tobias Yahaya voor de weg van standvastigheid en vergeving. Nadat hij ternauwernood een moordaanslag overleefde, ver

Nederland Zingt
Video

Dankliederen uit de Bovenkerk: 'Groot is Uw trouw'

In de Bovenkerk in Kampen klinkt dankbaarheid en vertrouwen in God. In deze muziekvideo van Nederland Zingt worden de liederen Wij danken U en Groot is Uw trouw samen gezongen. De samenzang ademt lof en aanbidding en herinnert eraan dat God trouw bli

Leenard Kanselaar
Podcast

Hoe begeleid je kinderen online? In gesprek met Leenard Kanselaar

Tieners groeien op in een wereld vol sociale media, games en invloedrijke online voorbeelden. Dat roept bij ouders en opvoeders veel vragen op. In deze podcast van Uitgeverij Gideon gaat Leenard Kanselaar in op die digitale leefwereld. Hij deelt inzi

Heilige Grond
Podcast

Bestaat er een christelijke stem in de politiek? Ruard Ganzevoort en Roel Kuiper in gesprek

Dit jaar ging Nederland naar de stembus. Wat is christelijke politiek eigenlijk? Bestaat er zoiets als een christelijke stem, of vraagt het evangelie om iets anders? In deze aflevering van de podcast Heilige Grond gaan Ruard Ganzevoort en Roel Kuiper

Kerst
Boekfragment

All You Need Is Love: Met Kerst kust de hemel de aarde

Nog een paar dagen, en half Nederland zit op de bank met chips en tissues. Klaar voor het jaarlijkse snottermoment bij All You Need is Love. Robert ten Brink stapt weer in zijn rol als verbinder. Als boodschapper van hereniging en hoop. Leesvraag: Wa

Meerartikelen

Jos Strengholt
Opinie

CGK valt ondanks Sola Scriptura uiteen: Nicea was niet genoeg

Dit jaar werd wereldwijd met vreugde de oecumene gevierd rond de herdenking van de geloofsbelijdenis van Nicea uit 325 na Christus. Intussen vallen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) uiteen, hoewel alle betrokkenen van harte de Geloofsbelijde

Isabel Vaughan-Spruce
Nieuws

Pro-life activiste moet opnieuw voor rechter verschijnen na stil gebed bij abortuskliniek

Een Britse pro-life activiste moet opnieuw voor de rechtbank verschijnen vanwege stil gebed bij een abortuskliniek in Birmingham. Het gaat om Isabel Vaughan-Spruce. Zij bad zwijgend in een zogenoemde 'safe access zone'. Dit is een landelijk vastgeleg

Iran
Nieuws

Lange gevangenisstraffen Iraanse christenen voor gewone geloofspraktijken

Een Iraanse christen die ernstig ziek is, is samen met vier andere gelovigen veroordeeld tot lange gevangenisstraffen vanwege haar geloof. Dat melden mensenrechtenorganisaties Article 18 en de National Council of Resistance of Iran. Het toont opnieuw

Kevin Rideout
Nieuws

Ontvoerde Amerikaanse zendingspiloot na twee maanden nog altijd spoorloos in Niger

Het is bijna twee maanden geleden dat de Amerikaanse zendingspiloot Kevin Rideout werd ontvoerd in Niger. Lokale christenen maken zich grote zorgen. Zij horen weinig over pogingen om hem te redden. Volgens The Christian Post is er weinig bekend over

Arend van der Heijden
Video

Komende zondag is kok Arend van der Heijden te gast in Hour of Power

In Hour of Power is sterkok Arend van der Heijden te gast. Jarenlang kookte hij voor beroemdheden, zoals Bruce Springsteen en Madonna, maar zijn liefde voor koken bleek onlosmakelijk verbonden met zijn liefde voor mensen. Daarom verruilde hij topkeuk

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vraagt kerkgangers om niet over andere avondmaalsgangers te oordelen

"Rondom de bediening van het heilig avondmaal zijn wij heel erg hard bezig met de buitenkant. Als we in de kerk zitten, zijn we buitengewoon geïnteresseerd in wie er wel of niet aangaat", aldus ds. G. van Zanden. In een recente preek riep de predikan

Glorify
Video

Koren bundelen stemmen voor ontroerend kerstnummer

In aanloop naar Kerst is er weer een nieuwe muzikale parel verschenen. Mannenkoor Ailanthus uit Wezep en het gemengd koor Glorify uit Meppel bundelden hun stemmen voor een sfeervolle uitvoering van Gods liefde kerst. Onder leiding van dirigent Marco

eritrea
Nieuws

Eritrea laat christenen vrij, maar zeven kerkleiders zitten na 21 jaar nog gevangen

De Eritrese overheid heeft de afgelopen weken een groep gevangenen vrijgelaten. Onder hen bevinden zich ook christenen. Dat melden Open Doors en andere betrouwbare bronnen. Toch overheerst geen vreugde, maar zorg. Zeven prominente kerkleiders zitten

Bajesagenda
Persbericht

Bijbelteksten als anker: Bajesagenda biedt gevangenen houvast en hoop

"In de Bajesagenda staat bij elke dag een Bijbeltekst: een uitspraak van een Bijbelse persoon die laat zien wat er in hem of haar omging. Bijvoorbeeld de wens om het anders te doen, of een verlangen naar een andere manier van denken. Daarmee geeft de

Arnold Wiegersma
Interview

Arnold bekeerde zich van New Age: “God raakte mij aan op de paranormale beurs”

Het begon als een zoektocht naar verlichting, maar eindigde met een ontmoeting die zijn leven voorgoed veranderde. Arnold Wiegersma uit Drachten zat jarenlang diep in de New Age. Totdat hij op een paranormale beurs onverwacht stuitte op een stand van

Kerst
Boekfragment

Vreugde die niet afhankelijk is van omstandigheden

Habakuk leeft in een tijd van chaos. Er dreigt oorlog, het onrecht groeit en Gods volk lijkt aan zijn lot overgelaten. De profeet heeft eerder in het boek zijn vragen en worstelingen eerlijk uitgesproken. Waarom grijpt God niet in? Waarom lijkt het k

Chris Verhagen
Opinie

Alliantie met cultuurchristenen: waarom zwijgen geen optie is

De recente discussie over samenwerking met zogenoemde cultuurchristenen raakt aan een dieperliggend probleem binnen het Nederlandse christendom. De vraag is niet allereerst met wie christenen allianties aangaan, maar of de kerk haar eigen opdracht no