Heeft God de Joden (tijdelijk) verworpen?

Verdieping 21 februari 2025 6 minuten Drs. Piet Guijt
Drs. Piet Guijt

'Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?', schrijft Paulus in Romeinen 11:15. De (ham-)vraag bij de exegese van deze tekst is: Wie verwerpt wie en wie neemt wie aan? Met andere woorden: is er in deze tekst bij ‘hun’ sprake van een objectieve genitief (God verwerpt de Joden, die dus het object zijn) of van een subjectieve genitief? (de Joden, als subject, verwerpen God, i.c. Jezus Christus). Wij zullen eerst nadenken over de verwerping. Verderop komt ook de aanneming (in Rom. 11:15b) aan de orde.

Vele theologen menen (en ook de NBV-vertaling gaat ervan uit) dat bij ‘hun’ verwerping sprake is van een objectieve genitief, dat wil zeggen dat God de Joden heeft verworpen. Daarbij haast men zich om erbij te vermelden dat God de Joden (uiteraard) niet definitief heeft verworpen of verstoten (want dat zou in strijd zijn met o.a. Rom. 11:1 en 11 waar staat dat God Zijn volk niet verstoten heeft), maar dat het slechts een tijdelijke terzijdestelling van de Joden is, of dat God tijdelijk Zijn aangezicht voor de Joden heeft verborgen.

2. Waarom een subjectieve genitief?
In dit artikel wil ik aantonen dat een subjectieve genitief veel meer voor de hand ligt. Sterker nog, dat logisch is af te leiden dat het niet anders kan gaan dan over een subjectieve genitief! Dus dat Paulus in Romeinen 11:15a met ‘hun verwerping’ bedoelde te zeggen dat het de Joden waren die Christus verworpen hadden.

Want als er sprake zou zijn van een objectieve genitief, dan zou het eerste deel van Romeinen 11:15 een vreemde zin worden. Want dan zou men moeten concluderen dat God, om de wereld te redden, de Joden zou hebben verworpen of terzijde zou hebben moeten stellen. Dat is toch onzinnig want God heeft voor de gehele wereld, dus ook voor Joden, Zijn Zoon gegeven! De subjectieve genitief is daarom veel logischer, en mijns inziens ook de enig juiste. Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dát was tot verzoening en heil van de mensheid.

Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dát was tot verzoening en heil van de mensheid.

Als wij Romeinen 11:13,14 erbij betrekken, dan bevatten die twee teksten nog een extra bevestiging van de opvatting dat in vers 15 sprake is van een subjectieve genitief. Paulus zegt: “Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de na-ijver van mijn vlees en bloed mocht opwekken, en enigen uit hen behouden” (Rom. 11:13,14).

Paulus wil met een hartstochtelijke oproep zijn volksgenoten tot geloof in Jezus brengen, mede en juist omdat het ook Gods wil is. Immers, God wil dat niemand verloren gaat (Matt. 18:14) en dat alle mensen, ook de Joden, tot erkentenis der waarheid komen (1 Tim. 2:4). En Paulus weet hoe mooi en verheugend het zal zijn als ook zijn volksgenoten tot geloof in Jezus komen en Hem als hun Verlosser en Heiland aannemen (‘hun aanneming’ in Rom. 11:15b), en uit de geestelijke dood opstaan in een nieuw leven met Christus (Rom. 6:4). Het is dan toch niet aannemelijk dat het God zou zijn die de Joden zou verwerpen?

En ook als we nog naar Romeinen 11:12 kijken, dan zien we een volgende bevestiging van de subjectieve genitief in vers 15. Immers, de val of overtreding betreft die van de Joden, niet die van God.

3. Weerlegging van de objectieve genitief
Maar hoe komen vele theologen er dan toe om in Romeinen 11:15 een objectieve genitief te veronderstellen? Dus dat Paulus zou hebben bedoeld te zeggen dat God de Joden (tijdelijk) verworpen had. Wat zijn hun (vermeende) argumenten? We zullen er een aantal van bezien.

Een theoloog noemt de volgende drie redenen voor een objectieve genitief.

God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al!

“a. De zin [in Rom. 11:15] gaat verder met "hun aanvaarding" (ἡ πρόσλημψις), een woord dat nergens anders in het Nieuwe Testament wordt gebruikt behalve hier: God haalt hen weer naar zich toe (πρόσ) nadat Hij hen van Zich afwierp (ἀπο). Later in 14:3 en 15:7 gebruikt Paulus een verwant woord dat beide keren gaat over dat Christus de gelovigen aanvaard heeft (προσλαμβάνω). Hij nam hen langszij, in huis, trok hen naar Zich toe. Dat is een sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding van de Joden door God zal komen. Daarmee staat in contrast dat Hij hun nu eerst van Zich afwierp”.

Dat het ene woord ‘aanvaarding’ nergens anders voor komt, zal wel zo zijn. Dat God ons in Christus aanvaardt, is op zich uiteraard waar, maar dat is nog geen argument voor het aantonen van de objectieve genitief in Romeinen 11:15. En ook de zin “een sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding door God van de Joden zal komen”, is merkwaardig. Want God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al! We kunnen denken aan bijvoorbeeld Johannes 3:16 en Handelingen 1:8 “gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea .. “. En, kwam Jezus niet om “in de eerste plaats voor u zijn Knecht doen opstaan om u te zegenen, door eenieder uwer af te brengen van zijn boosheden” (Hand. 3:26)?

“b. Een tweede reden is de agenda die Hij [God] Zelf voert. Paulus’ basisargument in Romeinen 9-11 is dat God verantwoordelijk is voor Israëls geestelijke koppigheid, en niet ontvankelijkheid. God heeft hen een geest van verdoving gegeven, dat zij niet zien, schrijft hij (11:8). Zij zijn afgehouwen (11:17)”.  

Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Dit lijkt mij toch de omgekeerde wereld! De Joden zélf zijn verantwoordelijk voor hun geestelijke koppigheid. Dat kan men zien aan het hele betoog van Paulus met opmerkingen als ‘Ik vraag dan’, ‘Wat dan’? etc. Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Het in vers 17 genoemde woord ‘afgehouwen’’ of ‘weggebroken’ lijkt te suggereren dat God dat (eigenmachtig?) doet, maar het is niets anders dan een gevolg van het ongeloof van die Joden.

“c. De meeste theologen nemen 11:15 als een objectieve genitief, dat God Israël van Zich afwierp om eerst de natiën in te gaan, om de volkeren Jezus aan te bieden en welkom te heten op de edele Joodse stam, thuis… en dat Hij aan het einde der tijden Zich weer over Israël ontfermt, het Joodse volk naar Zich toehaalt (Rom.11:25-27, Hand.15:14-17 e.a.)”.

Eerlijk gezegd, ben ik toch wel verbaasd over de zin “dat God Israël van Zich afwierp om eerst de natiën in te gaan, de volkeren Jezus aan te bieden”. Maar Jezus gaf toch Zijn leven voor zowel Joden als niet-Joden?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven.

Een andere theoloog wijst ter verdediging van een objectieve genitief op de soevereiniteit van God. Het is toch ook God die een bedekking gaf (2 Kor. 3) en die wegneemt (zoals we nu bij veel bekeerde Joden zien)? En toch "God gaf hen een diepe slaap" (Rom. 11:8)?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven. Een bedekking ontstaat als de mens ongehoorzaam aan God is. En als de mens Jezus Christus als zijn of haar Verlosser aanneemt, dan wordt die bedekking weggenomen (2 Kor. 3:16).

En wat betreft Romeinen 11:8 kan men niet zeggen dat het God was die hen (de Joden) een diepe slaap gaf (Rom. 11:8), zoals een citaat uit Deuteronomium 29:4 en Jesaja 29:10 lijkt te suggereren. Wie de moeite neem om de context van deze verzen te lezen en te overdenken, zal ontdekken dat de diepe slaap de eigen schuld van mensen was en is. In dit verband wil ik graag wijzen op dit artikel: Wie verhardde farao en gaf de Joden een diepe slaap?

4. Conclusie
Ik meen dat ik heb kunnen aantonen dat in Romeinen 11:15 zowel bij de verwerping als bij de aanneming sprake is (zelfs: moet zijn) van een subjectieve genitief.

De conclusie is ook dat het onderscheid tussen definitieve verwerping en tijdelijke terzijdestelling, of tussen definitieve verwerping en Gods houding ten opzichte van zijn volk, in Romeinen 11:15 niet aan de orde is. Sommige theologen maken dit onderscheid wel, maar de tekst zelf biedt daar geen aanleiding toe.

Drs. Piet Guijt is gepensioneerd universitair docent en Bijbelleraar.

Praatmee

Beluister onze podcast

#353 Ds. Bram & Marco Hofland over de crisis binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Verkiezingen Duitsland
Nieuws

Duitse kerken waarschuwen in aanloop naar verkiezingsdag tegen 'extreemrechts'

Op zondag 23 februari gaan de Duitsers naar de stembus, omdat de progressieve coalitieregering van kanselier Olaf Scholz voortijdig is gevallen. In aanloop naar de verkiezingsdag spreken kerken zich uit tegen de opkomst van 'extreemrechts', zo merkt

Pro-life activisme Schotland
Nieuws

Christelijke pro-life activiste gearresteerd in Schotland

In Schotland is een 74-jarige pro-life activiste gearresteerd omdat ze zich niet aan de bufferzone rond een abortuskliniek zou hebben gehouden. De Schotse politie bevestigt dat de vrouw woensdag in Glasgow is gearresteerd en aangeklaagd, laat Christi

Vincent Karremans
Nieuws

Onderzoek naar stijgende abortuscijfers op komst

Het aantal abortussen in Nederland is in 2023 fors gestegen. Staatssecretaris Vincent Karremans (VWS) is nieuwsgierig naar de gestegen cijfers en stemt in met een onderzoek. Tegelijkertijd benadrukt hij dat hij vrouwen niet gaat vragen naar redenen v

Kerk Congo
Nieuws

Gruwelijke gebeurtenis in kerk Congo leidt tot Kamervragen

Afgelopen weekend werden er 70 mensen onthoofd gevonden in een protestantse kerk in Congo. Een groep Kamerleden van verschillende partijen (SGP, CU, VVD, NSC, BBB, CDA en JA21) heeft schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Buitenlandse Zaken

Goed, beter, best
Video

Zondag in Hour of Power zijn de makers van de podcast 'Goed, beter, best' te gast

Aanstaande zondag zijn de makers van de podcast ‘Goed, beter, best’ te gast in Hour of Power. De evangelische Godwin, de protestantse Henk-Jan en de katholieke Paul storten zich op belangrijke levensvragen terwijl ze op zoek zijn naar het goede, bete

Ds. W. P. Emaus
Video

Ds. Emaus wijst op uitspraak Corrie ten Boom: 'Breng je koffer met zonden en zorgen bij de Heere'

'Als je je koffer met zonden en zorgen bij de Heere brengt, dan moet je die ook bij Hem achterlaten.' Deze uitspraak van Corrie ten Boom haalde ds. W. P. Emaus onlangs aan in een preek. De hervormde predikant uit Oud-Beijerland vertelde, ter illustra

Preektocht
Nieuws

Vierde editie preektocht binnenkort van start

In Jaarsveld gaat op woensdag 2 april 2025 een vierde ‘Preektocht’ van start. De Preektocht begint om 9.30 uur in de Hervormde kerk (Kerkstraat 5) te Jaarsveld. De eerste drie Preektochten werden in verschillende delen van Friesland gehouden: De Frie

Opperrabbijn Jacobs
Column

Ik ben geen (koosjere) snackbar waar je een loempia bestelt

Een overleg tussen rabbijnen en de PKN bracht waardevolle gesprekken over solidariteit, maar ook zichtbare verschillen aan het licht, zo merkt opperrabbijn Jacobs op in zijn nieuwe dagboek. Na een drukke periode, leek zijn agenda ineens leeg, maar da

Meerartikelen

Drs. L.E. (Ernst) Leeftink
Opinie

Synodecommissie walst als een roze olifant door de NGK-porseleinkast

De Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK) worstelen met hun visie op homoseksuele relaties. Een eerder voorstel op de landelijke synode om geen concrete uitspraken te doen over homoseksuele relaties werd door de opstellers van het studierapport Ruimt

Gijzelaars Israël
Nieuws

CU-Kamerlid over overdragen gijzelaars: 'Sadistische gang van zaken'

Hamas gaf donderdag vier lichamen vrij. Volgens het Israëlische leger blijkt uit een identificatieproces dat het om drie gijzelaars, die op 7 oktober 2023 werden ontvoerd, en een onbekend persoon gaat. Het lichaam van Shiri Bibas is door Hamas niet v

Diederik van Dijk
Video

SGP verzet zich tegen voorstel over verbod op 'homogenezing'

"Een initiatiefvoorstel om conversiehandelingen - in de volksmond homogenezing - te verbieden, wie kan daar nu tegen zijn? Maar deze initiatiefwet betekent meer dan alleen het invoeren van een verbod", zo stelde SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Woensd

Kerk
Nieuws

Indonesische christenen opgeschrikt door vlag aan wooncomplex: 'Jullie zijn niet welkom'

De christelijke gemeente Lanraki uit Paccerakkang (Indonesië) werd begin deze maand opgeschrikt door een vlag die in de buurt van hun kerk was opgehangen. Op de vlag, die aan de wand van een wooncomplex hing, stond de tekst: 'Alle moslims van Paccera

De Open Hof
Nieuws

Vrouwelijke predikant aanvaardt beroep samenwerkingsgemeente NGK-CGK

Voor het eerst krijgt een samenwerkingsgemeente van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK) en Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) een vrouw als predikant. Kerkelijk werker Anita Abbring (55) heeft het beroep dat door De Open Hof in Alkmaar op

Koptische christenen
Nieuws

Christelijke meisjes in Egypte steeds vaker doelwit van gedwongen bekering en huwelijk

Een recent rapport van de Nederlandse theologe Sonja Dahlmans, uitgebracht door de organisatie Coptic Solidarity, werpt nieuw licht op een zorgwekkend patroon in Egypte: de gedwongen bekering en huwelijken van jonge christelijke vrouwen. Het rapport

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt over Franse kunstschilder die vioolspelende zwerver in zijn atelier uitnodigde

"We denken altijd, en dat is een ongelooflijk misverstand, dat we de eerste stap moeten zetten als God iets met ons beginnen wil", aldus ds. G. van Zanden. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee merkte - aan de hand van een verhaal over een Frans

Pamela Pyle
Positief nieuws

Arts spreekt zich uit over Jezus-ervaringen van terminale patiënten

De Amerikaanse arts dr. Pamela Prince Pyle heeft in haar werk met terminale patiënten vaak bijzondere momenten meegemaakt. Ze zag hoe mensen op de drempel van de eeuwigheid Jezus zagen en Zijn naam riepen. In haar onlangs verschenen boek deelt de vro

Veilige Kerk
Nieuws

Veilige Kerk het land in: Regioavonden over veilig jeugdwerk

Na de drukbezochte landelijke conferentie Veilige Kerk in november, trekt de organisatie van 12 tot en met 22 mei 2025 het land in. Tijdens vier Regioavonden staat het onderwerp veilig jeugdwerk centraal. Jongeren zijn de meest kwetsbare groep als he

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

In de Bijbel horen we vaak van welvaart (en dat is geen toeval)

Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest over geld en macht. Danwel lees je over machtige mensen die geld doorschuiven aan wie aan hun kant staat, dan wel hoor je van rijken die de macht om- of opkopen. Dat is niet iets nieuws. Het is altijd

Ds. A. A. Egas
Opinie

Ik voel me hartelijk en geestelijk verbonden met de HHK

Onlangs verscheen op Cvandaag het nieuwsartikel 'Ds. Egas verkiest 'latrelatie' met ongehoorzame CGK’ers boven HHK'. Daardoor is onbedoeld de indruk ontstaan dat ik geen (geestelijke) verbondenheid zou ervaren met broeders uit de Hersteld Hervormde K

Prof. dr. Willem Ouweneel
Column

Oordeel niet over christenen die zichzelf van het leven beroven

We vinden in de Bijbel drie (eigenlijk vier) gevallen van zelfdoding. Het eerste was dat van koning Saul tijdens de strijd tegen de Filistijnen op het gebergte Gilboa. Toen Saul zag dat hij de strijd ging verliezen en hij niet in handen van de Filist