Heeft God de Joden (tijdelijk) verworpen?

Verdieping 21 februari 2025 6 minuten Drs. Piet Guijt
Drs. Piet Guijt

'Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?', schrijft Paulus in Romeinen 11:15. De (ham-)vraag bij de exegese van deze tekst is: Wie verwerpt wie en wie neemt wie aan? Met andere woorden: is er in deze tekst bij ā€˜hun’ sprake van een objectieve genitief (God verwerpt de Joden, die dus het object zijn) of van een subjectieve genitief? (de Joden, als subject, verwerpen God, i.c. Jezus Christus). Wij zullen eerst nadenken over de verwerping. Verderop komt ook de aanneming (in Rom. 11:15b) aan de orde.

Vele theologen menen (en ook de NBV-vertaling gaat ervan uit) dat bij ā€˜hun’ verwerping sprake is van een objectieve genitief, dat wil zeggen dat God de Joden heeft verworpen. Daarbij haast men zich om erbij te vermelden dat God de Joden (uiteraard) niet definitief heeft verworpen of verstoten (want dat zou in strijd zijn met o.a. Rom. 11:1 en 11 waar staat dat God Zijn volk niet verstoten heeft), maar dat het slechts een tijdelijke terzijdestelling van de Joden is, of dat God tijdelijk Zijn aangezicht voor de Joden heeft verborgen.

2. Waarom een subjectieve genitief?
In dit artikel wil ik aantonen dat een subjectieve genitief veel meer voor de hand ligt. Sterker nog, dat logisch is af te leiden dat het niet anders kan gaan dan over een subjectieve genitief! Dus dat Paulus in Romeinen 11:15a met ā€˜hun verwerping’ bedoelde te zeggen dat het de Joden waren die Christus verworpen hadden.

Want als er sprake zou zijn van een objectieve genitief, dan zou het eerste deel van Romeinen 11:15 een vreemde zin worden. Want dan zou men moeten concluderen dat God, om de wereld te redden, de Joden zou hebben verworpen of terzijde zou hebben moeten stellen. Dat is toch onzinnig want God heeft voor de gehele wereld, dus ook voor Joden, Zijn Zoon gegeven! De subjectieve genitief is daarom veel logischer, en mijns inziens ook de enig juiste. Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dƔt was tot verzoening en heil van de mensheid.

Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dƔt was tot verzoening en heil van de mensheid.

Als wij Romeinen 11:13,14 erbij betrekken, dan bevatten die twee teksten nog een extra bevestiging van de opvatting dat in vers 15 sprake is van een subjectieve genitief. Paulus zegt: ā€œIk spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de na-ijver van mijn vlees en bloed mocht opwekken, en enigen uit hen behoudenā€ (Rom. 11:13,14).

Paulus wil met een hartstochtelijke oproep zijn volksgenoten tot geloof in Jezus brengen, mede en juist omdat het ook Gods wil is. Immers, God wil dat niemand verloren gaat (Matt. 18:14) en dat alle mensen, ook de Joden, tot erkentenis der waarheid komen (1 Tim. 2:4). En Paulus weet hoe mooi en verheugend het zal zijn als ook zijn volksgenoten tot geloof in Jezus komen en Hem als hun Verlosser en Heiland aannemen (ā€˜hun aanneming’ in Rom. 11:15b), en uit de geestelijke dood opstaan in een nieuw leven met Christus (Rom. 6:4). Het is dan toch niet aannemelijk dat het God zou zijn die de Joden zou verwerpen?

En ook als we nog naar Romeinen 11:12 kijken, dan zien we een volgende bevestiging van de subjectieve genitief in vers 15. Immers, de val of overtreding betreft die van de Joden, niet die van God.

3. Weerlegging van de objectieve genitief
Maar hoe komen vele theologen er dan toe om in Romeinen 11:15 een objectieve genitief te veronderstellen? Dus dat Paulus zou hebben bedoeld te zeggen dat God de Joden (tijdelijk) verworpen had. Wat zijn hun (vermeende) argumenten? We zullen er een aantal van bezien.

Een theoloog noemt de volgende drie redenen voor een objectieve genitief.

God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al!

ā€œa. De zin [in Rom. 11:15] gaat verder met "hun aanvaarding" (į¼” Ļ€ĻĻŒĻƒĪ»Ī·Ī¼ĻˆĪ¹Ļ‚), een woord dat nergens anders in het Nieuwe Testament wordt gebruikt behalve hier: God haalt hen weer naar zich toe (Ļ€ĻĻŒĻƒ) nadat Hij hen van Zich afwierp (ἀπο). Later in 14:3 en 15:7 gebruikt Paulus een verwant woord dat beide keren gaat over dat Christus de gelovigen aanvaard heeft (Ļ€ĻĪæĻƒĪ»Ī±Ī¼Ī²Ī¬Ī½Ļ‰). Hij nam hen langszij, in huis, trok hen naar Zich toe. Dat is een sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding van de Joden door God zal komen. Daarmee staat in contrast dat Hij hun nu eerst van Zich afwierpā€.

Dat het ene woord ā€˜aanvaarding’ nergens anders voor komt, zal wel zo zijn. Dat God ons in Christus aanvaardt, is op zich uiteraard waar, maar dat is nog geen argument voor het aantonen van de objectieve genitief in Romeinen 11:15. En ook de zin ā€œeen sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding door God van de Joden zal komenā€, is merkwaardig. Want God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al! We kunnen denken aan bijvoorbeeld Johannes 3:16 en Handelingen 1:8 ā€œgij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea .. ā€œ. En, kwam Jezus niet om ā€œin de eerste plaats voor u zijn Knecht doen opstaan om u te zegenen, door eenieder uwer af te brengen van zijn booshedenā€ (Hand. 3:26)?

ā€œb. Een tweede reden is de agenda die Hij [God] Zelf voert. Paulus’ basisargument in Romeinen 9-11 is dat God verantwoordelijk is voor IsraĆ«ls geestelijke koppigheid, en niet ontvankelijkheid. God heeft hen een geest van verdoving gegeven, dat zij niet zien, schrijft hij (11:8). Zij zijn afgehouwen (11:17)ā€.  

Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Dit lijkt mij toch de omgekeerde wereld! De Joden zĆ©lf zijn verantwoordelijk voor hun geestelijke koppigheid. Dat kan men zien aan het hele betoog van Paulus met opmerkingen als ā€˜Ik vraag dan’, ā€˜Wat dan’? etc. Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Het in vers 17 genoemde woord ā€˜afgehouwen’’ of ā€˜weggebroken’ lijkt te suggereren dat God dat (eigenmachtig?) doet, maar het is niets anders dan een gevolg van het ongeloof van die Joden.

ā€œc. De meeste theologen nemen 11:15 als een objectieve genitief, dat God IsraĆ«l van Zich afwierp om eerst de natiĆ«n in te gaan, om de volkeren Jezus aan te bieden en welkom te heten op de edele Joodse stam, thuis… en dat Hij aan het einde der tijden Zich weer over IsraĆ«l ontfermt, het Joodse volk naar Zich toehaalt (Rom.11:25-27, Hand.15:14-17 e.a.)ā€.

Eerlijk gezegd, ben ik toch wel verbaasd over de zin ā€œdat God IsraĆ«l van Zich afwierp om eerst de natiĆ«n in te gaan, de volkeren Jezus aan te biedenā€. Maar Jezus gaf toch Zijn leven voor zowel Joden als niet-Joden?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven.

Een andere theoloog wijst ter verdediging van een objectieve genitief op de soevereiniteit van God. Het is toch ook God die een bedekking gaf (2 Kor. 3) en die wegneemt (zoals we nu bij veel bekeerde Joden zien)? En toch "God gaf hen een diepe slaap" (Rom. 11:8)?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven. Een bedekking ontstaat als de mens ongehoorzaam aan God is. En als de mens Jezus Christus als zijn of haar Verlosser aanneemt, dan wordt die bedekking weggenomen (2 Kor. 3:16).

En wat betreft Romeinen 11:8 kan men niet zeggen dat het God was die hen (de Joden) een diepe slaap gaf (Rom. 11:8), zoals een citaat uit Deuteronomium 29:4 en Jesaja 29:10 lijkt te suggereren. Wie de moeite neem om de context van deze verzen te lezen en te overdenken, zal ontdekken dat de diepe slaap de eigen schuld van mensen was en is. In dit verband wil ik graag wijzen op dit artikel: Wie verhardde farao en gaf de Joden een diepe slaap?

4. Conclusie
Ik meen dat ik heb kunnen aantonen dat in Romeinen 11:15 zowel bij de verwerping als bij de aanneming sprake is (zelfs: moet zijn) van een subjectieve genitief.

De conclusie is ook dat het onderscheid tussen definitieve verwerping en tijdelijke terzijdestelling, of tussen definitieve verwerping en Gods houding ten opzichte van zijn volk, in Romeinen 11:15 niet aan de orde is. Sommige theologen maken dit onderscheid wel, maar de tekst zelf biedt daar geen aanleiding toe.

Drs. Piet Guijt is gepensioneerd universitair docent en Bijbelleraar.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

siloam
Nieuws

Archeologen ontdekken indrukwekkende muur bij badwater van Siloam

In Jeruzalem hebben archeologen een monumentale muur blootgelegd die deel uitmaakte van de oorspronkelijke waterwerken rond de vijver van Siloam. Dit is de plaats waar Jezus een man genas die vanaf zijn geboorte blind was en in het badwater zijn ogen

Pearl Jozefzoon
Interview

Pearl Jozefzoon: "Ik zag hoe de kerk in Rwanda werkt aan verzoening en vrede"

Zangeres Pearl Jozefzoon bezocht als ambassadeur van Tearfund het Afrikaanse Rwanda, een land met een pijnlijke geschiedenis Ʃn zichtbare hoop. De verhalen van veerkracht, vergeving en wederopbouw maakten diepe indruk. Deze inspirerende ervaringen ne

Opperrabbijn
Dagelijks leven

O Nederland let op uw saeck

Opperrabbijn Jacobs mag de toekomst van Joods-Nederland dan somber inzien, hij is vastbesloten om niet te zwichten voor angst. Wel hoort hij steeds vaker om zich heen dat mensen zich zorgen maken over onder meer godsdienstvrijheid in de toekomst. Daa

Israƫl-Palestinaconflict
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller zet vraagtekens bij onvoorwaardelijke steun voor Israƫl

In de vragenrubriek van Refoweb stelde een lezer een indringende vraag over het Israƫl-Palestinaconflict. Hij vroeg zich af waarom christenen Bijbels gezien vaak aan de kant van Israƫl staan, terwijl Palestijnen door de geschiedenis heel hun land ver

Basiliek
Persbericht

Vanessa Nakate en Paul Schenderling hoofdsprekers op GroenGelovig 2025

De Oegandese klimaatactivist Vanessa Nakate en econoom/theoloog Paul Schenderling zijn hoofdsprekers op GroenGelovig 2025. Het evenement is een initiatief van Tearfund en wil bezoekers inspireren Ʃn handelingsperspectief bieden om hun leven en omgevi

Natasja Bos
Interview

Natasja Bos ontdekte moederlijke kant van God: "Bij Hem is ruimte om te rouwen"

Ze verloor haar moeder op jonge leeftijd. Vond troost in de armen van God. En schreef daar een boek over: Het moederhart van God. Coach en schrijver Natasja Bos (35) ontdekte een diepere laag van Gods liefde die ze tot dan toe niet had gekend: Zijn m

Wilkin van de Kamp
Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp: 3 betekenissen van geloof in de Bijbel

In een nieuwe overdenking legt Wilkin van de Kamp uit dat het Griekse woord pistis in het Nieuwe Testament drie verschillende dimensies van geloof beschrijft: geloof in God, geloof als vrucht en geloof als gave. Aan de hand van Efeziƫrs 2:8-9 laat hi

Roelof Ham
Video

Wat Habakuk ons vandaag leert: Roelof Ham neemt ons mee

In een video van Het Zoeklicht staat het Bijbelboek Habakuk centraal. Roelof Ham neemt ons mee naar het slot van dit bijzondere profetenboek: hoofdstuk 3. Daar ontdekken we dat Habakuk eindigt met een psalm - een loflied dat juist in donkere tijden t

Meerartikelen

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker Kenneth Thijm deelt ervaringen in podcast

In de nieuwste aflevering van 'De Wereld Rond' horen we het bijzondere levensverhaal van Pastor Kenneth Thijm. Als jonge student kwam hij naar Nederland met het plan om vooral te genieten van het leven, maar God had een ander en beter plan. Samen met

Hans Alblas
Podcast

Wie nodig jij uit om Jezus te volgen? Beluister deze podcast

Het is zo’n bekend en aansprekend verhaal uit de kinderbijbel: Jezus die langs het meer van Galilea loopt en mensen roept om Hem te volgen. Vissers laten hun netten vallen. Hun boten. Hun zekerheden. En ze gaan. Wat is het, dat die uitnodiging "Kom,

ds. H. Korving
Video

Terugkijken: ds. Korving beantwoordt Refoweb-vragen

In de nieuwste aflevering van Pastorie online, het programma van Refoweb.nl bij de Reformatorische Omroep, gaat ds. H. Korving in op drie veelgestelde, maar vaak ook ingewikkelde geloofsvragen. Wat betekent het werkelijk dat God in de doop zegt: ā€œIk

Drs. P. J. Vergunst
Preekverslag

Drs. Vergunst wijst op de huidige tijdsgeest: "De wereld ligt in het boze"

ā€œWij weten dat de hele wereld in het boze ligt." Met deze radicale woorden uit Johannes zette drs. P. J. Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond, de toon in zijn lezing die hij begin deze week tijdens de Haamstedeconferentie hield. Aa

Joke Buis
Interview

Joke Buis kreeg heimwee naar God: ā€œIk kom nooit los van Hem, al voelt dat soms wel zoā€ 

Ze noemt haar liedjes "verhalen die naast je komen staan". Liedjes die je laten voelen: je bent niet alleen, het is okƩ als het niet okƩ is, en er is altijd hoop. "Ik hoop dat mensen na mijn concert opgeladen naar huis gaan, met een sprankje hoop in

Paus Franciscus
Nieuws

Turkse man met IS-lidmaatschap in Nederland opgepakt om moordplan paus

In Nederland is een 45-jarige man van Turkse afkomst aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een plan om de inmiddels overleden paus Franciscus te vermoorden. Dat meldt de Italiaanse politie aan persbureau ANSA. Hoewel de man eind april al op

Politie
Nieuws

Politie: 'Brand katholieke kerk in Gilze mogelijk aangestoken'

Op dinsdagavond brak er brand uit in de katholieke Sint Petrus’ Bandenkerk in het Brabantse Gilze, waarbij aanzienlijke schade is ontstaan. Volgens de politie is het mogelijk dat de brand opzettelijk gesticht is. Dat melden diverse media. Die brand w

Vrouw
Persbericht

4.000 kerken ontvangen brochure over miskraam en stilgeboorte

EƩn op de vier vrouwen krijgt te maken met een verlies in de zwangerschap. Er heerst nog veel onwetendheid hoe om te gaan met een miskraam of stilgeboorte. Schreeuw om leven publiceert daarom een brochure over het christelijk omgaan met miskraam en s

Kamer
Persbericht

Protestants Nederland waarschuwt voor wetsvoorstel: 'Bedreiging voor pastorale zorg'

De vereniging Protestants Nederland waarschuwt dat het wetsvoorstel tot strafbaarstelling van conversiehandelingen een bedreiging vormt voor pastorale zorg. Volgens de vereniging is de wet zo geformuleerd dat ook pastorale gesprekken tot strafrechtel

TU
Persbericht

George Harinck onderscheiden met Kuyperprijs 2026

Dr. George Harinck, gerenommeerd historicus, wetenschapper en rector magnificus van de Theologische Universiteit Utrecht, is onderscheiden met de Abraham Kuyper Prize for Excellence in Reformed Theology and Public Life. De Kuyperprijs, ingesteld in 1

Belder
Opinie

Hoe Jeruzalem een lastige steen des aanstoots is en blijft

Jeruzalem is een lastige steen. Een hinderlijke steen. Een steen die uit de weg geruimd moet worden. De volken zullen zich aan hem stoten en zich aan hem vertillen. Ze zullen zichzelf aan haar verwonden. Het valt allemaal te lezen bij de profeet Zach

Vlag Soedan
Nieuws

Soedanese politie arresteert vijf christenen tijdens rouwdienst

In Soedan zijn vijf Zuid-Soedanese christenen gearresteerd tijdens een rouwdienst. Dat melden diverse kerkleiders. Op 16 augustus viel de politie een rouwdienst binnen in Noord-Khartoum. Pastor Peter Perpeny van de Presbyteriaanse Kerk van Soedan en