Heeft God de Joden (tijdelijk) verworpen?

Verdieping 21 februari 2025 6 minuten Drs. Piet Guijt
Drs. Piet Guijt

'Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?', schrijft Paulus in Romeinen 11:15. De (ham-)vraag bij de exegese van deze tekst is: Wie verwerpt wie en wie neemt wie aan? Met andere woorden: is er in deze tekst bij ‘hun’ sprake van een objectieve genitief (God verwerpt de Joden, die dus het object zijn) of van een subjectieve genitief? (de Joden, als subject, verwerpen God, i.c. Jezus Christus). Wij zullen eerst nadenken over de verwerping. Verderop komt ook de aanneming (in Rom. 11:15b) aan de orde.

Vele theologen menen (en ook de NBV-vertaling gaat ervan uit) dat bij ‘hun’ verwerping sprake is van een objectieve genitief, dat wil zeggen dat God de Joden heeft verworpen. Daarbij haast men zich om erbij te vermelden dat God de Joden (uiteraard) niet definitief heeft verworpen of verstoten (want dat zou in strijd zijn met o.a. Rom. 11:1 en 11 waar staat dat God Zijn volk niet verstoten heeft), maar dat het slechts een tijdelijke terzijdestelling van de Joden is, of dat God tijdelijk Zijn aangezicht voor de Joden heeft verborgen.

2. Waarom een subjectieve genitief?
In dit artikel wil ik aantonen dat een subjectieve genitief veel meer voor de hand ligt. Sterker nog, dat logisch is af te leiden dat het niet anders kan gaan dan over een subjectieve genitief! Dus dat Paulus in Romeinen 11:15a met ‘hun verwerping’ bedoelde te zeggen dat het de Joden waren die Christus verworpen hadden.

Want als er sprake zou zijn van een objectieve genitief, dan zou het eerste deel van Romeinen 11:15 een vreemde zin worden. Want dan zou men moeten concluderen dat God, om de wereld te redden, de Joden zou hebben verworpen of terzijde zou hebben moeten stellen. Dat is toch onzinnig want God heeft voor de gehele wereld, dus ook voor Joden, Zijn Zoon gegeven! De subjectieve genitief is daarom veel logischer, en mijns inziens ook de enig juiste. Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dát was tot verzoening en heil van de mensheid.

Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dát was tot verzoening en heil van de mensheid.

Als wij Romeinen 11:13,14 erbij betrekken, dan bevatten die twee teksten nog een extra bevestiging van de opvatting dat in vers 15 sprake is van een subjectieve genitief. Paulus zegt: “Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de na-ijver van mijn vlees en bloed mocht opwekken, en enigen uit hen behouden” (Rom. 11:13,14).

Paulus wil met een hartstochtelijke oproep zijn volksgenoten tot geloof in Jezus brengen, mede en juist omdat het ook Gods wil is. Immers, God wil dat niemand verloren gaat (Matt. 18:14) en dat alle mensen, ook de Joden, tot erkentenis der waarheid komen (1 Tim. 2:4). En Paulus weet hoe mooi en verheugend het zal zijn als ook zijn volksgenoten tot geloof in Jezus komen en Hem als hun Verlosser en Heiland aannemen (‘hun aanneming’ in Rom. 11:15b), en uit de geestelijke dood opstaan in een nieuw leven met Christus (Rom. 6:4). Het is dan toch niet aannemelijk dat het God zou zijn die de Joden zou verwerpen?

En ook als we nog naar Romeinen 11:12 kijken, dan zien we een volgende bevestiging van de subjectieve genitief in vers 15. Immers, de val of overtreding betreft die van de Joden, niet die van God.

3. Weerlegging van de objectieve genitief
Maar hoe komen vele theologen er dan toe om in Romeinen 11:15 een objectieve genitief te veronderstellen? Dus dat Paulus zou hebben bedoeld te zeggen dat God de Joden (tijdelijk) verworpen had. Wat zijn hun (vermeende) argumenten? We zullen er een aantal van bezien.

Een theoloog noemt de volgende drie redenen voor een objectieve genitief.

God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al!

“a. De zin [in Rom. 11:15] gaat verder met "hun aanvaarding" (ἡ πρόσλημψις), een woord dat nergens anders in het Nieuwe Testament wordt gebruikt behalve hier: God haalt hen weer naar zich toe (πρόσ) nadat Hij hen van Zich afwierp (ἀπο). Later in 14:3 en 15:7 gebruikt Paulus een verwant woord dat beide keren gaat over dat Christus de gelovigen aanvaard heeft (προσλαμβάνω). Hij nam hen langszij, in huis, trok hen naar Zich toe. Dat is een sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding van de Joden door God zal komen. Daarmee staat in contrast dat Hij hun nu eerst van Zich afwierp”.

Dat het ene woord ‘aanvaarding’ nergens anders voor komt, zal wel zo zijn. Dat God ons in Christus aanvaardt, is op zich uiteraard waar, maar dat is nog geen argument voor het aantonen van de objectieve genitief in Romeinen 11:15. En ook de zin “een sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding door God van de Joden zal komen”, is merkwaardig. Want God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al! We kunnen denken aan bijvoorbeeld Johannes 3:16 en Handelingen 1:8 “gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea .. “. En, kwam Jezus niet om “in de eerste plaats voor u zijn Knecht doen opstaan om u te zegenen, door eenieder uwer af te brengen van zijn boosheden” (Hand. 3:26)?

“b. Een tweede reden is de agenda die Hij [God] Zelf voert. Paulus’ basisargument in Romeinen 9-11 is dat God verantwoordelijk is voor Israëls geestelijke koppigheid, en niet ontvankelijkheid. God heeft hen een geest van verdoving gegeven, dat zij niet zien, schrijft hij (11:8). Zij zijn afgehouwen (11:17)”.  

Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Dit lijkt mij toch de omgekeerde wereld! De Joden zélf zijn verantwoordelijk voor hun geestelijke koppigheid. Dat kan men zien aan het hele betoog van Paulus met opmerkingen als ‘Ik vraag dan’, ‘Wat dan’? etc. Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Het in vers 17 genoemde woord ‘afgehouwen’’ of ‘weggebroken’ lijkt te suggereren dat God dat (eigenmachtig?) doet, maar het is niets anders dan een gevolg van het ongeloof van die Joden.

“c. De meeste theologen nemen 11:15 als een objectieve genitief, dat God Israël van Zich afwierp om eerst de natiën in te gaan, om de volkeren Jezus aan te bieden en welkom te heten op de edele Joodse stam, thuis… en dat Hij aan het einde der tijden Zich weer over Israël ontfermt, het Joodse volk naar Zich toehaalt (Rom.11:25-27, Hand.15:14-17 e.a.)”.

Eerlijk gezegd, ben ik toch wel verbaasd over de zin “dat God Israël van Zich afwierp om eerst de natiën in te gaan, de volkeren Jezus aan te bieden”. Maar Jezus gaf toch Zijn leven voor zowel Joden als niet-Joden?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven.

Een andere theoloog wijst ter verdediging van een objectieve genitief op de soevereiniteit van God. Het is toch ook God die een bedekking gaf (2 Kor. 3) en die wegneemt (zoals we nu bij veel bekeerde Joden zien)? En toch "God gaf hen een diepe slaap" (Rom. 11:8)?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven. Een bedekking ontstaat als de mens ongehoorzaam aan God is. En als de mens Jezus Christus als zijn of haar Verlosser aanneemt, dan wordt die bedekking weggenomen (2 Kor. 3:16).

En wat betreft Romeinen 11:8 kan men niet zeggen dat het God was die hen (de Joden) een diepe slaap gaf (Rom. 11:8), zoals een citaat uit Deuteronomium 29:4 en Jesaja 29:10 lijkt te suggereren. Wie de moeite neem om de context van deze verzen te lezen en te overdenken, zal ontdekken dat de diepe slaap de eigen schuld van mensen was en is. In dit verband wil ik graag wijzen op dit artikel: Wie verhardde farao en gaf de Joden een diepe slaap?

4. Conclusie
Ik meen dat ik heb kunnen aantonen dat in Romeinen 11:15 zowel bij de verwerping als bij de aanneming sprake is (zelfs: moet zijn) van een subjectieve genitief.

De conclusie is ook dat het onderscheid tussen definitieve verwerping en tijdelijke terzijdestelling, of tussen definitieve verwerping en Gods houding ten opzichte van zijn volk, in Romeinen 11:15 niet aan de orde is. Sommige theologen maken dit onderscheid wel, maar de tekst zelf biedt daar geen aanleiding toe.

Drs. Piet Guijt is gepensioneerd universitair docent en Bijbelleraar.

Praatmee

Beluister onze podcast

#360 Gerdien Lassche en ds. M. Messemaker over LHBTI en refoscholen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Delft
Nieuws

PKN verliest tienduizenden leden maar ziet lichtpuntjes

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) verloor in 2024 in totaal 43.000 leden. Dat blijkt uit cijfers die de kerk donderdag zelf op haar website publiceerde. Ook het aantal kerkelijke gemeenten neemt af. Toch ziet het kerkverband ook lichtpuntjes. ‘

india
Nieuws

Christenen in India met Pasen aangevallen tijdens kerkdienst

Een vreedzame Paasviering in een kleine kerk in de Indiase deelstaat Gujarat werd zondag bruut verstoord. Een groep mannen, gewapend met stokken en messen, viel de dienst binnen en eiste dat de christelijke gelovigen stopten met hun samenkomst. Dat s

Hemel
Nieuws

Jesus Film Project stelt dat steeds meer mensen in gesloten landen via dromen tot geloof komen

Steeds meer mensen in gesloten landen komen tot geloof in Jezus Christus. Niet door kerkdiensten of evangelisatiecampagnes, maar doordat ze Hem ontmoeten in dromen of visioenen. Dat zegt de christelijke organisatie Cru. De organisatie achter de beken

Jan met Lito King Anker
Video

Zondag in Hour of Power is paralympisch sporter Lito King Anker te gast

Aanstaande zondag is in Hour of Power paralympisch sporter Lito King Anker te gast. Lito werd als baby van acht weken vanuit Brazilië geadopteerd door Nederlandse ouders. Zijn gezondheid was dusdanig slecht dat de artsen dachten dat hij het niet zou

Ds. G. H. Molenaar
Nieuws

Hervormde gemeente Kesteren brengt beroep uit op ds. G. H. Molenaar

De hervormde gemeente Kesteren hoopt op de komst van ds. G. H. Molenaar. De predikant is momenteel verbonden aan de hervormde gemeente van Genemuiden en moet in Kesteren de opvolger worden van ds. A. Snoek die in 2024 naar het Friese Driesum vertrok.

Duitse kerk
Nieuws

Meer dan een miljoen Duitsers verlieten in 2024 de kerk

Duitsland kent een lange christelijke traditie, waarbij de Rooms-Katholieke Kerk en de protestantse Evangelische Kirche in Deutschland (EKD) de grootste kerkverbanden van het land vormen. Tegelijkertijd laat de samenleving een duidelijke verschuiving

Hembram
Nieuws

India: hindoe-extremist die zendeling en kinderen vermoordde vrijgelaten en als held onthaald

De christelijke gemeenschap in India en daarbuiten reageert geschokt op de vrijlating van Mahendra Hembram, een van de veroordeelden voor de gruwelijke moord op de Australische zendeling Graham Staines en zijn twee jonge zoons in 1999. Hembram, die l

De Wereld Rond
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Fineke Janssen

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is deze keer Fineke Janssen te gast. Zij werkt al sinds 1989 in La Paz, de hoofdstad van Bolivia. God riep haar om te werken met verslaafde jongeren. De Heer heeft voorzien in twee rehabilitatiecentra vo

Meerartikelen

Aron, Deshawn en Bagtowar
Video

Leiden alle geloven tot God? Christenjongeren in gesprek

In deze aflevering van ChristenDOM? gaan Aron, Deshawn en Bagtowar in gesprek over de vraag 'leiden alle geloven tot God?' Het drietal bespreekt of ze deze vraag herkennen vanuit hun eigen leven. Dit en nog veel meer kun je in deze aflevering, onderd

IB Ontmoetingsdag
Persbericht

Israël en de Bijbel organiseert Ontmoetingsdag 2025: 'Hoop voor een verwond volk'

Israël is een volk met littekens en de aanval van Hamas op 7 oktober 2023 heeft opnieuw wonden geslagen in de hele Israëlische samenleving. Angst, onzekerheid en trauma zijn voor veel Israëli’s een dagelijkse realiteit. Op donderdag 29 mei, Hemelvaar

Heilige Grond podcast
Podcast

Terugluisteren: theologen in gesprek over het ambt van predikant

Wat maakt het nou zo bijzonder om predikant te zijn? En hoe helpt het ambt daarbij? Draagt de predikant het ambt of wordt de predikant toch vooral door het ambt gedragen? Daarover gaat onderstaande podcastaflevering van Heilige Grond. De krimpende en

TOVV-conferentie
Persbericht

Nieske Selles-ten Brinke en Gor Katchikyan spreken tijdens TOVV-conferentie

Omdat de eerste TOVV-conferentie, van vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober, al is volgeboekt, volgt nu een tweede christelijke vrouwenconferentie en wel op vrijdag 31 oktober en zaterdag 1 november. Deze conferentie staat net als vorig jaar in het teken v

Sint-Jan
Nieuws

Secularisatie in Nederland zet door maar waardering voor kerk stijgt

Hoewel de ontkerkelijking in Nederland verder doorzet, wordt er positiever over de kerk geoordeeld dan voorheen. Vooral jongeren hebben meer waardering voor de kerk. Dat blijkt uit ‘God in Nederland’ een tienjaarlijks onderzoek over hoe Nederlanders

Ds. M. van Kooten
Boekfragment

Ds. Van Kooten bespreekt stellingen over prediking, jongeren en kerkelijk leven

Het boek ‘Preken is een liefdedienst’ (deel 2) is een kijkje in de ‘keuken’ van de predikant. Dominees uit bevindelijk-gereformeerde kring bespreken diverse aspecten van de prediking. Daarnaast reageren de geïnterviewden op stellingen die betrekking

Leonard Zandijk
Opinie

Het moet klaar zijn met antisemitisme in Nederland

Het moet eens klaar zijn met al dat gehaat op mensen met een Joodse achtergrond. Artikel 1 van de Grondwet geldt voor iedereen, waarmee je zou denken dat het afgelopen zou zijn met de noodzakelijke beveiligingsmaatregelen rondom Joodse scholen. Niets

Joost als BaanBreker in Israël
Dagelijks leven

Gods leiding in zoektocht naar vrijwilligersplek: “Ik had nergens anders willen zijn!”

Rond januari 2024 begon Joost zijn zoektocht naar een plek in een Afrikaanse medische kliniek om vrijwilligerswerk te doen. Meer dan een jaar later is hij via de NEM als BaanBreker werkzaam in Israël, in een ziekenhuis in Nazareth. Hij vertelt: “Het

Anne Teunis
Persbericht

Anne Teunis gaat leiding geven Zij Lacht

‘Als hoofd van Zij Lacht ga ik werken vanuit mijn diepe verlangen: dat elke vrouw haar waarde mag ontdekken, God en zijn Woord beter mag leren kennen, en Gods goedheid mag delen met mensen om haar heen’. Aldus Anne Teunis, die deze vrouwencommunity g

Nigeria
Nieuws

Meer dan 170 christenen vermoord tijdens vastentijd en Pasen in Nigeria: "We kunnen zo niet doorgaan"

De christelijke gemeenschap in Nigeria rouwt. Tijdens de vastentijd en Pasen zijn in de Midden-Gordel van het land meer dan 170 christenen om het leven gekomen. De aanvallen, die gericht waren op dorpen in onder andere de staten Benue en Plateau, lij

Indonesie
Nieuws

Indonesië: Witte Donderdagviering verstoord door moslimdemonstranten

Tijdens de Witte Donderdagviering op 17 april werd een katholieke mis in de Indonesische stad Bandung ruw verstoord door een groep radicale moslims. De viering vond plaats in het Arcamanik Multipurpose Building, dat door de lokale parochie van St. Od

St. James’ Church
Nieuws

Engelse christenen treffen kwetsende teksten op kerkgebouw aan: 'God is een leugen'

Op Goede Vrijdag troffen gelovigen van St. James’ Church in het Engelse Leyland kwetsende teksten aan op hun kerkgebouw. Dat schrijft The Christian Post. Op de buitenmuur stond met graffiti aangebracht: 'God is een leugen'. Ook grafstenen op het kerk