Heeft God de Joden (tijdelijk) verworpen?

Verdieping 21 februari 2025 6 minuten Drs. Piet Guijt
Drs. Piet Guijt

'Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?', schrijft Paulus in Romeinen 11:15. De (ham-)vraag bij de exegese van deze tekst is: Wie verwerpt wie en wie neemt wie aan? Met andere woorden: is er in deze tekst bij ā€˜hun’ sprake van een objectieve genitief (God verwerpt de Joden, die dus het object zijn) of van een subjectieve genitief? (de Joden, als subject, verwerpen God, i.c. Jezus Christus). Wij zullen eerst nadenken over de verwerping. Verderop komt ook de aanneming (in Rom. 11:15b) aan de orde.

Vele theologen menen (en ook de NBV-vertaling gaat ervan uit) dat bij ā€˜hun’ verwerping sprake is van een objectieve genitief, dat wil zeggen dat God de Joden heeft verworpen. Daarbij haast men zich om erbij te vermelden dat God de Joden (uiteraard) niet definitief heeft verworpen of verstoten (want dat zou in strijd zijn met o.a. Rom. 11:1 en 11 waar staat dat God Zijn volk niet verstoten heeft), maar dat het slechts een tijdelijke terzijdestelling van de Joden is, of dat God tijdelijk Zijn aangezicht voor de Joden heeft verborgen.

2. Waarom een subjectieve genitief?
In dit artikel wil ik aantonen dat een subjectieve genitief veel meer voor de hand ligt. Sterker nog, dat logisch is af te leiden dat het niet anders kan gaan dan over een subjectieve genitief! Dus dat Paulus in Romeinen 11:15a met ā€˜hun verwerping’ bedoelde te zeggen dat het de Joden waren die Christus verworpen hadden.

Want als er sprake zou zijn van een objectieve genitief, dan zou het eerste deel van Romeinen 11:15 een vreemde zin worden. Want dan zou men moeten concluderen dat God, om de wereld te redden, de Joden zou hebben verworpen of terzijde zou hebben moeten stellen. Dat is toch onzinnig want God heeft voor de gehele wereld, dus ook voor Joden, Zijn Zoon gegeven! De subjectieve genitief is daarom veel logischer, en mijns inziens ook de enig juiste. Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dƔt was tot verzoening en heil van de mensheid.

Het waren de Joden (de Joodse leidslieden) die Jezus hebben verworpen en Hem zelfs hebben laten kruisigen, en dƔt was tot verzoening en heil van de mensheid.

Als wij Romeinen 11:13,14 erbij betrekken, dan bevatten die twee teksten nog een extra bevestiging van de opvatting dat in vers 15 sprake is van een subjectieve genitief. Paulus zegt: ā€œIk spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de na-ijver van mijn vlees en bloed mocht opwekken, en enigen uit hen behoudenā€ (Rom. 11:13,14).

Paulus wil met een hartstochtelijke oproep zijn volksgenoten tot geloof in Jezus brengen, mede en juist omdat het ook Gods wil is. Immers, God wil dat niemand verloren gaat (Matt. 18:14) en dat alle mensen, ook de Joden, tot erkentenis der waarheid komen (1 Tim. 2:4). En Paulus weet hoe mooi en verheugend het zal zijn als ook zijn volksgenoten tot geloof in Jezus komen en Hem als hun Verlosser en Heiland aannemen (ā€˜hun aanneming’ in Rom. 11:15b), en uit de geestelijke dood opstaan in een nieuw leven met Christus (Rom. 6:4). Het is dan toch niet aannemelijk dat het God zou zijn die de Joden zou verwerpen?

En ook als we nog naar Romeinen 11:12 kijken, dan zien we een volgende bevestiging van de subjectieve genitief in vers 15. Immers, de val of overtreding betreft die van de Joden, niet die van God.

3. Weerlegging van de objectieve genitief
Maar hoe komen vele theologen er dan toe om in Romeinen 11:15 een objectieve genitief te veronderstellen? Dus dat Paulus zou hebben bedoeld te zeggen dat God de Joden (tijdelijk) verworpen had. Wat zijn hun (vermeende) argumenten? We zullen er een aantal van bezien.

Een theoloog noemt de volgende drie redenen voor een objectieve genitief.

God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al!

ā€œa. De zin [in Rom. 11:15] gaat verder met "hun aanvaarding" (į¼” Ļ€ĻĻŒĻƒĪ»Ī·Ī¼ĻˆĪ¹Ļ‚), een woord dat nergens anders in het Nieuwe Testament wordt gebruikt behalve hier: God haalt hen weer naar zich toe (Ļ€ĻĻŒĻƒ) nadat Hij hen van Zich afwierp (ἀπο). Later in 14:3 en 15:7 gebruikt Paulus een verwant woord dat beide keren gaat over dat Christus de gelovigen aanvaard heeft (Ļ€ĻĪæĻƒĪ»Ī±Ī¼Ī²Ī¬Ī½Ļ‰). Hij nam hen langszij, in huis, trok hen naar Zich toe. Dat is een sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding van de Joden door God zal komen. Daarmee staat in contrast dat Hij hun nu eerst van Zich afwierpā€.

Dat het ene woord ā€˜aanvaarding’ nergens anders voor komt, zal wel zo zijn. Dat God ons in Christus aanvaardt, is op zich uiteraard waar, maar dat is nog geen argument voor het aantonen van de objectieve genitief in Romeinen 11:15. En ook de zin ā€œeen sterke suggestie dat Paulus ook in 11:15 een aanloop neemt naar dat de aanvaarding door God van de Joden zal komenā€, is merkwaardig. Want God heeft Zijn Zoon toch ook voor Joden gegeven? Ook nu en ook toen al! We kunnen denken aan bijvoorbeeld Johannes 3:16 en Handelingen 1:8 ā€œgij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea .. ā€œ. En, kwam Jezus niet om ā€œin de eerste plaats voor u zijn Knecht doen opstaan om u te zegenen, door eenieder uwer af te brengen van zijn booshedenā€ (Hand. 3:26)?

ā€œb. Een tweede reden is de agenda die Hij [God] Zelf voert. Paulus’ basisargument in Romeinen 9-11 is dat God verantwoordelijk is voor IsraĆ«ls geestelijke koppigheid, en niet ontvankelijkheid. God heeft hen een geest van verdoving gegeven, dat zij niet zien, schrijft hij (11:8). Zij zijn afgehouwen (11:17)ā€.  

Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Dit lijkt mij toch de omgekeerde wereld! De Joden zĆ©lf zijn verantwoordelijk voor hun geestelijke koppigheid. Dat kan men zien aan het hele betoog van Paulus met opmerkingen als ā€˜Ik vraag dan’, ā€˜Wat dan’? etc. Paulus wil er juist op wijzen dat de Joden geen enkel excuus hebben voor hun afwijzing!

Het in vers 17 genoemde woord ā€˜afgehouwen’’ of ā€˜weggebroken’ lijkt te suggereren dat God dat (eigenmachtig?) doet, maar het is niets anders dan een gevolg van het ongeloof van die Joden.

ā€œc. De meeste theologen nemen 11:15 als een objectieve genitief, dat God IsraĆ«l van Zich afwierp om eerst de natiĆ«n in te gaan, om de volkeren Jezus aan te bieden en welkom te heten op de edele Joodse stam, thuis… en dat Hij aan het einde der tijden Zich weer over IsraĆ«l ontfermt, het Joodse volk naar Zich toehaalt (Rom.11:25-27, Hand.15:14-17 e.a.)ā€.

Eerlijk gezegd, ben ik toch wel verbaasd over de zin ā€œdat God IsraĆ«l van Zich afwierp om eerst de natiĆ«n in te gaan, de volkeren Jezus aan te biedenā€. Maar Jezus gaf toch Zijn leven voor zowel Joden als niet-Joden?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven.

Een andere theoloog wijst ter verdediging van een objectieve genitief op de soevereiniteit van God. Het is toch ook God die een bedekking gaf (2 Kor. 3) en die wegneemt (zoals we nu bij veel bekeerde Joden zien)? En toch "God gaf hen een diepe slaap" (Rom. 11:8)?

Vergeten wordt dat God in Zijn soevereiniteit ervoor gekozen heeft de mens een vrije wil te geven. Een bedekking ontstaat als de mens ongehoorzaam aan God is. En als de mens Jezus Christus als zijn of haar Verlosser aanneemt, dan wordt die bedekking weggenomen (2 Kor. 3:16).

En wat betreft Romeinen 11:8 kan men niet zeggen dat het God was die hen (de Joden) een diepe slaap gaf (Rom. 11:8), zoals een citaat uit Deuteronomium 29:4 en Jesaja 29:10 lijkt te suggereren. Wie de moeite neem om de context van deze verzen te lezen en te overdenken, zal ontdekken dat de diepe slaap de eigen schuld van mensen was en is. In dit verband wil ik graag wijzen op dit artikel: Wie verhardde farao en gaf de Joden een diepe slaap?

4. Conclusie
Ik meen dat ik heb kunnen aantonen dat in Romeinen 11:15 zowel bij de verwerping als bij de aanneming sprake is (zelfs: moet zijn) van een subjectieve genitief.

De conclusie is ook dat het onderscheid tussen definitieve verwerping en tijdelijke terzijdestelling, of tussen definitieve verwerping en Gods houding ten opzichte van zijn volk, in Romeinen 11:15 niet aan de orde is. Sommige theologen maken dit onderscheid wel, maar de tekst zelf biedt daar geen aanleiding toe.

Drs. Piet Guijt is gepensioneerd universitair docent en Bijbelleraar.

Praatmee

Beluister onze podcast

#364 Patrick & Jeffrey over Christenen voor Israƫl, de CGK en christelijke politici
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

De Meerwaarde
Nieuws

Refoschool in Barneveld ontruimd na melding over mogelijk vuurwapen

Bij scholengemeenschap De Meerwaarde in Barneveld is donderdagochtend onrust ontstaan. De school werd tijdelijk ontruimd nadat er een melding binnenkwam over een persoon met een mogelijk vuurwapen. De politie schaalde direct groots op. Rond 11.30 uur

Kristie Higgs
Nieuws

Christelijke schoolmedewerkster wint rechtszaak na ontslag om Facebook-posts

De christelijke schoolmedewerkster Kristie Higgs werd in 2018 ontslagen nadat ze op Facebook kritiek uitte op de seksuele voorlichting en transgenderideologie van haar werkgever. Nu heeft het Britse Hooggerechtshof haar definitief in het gelijk geste

Michael Tait
Nieuws

Voormalig zanger christelijke rockband bekent seksueel misbruik: ā€˜Ik leefde een dubbel leven’

Michael Tait heeft zich schuldig gemaakt aan seksueel misbruik. Dat laat de voormalig zanger van de christelijke band Newsboys en ex-lid van DC Talk zelf weten op Instagram. Ook bevestigt hij dat jarenlang verslaafd was aan cocaĆÆne en alcohol. Versch

Southern Baptist Convention
Nieuws

Amerikaanse baptisten willen verbod op porno en einde aan verspreiding abortuspillen

De Southern Baptist Convention (SBC), het grootste protestantse kerkverband van Amerika, heeft tijdens haar jaarvergadering in Dallas drie belangrijke resoluties aangenomen. De kerk roept de overheid op pornografie te verbieden, verspreiding van abor

Ds. G. van Zanden
Nieuws

Ds. Van Zanden trad tijdens zijn vakantie naar Griekenland in de voetsporen van Paulus

Ds. G. van Zanden en zijn vrouw zijn onlangs op vakantie naar Griekenland geweest. De predikant was daar niet alleen om de batterij op te laden, maar ook om iets op te steken. Van Zanden vertelt hoe hij tijdens zijn vakantie in de voetsporen van Paul

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Hebben wij Jezus lief of vooral ons eigen gelijk?

Enige tijd geleden was er een Amerikaanse politicus die een verhaal hield over hoe er een volgorde zit in de liefde. De ene liefde staat hoger dan de andere. Kort gezegd: was zijn standpunt: hoe dichter bij datgene is waar je van houdt, des te meer r

Ds. N. den Ouden
Nieuws

HHK Elspeet e.o. hoopt op komst ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Leerbroek. De hersteld hervormde gemeente te Elspeet e.o. heeft een beroep op de predikant uitgebracht. In het Veluwse dorp is Den Ouden in beeld als opvolger van ds. W.

Ds. J. G. (Han) Schenau
Nieuws

Ds. Schenau vindt CGK-bijeenkomst geen goed idee: 'Gun ons tijd om te rouwen'

'Laat het nu een tijd van rouw zijn.' Met die woorden reageert ds. J. G. (Han) Schenau (foto) op een recent initiatief dat ontstond na het vastlopen van de generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK). De predikant verwoordt in het

Meerartikelen

Talitha Nawijn
Video

Talitha Nawijn stapt met nieuwe show in schoenen van Bijbelfiguren

Haar liefde voor verhaal en lied heeft Talitha Nawijn gebundeld in een avondvullend kleinkunstprogramma. Ze neemt ons mee in het leven van mensen uit de Bijbel door in hun schoenen te gaan staan. De zangeres, zangcoach, dirigent, songwriter en verhal

Charlotte Jordaan
Persbericht

Charlotte Jordaan kondigt 'Worship in de Woonkamer Tour’ aan

In oktober en november 2025 trekt aanbiddingsleider Charlotte Jordaan het land door met de Worship in de Woonkamer Tour. Tijdens deze unieke reeks van zeven avonden wordt geen gebruik gemaakt van grote podia of kerken, maar vinden de bijeenkomsten pl

Jeruzalem
Nieuws

CU-bestuur ontraadt motie voor kritischere houding ten opzichte van Israƫl

Een groep ChristenUnie-leden wil dat de partij een andere koers gaat varen met betrekking tot Israƫl. Wat de groep betreft wordt de CU kritischer op Israƫl. Men heeft daarvoor een motie ingediend die tijdens het komende partijcongres behandeld wordt.

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

We huilden samen en brachten ons verdriet bij God

Al voor ons trouwen hadden mijn vrouw Aukje en ik het verlangen om ƩƩn of meer kinderen te adopteren. We zaten allebei in het onderwijs en verlangden ernaar om een gezin te stichten, waarin ook plaats zou zijn voor kinderen die in hun eigen land niet

Kees Postma
Column

Doen als Jezus: op een dag gaf ik een auto weg

Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om elkaar dure auto’s cadeaus te geven in het charismatische gedeelte van onze subcultuur, maar wist je dat ik misschien wel de wegbereider ben geweest van dit hele gebeuren? Ik neem je mee naar de

Bijbelstudiegroep in Madagaskar
Nieuws

De impact van de Bijbel in een dorp in Madagaskar

Anton, een communicatiespecialist van Bible League, had het voorrecht het zendingsveld in Madagaskar te bezoeken. In Mahazina, een klein landelijk dorpje, was hij getuige van een Bijbelstudiegroep die hun studie had afgerond. Afgestudeerde Marie: "Ik

Wallen Amsterdam
Persbericht

CU-voorstel aangenomen: 21-minners aanzetten tot prostitutie wordt strafbaar

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel van de ChristenUnie waardoor het strafbaar wordt om mensen jonger dan 21 aan te zetten tot prostitutie. Door het amendement van Mirjam Bikker - samen met NSC - heeft de Kamer het We

knielen
God

Refoweb-vragensteller: Waarom knielen we niet in de kerk?

'Waarom knielen we eigenlijk niet (meer) in de kerk tijdens het bidden? Dit is toch wat er zo vaak in de Bijbel staat? En is dit niet juist de meest eerbiedige houding die God ook zelf aangeeft in Zijn Woord? En waarom dan niet in Zijn eredienst?', a

Rafael MartĆ­nez
Getuigenis

Rafael MartĆ­nez was een drugscrimineel: "Ik ben veranderd door Christus"

Wat begon als een leven vol misdaad op de straten van de Bronx, eindigde in een krachtig verhaal van bekering en herstel. Rafael MartĆ­nez, van Dominicaanse afkomst, was jarenlang actief in de drugswereld. Tot hij in de gevangenis een radicale ontmoet

Priester
Nieuws

Bisschop roept op tot gebed voor ontvoerde priester in Nigeria

'Bid voor de onmiddellijke vrijlating van pater Alphonsus en voor onze kerk.' Met deze dringende oproep wendt de Nigeriaanse hulpbisschop John Bagna Bakeni zich tot christenen wereldwijd. Pater Alphonsus Afina werd op 1 juni ontvoerd door vermoedelij

Bijbel
Nieuws

Onderzoek: Onze Vader bekender dan iconische Star Wars-groet

Het Onze Vader is nog altijd dieper verankerd in het collectieve geheugen dan de iconische groet uit de filmserie Star Wars. Uit onderzoek van de Anglicaanse Kerk blijkt dat meer mensen het gebed herkennen dan de bekende zin ā€œMay the Force be with yo

Israel Summit
Nieuws

Christelijk Israƫl-evenement in VS afgelast vanwege terreurdreiging

Een van de grootste pro-IsraĆ«l bijeenkomsten in de Verenigde Staten, de Israel Summit, is kort voor aanvang afgelast vanwege ernstige veiligheidsrisico’s. De conferentie, die meer dan duizend bezoekers trekt, is voorlopig uitgesteld nadat ook een twe