Leven met God vraagt om een ultieme prijs: levensoffers

Preekverslag13 juni 2024 5 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

U heeft vast wel eens uitspraken gehoord als “de kost gaat voor de baat uit”. Dat soort woorden zijn een beetje cliché, maar zoals alle clichés zijn ze dat om dat er iets vanzelfsprekends onder woorden wordt gebracht. Als er iets belangrijks moet gebeuren - dan moet daar ook wat aan voorafgaan, dan moet daar een prijs voor worden betaald.

Dat is zo in het kleine, en dat is zo voor het grote. Als u een liefhebberij heeft. Voetbal misschien. Dan geeft u dat prioriteit. Daar legt u dan geld voor opzij, en als bijvoorbeeld het EK er aan komt dan kijkt u alvast van tevoren wanneer de belangrijke speeldagen zijn en die blokt u dan uit, zodat er ruimte is om samen met vrienden en familie te kijken. Die tijd offert u er graag aan op. Zo graag dat het misschien niet eens opvalt dat het een offer is, maar dat is het wel. Want elke keer als je er voor kiest het éne te doen, kies je er ook voor het andere te laten. Dat offer je op.

Soms zijn offers lastiger, bijvoorbeeld als we op korte termijn iets zouden willen maar we weten dat dat op lange termijn bijvoorbeeld slecht is voor onze gezondheid. Dan moet je de korte termijn opofferen aan de lange termijn. En als we in een relatie met iemand leven dan kunnen we ook niet altijd doen wat we zelf willen. We offeren onze eigen voorkeuren dan op voor het welzijn van ons huishouden, ons gezin, onze familie, onze gemeenschap.  

En we voelen aan, hoe groter, belangrijker de gemeenschap waar we ons voor inzetten, des te hoger het offer dat van ons gevraagd wordt. Probeer je dan ons voor te stellen: wat vraagt het om een relatie met God te onderhouden? Als we ongefilterd voor God zouden staan, dan zouden we gelijk opbranden. (“Niemand kan mij zien en leven” Exodus 33:20). In het Oude Testament geeft God ons een offer-filter, om Hem toch te kunnen benaderen, en ons te leren wat het vraagt om in gemeenschap met God te leven.

Bloed is leven, en leven is heilig want alle leven komt van God.

Nu hoor ik mensen wel eens zeggen, dat Oude Testament dan, met al die offers, dat is toch onhygiënisch en onvriendelijk en niet naar onze cultuurnormen. Het is bloederig (bah!) en niet diervriendelijk! We vinden het vies, dat bloed van bokken en schapen. Sowieso zijn we afkerig geworden van bloed. We leven in een klinische samenleving waarin veel ongemak en pijn weggestopt worden. We kunnen er ook niet zo goed meer tegen. Uit het oog, uit het hart. Zo werkt dat vaak.

Maar daarmee zijn we ook vervreemd van een aantal waarheden. Namelijk dat leven met God levensoffers vraagt, omdat niks hoger is dan de gemeenschap met God.

Bloed, in de Bijbel, nooit zomaar een vloeistof. Voor de mensen uit de Bijbel is het bloed het leven zelf. Het is meer dan een symbool. Bloed is de vloeibare levenskracht die door ons lichaam gaat. En omdat alle leven van God komt is het bloed heilig. Je mag niet zomaar bloed vergieten, en er zijn ook allemaal rituele verboden rond bloed. Volgens de Joodse voedselwetten mag je bloed niet eten en niet drinken. Dat komt niet omdat men een hekel heeft aan bloedworst maar omdat men eindeloos ontzag heeft voor waar bloed voor staat. Bloed is leven, en leven is heilig want alle leven komt van God. Enkel leven opent de weg naar het leven met God. Elke keer als er een vrucht van de aarde, of een levend dier, een duif, bok, schaap of stier wordt geofferd wordt die les ons ingeprent.

Alleen God kan de deur naar zichzelf ontsluiten. Enkel een mens kan een offer brengen dat die deur open maakt.

Enkel door het offer van het leven – waarmee we Gods geschenk aan Hem teruggeven – opent de weg naar boven zich. Die gave ligt niet vanzelfsprekend in ons bereik. Mensen die hun leven offeren voor het grotere goed zijn zeer zeldzaam, en je kan het ook maar één maal doen. En mensenoffers brengen is een gruwel voor God, iets afschuwelijks dat hij nooit onbestraft laat. Want zoals het leven heilig is, zo is het mensenleven – de mens is immers beeld van God – en enkel wat de mens uit liefde doet heeft waarde (1 Korinthen 13)

We zitten dus gevangen in een paradox, en we moeten dwars door die paradox heen om de enige weg te leren zien. Alleen het offer van het leven opent de weg naar God. De tempeloffers leren ons die les, maar zijn niet zelf de opening naar God. We kunnen geen mensenoffers brengen om die deur open te breken, en wij mensen kunnen onszelf niet blijvend opofferen voor anderen. Niks wat wij doen kan die deur duurzaam open houden. Wij kunnen geen oplossing forceren.

Alleen God kan de deur naar zichzelf ontsluiten. Enkel een mens kan een offer brengen dat die deur open maakt. Enkel iemand die God én mens is kan dat levensoffer brengen.

Elke keer als wij eucharistie vieren zijn wij werkelijk bij dat offer van Jezus Christus, nemen wij werkelijk deel aan dat offer. 

Zoals de oude offerdienst een les was die ons moest voorbereiden op de werkelijkheid, zo is de eucharistie een gedachtenis (“memorial”). De offerdienst is een klaslokaal, het kijkt vooruit naar wat komen gaat, de eucharistie is een gedachtenis, het kijkt terug naar Goede Vrijdag en Pasen en stelt het zo tegenwoordig. In de Bijbel is tijd geen stroom die maar voorbijgaat, een opeenvolging van jaren, dagen, uren. Tijd is altijd verbonden aan een concreet moment, een concrete gebeurtenis. Een gedachtenis is dus nooit een vervagende herinnering aan iets van ver weg. Als de eucharistie alleen zou gaan om wat wij herinnering (“remembrance”) noemden, dan was er geen hoop. Geen enkele herdenking is bestand tegen de vergeetachtigheid van mensen en samenlevingen. Zelfs de herinnering aan dat grote nationale trauma van ’40-’45 slijt makkelijk weg, nu dat beter uitkomt. Nee, de zuiver historische herinnering aan een groot offer, gaat ons niet redden. Als het daarom draaide zou de deur naar God langzaam maar zeker weer dichtvallen.    

Nee, de Bijbel laat ons wat anders zien: Elke keer als wij eucharistie vieren zijn wij werkelijk bij dat offer van Jezus Christus, nemen wij werkelijk deel aan dat offer. Zijn wij bij het Laatste Avondmaal, en is Jezus is in het Laatste Avondmaal werkelijk bij ons. Zoals Hij zich meedeelde aan de leerlingen, zo deelt Hij zich mee aan ons. Zoals Hij zich aan hen gaf, zo geeft Hij zich aan ons. Het volledige, eenmalige offer aan het Kruis, de unieke onherhaalbare Verrijzenis wordt zo telkens weer tegenwoordig gesteld, in het hier-en-nu-geplaatst: elke keer als wij samen eucharistie vieren, samen komen rond de tafel van de Heer, is hij bij ons, is Hij in ons.

Eerst en eenmalig door het Bloed, daarna, tot aan de jongste dag, bloedeloos hernomen, vandaag en alle dagen, in Brood en Wijn, zijn Lichaam en Bloed, ons Heilig Sacrament, onze sleutel tot het leven.

Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#332 Jeffrey & Martin Koornstra over trotse kerkgangers, hbo-pastors en de Heilige Geest
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Lawineboys
Nieuws

Worshipband komt met auteursrechtclaim: Lawineboys verwijdert Oranje-hit

De nieuwe Oranje-hit van de Lawineboys, gebaseerd op Opwekkingslied 885, is verwijderd van YouTube. De melodie van ‘Nederland / Nederland / we gaan ervoor' is vrijwel identiek aan de melodie van het christelijke lied. Berke Music, de productiemaatsch

Carmijn
Levensverhaal

In New Age vond Carmijn geen vrede: “Ik werd overtuigd van mijn zonden”

In haar geestelijke zoektocht kwam Carmijn uit bij New Age. Vier jaar lang voedde ze zichzelf met spirituele gedachten. Maar ze kwam van een koude kermis thuis. "Ik kreeg steeds meer duistere gedachten." Een paar jaar geleden kwam ze op een bijzonder

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant vertelt dat bekering plaatsvindt in een directe confrontatie met Jezus

"In de ogen van die directeur is geen woede, maar mededogen en liefde te zien. Als die directeur woedend zou worden, kan hij dat plaatsen. Maar hij kijkt hem vol liefde aan. En dan hoort hij een stem achter hem die zegt: 'Kom terug mijn jongen, want

oeganda
Nieuws

Evangelist in Oeganda brengt moslims tot Christus en wordt daarna afgeslacht

In het oosten van Oeganda is eerder deze maand een evangelist om het leven gebracht. De man werd daarvoor al bedreigd vanuit de islamitische gemeenschap. Hij zou door een groep moslims om het leven zijn gebracht omdat hij het evangelie deelde.  Het b

Homohuwelijk
Nieuws

Hooggerechtshof Texas steunt christelijke rechter die weigert homohuwelijken te voltrekken

Het Hooggerechtshof van Texas heeft vrijdag een uitspraak gedaan in het voordeel van Dianne Hensley, een vrederechter uit Waco die weigert om homohuwelijken te voltrekken. Dat maakt The Christian Post bekend. Hiermee wordt haar rechtszaak tegen de St

Laos
Nieuws

Pastor en vijf christenen in Laos gearresteerd bij gebedsbijeenkomst

In Laos zijn zes christenen bij een gebedsbijeenkomst gearresteerd. De christenen waren zaterdag 22 juni bij elkaar in het huis van een pastor, toen de lokale autoriteiten binnenvielen en hen oppakten. Ze zitten nog steeds vast, zo meldt een mensenre

Roomse Katholiek Kerk in Duitsland
Nieuws

Rooms-Katholieke Kerk in Duitsland verloor vorig jaar 630.000 leden

De Rooms-Katholieke Kerk in Duitsland heeft in 2023 liefst 630.000 leden verloren. Dat maakt Evangelical Focus bekend. Ondanks de forse daling vertegenwoordigt het kerkgenootschap nog wel altijd 24 procent van de Duitse bevolking. Ook de EKD, het gro

Marijn Vlasblom
Column

Van worshiphit tot EK-knaller: heiligschennis?

Eens in de zoveel jaar komt er in evangelisch Nederland een ware worshiphit voorbij. Zo’n lied dat in je hoofd blijft zitten en binnen no-time in menig evangelische kerk wordt gezongen. Vaak al vóór er een opwekkingsnummer aan te koppelen is. Ik heri

Meerartikelen

Kandidaat P. J. Lok
Nieuws

Kandidaat P. J. Lok aanvaardt beroep hervormd Zalk-Veecaten

Na ongeveer twee jaar verwelkomt de hervormde gemeente (PKN) in Zalk en Veecaten een gemeentepredikant. Kandidaat P. J. Lok (foto) heeft het beroep aanvaard. Hij is de opvolger van de in 2022 naar Ridderkerk-Slikkerveer verhuisde ds. J. A. A. Geerts.

Wilkin van de Kamp
Video

Video: Wilkin van de Kamp neemt ons mee naar geboorteplaats Jezus

In de vijfdelige videoserie 'In de voetsporen van de Rabbi' gaat Wilkin van de Kamp op zoek naar Jezus’ voetafdrukken in Israël. Want Jezus nodigt ons uit om in zijn voetsporen te treden, om zijn leerlingen te zijn. Maar wie is Hij? En wat vraagt Hij

Marcus 2:27-28
Verdieping

De sabbat: wat mag wel en wat mag niet?

Jezus liep in Marcus 2:23-3:6 met Zijn discipelen op de sabbat door de korenvelden. Tijdens hun wandeling hadden ze wat korenaren geplukt en meegenomen. Het andere verhaal is dat Jezus ook op een sabbat een man met een misvormde hand genas.Beide voor

Arie Boomsma
Podcast

Missionaire trends: Arie Boomsma over lichamelijkheid in onze cultuur

Lichamelijkheid is een prominent thema in onze cultuur. Theoloog des Vaderlands Kees van Ekris licht toe: "Alle kwalen van de tijd zijn terug te lezen in ons lichaam. Burn-out, een te grote druk op de geest en het lichaam waardoor je niet meer kunt f

‘Beker der bedwelming’
Verdieping

Opkomst Jodenhaat is een voorproefje van de ‘Beker der bedwelming’

Eerder dit jaar herdachten de Israëli’s met het jaarlijkse ritueel hun gevallen kameraden en direct daarna vierden ze hun wonderbaarlijke wedergeboorte als natie in 1948. Op zondagavond rouwden ze om hun verliezen tijdens Yom HaZicharon, de herdenkin

Martin Koornstra
Interview

Martin Koornstra daagt christenen uit: “We mogen samenwerken met de Heilige Geest”

“Ja, de Heilige Geest waait waarheen Hij wil. Tegelijkertijd doet God een beroep op ons: streef naar de gaven van de Geest”, maakt Martin Koornstra duidelijk. In de nieuwspodcast van Cvandaag blikt hij vooruit op deze training van de beweging Royal M

Wilbert
Video

Veertig uur in de zee na schipbreuk: Wilbert deelt wonderverhaal

Een vakantie in Indonesië veranderde snel in een overlevingsavontuur voor Wilbert en zijn vriendin, toen hun boot met 25 passagiers midden in de nacht terecht kwam in heftig zeewater. Er stroomde steeds meer water in de boot en deze begon langzaam te

Sejun
Video

Sejun moest van zijn ouders een boeddhistische monnik worden (maar hij vluchtte weg)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

ds. D. J. Budding
Video

Terugkijken: ds. D. J. Budding beantwoorden Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. D. J. Budding te gast om te spreken over het thema 'een vaste burcht'.  De emeritus-predikant uit Waarder is niet meer actief als pane

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 44

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Ds. K. den Boer
Video

HHK-predikant roept christenen op om helder licht te zijn in donkere wereld

Misschien heb je wel de gave van het gebed of kan je door de manier waarop je je werk doet wel een getuige zijn. Hoe dan ook: de wereld snakt naar trouwe getuigen. Dat stelde ds. K. den Boer onlangs in een preek. De hersteld hervormde predikant uit G

Arie-Jan Mulder
Column

Paulus was niet boos over ‘de juiste manier van avondmaal vieren’

In hoofdstuk 11 van zijn brief aan de christenen in Korinthe komt Paulus te spreken over hun samenkomsten en het avondmaal dat ze dan vieren. Hij valt direct met de deur in huis (vers 17): 'Nu ik u toch aanwijzingen geef: ik kan u niet prijzen om uw