cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
Annemarieke
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

11 juli 2022 door Annemarieke Graveland

Onbevangen de Bijbel door met Annemarieke Graveland: De Bergrede III (Matteüs 7)

Deze week las ik het derde en laatste hoofdstuk over de Bergrede. Het was een hoofdstuk waarvan ik me nog veel kon herinneren van de eerste keer dat ik het las, want er staan weer veel krachtige uitspraken in. Terwijl ik het toen las, kwam ik er eveneens achter dat een aantal bekende Nederlandse uitspraken en uitdrukkingen hun oorsprong vinden in dit hoofdstuk.

De eerste versregel uit het hoofdstuk is waarschijnlijk één van de meest bekende christelijke levensregels geworden: oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld zult worden. Jezus zegt tegen zijn toehoorders dat op grond van het oordeel dat zij vellen, ook over hen geoordeeld zal worden, en dat hen de maat genomen zal worden met de maat waarmee zij zelf meten. Het is interessant om er eens bij stil te staan, hoe vaak je in een week of op een dag eigenlijk oordelen velt over anderen. Ik was me er niet zo bewust van totdat ik er meer op ging letten. Wel vraag ik me bij dit citaat af of Jezus hier ieder oordeel dat men velt over een ander afwijst (en dat oordelen uiteindelijk alleen aan God toekomt, bijvoorbeeld), of dat Hij het hier vooral heeft over ongegronde, haastige oordelen die misschien ook kunnen voortkomen uit rancune, en dat gegronde oordelen wel toegestaan zijn. Ik neig naar het laatste, maar ik weet het niet zeker.

cvandaag Premium logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Start je gratis maand Inloggen

Onbevangen de Bijbel door
- Onbevangen de Bijbel door: dr. Piet van Midden reageert (Matteüs 16: indrukwekkende vragen van Jezus)
- Onbevangen de Bijbel door met Annemarieke Graveland: indrukwekkende vragen van Jezus (Matteüs 16)
- Onbevangen de Bijbel door: dr. Piet van Midden reageert (Matteüs 15: verwondering over Jezus)
- Onbevangen de Bijbel door met Annemarieke Graveland: Verwondering over Jezus (Matteüs 15)
- Onbevangen de Bijbel door: dr. Piet van Midden reageert (Matteüs 14: vertrouwen in de storm)
Meer over Onbevangen de Bijbel door »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

"Bid en jou zal gegeven worden; zoek en je zult vinden; klop en er zal voor je opengedaan worden.’’

Het verband van deze tekst geeft aan dat het hier om een zoeken naar en vinden gaat van de geest van God (Luc. 11:13).

Dit geeft dus duidelijk aan dat dat niemand Gods geest 'automatisch'' ontvangt bij zijn of haar bekering, maar dat hier een bewuste actie van de gelovige voor nodig is.

Dan kan en zal Jezus hem of haar dopen in de heilige geest van God (Mat. 3:11).