cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
Ds. J. Holtslag
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

05 juli 2022 door Ds. J. Holtslag

Luther had sympathie voor boerenprotesten (totdat er geweld werd gebruikt)

Op Twitter is #boerenopstand al dagen trending topic. Ook #boerenoorlog komt voorbij. Heftige woorden waarvan je dacht dat ze niet van deze tijd zijn. Boerenoorlog kennen we van het eind van de 19e eeuw in Zuid-Afrika. Ook is het een bekend begrip in Duitsland. De Duitse boerenoorlog heeft een paar eeuwen eerder plaatsgevonden. Het was van 1524 tot 1525.

Zoals met veel zaken in de geschiedenis is er een eerder moment aan te wijzen waarop een begin te duiden is. Dit is 1518. Maar een korte tijd nadat Maarten Luther zijn 95 stellingen gespijkerd heeft aan de deur van de Slotkapel van Wittenberg. Er waren in het midden en zuiden van Duitsland dan hier dan daar opstandjes. Horigen, boeren en lage adel boden weerstand tegen de adel en de grondbezitters. Dit leidde tot het weigeren van het uitvoeren van herendiensten en het betalen van de belasting. Het leidde tot opstand. Tot een boerenoorlog.

cvandaag Premium logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Start je gratis maand Inloggen

Stikstofcrisis
- Hoe Gert-Jan Segers en andere christenen reageren op stikstofuitspraak CDA-leider Hoekstra
- Zouden christenen wel of niet mee moeten doen aan boerenprotesten?
- Protestboeren naar de mond praten met Bijbelverhaal is ongepast
- Stikstofmaatregelen houden de gemoederen flink bezig: hoe reageren we als christenen?
- Christelijke boer wantrouwt het kabinet: “In Den Haag worden leugens verkondigd”
Meer over Stikstofcrisis »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

Micha 2:1. Wee hun die onrecht uitdenken, kwaad uitwerken op hun slaapplaats, en het bij het licht van de morgenstond uitvoeren, omdat zij daartoe bij machte zijn.

2. Zij begeren akkers en roven die, en huizen, en nemen die af. Zo onderdrukken zij de man en zijn huis, de mens en zijn erfelijk bezit.

3. Daarom, zo zegt de HEERE, zie, Ik bedenk kwaad over dit geslacht waar u uw nekken niet uit weg kunt nemen en waardoor u niet rechtop verder kunt gaan, want het zal een kwade tijd zijn.



Onze regenten mogen weten Wie hen zál oordelen!