cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
albert
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

20 april 2021 door Albert van der Heide

Vaccinatie, Paulus en een broodje kebab

Laten we beginnen met vaccinatie. Er is momenteel maar weinig wat meer reactie, weerstand en blijdschap oproept in de maatschappij, dan het woord vaccinatie. Waar de een in reikhalzende verwachting uitkijkt naar het vaccin omdat het gelijkstaat aan ‘de Heer zal uitkomst geven’ is het voor een ander ‘het teken van het beest”. Ik merk dat mensen een diepe drive hebben om hun mening daarbij als meetsnoer te gebruiken voor anderen.

cvandaag Premium logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door cvandaag Premium lid Albert Heide.

Word ook lid

Dan even over Paulus. Hij was in zijn bediening geconnect met de arts Lucas. (2 Tim 4:11) Ze zullen als hoogopgeleide en ontwikkelde mannen ook over medisch-ethische kwesties hebben nagedacht en gesproken. Die waren er in de tijd waarin ze leefde namelijk genoeg. Euthanasie, abortus en suïcide waren ook in die tijd al veelbesproken praktijken waar maatschappelijk discussie over was. Maar je leest vreemd genoeg niet over hun worstelingen daarmee. Integendeel Paulus schrijft er nergens letterlijk over. Het rooft niet zijn focus. Zijn focus (en die van de Heilige Geest) blijft op de Koning en Zijn Koninkrijk en het brengen van het goede nieuws en de bedreigingen van het goede nieuws.

Begrijpelijk wel: een focus op het negatieve brengt ons vaak in veroordeling en angst. We vergeten dan het goede wat we juist wel mogen brengen. We voelen dan een 'missionaire drang' om anderen te behoeden voor 'het erge' dat we waarnemen. Maar wij hoeven een ander niet te (be)hoeden, maar we mogen die ander in contact brengen met de goede Herder! Hij is de hoeder van de schapen.

Dan even over eenheid. Een focus op het Koninkrijk van Koning Jezus is ook een bedding voor eenheid. Echte eenheid van hart en niet van uiterlijkheden. Want verschillend denken maakt een ander niet tot je vijand. Je vijand bestaat overigens niet uit vlees en bloed zegt Paulus (Efeze 6:12) en dat is buitengewoon essentiële kennis om te voorkomen dat je lange en intense ruzies maakt met iemand die je vijand helemaal niet is.

Eenheid ontstaat als we beseffen dat we leven vanuit dezelfde genade, door het bloed van Jezus. En die eenheid komt onder druk te staan als we volledig gaan focussen op de afschuwelijke dingen die in onze maatschappij zijn toegestaan in plaats van op “laat Uw wil geschiedde” op aarde, zoals in de hemel. Die eenheid gaat heel ver in het geval van Paulus. Zijn richtsnoer is de liefde. Dat blijkt wel in 1 Korinthe 8. Hij vertelt over de vrijheid van zijn geweten wat gereinigd is en als richtsnoer kan dienen.

‘Want als iemand u, die deze kennis bezit, in een afgodstempel aan tafel ziet aanliggen, zal dan zijn geweten, omdat het zwak is, er niet toe aangezet worden om afgodenoffers te eten?’ 1 Korinthe 8:10 HSV

Voor Paulus is het eten van aan afgoden geofferd vlees, zelfs aanliggend in een afgodstempel(!), geen enkel probleem. Afgoden bestaan namelijk niet. Maar pas op zegt Paulus erbij, dat je geen anderen, zoals jonggelovigen, hiermee beschadigd. Het gaat dus om de liefde. Beschadig je de ander? Dan moet je het gewoon niet doen! ‘Daarom, als het voedsel mijn broeder doet struikelen, dan zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder geen oorzaak geef tot struikelen.” 1 Korinthe 8:13

Wonderlijk mooi toch. De focus op het Koninkrijk en een intentie om de ander niet te beschadigen. Wat een heerlijke ‘liefdesliniaal’ om naast al die ethische discussies te leggen die de vijand graag opvoert en vasthoud in onze christelijke kringen. Niet veroordelen, maar ruimte en respect voor de verschillende fases waar je doorheen gaat en inzit. Ruimte voor de ander die misschien nog wat zwakker staat in het geloof. En dan mag, of zelfs moet, de sterkste de zwakkere dienen en eren! Zoals altijd in het Koninkrijk van Jezus.

Dan het broodje kebab. Dat is halal. Eens kwam een lieve zuster naar me toe die zich ernstig zorgen maakte! Ze had mij gezien toen ik broodjes kebab haalde voor ons gezin. Haar zorgen waren niet vanwege de knoflookdampen, die dat met zich meebrengt tijdens bedieningsmoment, maar om een hele andere reden. Kebab is offervlees, zo vertelde ze me. Halal is geslacht in de naam van Allah. En hoewel ik Jezus nog aanhaalde; “eten gaat er boven en in onder weer uit”. (Math 15:11/17) en haar ook nog uitlegde dat Allah, een afgod, helemaal niet bestaat, was ze onvermurwbaar. Ik at mezelf een ware vloek.

En zo werd dat wat Paulus schreef over offervlees, opeens weer actueel. Wat de kebab betreft ben ik op zoek gegaan naar een andere 'tempel' in onze buurt. Van Vatan naar Firat. Uit haar buurt en uit haar zicht, om haar niet te ergeren. Met ook nog eens een ruime zegen. Bleek de kebab van Firat ook nog eens lekkerder. En het mooiste van alles, vind ik, de eigenaar van die zaak bleek na enkele bezoeken open te staan voor de boodschap van het goede nieuws dat Jezus leeft. Zo bleek maar weer eens dat God alles laat meewerken ten goede.

cvandaag Premium logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor cvandaag Premium

Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Albert van der Heide
- Mensen worstelen met schuldvraag wanneer er iemand overlijdt
- Hugo de Jonge is niet je vijand!
- Jezus was geen politicus maar een Koning!
- Porno, daar hoor je die 'progressieve' partijen nooit over
- Achter iedere relschopper zit een verhaal
Meer over Albert van der Heide »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

K
Prachtige column. vooral deze zin: "Ruimte voor de ander die misschien nog wat zwakker staat in het geloof."