Elrose vluchtte als christen uit Pakistan: "Als ik was gebleven, hadden ze me gedood"

Op 1 juli demonstreren Pakistaanse christenen in Den Haag voor geloofsvrijheid en aandacht voor de positie van christelijke asielzoekers. Pakistan staat volgens de jaarlijkse ranglijst van Open Doors op de achtste plaats van landen waar christenen het zwaarst worden vervolgd vanwege hun geloof. Voor Elrose is dat geen ver-van-haar-bed-show. De jonge Pakistaanse christen vluchtte drie jaar geleden naar Nederland nadat een collega haar vals beschuldigde van godslastering. "Ik kwam hier om mijn leven te redden. Als ik in Pakistan was gebleven, hadden ze mij gedood."
Hoewel Elrose inmiddels veilig is in Nederland, is haar toekomst nog altijd onzeker. Haar asielzaak ligt momenteel bij de rechter. Net als veel andere Pakistaanse christenen zegt ze vast te lopen op de vraag hoe zij moet bewijzen wat haar in Pakistan is overkomen. "Juist daar willen we op 1 juli aandacht voor vragen", vertelt Elrose. "Ze vragen om bewijs, maar hoe moet ik bewijs meenemen uit een land waar ik juist voor ben gevlucht? De mensen die mij beschuldigden, gaan mij niet helpen. Ik ben gevlucht omdat mijn leven gevaar liep."








































Praatmee