Verstrooiing Joodse volk: hoe is dat ontstaan en hoe heeft het zich ontwikkeld?

God 19 april 2023 Pieter A. Siebesma
Pieter A. Siebesma

God heeft Abraham en zijn nageslacht uitgekozen als Zijn eigendom zodat ze Hem zouden dienen in Zijn land en daardoor een licht voor de volkeren zouden zijn. De realiteit is echter anders. De meerderheid van het Joodse volk woont al meer dan tweeduizend jaar buiten het land Israƫl. Er zijn nauwelijks landen waar in het verleden of nu geen Joden hebben gewoond of waar geen Joodse gemeenschap is geweest met een synagoge.

De staat IsraĆ«l is in 1948 gesticht als veilige haven voor alle Joden. Hoewel ze het land is met de meeste Joodse inwoners ter wereld, woont nog steeds de meerderheid buiten IsraĆ«l (van de 15,2 miljoen Joden wonen er 6,9 in IsraĆ«l). Dat was in Jezus’ tijd, in de eerste eeuw, al niet anders. De verstrooiing van het Joodse volk over de wereld is zelfs al 2700 jaar geleden begonnen. Het feit dat het Joodse volk nog steeds bestaat, zegt dan ook alles over de trouw en liefde van God jegens hen. Of zoals iemand ooit opmerkte: ā€œDe Joden zijn het bewijs dat God bestaat.ā€

De Joden zijn een volk, maar door de eeuwenlange verstrooiing zijn er heel veel verschillende etnische groepen ontstaan, die diverse talen spreken en die een verschillende cultuur en leefwijze hebben. Hoe is dat ontstaan en hoe heeft het zich ontwikkeld tot nu?

Als je wilt nagaan hoe de Joden zich hebben verspreid over de wereld, blijkt dat daarover maar weinig bekend is.

Hoe is het begonnen?
De verstrooiing van het Joodse volk is begonnen in 721 voor Christus toen de Assyriƫrs het tienstammenrijk Israƫl veroverden en haar bevolking naar Assyriƫ deporteerden. Zij zijn nooit volledig teruggekeerd, maar zijn of opgegaan in de volkeren of hebben zich later gevoegd bij de overgebleven twee stammen. In 539 voor Christus veroverde Nebukadnezar Jeruzalem en voerde de Judeeƫrs in ballingschap naar Babel. Zij mochten na zeventig jaar wel terugkeren, maar slechts weinigen hebben dat gedaan. Zo ontstonden grote bloeiende Joodse gemeenschappen in Babyloniƫ, Perziƫ en Egypte.

In de oudheid golden Joden als de beste soldaten ter wereld. Vandaar dat koningen graag Joodse soldaten in dienst namen. Zo ontstond er na de Perzische invasie in Egypte in 525 voor Christus in Egypte in Elephantine een Joodse kolonie van soldaten en hun families. Hun taak was om de zuidgrens van Egypte te beschermen. Deze kolonie had zelfs een eigen tempel. Om dezelfde reden vestigden zich Joodse militairen en hun families ten noorden van de Zwarte Zee. Ook Joodse kooplieden vestigden zich over de hele toenmalig bekende wereld.

Dat leidde ertoe dat in de eerste eeuw de meeste Joden buiten het land Israƫl woonden (2,5 miljoen in Israƫl en 5,5 miljoen daarbuiten). Dat wordt duidelijk uit het boek Handelingen waar Paulus op zijn zendingsreizen door Klein-Aziƫ en Europa, in iedere plaats die hij bezoekt, een Joodse gemeenschap met een synagoge of gebedsplaats aantreft.

In het jaar 70 werd Jeruzalem verwoest en begon een tweede fase van de verstrooiing. Kon men voor die tijd nog terug naar Jeruzalem, toen was dat niet meer mogelijk. Tijdens de Romeinse oorlog kwam een derde deel van de Joden in Israƫl om, een derde deel werd krijgsgevangen genomen en als slaaf verkocht en een derde deel ontvluchtte het land. Velen kwamen zo in Rome terecht, en vandaar in alle uithoeken van het Romeinse Rijk. Hoewel de gegevens schaars zijn, neemt men aan dat al in de eerste eeuw zich Joden hadden gevestigd in het Duitse Rijnland en in Spanje. De Joodse gemeente van Keulen beroemt zich erop tweeduizend jaar te bestaan.

Veel onduidelijk
Als je wilt nagaan hoe de Joden zich hebben verspreid over de wereld, blijkt dat daarover maar weinig bekend is. Dat komt omdat het zo’n lange tijd betreft en dat er zeker voor de eerste duizend jaar na de jaartelling maar weinig geschreven bronnen over zijn. We kunnen soms vaststellen waar Joden hebben gewoond of vanwaar ze werden verdreven, maar details ontbreken.

De verschillen tussen al deze groepen hebben niet zozeer met de Joodse godsdienst te maken, maar zijn vooral cultureel bepaald, zoals taal, gebruiken en gewoonten of zelfs uiterlijk.

Vandaar dat er heel veel theorieƫn zijn ontwikkeld over hoe bijvoorbeeld de Joodse gemeenschap in Oost-Europa zo talrijk kon worden. Kwam dat door de Duitse Joden die vanaf de tiende eeuw hiernaartoe zijn gevlucht vanwege vervolgingen? Of kwamen er Joodse vluchtelingen uit andere landen? We weten dat er voor die tijd ook Joden woonden die een Slavische taal spraken, maar geen Jiddisch.

Een andere theorie is dat de meerderheid van de Oost-Europese Joden afstammelingen zijn van niet-Joodse bekeerlingen. Er was namelijk in de tiende eeuw in Zuid-Rusland een koninkrijk van Turkse stammen, de Chazaren, die tot het Jodendom waren overgegaan. Na het uiteenvallen van hun rijk zouden ze naar Polen zijn getrokken.

Genetisch onderzoek
Er zijn de afgelopen jaren veel studies verschenen over de genetische oorsprong van de diverse Joodse bevolkingsgroepen. Je zou verwachten dat deze uitsluitsel zouden geven op de vragen naar hun oorsprong. Maar helaas spreken ze elkaar vaak tegen. Er is weinig steun voor de opvatting dat de Oost-Europese Joden van de Chazaren afstammen. Een aantal studies trekt de conclusie dat de Oost-Europese Joden oorspronkelijk uit het Midden-Oosten komen. Weer een andere studie beweert dat veel Oost-Europese Joden genetisch gezien het nauwst verwant zijn met de niet-Joodse bewoners van OekraĆÆne, Polen en Wit-Rusland. Kortom: het laatste woord hierover is nog niet gezegd.

De situatie nu
Vandaag de dag worden de Joden etnisch ingedeeld in drie grote groepen:

  • Askenaziem (afgeleid van de naam Askenaz, zie Gen. 10:3 en Jer. 51:27, volgens de rabbijnse uitleggers is dit Duitsland).
  • Sefardiem (afgeleid van de naam Sefarad, zie Obadja 20, volgens de rabbijnse uitleggers is dit Spanje).
  • Mizrachiem (Hebreeuws voor ā€˜zij in het oosten’).
Het verspreiden van Tenachs en Nieuwe Testamenten in verschillende talen blijft noodzakelijk, want Joodse groepen zijn onderling verschillend in taal, cultuur en leefwijze.

De Askenazische Joden vormen de grootste groep met twee derde deel van het Joodse volk (ongeveer 10 miljoen). Volgens een gangbare theorie stammen zij oorspronkelijk uit Duitsland en hebben zij zich tijdens en na de Kruistochten in Oost-Europa gevestigd. In de 19e en 20e eeuw emigreerden velen van hen naar Noord- en Zuid-Amerika, Australiƫ en Zuid-Afrika. Het Jiddisch, een vorm van Duits geschreven met Hebreeuwse letters, is van oudsher hun taal.

De tweede groep zijn de Sefardiem, Joden die oorspronkelijk in Spanje woonden, maar in de 15e en 16e eeuw uit Spanje werden verdreven. Zij spraken Spaans of Ladino (een Joodse vorm van Spaans). De derde groep vormen de Mizrachiem, de Joden uit het Midden-Oosten. Hun taal was en is het Arabisch. Hoe talrijk ze zijn, hangt af van de vraag tot welke groep de Joden uit Noord-Afrika (van Marokko tot Egypte) behoren. Sommigen rekenen ze tot de Sefardiem, omdat ze cultureel en godsdienstig door hen zijn beĆÆnvloed, anderen weer tot de Mizrachiem, omdat ze Arabisch spreken.

De tweede en derde groep tellen tezamen ongeveer vijf miljoen Joden.

Daarnaast zijn er nog kleine exotische groepen, zoals de (zwarte) Joden uit Ethiopiƫ, Joden uit Buchara, India en China. Maar ook Europa kende van oudsher kleine groepen die anders waren dan de andere Joden. Zoals de Romaniot, in Noord-Griekenland die er al voor de jaartelling woonden en het Grieks van de Septuaginta spraken, en in de Kaukasus de zogenaamde Bergjoden en de Georgische Joden.

Grote culturele diversiteit
De verschillen tussen al deze groepen hebben niet zozeer met de Joodse godsdienst te maken, maar zijn vooral cultureel bepaald, zoals taal, gebruiken en gewoonten of zelfs uiterlijk.

Het is heus een wonder dat de Joden 2700 jaar verstrooiing hebben overleefd.

Als Joden heel lang in een bepaald land wonen, nemen ze soms gebruiken uit dat land over. De Duitse Joden zijn gewoon kaarsjes te branden voor overledenen, een gebruik dat ze hebben overgenomen van hun rooms-katholieke buren. De rabbijnen bij de Griekse Romaniot dragen kleding die nog het meest lijkt op dat van Grieks-orthodoxe priesters. Klezmermuziek is typisch Oost-Europees, terwijl Arabisch-Joodse muziek ons heel Arabisch in de oren klinkt. En Israƫls nationale dans, de horah, stamt uit Roemeniƫ.

Wanneer je Bijbels verspreidt, is het daarom goed om iets af te weten van de plaatselijke Joodse cultuur en leefwijze. Want de Askenazische Joden vormen geen culturele eenheid en dat geldt ook voor de Sefardiem en Mizrachiem. Een Russische Jood is in dit opzicht anders dan een Nederlandse of een Engelse Jood. En Iraanse Joden hebben weer een heel andere cultuur dan hun Marokkaanse of Jemenitische geloofsgenoten. Maar allen zijn zich wel sterk bewust van hun Joodse identiteit, ongeacht hoe ze daar vorm aan geven, en ze beschouwen zich als ƩƩn volk.

Verspreiding van Bijbels wereldwijd
Dit is de reden dat wij in zo’n vijftien talen Bijbels verspreiden. We ontvangen bijbelaanvragen vanuit de hele wereld.

Er is wel een ontwikkeling in het werk van de bijbelverspreiding. Waar we van oorsprong met name keken naar de taal die men sprak, hebben we daarnaast ook meer aandacht gekregen voor de diverse subgroepen binnen het Jodendom. Zo werken we momenteel aan een Jiddische vertaling van het Nieuwe Testament, speciaal bestemd voor de ultraorthodoxe Joden. Daarnaast is er een backpackbijbel beschikbaar voor de veelal seculiere Israƫlische backpackers.

Maar het verspreiden van Tenachs en Nieuwe Testamenten in verschillende talen blijft noodzakelijk, want Joodse groepen zijn onderling verschillend in taal, cultuur en leefwijze. Het is heus een wonder dat de Joden 2700 jaar verstrooiing hebben overleefd. Waar wereldrijken zijn ondergegaan, bestaat het Joodse volk nog steeds.

Bovenstaand artikel is aangeleverd door Stichting Israƫl en de Bijbel. Lees meer verhalen in het IB magazine en neem een kijkje op de website van Israƫl en de Bijbel.

Praatmee

Beluister onze podcast

#364 Patrick & Jeffrey over Christenen voor Israƫl, de CGK en christelijke politici
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Bijbelstudiegroep in Madagaskar
Nieuws

De impact van de Bijbel in een dorp in Madagaskar

Anton, een communicatiespecialist van Bible League, had het voorrecht het zendingsveld in Madagaskar te bezoeken. In Mahazina, een klein landelijk dorpje, was hij getuige van een Bijbelstudiegroep die hun studie had afgerond. Afgestudeerde Marie: "Ik

Pakistan
Nieuws

Pakistan: islamitische verdachten van gewelddadige rellen christelijke wijk vrijgesproken

In Pakistan zijn tien moslims vrijgesproken van betrokkenheid bij de verwoestende aanvallen op christelijke gemeenschappen in het stadje Jaranwala op 16 augustus 2023. Christenen in het land reageren teleurgesteld en verontwaardigd. Ondanks overvloed

Michael Tait
Nieuws

Voormalig zanger christelijke rockband beschuldigd van seksueel misbruik

Michael Tait, voormalig zanger van de christelijke rockband Newsboys en ex-lid van DC Talk, wordt door meerdere mannen beschuldigd van seksueel misbruik. Dat blijkt uit een tweeƫnhalf jaar durend onderzoek van The Roys Report, waarin meer dan vijftig

Amerikaanse justitie
Nieuws

Amerikaanse boekhoudster stal ruim 262.000 euro van twee katholieke parochies

Een voormalig boekhoudster van twee katholieke parochies in New Jersey heeft bekend dat zij in totaal bijna 300.000 Amerikaanse dollar, omgerekend ruim 262.000 euro, heeft gestolen. Het geld werd verduisterd over een periode van zes jaar. Dat schrijf

Ds. L. W. den Boer
Nieuws

Hervormde gemeente Bergambacht mag nieuwe dominee verwelkomen: ds. L. W. den Boer

De hervormde gemeente te Bergambacht (Laurentiuskerk) mag een nieuwe dominee verwelkomen: ds. L. W. den Boer. De predikant wordt in het Zuid-Hollandse dorp de vervanger van ds. P. Wijnberger die sinds september 2024 in Hasselt dient. Den Boer was de

Jacob Hoekman
Video

Freelance journalist duidt christelijk perspectief op jaarlijkse pelgrimstocht moslims

De jaarlijkse pelgrimsreis naar Mekka (de hadj) is ƩƩn van de vijf kernverplichtingen binnen de islam. Deze pelgrimage werd gisteren afgesloten met het offerfeest. Wat is het belang hiervan en welk perspectief is er weggelegd voor christenen hierbij?

Ds. D. J. Budding
Video

Ds. Budding vertelt over kleinzoon die op 28-jarige leeftijd overleed: ā€œHij is nu bij zijn Liefsteā€

"Wat laat ik achter als ik hier op aarde mijn laatste adem uitblaas?", die vraag stelde ds. D. J. Budding in een recente preek. De hervormde emerituspredikant merkte op dat deze vraag zowel voor jong als oud geldt. De predikant sprak over het aangrij

rechter
Nieuws

OM eist negen jaar cel tegen voormalig NGK-diaken wegens misbruik

Tegen een voormalig diaken uit Bodegraven is vrijdag negen jaar cel en tbs geƫist. De 38-jarige man wordt beschuldigd van misbruik van drie minderjarigen en het bezitten en verspreiden van kinderporno. De officier van justitie sprak tijdens de rechts

Meerartikelen

Euthanasie
Nieuws

Christenen roepen op tot gebedsdag tegen wetsvoorstel dat euthanasie moet uitbreiden

Verschillende christelijke organisaties in het Verenigd Koninkrijk roepen op tot een nationale gebedsdag op 11 juni. Ze maken zich grote zorgen over de Britse plannen om hulp bij zelfdoding te legaliseren. In het Londense parlement wordt op 20 juni e

Cvandaag podcast
Podcast

Podcastduo Cvandaag bespreekt chaos in CGK

In de nieuwste aflevering van de Cvandaag nieuwspodcast bespreken Patrick Simons en Jeffrey Schipper het christelijke nieuws van de week. Schipper blikt terug op zijn bezoek aan de generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) en vra

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt: ā€œIsraĆ«l is essentieel voor je persoonlijk geloofā€

Hebben we ons geloof te danken aan Israƫl? Wat moet de houding zijn van de kerk richting Israƫl? Is het steunen van Israƫl in deze tijd een politieke keuze? Jacques Brunt sprak afgelopen weekend op de Pinksterconferentie Opwekking over Israƫl. In dez

John LaprƩ
Opinie

In extase tijdens Opwekking: God of gewoon dopamine?

ā€˜Dit was voor mij het mooiste en diepste moment van het weekend. God was zó aanwezig’, schreef een dame op Instagram. Zij schreef dat onder een filmpje, gemaakt tijdens de Pinksterconferentie Opwekking. In het filmpje is te zien hoe twaalf minuten la

Prof. dr. Arnold Huijgen
Opinie

CGK-synode staat met lege handen: hoe moet het nu verder?

Afgelopen week is de generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) afgesloten zonder dat alle agendapunten afgehandeld zijn en zonder dat een roepende kerk is aangewezen. Dat laatste was wel nodig om een volgende synode te kunnen hou

Beeld: video Credo
Video

Het mysterie van de Hoofdpersoon van Pinksteren

Al is de Drie-eenheid nog zo bekend, de Heilige Geest blijft voor velen ongrijpbaar. In deze video wil katholiek platform Credo het mysterie van de Heilige Geest ontrafelen. Ontdek meer over de Hoofdpersoon van Pinksteren. Kerkvader Augustinus beschr

Nigeria
Nieuws

Roep om militaire noodtoestand na nieuw bloedbad onder christenen in Nigeria

Na de brute moord op minstens 86 christenen in de Nigeriaanse deelstaat Benue, roept een prominente christelijke advocaat president Bola Tinubu op om per direct een militaire noodtoestand af te kondigen. Het geweld wordt toegeschreven aan gewapende i

vrijheid
Nieuws

Week voor vervolgde christenen: Nederlandse organisaties slaan handen ineen

Meer dan 380 miljoen christenen wereldwijd hebben te maken met discriminatie en vervolging, vanwege hun geloof in Jezus. Een deprimerend en nauwelijks te bevatten getal óf een bron van verhalen van hoop, te midden van de heftige situaties? Tijdens de

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast: Wat betekent kabinetsval voor christelijke partijen?

In de nieuwste aflevering van de Cvandaag nieuwspodcast duiken redacteuren Patrick Simons en Jeffrey Schipper in de actuele politieke ontwikkelingen. Wat betekent de val van het kabinet-Schoof voor de christelijke partijen? Ze bespreken de reacties v

Jan Pool
Video

Zondag in Hour of Power is Jan Pool te gast: "Ik geloof dat God mij kan genezen"

Op Pinksterzondag in Hour of Power is Jan Pool te gast. De spreker, auteur en geestelijk leider werd getroffen door kanker. Hij vertelt hoe dat zijn dagelijkse en geestelijke leven heeft veranderd. De uitstorting van de Geest betekent alles voor Jan

Ds. G. van Zanden
Nieuws

Ds. Van Zanden vraagt toehoorders of ze God als Werkgever of Vader beschouwen

ā€œBeschouwt u God als Werkgever of als Vader?ā€, die vraag stelde ds. G. van Zanden onlangs in een preek. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee merkte op dat het antwoord op die vraag aan het licht komt wanneer we in het leven met ziekte of andere

hel
Nieuws

Waarom wordt in het Oude Testament zo weinig over de hel gesproken?

'Waarom wordt er in het Oude Testament zo weinig (of niet?) gesproken over de hel en in het Nieuwe Testament zo vaak?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Deze vraag raakt aan hoe we God, rechtvaardigheid en eeuwigheid begrij