7 redenen waarom christenen niet verplicht zijn hun tienden te geven

God 19 augustus 2021 Thomas Schreiner
redenen voor tienden

Maak jij elke maand een tiende van je inkomsten over naar de kerk? Theoloog Thomas Schreiner is gespecialiseerd in het Nieuwe Testament en hij legt bij de Gospel Coalition uit waarom hij denkt dat we als christenen niet verplicht zijn om onze tienden te geven.

Velen denken dat christenen tien procent van hun inkomen aan de kerk moeten geven. Ook in de kerk wordt er vaak gesproken over de offergaven of het geven van je tienden. Maar anderen geloven dat het geven van tienden niet noodzakelijk is.

Welk standpunt doet het meest recht aan het Woord van God? 

Liefde is veel belangrijker dan onze visie op het geven van tienden (1 Kor. 13). Maar toch wil ik beargumenteren waarom ik denk dat het geven van tienden niet een verplichting is voor christenen en waarom christenen daar niet in aangemoedigd hoeven worden. Zo'n standpunt vraagt natuurlijk om uitleg.

Tienden in het Oude Testament
Wat zegt het Oude Testament over tienden? Abraham gaf een tiende van wat hij had veroverd aan Melchizedek (Gen. 14:20), in Hebreeën wordt hiermee de superioriteit van Melchizedeks priesterschap over het priesterschap van Levi aangegeven (Heb. 7:4-10). Toen Jakob zijn hoofd in Bethel te rusten legde beloofde God hem te zegenen, op zijn beurt beloofde Jakob God een tiende van alles wat hij in bezit zou krijgen (Gen. 28:22).

De geboden van het oude verbond zijn niet langer van kracht voor christenen.

Een tiende van Israëls zaden, vruchten en vee werd aan de Heer gegeven (Lev. 27:30-32; Deut. 14:22-24; 2 Kro. 31:5-6; Neh. 13:5,12). Het volk gaf een tiende aan de Levieten om hen te ondersteunen (Num. 18:21-24; Neh. 10:38; 12:44), en de Levieten gaven op hun beurt weer hun tienden aan de hogepriester (Num. 18:25-28). Diegenen die hun tienden niet gaven ervoeren de dreiging van een vloek, zij die gaven zouden worden gezegend (Mal. 3:8-10).

Ook al nemen we aan dat er in het Oude Testament tien procent van alle opbrengsten werden geofferd, toch blijft het moeilijk te onderscheiden hoeveel er precies gegeven werd. We kunnen er niet te lang bij stilstaan maar sommigen denken dat er in zeven jaar tijd 14 keer een offergave werd gehouden en anderen denken dat dit 12 keer per zeven jaar plaatsvond. Als we alles bij elkaar berekenen ging het ver over de 10 procent heen. Waarschijnlijk werd er zo'n 20 procent gegeven per jaar.

Waarom het vandaag de dag geen verplichting is
Er zijn zeven redenen waarom christenen deze verplichting tot het geven van hun tienden niet hebben.

1. Gelovigen maken geen onderdeel meer uit van het oude verbond (Rom. 6:14-15; 7:5-6; Gal. 3:15-4:7; Kor 3:4-18)
De geboden van het oude verbond zijn niet langer van kracht voor christenen. Sommigen maken een onderscheid in burgerlijke, ceremoniële en morele wetten om het geven van tienden te blijven ondersteunen. Maar toch is deze indeling in mijn ogen niet wat Paulus bedoelt wanneer hij uitlegt hoe de wet vandaag de dag op ons van toepassing is. Als we deze verdeling wel aanhouden is het geven van tienden zeker geen onderdeel van de morele wet. De morele wetten van het Oude Testament gelden inderdaad ook nog voor ons vandaag de dag en die onderscheiden we dankzij de wet van Christus in het Nieuwe Testament, maar het geven van tienden hoort daar niet bij.

Levieten en priesters waren gebonden aan het offergave systeem van Oude Testament. Nu zijn alle gelovigen priesters. met Jezus als onze hogepriester Melchizedek.

2. De voorbeelden van Abraham en Jakob zijn geen normatieve partonen
Sommigen denken dat het geven van je tienden verplicht is omdat Abraham en Jakob tienden gaven en omdat zij voor het oude verbond leefden. Toch geven deze voorbeelden niet aan dat het geven van je tienden iets is dat altijd moet gebeuren. De gift van Abraham aan Melchizedek was eenmalige gebeurtenis; er is geen bewijs dat hij regelmatig tienden gaf aan God.

Jakobs tienden illustreren zijn danbaarheid richting God voor de bescherming die hij ontvangt. Deze dankbaarheid en gulheid spreken nog steeds tot ons vandaag, maar een historische beschrijving van wat Jakob gaf ondersteunt niet het idee dat alle gelovigen een tiende van hun inkomen aan God moeten geven.

3. Offergaven gingen naar de Levieten en priesters maar er zijn geen priesters en Levieten in het Nieuwe Testament.
Levieten en priesters waren gebonden aan het offergave systeem van Oude Testament. Nu zijn alle gelovigen priesters (1 Petrus 2:9; Reb. 1:6; 5:10; 20:6), met Jezus als onze hogepriester Melchizedek (Heb. 7).

4. De tienden zijn verbonden aan het land Israël onder het oude verbond
Israël vierde elke drie jaar een offergave in Jeruzalem. Maar dat geldt niet voor de christenen van vandaag. Het ging om de Joden als natie, Joden die leefden in het beloofde land. Met de komst van Christus is het Joodse volk niet per se het volk van God. Al zijn Joden wel onderdeel van de kerk door hun geloof in Jezus.

Vaak ging het richting de 20 procent. Mensen die een voorstander zijn van tienden moeten zich op 20 procent richten.

Het aardse Jeruzalem staat niet langer centraal in Gods plannen (Gal 4:25). Gelovigen zijn onderdeel van het hemelse Jeruzalem (Gal 4:26) en kijken uit naar de stad die komt (Heb 11:10), een nieuwe hemel en een neiuwe aarde (Openbaring 21:1-22:5). Abraham is geen erfgenaam van het land Israël, maar de gehele wereld (Rom. 4:13).

5. Als het niet verplicht meer is, hoeveel moeten we dan geven?
Zoals hierboven aangegeven, het ging vaak om meer dan tien procent. Vaak ging het richting de 20 procent. Mensen die een voorstander zijn van tienden moeten zich op 20 procent richten.

6. Toen Jezus het geven van tienden aanhaalde was dat nog voor het ingaan van het nieuwe verbond
Sommigen verdedigen het geven van tienden omdat Jezus het aanprees, ook al zei Hij dat het minder belangrijk was dan andere dingen (Matt. 23:23; Luk 11:42). Dit lijkt een sterk argument maar is niet overtuigend. Jezus had het ook over offers in de tempel (Mat 5:23-24), maar christenen geven daar geen gevolg aan, al zou de tempel herbouwd worden. Jezus' woorden zijn te bergijpen binnen de context van zijn vrijmakende geschiedenis.

Jezus had het ook over offers in de tempel, maar christenen geven daar geen gevolg aan, al zou de tempel herbouwd worden.

Jezus sprak over offers en tienden voordat Hij opstand uit de dood, voordat het nieuwe verbond inging. Hij gebruikte zijn spreken over offers en tienden als voorbeelden voor zijn tijdgenoten. Hij hield zich aan de wet omdat Hij onder de wet geboren was (Gal. 4:4). Daarom kunnen wij zijn woorden over tienden niet serieuzer nemen dan zijn woorden over offers van dieren.

7. Er wordt niet over tienden gesproken als het gaat om geboden om gul te geven in het Nieuwe Testament
Wanneer christenen wordt opgedragen om aan de armen te geven, wordt hen niet gezegd dat ze de armen hun tienden moeten geven. In plaats daarvan moeten ze gul zijn het helpen van mensen in nood (Handelingen 2:43-47; 4:32-37; 11:27-30; Galaten 2:10; 1 Kor. 16:1-4; 2 Kor. 8:1-9:15). Bijvoorbeeld in 1 Korinthe 16:4 vinden we een populaire tekst om tienden te promoten, maar het wordt daar niet genoemd, het gaat hier om een eenmalige gift aan arme heiligen in Jeruzalem.

Geef gul
Ook al is het geven van je tienden vandaag de dag dus niet verplicht, dat betekent niet dat je gierig moet zijn.

We hebben het gebod gekregen om de mensen te ondersteunen die het evangelie verkondigen (Mat 10:10; Lukas 10:7; 1 Kor 9:6-14; 1 Tim. 5:17-18). En terwijl we genieten van de goede dingen die God ons geeft, worden we ook geroepen om gul te zijn richting hen die in nood verkeren (1 Tim 6:17-19; 2 Kor 8-9). Rijkdom kan zo snel een afgod worden die ons bij God vandaan leidt.

Omdat God onze grootste schat is, mogen christenen gul en vrijgevig zijn. Voor de meeste mensen in het Westen betekent dit meer dan 10 procent. Toch geeft de Schrift dus geen gebod tot het geven van een tiende deel. En de Bijbel, en dus niet de traditie, is onze leer en autorteit.

Praatmee

Beluister onze podcast

#386 Daniël van Deutekom & Elmar Hofstee discussiëren over genezingsdiensten
Of beluister op:

Meerartikelen

Bernard Randall
Nieuws

Rechtszaak heropend van kapelaan die na preek over LHBTI ontslagen werd 

Christenen in het Verenigd Koninkrijk worden opgeroepen om mee te bidden nu een Engelse rechtbank zich opnieuw buigt over de zaak van dr. Bernard Randall. De kapelaan verloor zes jaar terug zijn baan, nadat hij in een preek opmerkte dat leerlingen ni

Spaanse kerk
Nieuws

Nieuw rapport toont zorgelijke cijfers: bijna helft van Spanjaarden niet religieus

Bijna de helft van de Spanjaarden noemt zich niet langer religieus. Dat staat in het Barometer on Religion and Beliefs in Spain (BREC 2025), een onderzoek van de staatsstichting Pluralismo y Convivencia. Volgens het rapport is het religieuze landscha

Ilona en Peter Paauwe
Video

Zondag zijn Ilona en Peter Paauwe van de Doorbrekers te gast in Hour of Power

In Hour of Power zijn Ilona en Peter Paauwe te gast, beiden voorganger bij Doorbrekers. Ze vertellen over waar ze vandaan komen, hun roeping om deze gemeente te beginnen en wat dat betekende voor hun leven. Wat Doorbrekers zo bijzonder maakt, is: "da

Ds. S. P. Roosendaal
Nieuws

Achtste beroep in twee maanden tijd voor ds. S. P. Roosendaal

Ds. S. P. Roosendaal (foto) denkt de komende weken opnieuw na over een eventueel vertrek. De predikant ontving begin deze week een beroep van de NGK te Emmeloord (De Rank). In Emmeloord zoekt men vanwege het eerdere vertrek van ds. J. H. Biewenga naa

Ds. J. de Bruin
Video

CGK-predikant roept christenen op te stoppen met pogingen om zelf zalig te worden

"Misschien zijn er wel mensen in ons midden die zelf verlossingspogingen ondernomen hebben. Wat raak je daar geestelijk doodop van", aldus ds. J. de Bruin. De CGK-predikant wees in een recente preek op christenen die door goede werken te doen en te b

Bram Hofland
Video

Ds. Bram Hofland over eenheid van Oude en Nieuwe Testament

Is de God van het Oude Testament dezelfde als die van het Nieuwe? Veel mensen ervaren een kloof: met Jezus kunnen we vaak wel uit de voeten, maar die heftige en soms bloederige verhalen in het Oude Testament roepen vragen op. Waarom lijkt God daar zo

Drs. Jelte Alma
Opinie

Het evangelie van David de Vos: een oude gedachte in een nieuw jasje

De recente koerswijziging van David de Vos roept veel vragen op. Het gaat niet alleen om zijn theologische opvattingen, maar ook om de manier waarop hij zichzelf profileert. Dat hij zichzelf in een AI-beeld neerzet als een nieuwe Maarten Luther, met

Diederik van Dijk
Nieuws

Late abortussen vaak zonder verdoving uitgevoerd: SGP wil Kamerdebat

De SGP wil op korte termijn een debat met het kabinet over het ontbreken van verdoving bij late zwangerschapsafbrekingen. Aanleiding is de nieuwste jaarrapportage van de beoordelingscommissie voor late zwangerschapsafbrekingen, die staatssecretaris T

Meerartikelen

Bert-Jan Ruissen
Nieuws

SGP dringt aan op internationaal verbod op draagmoederschap

SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen heeft in het Europees Parlement opnieuw gepleit voor een wereldwijd verbod op draagmoederschap. Tijdens een conferentie, die mede door de SGP werd georganiseerd, verwees hij naar het recente besluit van het Eur

Bijbel
Positief nieuws

Bijbel na twintig jaar teruggevonden: eigenaar spreekt van “een wonder”

In de Amerikaanse staat Pennsylvania is een vrouw herenigd met een Bijbel die zij meer dan twintig jaar geleden verloor tijdens de verwoestende overstromingen na orkaan Ivan. De vondst werd gedaan door een brandweerman van de Oakdale Hose Company, di

Coöperatie Laatste Wil
Nieuws

Christelijke partijen stellen Kamervragen na nieuwe zelfdoodmethode Coöperatie Laatste Wil

Coöperatie Laatste Wil (CLW) is terug met een nieuwe zelfdoodmethode. Na middel X en de Sarco, komt men nu met de zogeheten Kairos-Kraag. De zelfdodingskraag, ontwikkeld in samenwerking met Exit International, drukt via met lucht gevulde ballonnetjes

Ds. K. den Boer
Video

HHK-predikant stond met kapotte motor stil in hartje Rotterdam

Midden in hartje Rotterdam ontvouwde zich een tijdje terug een opmerkelijke scène: een dominee en een diaken op de stoep, biddend naast een kapotte motor. Wat begon als een praktische keuze, op de motor naar een bruiloft om de files te vermijden, ver

Donald Trump
Nieuws

Christelijke schrijver wil met Donald Trump in gesprek na opmerking over de hemel

De christelijke schrijver en radiopresentator Eric Metaxas zou graag met de Amerikaanse president Donald Trump in gesprek willen over de hemel. Dat schrijft The Christian Post. Volgens Metaxas grapte Trump tijdens een bruiloft dat Metaxas degene is “

Paus Leo XIV
Nieuws

Paus Leo uit felle kritiek op aanpak illegale immigranten door regering-Trump

Paus Leo XIV heeft opnieuw felle kritiek geuit op de manier waarop illegale immigranten in de Verenigde Staten worden behandeld. Dat meldt The Christian Post. Hij steunt de boodschap van de Amerikaanse bisschoppen, die waarschuwen voor wat zij een 'e

Ds. R. Bikker
Nieuws

CGK Middelburg hoopt op komst ds. R. Bikker

De CGK te Middelburg (Gasthuiskerk) heeft een beroep uitgebracht op ds. R. Bikker (foto). De predikant moet in de Zeeuwse stad ds. E. B. Renkema opvolgen. Laatstgenoemde predikant vertrok in 2023 naar Aalsmeer. Bikker is sinds juni 2017 verbonden aan

Ir. Kees Fieggen
Verdieping

Bioloog fileert evolutiedenken: "Mens is geen geëvolueerde aap maar Gods evenbeeld"

“Als je de Schepper buiten beschouwing laat, kun je als wetenschapper niet anders dan falen", zegt bioloog en Bijbelleraar Kees Fieggen. Tijdens de conferentie 'Wie is de mens?' van Bijbels Beraad M/V in Montfoort sprak Fieggen over hoe mens en dier

Ds. A. C. Uitslag
Opinie

CGK-crisis: de vergeten oorzaak achter de kerkelijke chaos

Het naderende convent en het mogelijke uiteenvallen van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) houdt de gemoederen al maandenlang bezig. Verdriet en pijn wordt gevoeld, in alle gemeenten. Er is al veel over gezegd en geschreven. De verontwaardigi

Herman
Opinie

Jongeren lezen minder én anders in de Bijbel

Lezen jongeren nog wel persoonlijk in de Bijbel? Als je je oren zo te luisteren legt, zou je denken dat het in ieder geval heel wat minder gebeurt dan (zeg) tien jaar geleden. Predikanten constateren in de catechese minder bijbelkennis en minder bijb

Bijbel lezen
Persbericht

Bijbelleesgedrag van HGJB-jongeren verschuift

Catechisanten uit het achterland van de HGJB zijn de afgelopen twintig jaar niet alleen minder gaan bijbellezen, maar vooral ook anders. Dat is een voorzichtige conclusie uit een onderzoek dat de jeugdwerkorganisatie dit jaar heeft gedaan onder 640 c

Jan-Willem Grievink
Column

Zijn alle mensen kinderen van God? Open brief aan Olaf ten Napel

In een open brief richt Jan-Willem Grievink zich tot Olaf ten Napel, met wie hij jaren geleden in dezelfde gemeente diende. Aanleiding is zijn recente column, waarin hij vragen stelt bij het klassieke onderscheid tussen schepselen en kinderen van God