Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
Volgens dr. M. Klaassen laat de documentaire echter ook de veranderende zienswijze van de EO zien. Hij vond dat andere geluiden rondom homoseksualiteit niet aan bod kwam. 'Aan het woord kwamen alleen mensen die hun homoseksualiteit als een gegeven zagen, niet als een probleem.' De predikant uit Arnemuiden citeert daarbij ook een artikel in Trouw waarin het was opgevallen dat homo's die een relatie afwijzen vanwege hun geloof niet aan bod kwamen.
'Daamee komt de aap uit de mouw', aldus Klaassen. 'De omroep is een andere koers gaan varen. De EO zingt de mantra van inclusiviteit mee. De EO doet met deze documentaire meer dan observeren en analyseren. De omroep neemt nu ook een voortrekkersrol op zich met betrekking tot de emancipatie en acceptatie van homoseksuele relaties in christelijk Nederland.'
Dat heeft volgens de predikant alles te maken met de fusie tussen EO en IKON. De laatste noemt hij een 'progressief-chistelijke zender die acceptatie van homoseksuele relaties hoog op de agenda had staan'. 'Nu Herodes en Pilatus vrienden zijn geworden, laat de EO zich kapen door de agenda van de IKON en lijkt de omroep zijn vroegere "stevige standpunten" eenvoudig in te ruilen voor de "veiligheid" van de inclusiviteit.'
Arjan Lock, directeur van de EO, reageert op Twitter op de column van de predikant. 'Los van de onwaarheden in het artikel is de zinsnede 'nu Herodus en Pilatus vrienden zijn geworden' voor iedereen, maar zeker voor een predikant, onwaardig. Zo zouden we als christen, hoe verschillend ook, niet met elkaar om moeten gaan. Leren we nooit?' In een daaropvolgende tweet noemt Lock twee dingen uit de column die volgens hem niet kloppen. '1: Er is geen sprake van een fusie EO/IKON (de EO heeft na opheffen IKON en Zvk de verantwoordelijkheid genomen om de protestantse kerken te representeren). 2: Ondertekenaar Nashville (verklaring red.) komt ruim aan bod in docu in gesprek met John Lapré.' Tot slot meldt de directeur van de EO dat het zijn hoofdpunt echter vooral de toon is. 'De harde toon past niet bij het gespek over een onderwerp waar in het (recente) verleden al zoveel schade is aangericht.'