‘Zonde’ is in veel kerken geen populair onderwerp

Verdieping 6 mei 2024 5 minuten Ds. Yme Horjus
Ds. Yme Horjus

Ik hoorde een ouderling van een gemeente eens zeggen: “ik heb méér met het woord ‘gebrokenheid’ dan met het woord ‘zonde’”. Je kunt dit geluid vaker horen! 

In de christelijke wereld lijkt er een voorkeur te zijn ontstaan om meer uit te gaan van ‘gebrokenheid’ dan van ‘zonde’. Deze verschuiving is niet zonder betekenis en heeft verregaande gevolgen. Er vindt namelijk een verschuiving plaats van ‘de mens als schuldige’ naar ‘de mens als slachtoffer’. Hij is geen ‘dader’ meer, maar iemand die van alles overkomt waarin hij zelf niet de hand heeft.

Er zijn gemeenten ontstaan die ‘gebrokenheid’ zelfs in de naam hebben staan. Zo’n gemeente is bijvoorbeeld Mozaiek in Veenendaal, die met dat sprekende beeld van gebroken steentjes zichtbaar maakt dat ons persoonlijke leven er zó kan uitzien. Het is ook een beeld van de gemeente zélf, die als een bijeengeraapt geheel een mozaïek vormt van ruw gehavende steentjes. Na twaalf jaar mensen uitgenodigd te hebben met: ‘wees welkom, zoals je bent’, heeft Kees Kraayenoord als leider openlijk verklaard dat het niet zonder ‘bekering’ kan. Hij kwam tot de conclusie dat geestelijke groei, navolging en discipelschap soms wel eens wat uit beeld bleven en dat zijn kerk die aanscherping en verdieping nodig had.

Als ‘gebrokenheid’ de vervangende term wordt, dan worden mensen inderdaad eerder slachtoffers dan daders.

Oog voor gebrokenheid
Een tamelijk recent boek over Christelijke tucht vandaag stelt dat het voor de kerk steeds lastiger wordt om over zonde te spreken. De schrijvers zeggen dat het zichtbaar wordt in de omgangstaal. “Waar we vroeger het woord ‘zonde’ gebruikten, spreken we nu over ‘gebrokenheid’. En waar een kerkenraad vroeger zei: Wij moeten van dit of dat zeggen dat het zonde is, gebruiken we nu een enigszins terughoudende formulering en zeggen: dit is Gods bedoeling niet.” Er is dus, zo geven deze schrijvers aan, een moeite ontstaan om dingen nog zonde te noemen. En daarin zijn wij gewoon een spiegel van de cultuur.

De focus ligt nu niet meer bij ‘zonde’, maar bij ‘tragiek’. Pastoraal verhouden predikanten en raadsleden in gemeenten en kerken zich meer en meer tot tragiek – wat mensen in dit leven aan narigheid en leed overkomt – dan tot zaken die mensen verwijtbaar zijn aan te rekenen. Als ‘gebrokenheid’ de vervangende term wordt, dan worden mensen inderdaad eerder slachtoffers dan daders. In de wereld van vandaag kun je er mee voor de dag komen! Die zit niet te wachten op een kerk die zonde nadrukkelijk profileert, maar wel op een kerk die oog heeft voor gebrokenheid. Die gebrokenheid is er onmiskenbaar in vele gedaanten. Dat hoeven we niet te ontkennen. We zien het om ons heen en soms ook bij onszelf.

Waar komen wij vandaan?
Toch is er een tijd geweest waarin kerken en gemeenten er vastomlijnde ideeën op na hielden wat zonde inhield. Er waren lijstjes van onderwerpen waar gelovigen zich verre van moesten houden. Zo weet ik mij te herinneren dat houding en gedrag van gelovigen beoordeeld werden vanuit de thematiek van de ‘wereldgelijkvormigheid’. De uitspraak van de apostel Paulus in Romeinen 12 over onze redelijke eredienst was uitgangspunt voor het leven als christen in de wereld.

Wereldgelijkvormigheid kent nu andere uitingsvormen. De uitgangspunten van vroeger blijven echter actueel.

Het moest zichtbaar worden dat leden van Christus’ gemeente zich onderscheiden van andere mensen die niet Zijn volgelingen waren. Klassiek is het rijtje van zaken die gemeden moesten worden: bioscoop, dansen, kaarten en kermis. Zulke onderwerpen lijken nu hun actualiteit veelal te hebben verloren. Heeft bijvoorbeeld de kermis nog dat negatieve imago van vroeger? Er zijn genoeg christenen die met hun gezinnen zonder bezwaar voor een dagje uit naar een pretpark gaan. Veel attracties zijn er echter vergelijkbaar met de kermis van weleer.

Wereldgelijkvormigheid brengt ons altijd bij de keuzes die wij maken. Elke tijd heeft hierin weer nieuwe uitdagingen en verleidingen. Paulus oproep blijft daarom steeds actueel: “opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is” (Fil. 1:10). Altijd weer moet de gemeente van de Heere Jezus zich bezinnen op wat vandaag van belang is. Hoe geven wij anno 2024 gestalte aan ons christen-zijn, aan onze heiliging en de navolging van Heere Jezus? Wereldgelijkvormigheid kent nu andere uitingsvormen. De uitgangspunten van vroeger blijven echter actueel.

‘Zonde’ is geen populair onderwerp
Wij worden in het algemeen niet graag aangesproken op ons gedrag. Dat geldt evenzeer voor de mensen die volgelingen zijn van de Heere Jezus. We zouden het lastig of zelfs onaangenaam vinden als iemand uit onze kerk of gemeente op ons afstapt met de woorden: ‘Hé, er is iets in je gedrag waarover ik mij zorgen maak en wat naar mijn idee tegen Gods Woord ingaat’. Zoiets zouden we ervaren als een aantasting van ons privédomein en als een inbreuk op onze persoonlijke autonomie. Daar zijn we niet zo van gediend.

Het elkaar-aanspreken-op-zonde past in zo’n klimaat niet zo erg en we kijken liever een andere kant op.

We geven anderen de ruimte om hun leven naar eigen inzichten in te richten. Tegelijk claimen we die ruimte ook voor onszelf. Ieder heeft recht op respect voor de wijze waarop hij christen wil zijn, is het algemene gevoel. Het elkaar-aanspreken-op-zonde past in zo’n klimaat niet zo erg en we kijken liever een andere kant op. Een ander terechtwijzen, dat doen we toch maar niet. Het komt ons als gelovigen eigenlijk wel goed uit dat ‘gebrokenheid’ de plaats inneemt van ‘zonde’. We hebben, zeggen velen, het toch nooit zo op dat woord ‘zonde’ gehad.

Verlossing van Godswege
‘Gebrokenheid’ kan echter niet de plaats van ‘zonde’ innemen. Dat zou de genoemde ouderling uit het begin van dit artikel wel hebben gewild. Onze schepping is door het bestaan van de zonde zodanig aangetast dat de uitwerking daarvan overal is waar te nemen. De zonde heeft die gebrokenheid veroorzaakt. Alleen door het ingrijpen van Godswege, in de Heere Jezus Christus, is verlossing van zonde mogelijk (Rom. 3:23-25). Om het kortweg te zeggen: de Heere Jezus is niet in de eerst plaats gekomen om onze ‘gebrokenheid’ op te heffen, maar – wat Zijn naam betekent – dat Hij Zijn volk (en de wereld) komt redden van hun zonden (Matth. 1:21). De zonde was het grote probleem en de gebrokenheid het gevolg!

Yme Horjus is emeritus-predikant van de Unie en oud-rector van het Baptisten Seminarium. In 2020 promoveerde hij op zijn proefschrift over tucht in de gemeente. Bovenstaand artikel verscheen eerder op de website van Bijbels Beraad M/V en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#362 Jeffrey & Ton van der Schans over het GerGem-curatorium en het predikantentekort
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Ds. G. J. Post
Video

CGK-predikant over veranderingen rond identiteit: "Vandaag moet je zelf bepalen wie je bent"

“Tien jaar geleden wist je bij een geboorte: het is een jongetje of een meisje. Maar in de wereld van vandaag is dat slechts een voorlopige conclusie", aldus ds. G. J. Post. In een recente preek schetste de CGK-predikant dat iemands biologische gesla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit dat vergeving niet betekent dat je het gedrag van de dader vergoelijkt

Komt degene die mij pijn deed er niet te gemakkelijk mee weg als ik hem vergeef? Het is een vraag die je misschien wel uit je eigen leven herkent. Wat nu als iemand je jaren geleden schade heeft toegebracht waar je tot op de dag van vandaag onder lij

Chris Verhagen
Video

Wanneer verandert Mariaverering in afgoderij? Christelijke apologeet antwoordt

In deze video zoomt Chris Verhagen, initiatiefnemer van het YouTube-kanaal Christelijke apologeet, in op de historische ontwikkeling van de leerstellingen (dogmata) rondom Maria de moeder van Jezus in de Rooms-Katholieke Kerk. Ook zoomt hij in op de

Hans van Vuuren
Video

Terugkijken: Hans van Vuuren blikt vooruit op de Psalmendag

Vandaag (17 mei) organiseert Groot Nieuws Radio op themakanaal Blijde Klanken weer een Psalmendag. Van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds zijn alle 150 psalmen te horen. Dit jaar is het extra bijzonder omdat Blijde Klanken op 17 mei ook drie

Ds. J.A. van den Berg
Video

Terugkijken: ds. J. A. van den Berg beantwoordt Refoweb-vragen

Ds. J. A. van den Berg is predikant van de hervormde gemeente in Sint Anthoniepolder. Hij staat bekend om zijn schriftgetrouwe prediking, pastorale betrokkenheid en heldere uitleg van Bijbelse thema’s. Op Refoweb beantwoordt hij regelmatig geloofsvra

Dr. C. A. van der Sluijs
Nieuws

Nostalgie nam plaats in van waarachtige vreeze des Heeren

Wat is er toch aan de hand de laatste weken? Het lijkt wel of ons land bezet werd door nieuwe vreemde machten. De euphorie kende geen grenzen. Gewezen EO-coryfeeën waren buiten zichzelf bij het zien van de witte rook boven het Vaticaan. En de massa o

Ds. L. W. den Boer
Nieuws

Hervormde gemeente Bergambacht brengt beroep uit op ds. L. W. den Boer

Ds. L. W. den Boer (foto) denkt de komende weken na over een mogelijk vertrek uit Goedereede. De hervormde predikant heeft een beroep uit Bergambacht ontvangen. In de Laurentiuskerk (Wijk B) moet Den Boer de opvolger worden van ds. P. Wijnberger die

Acteur die Filippus speelt
Nieuws

Hitserie The Chosen maakt zich op voor 'emotionele' zesde seizoen: ‘Hou je stoel maar vast’

Reza Diako, die de apostel Filippus speelt in de populaire serie The Chosen, blikt vooruit op seizoen zes. Volgens de acteur wordt het een intens en emotioneel hoofdstuk in het levensverhaal van Jezus. “Het wordt pijnlijk. Het wordt moeilijk", zegt D

Meerartikelen

Duitse kerk
Nieuws

Onderzoek: Meerderheid Duitsers gelooft slechts in twee geslachten

Uit een recent onderzoek van INSA-Consulere, uitgevoerd in opdracht van het christelijke persbureau IDEA, blijkt dat 62 procent van de Duitsers gelooft dat er slechts twee geslachten zijn: man en vrouw. Het onderzoek werd tussen 9 en 12 mei gehouden

Robert Morris
Nieuws

Voormalig leider megakerk eist miljoenen euro’s na beschuldigingen seksueel misbruik

Voormalig voorganger Robert Morris van megakerk Gateway Church in Texas heeft na zijn vertrek miljoenen euro’s aan pensioenuitkering geëist. De kerk weigert echter zijn eisen in te willigen, blijkt uit rechtbankdocumenten die deze week zijn ingediend

pakistan
Nieuws

Christelijke arbeider gemarteld en vermoord in Pakistan: "Ze sloegen hem met ijzeren staven"

Deze week overleed de 35-jarige katholieke dagloner Kashif Masih. Hij werd zwaar gemarteld door een groep mannen, onder wie een voormalige politieagent. De mishandeling zou zijn begonnen na een beschuldiging van diefstal van een mobiele telefoon. Dat

Jan van den Bosch
Column

Niet het Witte Huis maar het kruis moet weer belangrijk worden

Focus niet op het Witte Huis, maar op het kruis, zo roept Jan van den Bosch op in zijn nieuwe column. In kerken en bij christenen gaat het in de Verenigde Staten vaak over Donald Trump, maar dat is de verkeerde focus. Het moet weer over het evangelie

Marije en Jan
Video

Zondag is Marije van der Velde te gast in Hour of Power

Zondag is Marije van der Velde te gast in Hour of Power. Ze groeide op in de Gereformeerde Gemeenten, waar ze veel over God leerde, maar Hem niet persoonlijk kende. Uiteindelijk liet ze Hem los. Onbewust raakte ze daarna verstrikt in de New Age-beweg

Gemeente Rotterdam
Nieuws

Gemeente Rotterdam verbiedt trouwambtenaren om over God en geloof te praten

De gemeente Rotterdam verbiedt haar trouwambtenaren om tijdens huwelijksvoltrekkingen te spreken over God en geloof. Dat blijkt uit berichtgeving van het Reformatorisch Dagblad. Zowel de Rotterdamse ChristenUnie-fractie als de landelijke SGP vragen o

Ds. W. Visscher
Video

GerGem-predikant: "Ambtsdragers lopen niet de hele dag met een sip gezicht rond"

"Ambtsdrager zijn betekent niet dat je de hele dag vrome dingen doet en met een sip gezicht rondloopt", stelde ds. W. Visscher in een recente preek. De predikant uit de Gereformeerde Gemeente van Amersfoort preekte over het vijfde gebod 'Eer uw vader

Myanmar
Interview

Anderhalve maand na aardbeving Myanmar: "God liet ons niet in de steek"

Op 28 maart werd Myanmar getroffen door een zware aardbeving en heftige naschokken. Het epicentrum lag in de regio Sagaing en Mandalay. Volgens de VN verloren ruim 3800 mensen het leven en raakten er meer dan 5000 mensen gewond. De materiële schade w

eenzaam
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller heeft nog nooit relatie gehad: 'Ik voel me afgewezen'

'Op dit moment ben ik bijna 40 jaar en ik heb nog nooit een relatie gehad, laat staan seksuele gemeenschap. Ik vind het heel naar om te zien dat er zo veel mensen om mij heen getrouwd zijn, kinderen hebben, terwijl voor mijn idee de hele wereld aan m

Ds. C. Sonnevelt
Video

Wat houdt Israël steunen als christen in? Ds. Sonnevelt antwoordt

Israël blijft Gods volk, en aan hen heeft Hij het land Israël beloofd. Maar betekent dit ook dat je als christen de huidige staat Israël moet steunen? Ben je vanuit de Bijbel onlosmakelijk verbonden met het volk, land én staat? En wat houdt Israël st

Anton de Wit
Video

Anton de Wit beantwoordt vragen over Rooms-Katholieke Kerk en de paus

Onlangs vond het conclaaf plaats en kozen 133 kardinalen Leo XIV als nieuwe paus. Voorafgaand organiseerde Credo een online Q&A met Katholiek Nieuwsblad-hoofdredacteur Anton de Wit. Wat voor rol heeft de paus in de Rooms-Katholieke Kerk? Bepaalt de p

CGK-synode
Opinie

Hebben de Christelijke Gereformeerde Kerken nog toekomst?

De situatie waarin de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) zich bevinden, is helaas zodanig dat gezamenlijk verdergaan niet meer realistisch lijkt te zijn. De standpunten zijn principieel, voor (oneerbiedig gezegd) elke groep. Het is ons inziens d