Lourens Geuze woonde tien jaar in Israël: “De meeste moslims zijn heel aardige mensen”

Interview 12 juni 2024 6 minuten Silvan Bruinstroop
Lourens Geuze

Ds. Lourens Geuze was nog maar negentien toen hij naar Israël afreisde om daar bijna tien jaar te wonen en werken. Tijdens zijn verblijf ontmoette hij Messiasbelijdende Joden, Palestijnse moslims en Arabische christenen. In deze jaren kreeg hij een uniek inkijkje in drie religieuze groeperingen in het Heilige Land en kwam hij navolgers van Jezus tegen in elke groep. Deze ervaringen deelt hij in zijn vorig jaar verschenen boek: ‘Jezus volgen in het Heilige Land’. Als tiener had Geuze maar weinig met Israël, maar tóch zou hij er wel terechtkomen. Hoe dat kwam, vertelt hij in gesprek met Cvandaag. Ook deelt Geuze bijzondere ontmoetingen die plaatsvonden aan de keukentafel en licht hij toe waarom hij de meeste moslims aardige mensen vindt.

Op negentienjarige leeftijd reisde u af naar Israël. Waarom?
“Het was in het laatste jaar van mijn studie dat ik heel nadrukkelijk dat vers ‘Ga naar het land dat ik u zenden zal’ uit Genesis op mijn hart kreeg. Dat was voor mij heel verrassend, want ik was eigenlijk van plan om een vervolgopleiding te gaan doen (Geuze volgde toen de MBO-studie evenementenbeheer, red.). Het was helemaal mijn bedoeling niet om naar het buitenland te gaan, maar ik besloot toch om serieus met die Bijbeltekst aan de slag te gaan. In de periode daarna merkte ik bij mijzelf dat er steeds meer liefde voor Israël en het Midden-Oosten ontstond.”

Praatmee

Beluister onze podcast

#337 Patrick & Jeffrey over dominee Olaf Latzel, de Tempelberg en Donald Trump
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Pakistan
Nieuws

Evangeliserende christenen in Pakistan opgepakt: "Ik ben bereid de prijs te betalen voor mijn bediening"

Een christelijke vrouw is in Pakistan samen met haar zus en drie andere christenen gearresteerd. Ze worden verdacht van het overtreden van de blasfemiewet. Ze houden zich bezig met evangelieverspreiding onder moslims. Nadat ze op borgtocht werden vri

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast over dominee Olaf Latzel, de Tempelberg en Donald Trump

Een Duitse dominee stond vorige week voor de rechter. Redacteur Patrick Simons praat je bij over deze kwestie. Ook een omstreden uitspraak van presidentskandidaat Donald Trump komt ter sprake. Presentator Jeffrey Schipper wijst op de geestelijke stri

Ds. Arie van der Veer
Column

Mijn lichaam is op (maar ik geloof nog steeds dat God regeert)

Ik zit in de oude clubfauteuil op mijn studeerkamer. Hij hoort al jarenlang bij mijn vaste inventaris.Ik denk nog eens terug aan de afgelopen dagen. Het waren heftige dagen. Wat ik wilde doen, is gedaan. De kinderen hebben me geweldig geholpen. Al wi

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op Bijbeltekst over rijkdom: "De wortel van alle kwaad"

Ds. J. Koppelaar stond onlangs in een preek stil bij het thema rijkdom. Zo wees de hersteld hervormde emeritus-predikant onder meer op de onverzadigbaarheid en arrogantie die de kop kunnen opsteken als je rijk bent. Volgens Koppelaar is ware rijkdom

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel behandelt een ontroerende vraag van God: 'Hoe kan Ik je ooit loslaten?'

In de serie 'Vragen van God' behandelt Ron van der Spoel wekelijks een vraag die God in de Bijbel aan de mens stelt. Ditmaal behandelt hij een vraag uit een Hosea 11: 'Hoe kan Ik je ooit loslaten?' Het simpele antwoord daarop is dat God dat niet kan

Maarten Dees
Video

Open Doors-directeur ziet agenda achter extreem geweld tegen Nigeriaanse christenen

Uit een nieuw rapport van het Observatory for Religious Freedom in Africa (ORFA) blijkt dat in de afgelopen vier jaar ruim 55.000 mensen door geweld om het leven zijn gekomen. Het grootste deel hiervan is christen. De terroristische groepering Fulani

Bijbellezen
Verdieping

Afnemende kennis van verhaal van de Bijbel leidt tot verwereldlijking

Het grote verhaal van schepping, zondeval, verlossing en herschepping wordt verteld en moet verteld worden. De Bijbel doet het. En hoe we het ook wenden of keren, we leven bewust of onbewust in en vanuit een groter verhaal. Dat stempelt ons handelen.

GZB-retraite
Nieuws

GZB organiseert retraite voor predikanten en kerkelijk werkers

Hoe blijf je dicht bij je roeping als predikant en kerkelijk werker? Op D.V. dinsdag 10 september organiseert de GZB een retraite over dit onderwerp in Zeist. We willen ons daarbij laten inspireren door de wereldkerk. ‘s Morgens helpt prof. dr. Edwar

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp citeert bekend gedicht van Portia Nelson: 'Ik loop op straat'

Als we achter Jezus aangaan, doen we dat vrijwel altijd met vallen en opstaan. Dat wijst de praktijk vaak genoeg uit, zo vertelde Wilkin van de Kamp in de vorige aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. In aflevering 95 komt de christelijke sp

Arie de Rover
Boekfragment

In christelijke kring worden seksuele zonden sterk uitvergroot

Moralisme, het hanteren van de moraal voor je eigen zekerheid, leidt bijna altijd tot selectieve verontwaardiging: de ene zonde wordt zwaarder gewogen dan de andere. Als je identiteitszekerheid nog voor een groot deel afhangt van je morele prestaties

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar is Istanbul het Babylon waar Openbaring over spreekt

In het Bijbelboek Openbaring, wordt veelvuldig gesproken over Babylon. Deze stad staat symbool voor corruptie, zonde en afgoderij. Uiteindelijk zal zij vernietigd worden. Ds. J. Koppelaar stond hier onlangs in een preek bij stil. Volgens de hersteld

Barnabas
Video

Nigeriaanse pastor overleefde ternauwernood een moordaanslag

Volgens recente rapporten zijn 16,2 miljoen christenen door bruut geweld in Afrika van huis en haard verdreven. In Nigeria worden christenen steeds vaker het doelwit van gewelddadige aanvallen. Een stille ramp voltrekt zich, de wereld lijkt er geen o

Nederland zingt in de zomer- Urk
Video

Terugkijken: Nederland Zingt was te gast bij Zingen in de Zomer op Urk

Op Urk wordt er al bijna 50 jaar elke zomer gezongen! Dat was voor het EO-programma Nederland Zingt een goede reden om langs te gaan bij één van de mooiste en grootste samenzangmomenten van het jaar. Duizenden mensen uit het hele land komen naar het

ChristenDOM?
Video

Wat zijn de effecten van het transgenderisme? Bekijk de video

'Wat zijn de effecten van het transgenderisme? En waarom komt het niet overeen met wat de Bijbel zegt?' Die vraag staat centraal in een nieuwe video van het YouTube-kanaal ChristenDOM?. Op dit kanaal wordt er middels uitlegvideo's ingegaan op allerle

Piet Vergunst
Verdieping

Waar blijft het debat over de identiteit en roeping van onze kerk?

‘Hoe droeviger de toestand van de kerk is, hoe meer wij haar in liefde moeten blijven aanhangen’, leerde Calvijn ons. Is het de verdrietige of kwetsbare situatie van de kerk waardoor het debat over haar identiteit en roeping ontbreekt? Ja. Op de jaar

Chris Verhagen
Video

Waarom is de alverzoening onbijbels? Christelijke apologeet geeft antwoord

"Het valt me op dat er steeds meer evangelische christenen lijken te zijn die geloven in de leer van de alverzoening", merkt Chris Verhagen op. De alverzoening is de overtuiging dat niemand uiteindelijk verloren zal gaan of eeuwig tot de hel veroorde

 Ds. C.J. (Corjan) Rijsdijk
Video

Moeten christenen streven naar een groot geloof? Ds. Rijsdijk antwoordt

De discipelen worstelen met de opdracht om grenzeloos te vergeven, zelfs zeven keer per dag. In Lukas 17:5-6 vragen de discipelen aan Jezus: “Vermeerder ons geloof!” Jezus antwoordt dat zelfs een geloof als een mosterdzaadje voldoende is om een moerb

Faber
Nieuws

PKN uiterst kritisch op minister van Asiel: 'Blijft van medemenselijkheid weinig over'

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) reageert zeer kritisch op het voornemen van minister Marjolein Faber (Asiel) om vanaf komend jaar te stoppen met de financiering van de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Zo stelt scriba René de Reuver d

Het Zoeklicht
Nieuws

Zoeklichtdag op komst: ‘Groot is Uw trouw’

Stichting Het Zoeklicht bestaat dit jaar maar liefst 105 jaar en het gelijknamige magazine is de honderdste jaargang ingegaan. In al die jaren is God trouw geweest aan de organisatie. Daarom is het thema van de Zoeklichtdag op zaterdag 5 oktober: ‘gr

Frankrijk
Nieuws

Man opgepakt na brand in historische kerk Frankrijk

In Frankrijk is een man gearresteerd in verband met de verwoestende brand eerder deze week in een historische katholieke kerk. Volgens lokale media is de dader een recidivist die eerder al talloze branden in kerken probeerde te stichten. Hij zou op z