Rapport toont aan dat Engelse scholen hevig tekortschieten in godsdienstonderwijs
Op veel Engelse scholen ligt de kwaliteit van godsdienstonderwijs te laag. Dat is de conclusie uit een rapport dat deze week door onderzoeksbureau Ofsted gepubliceerd werd. In het rapport staat onder meer dat scholen hun godsdienstonderwijs veel meer diepgang moeten geven. Het is niet bekend om hoeveel scholen het precies gaat. Christian Today meldt dat Ofsted de Engelse overheid oproept om een duidelijk curriculum rondom godsdienstonderwijs op poten te zetten.
Het nieuwe vakrapport van Ofsted, getiteld 'Diepgaand en betekenisvol', baseert zich op bewijsmateriaal dat is verzameld tijdens steekproeven die plaatsvonden en vergeleek dat met metingen op Engelse basis- en middelbare scholen in 2013.
Sindsdien is het de eerste keer dat Ofsted de kwaliteit van het godsdienstonderwijs weer beoordeelde. Uit het rapport bleek dat er in vergelijking met 2013 maar "weinig vooruitgang" is geboekt. "Op de meeste scholen is godsdienstonderwijs oppervlakkig breed maar ontbreekt het aan diepgang, terwijl een aanzienlijk deel van de scholen niet voldoet aan de wettelijke verplichting om op alle onderwijsniveaus godsdienstonderwijs aan te bieden", luidt een van de conclusies uit het rapport.
Ofsted constateerde ook een "gebrek aan duidelijkheid" rond het curriculum, wat leidde tot oproepen voor betere overheidsrichtlijnen waarin wordt beschreven wat er moet worden onderwezen en wanneer.
Sir Martyn Oliver, hoofdinspecteur van Ofsted, zei: "Een sterk curriculum rond godsdienstonderwijs is niet alleen belangrijk voor de culturele ontwikkeling van leerlingen, het is een wettelijke vereiste en te veel scholen voldoen niet aan die verplichting. "Ik hoop dat de voorbeelden van een goed curriculum in ons rapport scholen helpen hun eigen praktijk te ontwikkelen en de ontwikkeling van goed godsdienstonderwijs mogelijk te maken.”
Sarah Lane Cawte, voorzitter van de Raad voor Religieus Onderwijs van Engeland en Wales, zei dat financiering een van de factoren is waarom godsdienstonderwijs op veel Engelse scholen niet op orde is. "In de afgelopen jaren heeft het godsdienstonderwijs geleden onder een bezuiniging van de overheid en het schrappen van de beurzen voor de docentenopleiding," zei ze. "Hoewel de beurzen zijn hersteld, is er nog veel te doen. We zijn verheugd dat dit Ofsted-rapport oproept tot meer overheidsactie ter ondersteuning van godsdienstonderwijs in de hele sector."
Praatmee