cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
rab en rik
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

22 januari 2021 door Opperrabbijn Jacobs en Rik Bokelman

Tijdens Pesach nemen we een anti-hoogmoed-vaccin - Rab en Rik

Volgens opperrabbijn Jacobs is het leven een voortdurend gevecht tussen goed en kwaad. In deze nieuwe aflevering van Rab en Rik stelt hij dat we altijd moeten kiezen tussen het Engeltje en het Bengeltje in onszelf. En waarom is Pesach nu eigenlijk zo belangrijk in het Jodendom? Welk vaccin krijgt men dan? Je leest het in deze nieuwe aflevering van Rab en Rik!

cvandaag Premium logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door cvandaag Premium lid Patrick Simons.

Word ook lid

Gedurende het Joods jaar wordt de hele Thora gelezen in de synagoge. Opperrabbijn Jacobs deelt drie keer per week een wijze levensles aan de hand van het schriftgedeelte van die week. Naar aanleiding van die les stelt Rik enkele vragen, waar de rabbijn weer antwoord op geeft. Rab en Rik is een boeiend initiatief waarbij je vanuit het oudste boek ter wereld lessen leert voor vandaag!

Sidra/Schriftgedeelte van de week: Sjemot/Exodus 10:1 - 13:16

Op de tiende van de Joodse maand Niesan, de maand van de Uittocht uit Egypte, moesten de Joden een lammetje in hun huis nemen. Dat lammetje moesten ze slachten en het bloed aan hun deurposten smeren. Bij de Tiende Plaag, het sterven van de eerstgeborenen van de Egyptenaren, zou G’d dan als het ware over de huizen springen waar Joden woonden. In de Nederlandse taal is de officiële benaming van Pesach dan ook “het Overschrijdingsfeest”. Waarom moesten de Joden dat lammetje in huis nemen? Wist G’d zelf niet waar wel en waar geen Joden woonden? Uiteraard had G’d dit naambordje niet nodig, maar het was een test. Het lammetje werd door de Egyptenaren vereerd als afgod en het nemen van hun afgod in huis en vervolgens bij navraag vertellen dat hun afgod geslacht zou worden getuigde van grote moed: publiekelijk ingaan tegen de cultuur van afgodendienst.

Om tot een afgewogen en eerlijk besluit te kunnen komen, moet ik eerst mezelf bevrijden van iedere vorm van hoogmoed.

Hoe bereik ik vandaag de moed om openlijk niet mee te gaan met de mij omringende omgeving als die entourage waarden predikt die tegen de Wil van de Eeuwige indruisen? Het is toch veel makkelijker om de meute als een mak schaapje te volgen? Bovendien zal ik, als ik gewoon meedoe, geaccepteerd worden en niet gedegradeerd tot een extreem fanatiek buitenbeentje met alle daaraan gekoppelde nadelen. Om tot een afgewogen en eerlijk besluit te kunnen komen moet ik eerst mezelf bevrijden van iedere vorm van hoogmoed. Hoe doe ik dat? Door Pesach te vieren!

Toen onze voorouders hals over kop Egypte verlieten hadden ze niet genoeg tijd om het deeg te laten rijzen en was het resultaat: matzes, het ongerezen brood. Maar dat tijdgebrek met als gevolg de matze is nog geen reden om ieder jaar weer met veel fanatisme al dat ‘gerezen’ is uit ons bezit te verwijderen en gedurende de acht dagen Pesach uitsluitend ongerezen brood te nuttigen. Het woord matze (ongerezen deeg) מצה en chameets (gerezen deeg) חמץ hebben in het Hebreeuws twee van de drie letters gemeen: de מ en de צ De letter waarmee ze verschillen is de ה en de ח. Als we deze twee letters bekijken zien we dat ze beiden aan de rechterkant als het ware een opstaande muur hebben en beiden hebben ook een dak. 

Gedurende de Pesachperiode nemen we een anti-hoogmoed-vaccin dat ons zal beschermen tot volgende Pesach.

Het verschil tussen deze twee letters zit in de linker muur. De ene letter, de Chet ח, heeft geen raampje in de linker muur met als gevolg dat de persoon die zich in de huisje bevindt, geen kant kan opkijken. Daarentegen biedt de letter Hee ה, als iemand in dit bouwwerk zou staan, de mogelijkheid om te zien en te voelen dat er een Boven is. En dat is het verschil tussen het gerezen deeg en het ongerezen deeg, de matze. Op het moment dat ik tot het besef ben gekomen dat er een Schepper is, een kracht die Boven mij staat, voel ik mezelf nederig en bescheiden.

En daarom verwijderen we voor het begin van de Pesach dagen al dat gerezen is en verbranden we het. En tegelijkertijd nemen we ook afstand van iedere vorm van hoogmoed. En nadat het brood verbrand is en de hoogmoed is verdwenen, kunnen we de matze gaan nuttigen, het ongerezen brood, bescheidenheid en ingetogenheid. Matze is eigenlijk smakeloos, maar het bederft niet. Een heerlijk slagroomgebakje moge dan erg lekker zijn, maar het is wel aan bederf onderhevig. Zo ook zal hoogmoed snel ten val komen, terwijl bescheidenheid standhoudt.

Als ik het chameets bij mezelf heb verwijderd en de matze tot me genomen, zal ik ook de kracht hebben om het lammetje in mijn huis te nemen. Ik zal dan bij machte zijn om mijn eigen weg te kiezen, de Bijbelse weg en niet, omdat dat mij beter uitkomt, als een kuddedier de menigte volgen in de verkeerde richting. Gedurende de Pesach periode nemen we een anti-hoogmoed-vaccin tot ons dat ons tot volgend jaar Pesach zal moeten beschermen.

Rik: Hoogmoed en zelfverzekerdheid liggen vaak dicht bij elkaar. Wat is het verschil? En hoe voorkom je dat je zelfbewustzijn niet leidt tot hoogmoed?
Rab: "Inderdaad liggen hoogmoed en zelfverzekerdheid dicht bij elkaar. Met je verstand moet je het onderscheid kunnen maken. Voorbeeld: Ik ben heel erg intelligent en daardoor kijk ik neer op mensen die minderbegaafd zijn. Dat is slecht. Iemand is in nood en ik ben een zeer goede EHBO-er, maar steek geen poot uit want ik ben plotseling heel bescheiden en roep uit: wie ben ik om te helpen en zijn zoveel anderen. Voortdurend moeten we alert zijn en ons gedrag onder een vergrootglas leggen. Gebruik ik mijn kwaliteiten om anderen te helpen of misbruik ik mijn vaardigheden om mezelf negatief te verheffen? Het leven is een voortdurend gevecht tussen goed en kwaad, tussen het engeltje en het bengeltje in mijzelf."

Rik: Hoe gaan de dagen voor Pesach bij jullie in z’n werk? Ik heb wel eens vernomen van jullie dat jullie dan echt het huis helemaal doorzoeken of er niet toevallig ergens iets is wat Gerezen is? Kunt u daar is meer over vertellen?
Rab: "Inderdaad mag er geen kruimeltje chameets, gerezen deeg, in mijn bezit zijn. Inderdaad voor het begin van Pesach wordt het gehele huis doorzocht met een kaarsje. Spiritueel staat het gerezen deeg dus voor hoogmoed, en die willen we er volledig uit hebben. Als we op de ochtend net voordat Pesach begint het gerezen deeg verbranden en afstand doen van al hetgeen we nog ongezien en ongewild in ons bezit hebben, zeggen we dat we ook afstand doen van al het ‘gerezene’ in onszelf, iedere vorm van hoogmoed."

cvandaag Premium logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor cvandaag Premium

Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Rab en Rik
- De allerlaatste aflevering van Rab en Rik...
- Beschreef Mozes zijn eigen sterven in de Bijbel? Rab en Rik
- De Thora is net een huwelijksakte - Rab en Rik
- Als een mens echt vroom is, is er geen ego - Rab en Rik
- Vergeving vragen zonder iets fout te hebben gedaan - Rab en Rik
Meer over Rab en Rik »

Meld je gratis aan voor de wekelijkse Rab en Rik Nieuwsbrief!

Start het gesprek

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen