Ik sprak met christenen die gemarteld waren in zeecontainers

Column20 februari 2024 6 minuten Monica Nieuwenhuijse
Monica Nieuwenhuijse

Mijn reis naar de vervolgde christenen uit Eritrea en Ethiopië is ten einde gekomen en ook al ben ik lang en breed weer in Nederland aangekomen, ik ben nog niet helemaal geland. Eerlijk gezegd wil ik liever ook niet gelijk landen. Dat heeft een reden.

De geloofsblijdschap, óndanks de martelingen, de geloofszekerheid, óndanks bestaanszekerheid, de volharding óndanks zwakte, pijn en verdriet die ik heb ervaren in de levende kerk met een levende Christus heeft mijn hart vervuld en diep geraakt. De eenheid ondanks verschillende kerkelijke denominaties… de liefde van en tot de heilige en heerlijke God… het voelt alsof ik terug ben geweest in de kerk van het Nieuwe Testament. De Heere deed dagelijks toe tot de gemeenten die zalig worden… Ik hoorde verhalen over wonderen, dromen… Zoals je ze leest in het Nieuwe Testament.  

Vraagtekens bij bekeringen waren niet op voorhand aanwezig, wel vreugde in God om Zijn werk verheerlijkt te zien in zondaarsharten. Op veel verschillende manieren heeft de Heere in harten gewerkt, we horen dit uit de verhalen. We ontmoeten blikken die in God verblijd zijn, verwonderd over Zijn werk op diverse manieren… Hoe rijk is God in zijn genadewerk (het kan toch niet zo zijn dat wij, onheilige mensen, de Heere willen voorschrijven hoe Hij de mens precies, volgens onze ‘godsdienstige’ maatstaven, moet bekeren). Het was zuiver, het was puur, oprecht, het was vol van de genade van de Heere Jezus.

Het was zuiver, het was puur, oprecht, het was vol van de genade van de Heere Jezus.

Ik sprak met vrouwen die gemarteld waren in zeecontainers. ‘We ervoeren Gods genade als Hij gaf dat we ons bewustzijn verloren en de pijn niet meer hoefde te voelen.’ Een vrouw zat meer dan twintig jaar gevangen, ze bleef volhardend en standvastig, de bewakers werden hier ‘hels’ van. Ze werd gemarteld, in eenzame opsluiting opgesloten… ‘Ik heb de Heere zo dichtbij ervaren, ik voelde als het ware Zijn armen om me heen. Nergens heb ik meer pijn gevoeld maar ook nergens meer van Zijn aanwezigheid mogen ervaren. God is zo goed voor mij geweest.’

Bovenstaande vrouwen verbleven tegelijk met een andere Eritrese christen in de gevangenis. Later hoorde ik het volgende aangrijpende verhaal over deze vrouw. Ze was als een baken voor veel christenen en hield hen voor altijd te vertrouwen op de Heere. Ze bemoedigde medechristenen en vertelde het Evangelie aan andere gevangenen. Er was sprake van een geestelijke opwekking in de gevangenis en dit maakte van de bewakers duivels. Ze hield van hen en bad voor hen maar ze werd in de zeecontainer gegooid, alle luchtgaten werden afgesloten en de hitte werd ondragelijk. De zuurstof raakte op. Ze knielde neer op de gloeiende vloer van de metalen container en bad: 'Heere, als het Uw wil is zal ik nu sterven. Maar stikken is zo moeilijk en zwaar, geeft U mij alstublieft een beetje zuurstof.’ De zeecontainer stroomde vol met frisse lucht, de Heere was bij haar en ze mocht urenlang verkeren in Zijn gemeenschap. Toen de deuren van de container werden geopend, verwachtten de medegevangenen dat er een lijk naar buiten zou worden gesleept, maar de vrouw liep met opgeheven hoofd naar buiten, haar gezicht straalde als de zon.

Een dag later spreken we een groep predikanten van de Evangelische Alliance uit de regio Tigray waar in twee jaar tijd één miljoen mensen zijn afgeslacht, 120.000 vrouwen zijn verkracht en een enorme hongersnood is ontstaan. De kerk heeft het moeilijk, veel mensen overlijden door gebrek aan voedsel. De gezichten van de predikanten staan zorgelijk maar er straalt ook liefde en hoop uit hun ogen. ‘We zijn een project gestart, we proberen voedsel in te zamelen, daarmee gaan we één-op-één naar een ongelovige en delen met die persoon onze maaltijd. Dit doen we steeds tot er een vertrouwensband ontstaat en dan gaan we geestelijk voedsel uitreiken. God doet veel wonderen, er komen veel mensen tot geloof in Christus. De Heere gebruikt deze moeilijke tijd tot Zijn eer en glorie.’

Toen de deuren van de container werden geopend, verwachtten de medegevangenen dat er een lijk naar buiten zou worden gesleept, maar de vrouw liep met opgeheven hoofd naar buiten.

Op zondag ben ik aanwezig bij een Eritrese dienst. Twee mannen worden ingezegend tot predikant. Ze weten wat vervolging is, ze weten wat het kost om de naam van Christus te belijden, hun ogen stralen, hun gezichten zijn vol liefde… belijden – lijden – verblijden… het koor zingt, instrumenten worden gebruikt, mensen huppelen… er klinkt een loflied uit een ondergrondse garage op tot God in de hemel. Halleluja, schallen de stemmen. ‘Halleluja, Amen! Amen!’ Ik kijk om en zie gezichten die vervuld zijn met vreugde in de Heere hun God. Ondanks… ondanks het gevaar voor hun leven!

Een predikant glimlacht als ik hem de vraag stel of hij bang is. ‘Bang? Waarvoor zou ik bang zijn? Het enige dat ze kunnen doen is me doden. Meer kunnen ze niet. Vrees veel meer die je ziel kan doden… God heeft mijn tijd bepaald en tot die tijd zal ik Zijn Naam verkondigen.’

‘s Avonds op mijn hotelkamer luister ik mee met een Nederlandse dienst. Ik vang de woorden op uit het gebed voor de gemeente. ‘Heere, breng bij elkaar wat bij elkaar hoort.’

De rest van het gebed hoor ik niet meer. Deze zin blijft bij me haken. Wordt er gebeden dat bijeengebracht zal worden wat wij vinden dat bij elkaar hoort…? Ik ben er bang voor. Ik vrees dat daardoor de verdeeldheid alleen nog maar meer zal toenemen.

Ik lees en hoor hoe wij, kleine mensjes, precies denken te weten hoe God de mens moet bekeren. Ik huil in stilte.

Een week later ben ik weer in mijn vaderland, in de gemeente die ik liefheb. Ondanks dat mijn gedachten en mijn hart nog bij hen zijn, de broeders en zusters in de verdrukking, word ik hardhandig weer teruggezet in de realiteit van ‘christelijk’ Nederland als ik de kranten lees die bol staan over Bijbelvertalingen, Dordt en Hyperdordt… Ik lees en hoor hoe wij, kleine mensjes, precies denken te weten hoe God de mens moet bekeren. Ik huil in stilte.

Ik maak foto’s klaar voor presentaties over de vervolgde kerk op vrouwenverenigingen en jeugdverenigingen. Ik kijk naar het gezicht van de vrouw die zo gemarteld werd maar de Heere zo dichtbij mocht ervaren. In de ogen zie ik haar liefde tot de Heere, de zekerheid van het geloof… en met wat tegenzin selecteer ik met mijn cursor het beeld, de broek die ze draagt haal ik weg… want dat zou bij voorbaat al zoveel vraagtekens geven naar de oprechtheid van het geloof. Ze zou misschien wel onmiddellijk worden afgeschreven.

Dat de christenen daar geen druppel alcohol drinken omdat dit in hun opinie niet samen kan gaan met het dienen van de Heere, (word vervuld met de Geest en niet met wijn) dat zie je niet in een foto. Je ziet hun littekens niet omwille van Zijn Naam…

Ik verlang terug… terug naar de levende kerk. Terug naar de eenheid in Hem waar verschillen wegvallen en Hij alleen overblijft. Ik verlang terug naar de kerk die zich in blijdschap mag verlustigen in de Heere hun God omdat Hij de Zaligmaker van zondaren is. Ik verlang terug naar iets dat ik heb ervaren bij de vervolgde broeders en zusters maar nauwelijks tot niet zie in ons kerkelijk verdeelde land. Misschien dat er eerst vervolging nodig is om onze kerk te louteren…? Om elkaar te zien in Hém?

Heere, breng bij elkaar dat bij elkaar hoort, vanuit Úw perspectief. Als het moet, door vervolgingen heen, om de eer van Uw Naam.

Monica Nieuwenhuijse is bestuurslid van SDOK. Lees ook het recente Cvandaag-interview: SDOK-bestuurslid sprak Eritrese christenen die elke dag gemarteld werden: "Wat zou ik doen?"

Praatmee

Beluister onze podcast

#334 Jeffrey & dr. Wim Dekker over Trump-profetieën, scheppingsorde en de Rooms-Katholieke Kerk
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

myanmar
Nieuws

Kerkleider Myanmar op vrije voeten na zestien maanden gevangenis

Myanmar heeft na aanhoudende internationale druk een kerkleider vrijgelaten die vorig jaar werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Het gaat om Hkalam Samson, de voormalig president van de Kachin Baptist Convention. Hij zat 16 maanden in de gev

Pakistan
Nieuws

Pakistan trekt verbod op uitgifte paspoorten vluchtelingen in

Pakistaanse christenen die het land zijn ontvlucht vanwege vervolging, kunnen opgelucht ademhalen. De Pakistaanse overheid heeft besloten om opnieuw paspoorten uit te geven aan burgers die asiel zoeken in het buitenland. De regering kondigde deze wee

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op het nieuwe leven dat Jezus ondanks alle zonden voor ons verwierf

"Christus heeft door Zijn kruisdood en opstanding voor ons een nieuw leven verworven dat nooit meer voorbijgaat, ongeacht wat we gezondigd hebben en ongeacht hoe we nog zullen zondigen", merkte ds. J. Koppelaar onlangs  in een preek op. De hersteld h

Bevelyn Beatty Williams
Nieuws

Amerikaanse vrouw krijgt 41 maanden gevangenisstraf voor blokkeren ingang abortuskliniek

De Amerikaanse Bevelyn Beatty Williams is veroordeeld tot 41 maanden gevangenisstraf, nadat ze in juni 2020 de toegang van een abortuskliniek in New York blokkeerde. Dat melden diverse media. Tijdens de blokkade zou Williams een personeelslid van de

gezin
Nieuws

Refoweb-vragensteller vraagt of het geoorloofd is om kinderwens uit te stellen

'Is het geoorloofd om een zwangerschap, wanneer ons deze opnieuw gegeven zou worden, uit te stellen tot na een verhuizing? Onze jongste is inmiddels 2,5 jaar. Er is ruimte, financieel en qua liefde/rust in het gezin, voor een volgend kindje. We worst

Mexico
Nieuws

Open Doors vertaalt wet voor bescherming religieuze vrijheid in Mexico

Eind juni vond er een uniek moment plaats in het State Center for Indigenous Languages, Arts and Literature (CELALI) in de staat Chiapas, Mexico. De Mexicaanse regering presenteerde de wet op religieuze verenigingen en openbare erediensten, inclusief

Sejun
Video

Sejun groeide op in boeddhistisch klooster (en nu volgt hij Jezus)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

Over God, Israël en de Bijbel
Podcast

Terugluisteren: Israëlische man deelt afschuwelijke verhalen over 7 oktober

"Terwijl de baby in de oven lag, lag de vader te sterven en werd de moeder verkracht", vertelt de Israëlische Tal Lev-Ary. De Messiasbelijdende Jood, die woont en werkt in Israël, was onlangs te gast in de IB-podcast van Israël en de Bijbel. In de po

Meerartikelen

ds. M. Krooneman
Video

Sta je in vuur en vlam voor Jezus of is er sprake van een waakvlammetje?

Sta jij in brand voor de Heere Jezus Christus? In vuur en vlam voor het evangelie? Of is jouw uitslaande brand inmiddels een waakvlammetje geworden? Tijdens een recente jongerenavond van Geloofstoerusting in Genemuiden stonden deze vragen centraal ti

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Kirsten Wassink

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is Kirsten Wassink te gast. Zij is HR-directeur op de Global Mercy, het nieuwste hospitaalschip van de hulpverleningsorganisatie Mercy Ships. In deze rol draagt ze met haar team zorg voor het personeel.

ELINE
Video

ELINE aanstaande zondag in Hour of Power te zien

Zangeres ELINE is aanstaande zondag in Hour of Power te zien. In de uitzending vertelt ze onder andere over het lied Jezus Overwinnaar dat ze te midden van geloofstwijfel schreef. Een bijzonder aanbiddingslied dat elke zondag in veel kerken wordt gez

Nigeria
Nieuws

Grote zorgen Nigeriaanse christenen: "Er heerst een sfeer van hopeloosheid"

Acht maanden nadat meer dan 300 christenen werden afgeslacht op Kerstavond en drie maanden na nog een reeks aanvallen rond Pasen, faalt de Nigeriaanse regering nog steeds in het beveiligen van haar mensen “Overlevenden van bloedbaden door extremisten

Arie-Jan Mulder
Column

Dreigt Gods oordeel als je op onwaardige wijze avondmaal viert?

Paulus heeft ons al heel wat te denken gegeven over het avondmaal. Aan het eind van zijn betoog lanceert hij nog een paar pittige uitspraken. In 1 Korinthe 11:29-34 zegt hij: 'Want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer

Dr. Wim Dekker
Podcast

Dr. Wim Dekker: “We hebben de Rooms-Katholieke Kerk ten onrechte afgeschreven”

“In de reformatorische traditie is de Rooms-Katholieke Kerk ten onrechte afgeschreven. Op steeds meer plekken is levend geloof te vinden”, stelt dr. Wim Dekker vast in de nieuwspodcast van Cvandaag. De theoloog blikt terug op een recent symposium van

Hamas
Nieuws

Palestijnse activist onthult: Gazanen gehersenspoeld om Joden en christenen te haten

Hamza Howidy, een Palestijnse activist die jarenlang onder het bewind van Hamas leefde, doet in gesprek met The Times of Israël een boekje open over de systematische haatzaaierij in Gaza. "Er waren twee of drie christelijke scholen in Gaza", herinner

Textiel
Nieuws

Archeologen stuiten op 3800 jaar oude textiel in woestijn van Judea

Archeologen hebben een 3800 jaar oud stukje rood textiel ontdekt in de grotten van de Judese Woestijn. Dat meldt All Israel News. Dit stukje stof, gekleurd met verfstof afkomstig van insecten, biedt nieuw bewijs van oude verfmethoden en wijst op een

Elon Musk
Nieuws

Elon Musk noemt zichzelf cultuurchristen en wil 'woke mind virus' bestrijden

Elon Musk, de wereldwijd bekende CEO van SpaceX en Tesla, heeft zichzelf in een recent interview een cultuurchristen genoemd en gaf aan te willen vechten tegen het 'woke mind virus'. Musk stelt misleid te zijn door het 'woke mind virus', waardoor een

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat God ook bij tegenslagen vóór ons is

"Wat voor ons een worsteling is, dat is van Gods kant vaak een omhelzing", aldus ds. G. van Zanden. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee merkte onlangs in een preek op dat we als christenen soms het gevoel kunnen hebben dat ons alles tegenzit e

vlag
Nieuws

Schokkende onthullingen over misbruik in (kerkelijke) zorginstellingen Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland zijn in het verleden meer dan een kwart miljoen kinderen en (kwetsbare) volwassenen misbruikt en mishandeld in zorginstellingen. Het gaat daarbij onder meer om kerkelijke zorginstellingen. Dat blijkt uit de rapportage van een jarenla

Sander en Hester
Video

Sander en Hester verhuisden naar Italië nadat ze door God geroepen werden

Een paar jaar geleden voelen Sander en Hester zich geroepen om naar Arco in Noord-Italië te verhuizen om daar als zendelingen te gaan werken. Maar het vinden van een woonruimte in het toeristische Arco, aan de mond van het Gardameer, blijkt nagenoeg