De hel: een goddeloze uitvinding?!

God27 september 2023 André Piet
André Piet

De laatste tijd is ‘de hel’ een heet onderwerp in de christelijke pers. De theoloog Arnold Huijgen wijdde onlangs zijn inauguratie hieraan. We spreken er te weinig over, zo meent hij, en in preken zou het vaker aan bod moeten komen. Het Nederlands Dagblad vroeg recentelijk een aantal voorgangers hoe zij dit onderwerp in hun kerken ter sprake brachten. Evenals bij Huijgen, blijken ook zij er verlegen mee te zijn. Jezus heeft meer dan wie ook over ‘de hel’ gesproken en ervoor gewaarschuwd, zo klinkt in enkele reacties. Maar wat en waar en hoe ‘de hel’ is wordt nergens duidelijk of concreet. Dat is tragisch, want die onduidelijkheid ligt niet aan de Schrift. Laten we de feiten eens op een rijtje zetten.

Geen hel maar Gehenna
In de Statenvertaling is het woord ‘hel’ de weergave van twee totaal verschillende Griekse woorden: hades (=dodenrijk, Hebr. she-ol’) en gehenna. Voor de bijbellezer zeer verwarrend, want die krijgt de indruk dat het één begrip betreft. De NBG51 heeft die verwarring gecorrigeerd door uitsluitend gehenna weer te geven met ‘hel’. In de NBV is het woord ‘hel’ helemaal verdwenen doordat men het woord gewoon onvertaald heeft gelaten. Dat laatste is wellicht de beste keuze, aangezien gehenna een plaatsnaam is en zulke namen worden in principe onvertaald gelaten. Ze worden hooguit getranslitereerd: Jeroesjalajim wordt in het Nederlands Jeruzalem en Chevron wordt Hebron, enzovoort. Trouwens, Gehenna is zelf is ook een Griekse transliteratie van het Hebreeuwse Gai Hinnom, dat ‘dal van Hinnom’ betekent. Jezus sprak nooit over de hel, maar consequent over Gehenna. Zijn luisteraars begrepen maar al te goed dat Hij daarmee verwees naar het beruchte dal ten zuidwesten van de stad Jeruzalem. Bij Hem treffen we zeker geen vaagheid over ‘de hel’: zijn luisteraars konden er zo naartoe lopen! Letterlijk.

Zijn luisteraars begrepen maar al te goed dat Hij daarmee verwees naar het beruchte dal ten zuidwesten van de stad Jeruzalem.

Kinderoffers
De reden dat Gehenna zo’n berucht dal is, wordt in de Hebreeuwse Bijbel (ons ‘Oude Testament’) uitgebreid toegelicht. Een tweetal goddeloze koningen uit het huis van Juda, Achaz en Manasse, lieten in dit dal kinderen door het vuur gaan (2 Kron. 28:3; 33:6; Jer. 7:31). Deze gruwelijke praktijk die men van de omliggende volken had afgekeken, was kwaad in de ogen van JAHWEH. Volgens de profeet Jeremia werd juist deze praktijk de aanleiding voor Jeruzalems verwoesting (Jer.19:1-8).

Een godslasterlijk concept
De beruchte reputatie van Gehenna is gebaseerd op het feit dat Israëlieten op die plaats hun kinderen ritueel door het vuur lieten gaan. Deze praktijk geldt als de goddeloosheid ten top. Bij herhaling wordt gezegd dat dit idee in Gods hart nooit is opgekomen (Jer.7:31; 19:5). Laat dit goed op u inwerken. Want wat de christelijke theologie heeft gedaan is Gehenna omvormen tot een ‘hel’, waarin God Zelf de gruwelijke daden pleegt die Hij nadrukkelijk als goddeloos kwaad veroordeelt. Met andere woorden de gruwelijkste praktijk ooit, heeft men geprojecteerd op God Zelf! En dat ook nog eens “tot in eeuwigheid”. Dat laatste begrip is een kwestie apart, maar ik volsta hier met de vaststelling dat ‘eeuwigheid’ in de Schrift (Gr. aion) duidt op een wereldtijdperk met zowel een begin als een einde (“vóór de aionen”, “voleinding der aionen”, etc.). Eeuw-ig betekent in de Bijbel niet eindeloos, maar houdt verband met eeuw, aeon.

Gehenna in de toekomst
Wanneer Jezus spreekt van Gehenna, refereert Hij onder andere ook aan het laatste vers van het boek Jesaja. Daar lezen we over het toekomstig vrederijk waarin de volken zullen optrekken naar Jeruzalem en daarbij ook de plaats zullen passeren waarin de onbegraven lijken liggen van goddeloze mannen. Het is bedoeld als een waarschuwing, God laat niet met Zich spotten. Gehenna zal volgens de profeten in de toekomst opnieuw een rol spelen, en voor JAHWEH zelfs heilig zijn (Jer.31:40).
God straft niet om te straffen, maar om recht te zetten en om terecht te brengen.

Jezus’ toevoeging in Marcus 9:48 over Gehenna “waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust” wordt hardnekkig foutief uitgelegd. Met deze opmerking refereert Hij aan Jesaja 66:24 waar sprake is van een verbrandingsplaats bij Jeruzalem waar lijken liggen te ontbinden. Dat is inderdaad een nogal macaber aanblik, maar wel iets totaal anders dan wat de christelijke traditie van ervan heeft gemaakt: een onderaards oord waar zielen worden gefolterd. In de grondtekst van Marcus 9:48 staat ook niet dat het vuur onuitblusbaar is, maar dat het niet wordt gedoofd. Iets heel anders. En dat “hun worm niet sterft” betekent niet dat deze mensen niet sterven, maar de maden die hen aanvreten niet sterven. Maden sterven sowieso niet, maar verpoppen zich.
Kortom, het gangbare begrip van ‘de hel’ staat in alles haaks op wat de Schrift leert over Gehenna.

Hel versus gericht
De Bijbel is er volkomen helder over dat God oordeelt en gericht uitoefent. En dat doet Hij lang niet altijd zachtzinnig. Denk maar aan de zondvloed of aan Sodom en Gomorra. Maar denk erom: Gods oordelen zijn verhoudingsgewijs kortdurend. Psalm 30 vers 6 zegt: “want een ogenblik duurt Zijn toorn, een leven lang Zijn welbehagen”. God zet de dingen recht, precies wat het woord ‘gericht’ ook betekent. Dat proces kan uiterst pijnlijk zijn, maar het heeft altijd het oogmerk van herstel. God straft niet om te straffen, maar om recht te zetten en om terecht te brengen. Gods gerichten zijn daarom ook altijd een uiting van Zijn liefde en trouw. Hij laat niet varen de werken van Zijn handen. Daarom is er geen groter karikatuur van de God van de Bijbel, dan het leerstuk van de hel.

André Piet is Bijbelleraar en heeft sinds 2000 de bijbelstudie-website Goed Bericht onder zijn hoede. Bovenstaand artikel verscheen onlangs op zijn website en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Wij vragen ons af...

De hel...

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. J.C. de Groot
Video

Ds. De Groot bezocht ds. Blom drie dagen voor zijn overlijden: "Zijn ziel bezweek van sterk verlangen"

Onlangs overleed op 80-jarige leeftijd de hervormde predikant ds. J. Blom. Drie dagen voor zijn sterven, werd de predikant bezocht door zijn broeder en vriend ds. J.C. de Groot. De Groot, die samen met ds. W.A. Zondag vorige week donderdag de rouwdie

Pro-Israel demonstranten
Nieuws

Christenen protesteren tegen antisemitisme aan Amerikaanse universiteiten

Afgelopen donderdag protesteerden honderden christenen tegen antisemitisme bij de ingang van de Colombia University in New York. Dat meldt Religion News Service. Op de school, en tal van andere universiteiten, zou sprake zijn van antisemitisme. De pr

 Sebastiaan van Wessem
Nieuws

Pastor schrijft open brief vanwege opkomst Jodenhaat: 'Laten we niet zwijgen'

'Mag ik u verzoeken om (weer) te bidden voor de vrede van Jeruzalem, voor Israël en de Joden, en allen die aan de andere kant van het conflict staan?', vraagt pastor Sebastiaan van Wessem in een open brief, gericht aan 'alle dominees, voorgangers en

Yitzhak Yosef
Nieuws

Opperrabbijn: 'Joodse gebeden beschermen Israël tegen luchtaanvallen'

Niet de inspanningen van het Israëlisch leger (IDF) maar de gebeden van ultraorthodoxe Joodse studenten zorgen ervoor dat Israël de voortdurende luchtaanvallen met succes weet af te slaan. Dat stelt één van Israëls twee opperrabbijnen, Yitzhak Yosef.

Donald Trump
Nieuws

Amerikaanse predikant raadt aan Trump-bijbel niet te lezen: 'Godslasterlijk'

Een Amerikaanse predikant is viraal gegaan nadat hij in een preek de onlangs verschenen Trump-bijbel 'godslasterlijk' noemde. Dat meldt The Christian Post. De Trump-bijbel is uitgebracht door voormalig president Donald Trump en bevat naast Gods Woord

ds. S. T. Lagendijk
God

Hoe is de Bijbel tot stand gekomen? HHK-predikant antwoordt

'Onze zoon van zeven is erg geïnteresseerd in hoe de Bijbel tot stand is gekomen. Dus: hoe zijn we tot de 66 Bijbelboeken gekomen? Wie hebben dat besloten, wanneer, waar en hoe?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. 'God heeft

samen eten
Interview

NGK-predikant: "Mensen zijn hier een ster in praktische naastenliefde"

"In Wageningen zitten veel wereldverbeteraars. Vanuit de kerk hebben we weleens de vraag gehad of we wel groen genoeg zijn." Sinds 2020 is Dick Lagewaard predikant bij de NGK in Wageningen. Een kerk waar veel aandacht is voor de omgeving, zowel op gr

Ds. L. de Wit
Nieuws

Ds. L. de Wit aanvaardt beroep naar hervormde gemeente Veenendaal

Ds. L. de Wit (foto) neemt binnenkort afscheid van de hervormde gemeente (PKN) te Ede. De predikant heeft een beroep van de Vredeskerk in Veenendaal aanvaard. Daar volgt hij de in 2022 naar Nijkerk vertrokken ds. J. B. ten Hove op. Ook de hervormde g

Meerartikelen

Zie ik kom spoedig
Video

Wie is de grote hoer in Openbaring 16? Wim Grandia legt uit

Johannes wordt in Openbaring 16 voorgesteld aan een nogal verleidelijke vrouw. Ze wordt de grote hoer genoemd. Wie is zij, waarom zit ze op het beest en wat heeft ze met de stad Babylon te maken? Maak in onderstaande video tijd voor aflevering 31 van

‘Bijbelen met sterren’
Nieuws

Bekende Nederlanders in nieuw seizoen ‘Bijbelen met sterren’

In de EO-serie ‘Bijbelen met sterren’ gaan dit seizoen drie bekende Nederlanders aan de slag met Bijbelteksten onder leiding van Amelandse dominee Anne-Meta Kobes. In een villa dichtbij de duinen van Den Haag gaan Lenny Kuhr, Berget Lewis en Teun Föh

Fulani
Nieuws

Bijna anderhalf miljoen christenen verdreven in Nigeriaanse staat Benue

Afgelopen week hebben islamitische Fulani-herders opnieuw drie christenen vermoord in Benue State in centraal Nigeria. Dat meldt een lokale leider tegenover Morning Star News. 1.4 miljoen christenen in die regio zijn inmiddels verdreven. Ze worden on

John van den Heuvel
Levensverhaal

John van den Heuvel wordt al zes jaar ernstig bedreigd: "We bidden voor onze beveiligers"

“Ik twijfel nooit of God bestaat. Daar heb ik een rotsvast geloof in.” Aan het woord is misdaadjournalist John van den Heuvel. Hij was zondag te gast in het televisieprogramma ‘Adieu God?’ Daarin vertelde hij over zijn geloof en leven, waarin al jare

Maria Korpershoek
Boekfragment

Ik probeerde me erg zondig te voelen

Natuurlijk is het niet onze verdienste als we ons tot Hem keren of als we de deur van ons hart openen. Stel dat iemand mij een bos bloemen brengt en ik neem die aan. Kijk ik dan naar mijn eigen handen en zeg ik: ‘Wat heb ik dat toch goed aangenomen’?

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP'er hekelt demissionair kabinet: 'Verzet zich tegen de mening van nieuwe Tweede Kamer'

Het demissionaire kabinet volgt minister Frans Weerwind in diens beslissing om het voorstel voor versoepeling van de Transgenderwet niet in te trekken. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde deze week juist een motie om het voorstel wél in te tr

Kees van der Staaij
Nieuws

Kees van der Staaij heeft nieuwe baan en keert terug naar 'eerste liefde'

Voormalig SGP-partijleider Kees van der Staaij wordt staatsraad binnen de afdeling Advisering van de Raad van State. Vrijdag stemde het demissionaire kabinet in met het voorstel om hem voor te dragen. Het gaat om een functie van vier dagen per week. 

Ds. J. IJsselstein
Video

GerGem-predikant merkt op dat een christen niets hoeft bij te dragen aan zijn zaligheid

Een christen kan maar hoeft ook niets bij te dragen aan zijn zaligheid. Dat vertelde ds. J. IJsselstein onlangs in een preek. De GerGem-predikant preekte onlangs over de vrouwen die in alle vroegte met specerijen naar het graf van Jezus gingen, terwi

kerk vlag
Nieuws

Bevrijdingsdag op zondag: aandacht aan besteden in de dienst?

Soms vallen nationale feestdagen op een zondag. Dit jaar is dat het geval met 5 mei. Bevrijdingsdag heeft geen kerkelijke of liturgische wortels, de datum is immers bepaald door het einde van de Tweede Wereldoorlog. Besteed je daar nu aandacht aan in

Ds. J. A. W. Verhoeven
Verdieping

Een boodschap aan de CGK: heeft de Afscheiding herstel gebracht van de kerk?

We constateren wederkerig met dankbaarheid geestelijke herkenning. Wij bidden voor elkaar. Wij ontmoeten elkaar in het deputaatschap Eenheid van de gereformeerde belijders. Dat geeft mij vrijmoedigheid om vandaag iets aan u te zeggen, nu de eenheid e

Deuteronomium 1:35
Verdieping

God liet een zwak volk ten strijde trekken: waarom?

Het boek Deuteronomium neemt ons mee naar het einde van de woestijnreis van het volk Israël.  Veertig jaar lang zwierven de Israëlieten door de woestijn. Als het aan God had gelegen, was die zwerftocht héél wat korter geweest. Het had in twee jaar ge

Rabbijn Raphael Evers
Video

Wat geloven Joden over de eindtijd? Rabbijn Raphael Evers antwoordt

Wat geloven Joden over de eindtijd en het Messiaanse vrederijk? Veel christenen geloven in de spoedige wederkomst van de Messias Jezus. Hoe kijken Joden naar de komst van de Messias? Welke tekenen van de eindtijd zien zij juist in deze tijd vervuld w