Een nieuwe app voor christenen: Conceptontwikkelaar pleit voor heilige plek op het internet
Social media platform en matchingtool ineen, maar dan voor christenen. Als het aan Percy Wagner ligt, kan Reel8 dat worden. De initiatiefnemer van en ontwerper achter deze app, ontwikkelt momenteel de eerste volledig kerkbrede, op user profile gebaseerde applicatie voor de christelijke gemeenschap. “Ik wil het voor kerken gemakkelijk maken om de achterban te betrekken.”
Wagner, zelfstandig ondernemer en voorganger van een huisgemeente, ziet de worsteling die veel kerkelijk leiders hebben om hun achterban te betrekken bij de gemeenschap, maar ook de terughoudendheid die er vaak is om het internet in te zetten daarvoor. Een kleine vijftien jaar terug, in 2008, werd bij hem de visie geboren om de lokale kerk te dienen met (online) communicatieoplossingen.
Communicatie tussen christenen efficiënter
Wat doe je met hetgeen door God aan jou gegeven is, je geld, talenten, gaven, wat het ook is? Die vraag hield Wagner lange tijd bezig: “Wanneer we in dat kleine stukje periode die we hier op aarde zijn, de kans krijgen iets te creëren, communicatiemogelijkheden [tussen christenen] efficiënter aan te pakken en sneller resultaten te boeken, [dan ligt daar een duidelijke opdracht]. Je kunt het vergelijken met de talenten die werden gegeven aan de drie personen in het evangelie van Mattheüs 25:14-30: wat ga je met die talenten doen?”
Je bent zelf jarenlang werkzaam geweest als art director in de reclame industrie en online marketing. En op een dag kreeg je het verlangen om je kennis en ervaring in te zetten voor het Koninkrijk van God. Hoe is het idee ontstaan voor een christelijk social media platform?
“In 2008 heb ik mijzelf voor een dilemma gezet met de vraag: Ok, ik kan al deze [online] dingen redelijk goed, bovengemiddeld zelfs, maar waarom kán ik al deze dingen, ben ik nooit ziek en heb ik energie voor tien? Toen ging ik aan God vragen: is dit dan bedoeld voor de wereld? Ik vroeg de Heer: ‘U heeft mij talenten en gaven gegeven. Wat wilt U dat ik daar mee doe?’ In een gebed zei Hij tegen mij: ‘Ik wil dat je met al jouw gaven en talenten mijn gemeente gaat ondersteunen. Mijn antwoord was: ‘Ok, dan doe ik dat. Ik wil niets liever dan dat’.”
Relationele impact
De eerste stap naar de verwezenlijking van deze visie werd gezet in 2012, met de oprichting van Stichting One King. Sinds 2013 is Wagner fulltime werkzaam voor de stichting, waar hij zich vooral inzet als conceptontwikkelaar voor christelijke doelgroepen. De kern van de app die hij ontwikkelt, bestaat uit een gebruikersprofiel en matchingtool, vergelijkbaar met de mogelijkheden die Facebook en LinkedIn bieden, maar dan in een veilige, familievriendelijke internetomgeving. “Het verschil tussen Reel8 en de wereldse oplossingen is, dat het geboren is vanuit een christelijke basis. Vanuit een offer dat gegeven is van ons uit, en de medemensen die ons hebben ondersteund, in het creëren van een heilige plek op het internet.”
Waarom deze app?
“Vanuit leiderschap bekeken: eigenlijk zijn wij met deze app onze eigen doelgroep geworden. Reel8 is bedoeld als een kerk-app in brede zin. Dus niet zozeer alleen voor de zondagsdienst, maar voor kerk-zijn met elkaar de hele week door. Ik wil hiermee eigenlijk terug naar de eerste gemeente in Handelingen. Hoe de eerste gemeente met elkaar omging, die relationele impact wil ik als punt aan de horizon zetten. We moeten terug naar die directe relatie: eerst die relatie met Jezus en dan de relatie met elkaar. Jezus vinden in elkaar. Betrokkenheid, elkaar bekrachtigen en inspireren met frisse, nieuwe dingen. Die punten zijn voor mij heel belangrijk. Elkaar scherp houden, informeren. Elkaar opnieuw valideren. Vanuit de Geest, de vernieuwing van de Geest. Dat is het uitgangspunt [van deze app].”
Kan dat niet offline?
“Wat we met Reel8 proberen, is social loafing groepsluiheid – tegen te gaan. Vaak heb je in een kerk een kern die alles doet. Je hebt een kleine groep mensen die de toiletten schoonmaakt, of de tafels en stoelen klaarzet. De rest houdt zich veelal afzijdig. Die groepsluiheid proberen wij op te heffen met deze app. Door iedereen te laten zien dat ze zélf impact kunnen hebben. Dat zij met één swipe-beweging een leven van een ander positief kunnen veranderen, door de ander bij te staan of te zeggen: ik ken iemand in mijn vriendenkring die misschien iets voor jou kan betekenen. Wat deze app doet, op een horizontaal level, is het individu aanspreken, activeren. Vooral voor kerkleiders kan deze app een tool zijn om jongeren te bereiken en hen er bewust van te maken dat ze gezien worden en relevant zijn binnen de gemeenschap.”
Relatie met andere christenen vormt dus de spil waar de app om draait.
“Daarom heet de app ook zo. Als je Reel8 fonetisch uitspreekt dan staat er RELATE. Ook staat Reel8 voor het binnenhalen (to reel van de achtste dag, de opstandingsdag. ‘8’ staat voor vernieuwing, voor het profetische, en daarmee ook voor Jezus.”
Wat kan Reel8 concreet voor die relaties tussen christenen betekenen?
“Met één veegbeweging op je telefoon morgen al een andere baan hebben? Of met één swipe een betrouwbare christelijke babysitter vinden bij jou in de straat? Jouw profiel vul je op zo’n manier in, zo gedetailleerd als je zelf wil, zodat degene die jij wilt vinden, jou op dat moment ook kan vinden. Wat we willen opheffen is dat je afhankelijk moet zijn van toevallige ontmoetingen of van bepaalde (familie)kringen waarin je je begeeft. In die zin is de app (kerk)muur overstijgend. Het enige wat je niet kan met deze app, is op denominatie zoeken. De gesprekken daarover ontstaan vanzelf als je elkaar eenmaal gevonden hebt.”
Meer weten over Reel8?
De afgelopen jaren is door Stichting One King veel tijd en persoonlijk kapitaal geïnvesteerd. Veel voorwerk is gedaan om deze christelijke sociale app uit te denken en te visualiseren. Vele versies zijn de revue gepasseerd om uiteindelijk bij een unieke, moderne app uit te komen. Momenteel loopt een fondsenwervingscampagne om de eerste 'Minimum Viable Product' (MVP) zo snel mogelijk te lanceren en werkbaar te krijgen. Met deze 'proof of concept' kunnen grootinvesteerders aangetrokken worden en kan de app naar volwassenheid uitgroeien.
Praatmee