Weer terug naar de ene beker bij de viering van het avondmaal?

God 11 november 2022 Ds. Ernst Leeftink
Ds. Ernst Leeftink

‘Ik verwacht dat de gezamenlijke beker, die in veel gemeenten tijdens de coronapandemie is vervangen door plastic cupjes, weer zal terugkeren.’ Dat zei Arnold Huijgen, toenmalig hoogleraar aan de Theologische Universiteit Apeldoorn en sinds kort aan de PThU onlangs in het Nederlands Dagblad. Hij denkt dat de belangrijke symbolische functie van de ene beker de reden is dat in veel kerken het drinken uit de gezamenlijke beker terugkomt. ‘Als je niet uit één beker drinkt, mis je toch een belangrijk symbool van het avondmaal. Het is de beker die je doorgeeft en waardoor je de gemeenschap ervaart.’

Ik deel de verwachting van Huijgen niet en denk dat het gebruik van kleine bekertjes een blijvertje is in veel protestantse en gereformeerde kerken waar avondmaalsgangers vóór de coronacrisis uit één of meer grote bekers dronken.

En ook al heeft het gebruik van het drinken uit één beker (hoewel het er meestal meerdere zijn) voor veel mensen de symbolische waarde die Huijgen er aan hecht, het is nog maar de vraag of je theologisch gezien daar zoveel waarde aan moet hechten, dat het de voorkeur verdient om het zo snel mogelijk weer in te voeren. Kerkhistorisch valt daar wel wat tegenin te brengen. De Heidelbergse Catechismus bijvoorbeeld kent het fenomeen ‘doorgeefbeker’ helemaal niet.

Het drinken uit de ene beker is volgens mij geen principiële zaak die je rechtstreeks uit de Bijbel kunt afleiden.

Wat zegt de Bijbel?
Het drinken uit de ene beker is volgens mij geen principiële zaak die je rechtstreeks uit de Bijbel kunt afleiden. We weten dat Christus het avondmaal heeft ingesteld tijdens de Pesach-viering. Daar ging de beker met wijn verschillende keren rond onder de gelovige deelnemers. Maar omdat bij de eerste viering slechts dertien mensen aanwezig waren, zegt het niet zoveel dat er één beker rondging. Tot vóór corona gebruikten bijna alle gereformeerde kerken meerdere grote bekers bij het avondmaal. Maar in vele evangelische kerken en ook bijna overal in het buitenland drinkt men al decennia lang de wijn die het bloed van Christus symboliseert uit kleine bekertjes. Vaak wacht men tot iedereen een klein bekertje heeft en drinkt dan met z’n allen op hetzelfde moment. Zo brengt men de verbondenheid in het geloof en het feit dat men de eenheid al tot uitdrukking.

Beide vormen zijn naar mijn mening even waardevol en brengen tot uitdrukking dat je als gemeente samen het ene lichaam van Christus vormt en dat je gelovig drinkt van de wijn als teken van Christus’ bloed tot volkomen verzoening van al onze zonden.

Wat zegt de gereformeerde belijdenis?
In artikel 35 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat: “Christus heeft een aards en zichtbaar brood voorgeschreven als sacrament van zijn lichaam en de wijn als het sacrament van zijn bloed. Hiermee verzekert Hij ons ervan: zo zeker als wij het sacrament ontvangen en in onze handen houden en het eten en drinken met onze mond, om ons leven in stand te houden, zo zeker ontvangen wij in onze ziel door het geloof – dat de hand en de mond van onze ziel is – het ware lichaam en het ware bloed van Christus, onze enige Heiland, om ons geestelijke leven in stand te houden.”

In Zondag 28 (vraag en antwoord 75) van de Heidelbergse Catechismus staat, dat “ik het boord en de wijn, als betrouwbare tekenen van Christus’ lichaam en bloed, uit de hand van de dienaar ontvang en met de mond geniet.”

De gereformeerde belijdenis zegt niets over de praktijk van de avondmaalsviering en laat dat over aan de christelijke vrijheid.

Deze twee passages uit de gereformeerde belijdenis zeggen niet zoveel over het gebruik van kleine bekertjes. Je kunt uit zondag 28 hooguit afleiden, dat de gaande viering in Heidelberg gebruikelijk was: iedereen krijgt brood en wijn uitgereikt door de predikant. Hier staat niet de vraag centraal hóe je brood en wijn aanpakt en inneemt, maar dát je het gelovig ontvangt en eet. De gereformeerde belijdenis zegt niets over de praktijk van de avondmaalsviering en laat dat over aan de christelijke vrijheid.

Wat zegt de gereformeerde traditie?
Sinds de Reformatie heeft de vormgeving van het avondmaal in de Gereformeerde Kerken altijd behoord tot de ‘middelmatige dingen’ waarin de plaatselijke kerken en de gelovigen elkaar vrij lieten. Dat geldt ook voor de manier waarop het avondmaal gevierd werd.

Calvijn
Calvijn gaat in zijn Institutie meerdere keren in op de vraag hoe je moet omgaan met middelmatige zaken. Volgens Calvijn moet iedere christen eerst bij zichzelf en vanuit de Bijbel nagaan, waarom hij iets wel of niet doet. Middelmatig is niet hetzelfde als: het maakt niets uit. Middelmatig betekent: je mag elkaar er niet aan binden. Speciaal met het oog op het avondmaal schrijft Calvijn dan: ‘Wat verder de uiterlijke wijze van handelen betreft: het doet er niet toe of de gelovigen het brood in de hand nemen of niet, of ze het onder elkaar verdelen of dat ieder eet, wat hem gegeven wordt, of ze de beker weer de diaken in de hand geven of aan hun naaste overreiken, of het brood gezuurd is of ongezuurd, of de wijn rood is of wit. Dit zijn middelmatige dingen, die in vrijheid van de kerk gelaten zijn.’ Het gaat er uiteindelijk om, dat ‘de gelovigen in passende orde aan de heilige maaltijd deelnemen, terwijl de dienaren het brood breken en aan het volk uitreiken.’ (Institutie 4.17.43) Behalve het brood reikten de predikanten ook de bekers met wijn uit, maar dat staat er bij Calvijn niet bij. Calvijn kende het gebruik van kleine bekertjes waarschijnlijk niet. Dus kun je ook niet met 100% zekerheid zeggen, hoe hij hierover zou hebben gedacht.

Gereformeerde Synodes
In de gereformeerde kerken was er al bijna meer dan 425 jaar geleden aandacht voor bijzondere voorzorgs­maatregelen bij de avondmaalsviering om besmettingsgevaar bij gevaarlijke ziekten te voorkomen. In 1581 boog de Synode van Middelburg zich over de vraag op welke wijze mensen met lepra (een zeer besmettelijke ziekte) het avondmaal mee konden vieren. Volgens de synode kon men kiezen voor een aparte hoek in de kerk voor de leprozen alleen. Of ze konden aan de gemeenschappelijke tafel aangaan, maar dan als laatste.

Bij het avondmaal gaat het om het eten van het brood en het drinken van de wijn. De beker zelf speelt daarbij geen rol.

En ruim 100 jaar geleden lag er op de Synode van Leeuwarden 1920 de vraag of er bij de avondmaalsviering ook gebruik gemaakt kan worden van afzonderlijke bekertjes als er sprake is van het lijden aan een ziekte waarvan naar medisch oordeel het besmettelijke karakter vaststaat. De synode antwoordde, dat als er door het gebruik van een gemeenschappelijke beker gevaar van besmetting bestaat, een kerkenraad na ingewonnen advies van de doktoren, alle maatregelen mag nemen die nodig zijn om dat gevaar van besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. Die uitspraak werd herhaald door de Synode van Sneek in 1939: het al dan niet gebruiken van afzonderlijke bekertjes bij het gevaar van besmettelijke ziektes wordt aan de kerkenraden overgelaten. Wel adviseert de synode om de eenheid van de avondmaalsviering met afzonderlijke bekertjes te laten blijken door één schenkbeker of schenkkan te gebruiken.

Zeer besmettelijk
In de uitspraken van hierboven valt me op, dat het om zeer besmettelijke ziekten gaat. En via de ene beker kunnen ernstige en minder ernstige ziektes en kwalen worden doorgegeven.

Hoe levensbedreigend is het coronavirus op dit moment in Nederland?

Sommigen zullen zeggen: het valt, nu er goede vaccins zijn, allemaal wel mee, dus we kunnen met een gerust hart de kleine bekertjes weer vervangen door een aantal grote bekers.

Anderen reageren daarop met: doordat onze kennis op het gebied van hygiëne is toegenomen, weten we nu veel beter dan vroeger welke risico’s we lopen.

Maar, zegt nummer drie: de HERE zal er wel voor zorgen dat je er niks aan overhoudt, dus vertrouw maar op Hem.

Ja, denkt dan nummer vier: maar ik wil die broeders en zusters die na me komen niet aansteken met mijn verkoudheid, koortslip of Pfeiffer of wat dan ook. En een volgende broeder of zuster, die toch al terughoudend is in lichamelijke contacten vanwege een zwakke gezondheid, overweegt sinds corona om de ene beker maar over te slaan of zelfs helemaal niet naar het avondmaal te gaan.

Belangrijker vind ik dat iedereen het avondmaal met volle toewijding en dus onbezorgd kan meevieren.

Rekening houden met elkaar
In Romeinen 14 schrijft de apostel Paulus hoe je als gemeente om moet gaan met verschil van mening. Je moet elkaar verdragen en aanvaarden als het niet om wezenlijke zaken gaat. Bij het avondmaal gaat het om het eten van het brood en het drinken van de wijn. De beker zelf speelt daarbij geen rol. Dus mogen we elkaar de christelijke vrijheid gunnen als gemeentes en als christenen om bij het avondmaal samen uit de ene beker te drinken of allemaal afzonderlijk uit kleine bekertjes. Waar het om gaat is, dat we het avondmaal vieren tot versterking van ons geloof.

Laten we daarom elkaar aanvaarden, wanneer de één vrijmoedig met zijn broeders en zusters drinkt uit de ene beker, terwijl de ander met een zuiver geweten drinkt uit het ene kleine bekertje. In beide gevallen wil onze Heiland met zijn bloed het geloof in ons versterken.

In de praktijk
Persoonlijk vind ik de symboliek van de ene beker die je aan elkaar doorgeeft erg mooi. Maar belangrijker vind ik dat iedereen het avondmaal met volle toewijding en dus onbezorgd kan meevieren. Als gemeenteleden vanwege speciale omstandigheden weg blijven of met gemengde gevoelens het avondmaal vieren, moet een kerkenraad er alles aan doen om die moeiten met betrekking tot de hygiëne en besmettingsgevaar weg te nemen. Daarom lijkt het mij heel verstandig om bij het avondmaal de wijn uit kleine bekertjes te blijven drinken. De ‘sterken’ zullen op dit punt toch zeker de ‘zwakken’ tegemoet willen komen. We vieren als christenen het avondmaal toch niet alleen maar voor onszelf, maar met elkaar?

Toegift 1: na Calvijn komt Schilder
In ‘De Reformatie’ van 6 april 1934 neemt K. Schilder het bericht op, dat een groot deel van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Koffiefontein zich afgescheiden en bij de Gereformeerde kerk gevoegd heeft, omdat in de eerstgenoemde kerk afzonderlijke bekertjes bij het avondmaal werden ingevoerd. Schilder geeft daar het volgende commentaar op: ‘ Men zal in de nieuwe kerk wel goed blijven preken. En inzake de sacramenten menen, nog beter dan de voormalige broeders, getrouw te blijven aan de instelling van Christus. Er is dus een nieuwe ‘ware kerk’ geboren, indien men meent, dat wat deze heeft genoeg is om ware kerk te heten. Tenzij iemand menen mocht, dat de thans tot in- voering der bekertjes overgegane kerk eo ipso had opgehouden, ware kerk te zijn. maar daar denk ik anders over. Trouwens, over dat andere denk ik ook anders.

De ‘sterken’ zullen op dit punt toch zeker de ‘zwakken’ tegemoet willen komen. We vieren als christenen het avondmaal toch niet alleen maar voor onszelf, maar met elkaar?

Ter verklaring: ‘eo ipso’ betekent ‘door die daad (van invoering van kleine bekertjes) zelf’. Schilder gelooft dus niet, dat je door zo’n besluit ophoudt ware kerk te zijn. En wat hij dan met zijn laatste cryptische zinnetje ‘Trouwens, over dat andere denk ik ook anders’ bedoelt? Volgens mijn interpretatie bedoelt Schilder daarmee, dat hij ook anders denkt over visie, dat je met een grote beker meer trouw blijft aan de instelling van Christus dan wanneer je bij het avondmaal kleine bekertjes gaat gebruiken. Schilder houdt ons hier dan ook heel beknopt de vraag voor: is de invoering van kleine bekertjes bij het avondmaal een kerkstrijd waard? Zijn antwoord sluit aan bij de Schrift, belijdenis en kerkgeschiedenis: Nee, maar verdraagt elkaar in liefde (Ef. 4:2)

Toegift 2: Je kunt van alles krijgen, maar het komt vaak niet door de ene beker
Vaak wordt gezegd, dat wanneer je met meer mensen drinkt uit één avondmaalsbeker, je daar allerlei ziektes en besmettingen van kunt oplopen. Ik verwijs graag naar het artikel The common up and the common cold van de Canadese medicus Dr. Greg Kenyon. Hij is van mening dat de risico’s van het gezamenlijk drinken uit de ene be­ker aan de avondmaalstafel niet ontkend, maar ze­ker ook niet overdreven moeten worden. Dat is volgens hem niet de voornaamste bron van het overdragen van allerlei infecties en ziektes. Als dat wel zo was, “zouden we God op onze knieën uitbundig moeten danken dat Hij ons elke keer weer op bovennatuurlijke wijze spaart voor al de besmettelijke bacteriën en virussen die in of op de rand van de avondmaalsbeker op de loer liggen om ons ernstig ziek te maken.” Tegelijk pleit Kenyon wel voor het gebruik van afzonderlijke bekertjes voor mensen met een evident zwakke gezondheid of extreem lage weerstand.

Ds. Ernst Leeftink is actief als predikant van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) in Assen-Peelo. Bezoek hier zijn weblog.

Praatmee

Beluister onze podcast

#345 Patrick & Jeffrey over de 'zondagsschoolpolitie', NGK en Urk als baken van hoop
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast: terugblik op synodes NGK en CGK

Onlangs kwamen de synodeleden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bijeen om door te praten over de toekomst van hun kerkverband. En tijdens de generale synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK) werden 'woorden van verootmoedigin

Katholieke kerk uit Zwitserland
Nieuws

Aantal Zwitsers dat de Rooms-Katholieke Kerk verlaat in een jaar verdubbeld

Het aantal Zwitsers dat hun lidmaatschap bij de Rooms-Katholieke Kerk heeft opgezegd, is in een jaar tijd verdubbeld. Dat meldt Evangelical Focus. Volgens het Zwitsers Pastoraal Sociologisch Instituut (SPI) steeg het aantal opzeggingen van 34.461 in

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vraagt zich af of kerkelijk Nederland zeven vette of zeven magere jaren doormaakt

"Zitten we in kerkelijk Nederland nu in de zeven vette of de zeven magere jaren?", deze vraag legde ds. G. van Zanden onlangs in een preek aan zijn toehoorders voor. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee zegt te vermoeden dat de zeven vette jare

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat je eerst je teleurstellingen met God moet delen voordat je ze met anderen deelt

"Spreek niet met anderen over je teleurstellingen voor je jouw teleurstelling met God hebt gedeeld en aan Hem hebt overgegeven", die oproep doet Wilkin van de Kamp in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. De spreker en schrijver

ds. H. H. Klomp
Video

Terugkijken: ds. Klomp beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. H. H. Klomp te gast om te spreken over het thema 'In Christus een nieuw schepsel'. De predikant schreef al op 9-jarige leeftijd zijn e

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Wim de Keijzer

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is deze keer Wim de Keijzer, zendeling in het Braziliaanse dorp Ritápolis, te gast. Hij helpt daar samen met zijn vrouw Daniëlle mensen die kampen met een verslaving in hun leven. Wim legt uit hoe versla

Christenen voor Israël
Nieuws

Christenen voor Israël organiseert manifestatie op de Dam: 'Wij staan naast onze Joden’

In het afgelopen jaar heeft de Joodse gemeenschap in Nederland steeds vaker te maken gehad met Jodenhaat. Dit werd op een pijnlijke manier zichtbaar tijdens de 'Jodenjacht' in Amsterdam in de nacht van 7 op 8 november. Op donderdag 28 november om 19.

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 56

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Meerartikelen

Michiel Santman en Jan Pool
Boekfragment

Waarom wordt onze passie als christen gedoofd? Drie oorzaken

Er zijn nog andere oorzaken waardoor onze passie gedoofd wordt. Een aantal van deze oorzaken wordt in andere hoofdstukken van ons boek Binnenspiegel uitgebreid beschreven. We zetten drie veelvoorkomende passiedovers op een rijtje. 1. Geen duidelijke

quartier
Nieuws

Voormalig Theoloog des Vaderlands Thomas Quartier beschuldigd van misbruik

Voormalig Theoloog des Vaderlands en monnik Thomas Quartier is beschuldigd van misbruik en grensoverschrijdend gedrag. Die beschuldigingen waren er al voordat hij werd verkozen tot Theoloog des Vaderlands. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands

Synode CGK
Nieuws

Verontruste CGK-predikanten over 'noodgreep': 'Vrouwelijke ambtsdragers worden als wettig erkend'

De 'noodgreep' van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) 'geeft vrouwelijke ambtsdragers in de interim-classes een wettige plaats', zo constateert het Christelijk Gereformeerd Beraad (CGB). Het CGB werd twee jaar geleden opgericht door verontrus

kerk
Nieuws

Kerk in Kampen viert non-stop kerkdienst om uitzetting asielzoekers te voorkomen

De Protestantse Wijkgemeente Open Hof in Kampen geeft onderdak aan een christelijk gezin uit Oezbekistan dat Nederland uitgezet dreigt te worden. Het gezin krijgt geen verblijfsvergunningen en daarom besloot de PKN-gemeente in te grijpen en ze kerkas

Netanyahu
Nieuws

Hoe christenen reageren op het arrestatiebevel tegen Netanyahu

Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag heeft vanwege vermeende oorlogsmisdaden in de Gazastrook arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Israëlische voormalige minister van Defensie Yoav Gallant. Ch

Joke Bakke
Video

79-jarige onderwijzeres Joke Bakker-Oudshoorn zondag te gast in Hour of Power

In Hour of Power is Joke Bakker-Oudshoorn te gast. De 79-jarige onderwijzeres is nog steeds werkzaam als invalkracht in het basisonderwijs. Ze vertelt in een persoonlijk gesprek wat haar motiveert en kracht geeft: "Er is een groot tekort aan leerkrac

Kees Postma
Video

Kees Postma schreef boek over voorganger die vanwege grensoverschrijdend gedrag gecanceld werd

De ene na de andere bekende persoon wordt tegenwoordig gecanceld en tot persona non grata verklaard. Ook binnen christelijke kring worden vooraanstaande voorgangers vaak bij een overtreding gecanceld. Dit was voor voorganger en auteur Kees Postma red

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over jonge christen die elke zondag drie keer naar de kerk gaat

"Het was geen moeten voor hem, maar een vreugde", aldus ds. M. Klaassen. De hersteld hervormde predikant vertelde onlangs in een preek over een jongen die elke zondag drie keer naar de kerk gaat. Zijn vrienden vroegen hem waarom hij dit nou eigenlijk

Soli Deo Gloria Urk
Video

Soli Deo Gloria Urk zingt het prachtige 'Lichtstad met Uw paarlen poorten'

'Daar zal ik mijn Heer ontmoeten, luist'ren naar Zijn liefdesstem. Daar geen rouw meer en geen tranen, in het nieuw Jeruzalem.' Deze woorden - die spreken van het verlangen om God te ontmoeten - zijn afkomstig uit het voor veel christenen bekende lie

Rumana
Video

Rumana (9) uit Bangladesh wordt gepest omdat ze christen is: "Klasgenootjes mogen niet met mij omgaan"

Rumana (9) uit Bangladesh wordt regelmatig op school gepest omdat ze christen is. Ook mogen klasgenootjes niet met haar omgaan. Dat vertelt ze in een video van Open Doors. Bij pesterijen alleen blijft het echter niet, zo heeft het gezin van Rumana ze

Australisch parlement
Nieuws

Australische christenen bezorgd over aanstaande wet die online bewegingsvrijheid mogelijk beperkt

De Australian Christian Lobby (ACL) slaat alarm over een nieuw wetsvoorstel dat naar eigen zeggen de vrijheid van meningsuiting bedreigt en kritiek op abortus en genderideologie kan muilkorven. Dat meldt The Christian Post. De wet, die er moet komen

orgaandonatie
Dagelijks leven

Wel of geen orgaandonatie? Refoweb-vragensteller wijst op wederopstanding

'Ik moet binnenkort gaan kiezen voor wel of geen orgaandonatie omdat ik bijna 18 ben. Het punt waar ik het meeste moeite mee heb, is de wederopstanding bij de wederkomst van Christus. Ik geloof dat iedereen zal opstaan met een vernieuwd lichaam. Maar