In het meest gesloten land ter wereld luisteren mensen stiekem naar een christelijk programma

Gesponsord8 december 2021 TWR
TWR in Noord-Korea

‘Zonder de programma’s en jullie liefde en toewijding, zouden wij geen toegang hebben tot de boodschap van het Evangelie van onze Vader in de hemel. Dan zouden we verloren zijn in duisternis.’ Het is de schokkende reactie van een christen uit Noord-Korea (niet op de foto), die door de uitzendingen van TWR (Trans World Radio) in contact komt met een andere manier van denken. Wat is die onthutsende realiteit waarin Noord-Koreanen leven?

Christenen in Noord-Korea zijn gedwongen hun geloof geheim te houden. Met de CIP Crowdfund slaan TWR en CIP in december de handen ineen om andere Noord-Koreanen te bereiken die nog nooit gehoord hebben dat er een God is. Voor 750 euro per week maken we radio-uitzendingen mogelijk waarin zij kennismaken met de hoop van het christelijk geloof. Helpt u mee?’ 

De overheid schrijft voor wat je dagelijks doet. Je vereert de Geweldige Leider als een god. De elite heeft een goed gevulde maag, maar jij en je kinderen hebben honger. De kans dat je ooit een reis naar het buitenland zult maken, is minimaal. Je wordt om het minste of geringste door familie, vrienden of buren aangegeven, waardoor je in een strafkamp belandt waar je waarschijnlijk nooit meer levend uit komt. Het leven strekt zich grauw en somber voor je uit. Hoop heb je niet.

In deze totalitaire dictatuur is het christendom zo goed als uitgebannen

Bovenstaande is geen bizarre thriller. Het is de dagelijkse realiteit voor de mensen in Noord-Korea. In deze totalitaire dictatuur is het christendom zo goed als uitgebannen. In plaats daarvan wordt de Juche-ideologie uitgedragen: de Grote Leider regeert het volk en wordt als een god vereerd. De familie Kim is sinds 1948 aan de macht en houdt de touwtjes strak in handen. Kim Jong-un is de huidige leider.

De weinige verhalen die ons bereiken vanuit dit gesloten land, schetsen een onthutsend beeld van uitbuiting, honger en onvrijheid.

Het eiland
Midden in de Stille Oceaan ligt het eiland Guam. Hiervandaan zendt TWR (Trans World Radio) dagelijks radioprogramma’s uit om Noord-Korea te bereiken. Gods Woord overbrugt 3500 kilometer, gaat dwars door gesloten grenzen en brengt Hoop!

Zuid-Koreaanse christenen vertellen in deze uitzendingen over hun geloof en over de plek van God in hun leven

Een deel van de TWR-programma’s is gericht op mensen die nog nooit gehoord hebben dat er een God is. Vooral het programma Met jou biedt een mooie gelegenheid om het christelijk geloof op een laagdrempelige manier te introduceren. Zuid-Koreaanse christenen vertellen in deze uitzendingen over hun geloof en over de plek van God in hun leven.

Uitzendingen voor het meest gesloten land ter wereld
Bae* is een medewerker van het Koreaanse TWR-team. Hij houdt van zijn werk, maar het heeft ook een moeilijke kant. Doordat de uitzendingen naar het meest gesloten land ter wereld gaan, weet hij niet hoeveel mensen werkelijk luisteren naar de programma’s. Het aantal reacties van Noord-Koreaanse luisteraars op de programma’s is zeer beperkt. Begrijpelijk, gezien de geslotenheid van dit land.

Het lijkt soms alsof de programma’s de lucht in gaan, zonder dat iemand ze hoort. Dat is ontmoedigend en af en toe komt het bij Bae op om te stoppen met zijn werk voor Noord-Korea. Maar elke keer als hij dit overweegt, herinnert Bae zich het gezicht van een goede vriend. De eerste Noord-Koreaan die hij in het echt ontmoette.

Bae’s vriend werd opgepakt en teruggestuurd
Bae en deze man woonden acht maanden in hetzelfde huis in China. Op een dag pakte de Chinese politie hen op. Bae’s vriend werd teruggestuurd naar Noord-Korea, terwijl Bae zelf mocht blijven. Zijn vriend liet het gebeuren. Als hij aan zijn vriend denkt, weet Bae weer waarom zijn werk ertoe doet en gaat hij met nieuwe moed verder.

De uitzendingen van TWR zijn voor Noord-Koreanen één van de weinige mogelijkheden om in contact te komen met een andere manier van denken

Bae weet dat zijn uitzendingen zelfs over hermetisch gesloten grenzen komen en hoop brengen waar weinig hoop is! Misschien ook wel bij zijn vriend. Want er wordt wel degelijk geluisterd in Noord-Korea!

Doorkijkje naar een andere wereld
De uitzendingen van TWR zijn voor Noord-Koreanen één van de weinige mogelijkheden om in contact te komen met een andere manier van denken. Ze vormen een levensreddend venster naar een andere wereld.

Zoals koud water op een vermoeide ziel, zo is een goed bericht uit een ver land

Eén van de zeldzame reacties die TWR wel bereikte, laat zien wat deze programma’s betekenen voor de geheime luisteraars: ‘Zonder de programma’s en jullie liefde en toewijding, zouden wij geen toegang hebben tot de boodschap van het Evangelie van onze Vader in de hemel. Dan zouden we verloren zijn in duisternis.’ Op zo’n moment ervaren de medewerkers wat in Spreuken 25:25 staat: ‘Zoals koud water op een vermoeide ziel, zo is een goed bericht uit een ver land.’ Het is zo mooi om te horen dat mensen die het onvoorstelbaar zwaar hebben in hun land, bemoedigd worden als ze luisteren naar TWR. Het is een voorrecht om daaraan mee te werken!

Help je TWR zodat ook in 2022 het Evangelie klinkt in Noord-Korea?
Er is €750,- per week nodig voor de uitzendingen van het programma Met jou. In dit programma vertellen Zuid-Koreaanse christenen over hun geloof en over de plek van God in hun leven.

Met jou is speciaal ontwikkeld om het christelijk geloof op een laagdrempelige en persoonlijke manier te introduceren bij luisteraars die nooit eerder over God hoorden.

Met jou… Alleen met jouw hulp!
Er is €750,- per week nodig voor de uitzendingen van het programma Met jou.
Met jouw hulp kan TWR ook in 2022 de mensen in Noord-Korea bereiken met het Evangelie van Hoop.  
€ 10 – Je maakt 2 minuten uitzending van het programma Met jou mogelijk
€ 25 – Je maakt 5 minuten uitzending van het programma Met jou mogelijk
€ 150 – Je maakt 1 complete uitzending van het programma Met jou mogelijk
€ 750 – Je maakt een week het programma Met jou mogelijk

*Het beeld op de coverfoto betreft een algemeen portret van een Noord-Koreaanse met speldje van leider Kim Jong-un. Ook de naam van Bae is gefingeerd in verband met zijn veiligheid.

Beluister onze podcast

#334 Jeffrey & dr. Wim Dekker over Trump-profetieën, scheppingsorde en de Rooms-Katholieke Kerk
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Tim Timberlake
Nieuws

Revival Night met Tim Timberlake in Almere

Tim Timberlake, inmiddels geen onbekende meer in Nederland vanwege Hour of Power en Daystar TV, is op zaterdag 31 augustus in Nederland voor een speciale Revival Night in Almere. Ook Elvis E zal als speciale gast meehelpen met de muzikale omlijsting

Anne Borkent
Column

Veel christenen moeten loskomen van het Mozes-syndroom

Kerkleiders zorgen vaak niet goed voor hun eigen ziel en veel kerken functioneerden te lang volgens een inadequaat leiderschapsmodel, schreef ik eerder. In het Oude Testament al zien we de gevaren van een inadequaat leiderschapsmodel onder Mozes. Van

Ds. H. J. C. C. J. Wilschut
Boekfragment

Christenen bleven in 2004 hervormd met beroep op het verbond: terecht?

Het beroep op het verbond en de trouw van God is in toenemende mate van belang geweest voor hervormd-gereformeerden om te blijven in de toenmalige Nederlands Hervormde Kerk (NHK) en mee te gaan in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). In dit artik

Aukelien
Interview

Volgens Aukelien voelen singles zich vaak niet thuis in de kerk: "Doel is niet iedereen getrouwd te krijgen"

"Helaas hoor ik vaak dat singles zich niet thuis voelen en daardoor de kerk verlaten." Aan het woord is Aukelien van Abbema, auteur van 'Het relatieboek voor singles'. Cvandaag sprak met haar over christen en single zijn en hoe de kerk het beste met

Zelensky
Nieuws

Parlement Oekraïne neemt wet aan om kerken te verbieden

In Oekraïne is een wet aangenomen waarmee het mogelijk is om een kerk te verbieden. De wet is gericht op kerken die banden hebben met Rusland. Hat parlement wil in staat kunnen zijn deze te verbieden.  De wet was al langer in de maak en kan op veel k

Brandweer
Nieuws

Zeer grote brand in gereformeerde kerk Epe; kerk roept op tot gebed

Sinds dinsdagmorgen woedt er een felle brand in de Regenboogkerk te Epe. Vooralsnog gaat het om het dak van de gereformeerde kerk in het Gelderse dorp. Dat meldt De Stentor. De kerk zelf vraagt via social media om gebed. De brand zorgt voor een enorm

Bontenbal
Nieuws

CDA-leider Bontenbal oogst kritiek door deelname aan Eucharistieviering op televisie

De protestantse CDA-leider Henri Bontenbal heeft kritiek te verduren gekregen omdat hij in het televisieprogramma ‘Kloostergasten’ ter communie ging. Bisschop Jan Hendriks vindt het jammer dat Bontenbal daarvoor koos, zo legt hij uit in een bijdrage

Boudewijn
Video

Boudewijn deelt getuigenis: "Ik voel me bevrijd van de bolwerken waarin ik vastzat"

"Ik kreeg het idee dat als ik wel tot de uitverkorenen zou behoren, het niet uitmaakte hoe ik leefde." Boudewijn groeide op in een kerk die behoort tot de rechterflank van de reformatorische gezindte. Dit leven ontvluchten gaf hem geen vrede. Na auto

Meerartikelen

CGK-synode
Nieuws

Commissie Toekomst CGK aan de slag; bezinningsdag op komst

De Commissie Toekomst Kerkverband is inmiddels begonnen met haar werkzaamheden. De commissie werd eind juni benoemd door de generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK). Deze commissie is een antwoord op de onrust en spanningen die

Isabel Vaughan-Spruce
Nieuws

Pro-life activiste ontvangt schadevergoeding na meerdere arrestaties bij abortuskliniek

Een pro-life activiste in het Verenigd Koninkrijk heeft een schadevergoeding ontvangen na haar onterechte arrestaties voor een stil gebed in de buurt van een abortuskliniek. Dat meldt The Christian Post. Isabel Vaughan-Spruce, die meerdere keren werd

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit wat de zonde en zwaartekracht gemeen hebben

Net zoals de zwaartekracht ons naar beneden trekt, zo doet de zonde dat ook. Dat stelt Wilkin van de Kamp in de 86e aflevering van de serie 'Begin je dag met God.' Als natuurlijke zondaren kunnen we hier zelf niet tegenop, tenzij in ons leven de wet

Ds. P. W. J. van den Toorn
Video

CGK-predikant stelt dat de kerk bedreigd wordt door 'geestelijke schizofrenie'

"Ik denk dat de kerk van vandaag en - christenen van vandaag - geestelijk gezien bedreigd wordt door schizofrenie. Misschien wel zonder dat je het doorhebt", aldus ds. P. W. J. van der Toorn. De CGK-predikant merkte dit onlangs op in een preek waarin

Ds. Jacob Jongejan
Verdieping

De God van Israël breekt door alle onmogelijkheden heen

Een aantal jaren geleden had ik tijdens een Israëlreis een bijzondere ervaring. Het was een paar dagen voor Pinksteren. We bezochten de Heilig Grafkerk. Volgens bepaalde bronnen zou daar het graf van Jezus geweest zijn. Mensen uit alle delen van de w

Trump
Nieuws

Amerikaanse verkiezingsstrijd onder christenen verhardt: Trump voorgesteld als valse profeet

In een nieuwe campagne die gericht is op Amerikaanse christenen lijkt Evangelicals for Harris te impliceren dat Donald Trump kenmerken vertoont van een valse profeet. Daarvoor wordt een Bijbeltekst geciteerd uit de eerste brief van Johannes.  De groe

migrant
Nieuws

Christenen vormen wereldwijd én in Europa verreweg de grootste groep migranten

Verreweg de meeste migranten wereldwijd zijn christen. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse denktank Pew Research Centre. In 2020 was maar liefst 47 procent van alle migranten in de wereld zijn christen. In Europa ligt dat percentage met 56 pr

prof. dr. Willem Ouweneel
Boekfragment

Veel christenen hebben een onbijbelse visie op het hiernamaals

Sommige christenen vragen zich af waarom gelovigen überhaupt nog moeten sterven. Is het niet te gemakkelijk om te zeggen dat we nog steeds de gevolgen van de zondeval moeten dragen? De dood is het ‘loon van de zonde’ – maar wij hebben toch veeleer te

Jaranwala
Nieuws

Jaar na islamitische geweldsgolf onder christenen in Jaranwala nog steeds geen gerechtigheid

Een jaar na het geweld dat beschreven wordt als de ergste uitbraak van vervolging van christenen, zijn veel mensen nog doodsbang voor meer aanvallen. Kerkleiders in Pakistan zijn woedend dat de schuldigen niet voor de rechter zijn gebracht. Vooraanst

Duitse school
Nieuws

Aantal christelijke scholen in Duitsland neemt toe

In Duitsland zullen dit najaar zes nieuwe christelijke scholen hun deuren openen, zo meldt de Duitse Vereniging van Evangelische Confessionele Scholen (VEBS). Ook in andere Europese landen groeit het aantal christelijke scholen, schrijft CNE News. Wo

Wycliffe Bible Translators
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers rouwt om zelfdoding zendeling op Amerikaanse luchthaven

Wycliffe Bijbelvertalers rouwt om het overlijden van de 57-jarige zendelinge Virginia Vinton. Volgens de autoriteiten is de moeder van twee kinderen eerder deze maand door zelfdoding om het leven gekomen op Chicago O'Hare International Airport. Dat m

ds. J. C. de Groot
Video

Ds. De Groot deelt bijzondere ervaring bij sterfbed: "Nooit eerder meegemaakt"

“In onze pastorie ontmoette ik een man die vrijmoedig sprak over zijn liefde voor Jezus Christus. Hij was radeloos, omdat hij met een zonde werd geconfronteerd die hij in zijn jonge jaren had gedaan. Er kwam met zoveel heftigheid boven, dat hij zei: