Silvia volgde haar dromen en kreeg daar duizenden reacties op
Meer dan 7000 likes, honderden reacties en tientallen berichtjes kreeg ze binnen via LinkedIn. De net afgestudeerde deeltijstudent Silvia Roseboom wist niet wat haar overkwam toen ze een persoonlijke post deelde over haar studieloopbaan aan de Christelijke Hogeschool Ede. In de post vertelde ze hoe vaak ze te horen had gekregen dat ze niet intelligent of sociaal genoeg zou zijn om door te groeien. āDocenten zeiden tegen mij dat mijn dromen te hoog gegrepen waren.ā
De Social Work-alumnus gaf niet op, en een paar weken terug ontving ze haar tweede bachelor. āNatuurlijk was ik door de afwijzingen uit mijn verleden onzeker geworden. Op het vmbo en het mbo werd ik niet gemotiveerd om verder te groeien. Juist het tegenovergestelde: er werd tegen mij gezegd dat ik nooit door zou kunnen studeren, dat ik daar de talenten en intelligentie niet voor had. Terwijl ik in de praktijk juist wel sterk was. Toen ik het LinkedIn bericht plaatste had ik nooit kunnen voorstellen dat het ook zo zou leven bij anderen.ā
Open zenuw
Silvia ontvangt nog steeds berichten via LinkedIn, ook al is de post al meer dan 2 weken geleden geplaatst. āHet zijn berichtjes van mensen die het herkennen, maar ook een moeder die de tekst haar dochter heeft laten lezen. Ook journalisten hebben mij benaderd voor een interview. Blijkbaar heb ik een open zenuw geraakt met mijn bericht.ā
Welkom
Ze koos als tweede bachelor voor de opleiding Social Work, omdat ze zich gelijk goed voelde op de CHE. āIk voelde dat de docenten niet op mij neerkeken, maar met mij meedachten. Vanuit de CHE werd ik benaderd vanuit de mogelijkheden. Wat is er al wel en welke fundering heb je? Dat zit ook in kleine dingen, zoals gesprekjes bij de koffieautomaat. Er is echt interesse voor de mens achter de leerling. Ik heb me nog nooit eerder zo welkom gevoeld op een school.ā
Intrinsieke motivatie
Silvia vertelt dat ze tijdens haar tijd op de CHE transformeerde in degene die ze wilde zijn. āMijn zelfvertrouwen groeide. Omdat mijn intrinsieke motivatie werd gestimuleerd, kon ik opeens heel hard groeien. Als mens maar ook als professional.ā Ze denkt regelmatig terug aan haar tijd op de andere scholen, waar het zo anders ging. āEr was blijkbaar een reden dat mensen twijfelde aan mij. Misschien heb ik ook wel onzekerheid uitgestraald. Maar ik herinner me nog dat ik dacht: als iedereen denkt dat ik niet geschikt ben voor dit werk, zit ik dan zo mis met mijn eigen gevoel? Zij zijn immers de professionals. Maar mijn gevoel was sterker, en ik ben ontzettend blij dat ik toch heb doorgezet. Ik ben nu waar ik wil zijn.ā
Openheid
Ze werkt momenteel als ambulant gezinsbegeleider. Haar doel? Kinderen het vertrouwen te geven zichzelf te ontwikkelen en zelfvertrouwen te geven. āHet is belangrijk om eerst het vertrouwen te leggen en daarna te starten met de basis. Dat kan met small talk, aansluiting zoeken en interesse tonen. Dan ontstaat er een bepaalde openheid en je ziet bij de kinderen dan de motivatie ontstaan. Als je daar bent, kan je zoveel bereiken. Maar natuurlijk kost dat wel tijd.ā
Kwetsbaarheid
āDe gezinnen waar ik kom hebben soms al veel hulpverlening gehad, en hun ervaringen zijn niet altijd positief. Je ziet hun zorgen en laten tegelijkertijd hun kwetsbaarheid bij je zien. Je gaat samen aan de slag en je bent een onderdeel van het gezin. Ik probeer hen weer in hun kracht te zetten, en het is ontzettend mooi om zoān gezin dan weer te zien groeien. Ik wil er naast staan en hen niet vertellen wat ze moeten doen. Ik denk dat ik door mijn eigen ervaringen ook gegroeid ben, dat zie ik nu wel terug in mijn werk.ā
Benieuwd naar de CHE? Meld je aan voor een Open Dag! Check www.che.nl/welkom voor meer informatie.