Gert-Jan Segers stelt vraagtekens bij pro-Palestina demonstraties: "Wanneer zijn vlaggen van China verbrand?"

Gert-Jan Segers, fractievoorzitter van de ChristenUnie, heeft in een uitgebreide post op Facebook zijn gedachten uiteengezet over het conflict in Israƫl. Hij stelt onder meer ervan overtuigd te zijn dat wanneer Hamas morgen de wapens neerlegt, er morgen vrede is. Toch schrijft hij dat er ook onrecht aan de kant van Israƫl is: "Er is wederzijds onwil om echt te spreken over echte vrede"
Huizen in Oost-Jeruzalem
āDit conflict gaat niet over een paar huizen in Oost-Jeruzalemā, steekt Segers van wal. āDie waren het bezit van Joodse families die in 1948 daaruit verdreven zijn door JordaniĆ« en waarvoor de huidige Palestijnse bewoners geen huur zouden willen betalen. Een ingewikkeld dispuut omdat IsraĆ«l andersom bij eerdere vredesonderhandelingen geen ārecht op terugkeerā wilde voor Arabieren die in 1948 uit de nieuwe staat IsraĆ«l vertrokken zijn.ā
Dat laatste vindt Segers overigens een begrijpelijke beslissing: āDat ārecht op terugkeerā zou namelijk de facto het einde betekenen van de enige staat waarin elke Jood waar ook ter wereld welkom en (meestal ook) veilig is. En in een wereld waarin antisemitisme vroeg of laat altijd en overal weer de kop opsteekt, is een Joodse staat een bittere noodzaak. Overigens bleven veel Arabieren in 1948 wel in IsraĆ«l wonen en vormen ze nu met 20 procent van IsraĆ«ls bevolking een (in veel gevallen) vreedzaam met Joden samenlevende minderheid. De juridische conflicten over eigendom en grenzen zijn talrijk en ingewikkeld, maar niet de kern van de zaak.ā
Geen vierkante centimeter Gaza bezet
Het huidige conflict gaat volgens Segers ook niet over wat nu precies de grenzen zijn tussen IsraĆ«l en Palestina: āEr zijn nu zoān 3000 raketten afgevuurd vanuit Gaza terwijl er geen enkele vierkante centimeter van Gaza door IsraĆ«l bezet wordt. IsraĆ«l heeft daar in 2005 zijn nederzettingen ontmanteld en zich definitief teruggetrokken. De klacht dat IsraĆ«l Gaza vervolgens heeft afgesloten en dat dĆ”t de reden van de raketbeschietingen zou zijn, vind ik niet overtuigend. Egypte heeft de grenzen evenzeer afgesloten omdat het land (net als IsraĆ«l) bevreesd is voor de export van geweld en jihadisme vanuit Gaza. Anders dan op de Westbank heeft IsraĆ«l geen enkel territoriaal conflict over het grondgebied in Gaza.ā
Zodra Hamas de wapens neerlegt, ontstaat er vrede, zo betoogt Segers. āIk ben ervan overtuigd dat als Hamas morgen de wapens neerlegt, er morgen vrede is. Vrede die nieuwe hoop zou geven aan al die Gazanen voor wie het leven nu een hopeloos verblijf op een paar vierkante kilometer is. Maar Hamas legt de wapens niet neer. Hamas besteedt al zijn geld aan het verkrijgen van raketten om zoveel mogelijk steden en dorpen van IsraĆ«l te kunnen raken. En steekt al zijn energie in het graven van tunnels van waaruit ze IsraĆ«ls soldaten Ć©n burgers kunnen aanvallen en doden.ā
Gaat het de demonstranten echt om vrijheid voor onderdrukte moslims?
āDit conflict gaat niet om onderdrukking van weerloze moslims door hun onderdrukkersā, vervolgt de partijleider van de ChristenUnie. Hij vraagt zich dan ook af waar het de vele demonstranten wereldwijd om gaat. āAls het de demonstranten echt om vrijheid voor onderdrukte moslims gaat, waar waren ze toen er zoān 300.000 moslims in Darfur werden afgeslacht? Waar zijn de demonstraties nu tegen de genocide (jazeker, genocide) op Oeigoeren in China? Wanneer zijn vlaggen van China verbrand? Waar zijn de massale demonstraties tegen de gruwelijkheden die de Rohingyaās in Myanmar moeten ondergaan? Ik zie ze niet.
Er klinken weer antisemitische leuzen door de straten van Europaās steden. Als een huiveringwekkende echo uit een duister, bruin verleden. Er wordt āKhaybar, Khaybarā gebruld en gemeld dat het leger van Mohammed zal terugkeren om de Joden te vermoorden. Er wordt geschreeuwd dat Joodse vrouwen verkracht moeten worden. De vlag van IsraĆ«l wordt verbrand. Dit conflict gaat over veel meer. Dit conflict is existentieel.ā
Machteloos gevoel
Segers schrijft vervolgens dat het conflict wel degelijk voor een gedeelte over grond en eigendom gaat en over het zelfbeschikkingsrecht van Palestijnen: āOver het lijden van kinderen, vrouwen, mannen die nog steeds geen uitzicht hebben op echte vrede. Natuurlijk moet er recht worden gedaan aan Palestijnen. En ja, er is ook onrecht aan de kant van IsraĆ«l. Wederzijdse onwil om echt te spreken over echte vrede. Het geeft me een machteloos gevoel en als fractie hebben we ons steeds ingezet voor projecten van samenwerking en verzoening tussen Joden en Arabieren, IsraĆ«liās en Palestijnen. En dat zullen we blijven doen. Er komt alleen vrede als beide volken elkaars aanwezigheid aanvaarden, ervoor kiezen het land te delen en in vrede samen te leven.ā
To be or not te be
De partijleider van de ChristenUnie is tot slot duidelijk over zijn loyaliteit: āAls deze dagen iets duidelijk maken, dan is het wel dat dit conflict ten diepste gaat om de vraag of Joden het licht in de ogen wordt gegund. Of ze een eigen staat mogen hebben. Het draait, zoals de hele geschiedenis al het geval is, om de grote vraag bij Joden en IsraĆ«l: to be or not to be. En bij die existentiĆ«le vraag sta ik pal naast IsraĆ«l.ā
Praatmee