'Ikke, ikke, ikke…': Het is tijd voor de Bijbelse moraal

Gesponsord 10 maart 2021 WI-SGP
egoistisch

Wanneer men elkaar passeert op straat, groet men elkaar vriendelijk en beleefd. Althans, dat was vroeger vaak het geval. Heren namen gebruikelijk hun hoed af als zij iemand begroetten. En in landen als Japan gebruikt men nog altijd een (korte) buiging als men elkaar begroet. Vandaag de dag groet men elkaar nauwelijks op straat. De meeste mensen kijken op hun mobiele telefoon, staren strak vooruit of draaien opzettelijk hun hoofd de andere kant op om potentieel ongemakkelijke situaties te voorkomen. Deels heeft dit te maken met de verdere ontwikkeling van de technologie: mensen zijn bezig op hun mobiele telefoon en luisteren hun eigen muziek. Aan de andere kant heeft het te maken met de toegenomen individualisering. Men is gericht op zichzelf. Ík moet namelijk op tijd zijn voor mijn afspraak en ík moet mijn eigen doelen bereiken om succesvol en gelukkig te zijn.

Individualisering is dan ook een triest gevolg van het eindeloze streven naar het nooit behaalde ideaal van geluk. Het zou daarentegen juist van waardering en tolerantie jegens elkaar getuigen als wij laten zien dat we de moeite willen nemen om elkaar te groeten. Wij nemen onze verantwoordelijkheid als burgers serieus door naar elkaar om te kijken. Zowel letterlijk als figuurlijk. Veel mensen voelen zich eenzaam en ook de coronacrisis zorgt voor veel gevoelens van eenzaamheid. Laten we er daarom als samenleving voor zorgen dat mensen zich minder eenzaam voelen door iemand een lach te schenken bij het groeten of door simpelweg te vragen hoe het met iemand gaat. Een gezonde moraal wordt gekenmerkt door het omzien naar de ander.

Het haantje in de supermarkt
Ook in winkels -bij uitstek de supermarkt- valt het op dat normen en waarden regelmatig ver te zoeken zijn. U zult de volgende situatie vast herkennen: mevrouw X staat keurig in een lange rij te wachten. Vervolgens gaat er een nieuwe kassa open en komt meneer Y, die helemaal achterin de rij stond, aangevlogen. Meneer Y was kennelijk van mening dat hij op dat moment het voorrecht had om subiet geholpen te worden, terwijl er anderen voor hem in de rij stonden. Had meneer Y nu echt zoveel haast of zat er een andere reden achter? Voelde hij zich allicht belangrijker dan mevrouw X? Dit gehaaide haantjesgedrag getuigt niet alleen van slechte manieren, maar ook van disrespect tegenover anderen. 

Gedag tegen gezag?
“Hoi, ik ben Marieke, jullie nieuwe wiskundelerares. Spreek me maar aan met jij hoor.” Dit is een voorbeeld van tutoyering in het onderwijs. Op zich is een prettige band tussen leraar en leerling geen enkel probleem. Er ontstaat echter wél een probleem als leraren en leerlingen elkaar teveel gaan beschouwen als vriendjes en vriendinnetjes. De leraar krijgt daardoor het imago van iemand die vooral onderdeel is van de groep in plaats van iemand die boven de klas staat, om met de kennis van zijn vakgebied de pupillen te onderwijzen. Een leraar heeft meestal jaren gestudeerd. Het getuigt van respect om je tegenover zo’n leraar te gedragen. Het opzetten van een grote mond is niet gepast.

Hoe amuserend het verstoren van de les soms ook is: de leraar maakt er zijn werk van om een nieuwe generatie te onderwijzen en op te voeden. De didactische, maar vooral ook pedagogische verantwoordelijkheid van de leraar wordt het beste gewaarborgd als er sprake is van een gezagsverhouding. Enkele tientallen jaren geleden was de verhouding leraar-leerling heel anders. Leerlingen zaten in tweetallen naast elkaar in een houten bankje. De leraar was vaak streng: wie zich misdroeg kon een tijdje in de hoek gaan staan. Enkele tientallen jaren geleden was de status van het leraarschap heel anders: men had respect voor de leraar en dit volgde onder andere uit de manier waarop men de leraar aansprak. Ook uit dit voorbeeld blijkt dat omgangsvormen in verval zijn. 

Het hellende vlak van het “IK”
We hebben nu verschillende situaties gezien, waaruit volgt dat er in meer of mindere mate sprake is van verval van omgangsvormen. Regelmatig bepaalt men zelf hun eigen definitie van burgerschap: ik zeg niemand gedag, ik dring voor in de supermarkt, ik behandel mijn docent als mijn leeftijdsgenootje, et cetera. De oorzaak hiervan ligt in twee correlerende ontwikkelingen, namelijk de opkomst van protestbewegingen en de aanzienlijk toegenomen secularisering, beide in de tweede helft van de twintigste eeuw. Allebei hebben ze een volledig nieuw normaal en een volledig nieuwe moraal gecreëerd. Het uitgangspunt van deze nieuwe moraal is steeds: IK. 

De seksuele moraal moet zo vrij mogelijk zijn, zodat ík kan genieten. Open relaties? Geen probleem. Ben je zwanger? Je bent baas in eigen buik! Het individu staat centraal en alles moet ten dienste staan aan het individu. Iedereen mag zijn leven inrichten zoals hij dat wil en moet ultieme vrijheid genieten. Monogamie in een relatie is niet meer noodzakelijk en ook het feit dat het hartje van een baby al na enkele weken klopt, doet er niet toe. Het hedonisme werd voor velen de dagelijkse praktijk. Het gevolg? Een consumptiemaatschappij. Goederen en diensten komen steeds meer ten dienste te staan van het bevredigen van de drive naar geluk als hoogste goed en doel. Het nastreven van dit geluk heeft als causaliteit het ontstaan van een individualistische prestatiemaatschappij. Om het ultieme geluk te bereiken, moet men immers knokken en presteren. 

De moraal van het Bijbelse verhaal
Maar wat is dan wel een gezonde moraal? Een gezonde moraal is geen utopie, maar is gebaseerd op de Bijbel. God geeft ons de Tien Geboden niet voor niets. Zijn wetten zijn goed voor ons. Een samenleving is veilig als men niet liegt, steelt, doodt, et cetera. Uit de Bijbel volgt ook Gods wil dat wij in liefde tot onze naaste leven. Fatsoenlijk burgerschap en een gezonde moraal zijn zoals in Lukas 11: “En Hij zeide tot hen: Wie van u zal een vriend hebben, en zal ter middernacht tot hem gaan, en tot hem zeggen: Vriend! leen mij drie broden. … Ik zeg ulieden: Hoewel hij niet zou opstaan en hem geven, omdat hij zijn vriend is, nochtans om zijner onbeschaamdheid wil, zal hij opstaan, en hem geven zoveel als hij er behoeft” (Lukas 11 vers 5 en 8).

Het is tijd voor een nieuwe moraal. De Bijbelse moraal. Hoe we dat concreet kunnen maken in de Nederlandse samenleving? Het begint ermee dat christenen zelf leven naar deze moraal. Op deze manier hebben wij als christenen de taak om ervoor te zorgen dat deze Bijbelse moraal zich als een olievlek verspreidt. Verandering van een moraal is lastig en gebeurt vaak geleidelijk. Toch leert de geschiedenis van bijvoorbeeld het calvinisme ons dat het mogelijk is om als minderheid een verandering tot stand te brengen. Daarom moeten wij ons als christenen meer laten horen. Het aandacht vragen voor het ongeboren leven tijdens de jaarlijkse Week van het Leven is daarbij een mooi begin. “Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken” (Mattheüs 5:16).

Hanna van Garderen is lid van commissie Onderwijs en Tom de Nooijer is lid van commissie Binnenland van SGP-jongeren. 

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israël-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. “Jezus is Koning” en “Jezus is Heer”, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australië wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiërs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ‘De Basiliek’ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somalië

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ‘Eindtijdbode’ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met m’n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeërlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft èn leven èn overvloed. Niet één, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. Israël leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he