Christenjongeren naar Israƫl om hun geloof te verdiepen

In november organiseert het ComitƩ Gemeentehulp Israƫl (CGI) een studiereis voor jongvolwassenen (22-35 jaar) naar Israƫl. Zoals de naam doet vermoeden, is er veel ruimte voor bestudering van de Bijbel. Verhalen, beelden en beloften uit de Bijbel komen tot leven als je het land ervaart. De ontmoeting met Joodse en Arabische gelovigen verdiept je eigen geloof bovendien enorm.
Veel mensen hebben een eenzijdig of extreem beeld van het land en in veel kerken is er weinig aandacht voor de bijzondere plek van Israƫl in de wereld en de geschiedenis. Een reis naar Israƫl is een bijzondere geloofservaring. Om het met Bijbelse woorden te zeggen: het neemt een stukje sluier weg dat er misschien over je geloof en denken ligt.
Natuurlijk is zoān reis geen garantie voor een hemelse ervaring, maar het verdiept je geloofsleven in ieder geval. Bijbelverhalen over de Jakobsladder, de vervloekte vijgenboom en de storm op het meer ga je beter begrijpen.
Een reis met het CGI legt Bijbelse linken naar verleden, heden en toekomst. De ontmoeting met lokale Joodse en Arabische gelovigen die ƩƩn zijn in de Messias, maakt het geloof bovendien heel concreet tastbaar. Juist tegen de achtergrond van het politieke en geestelijke conflict dat er dagelijks speelt in het land.
Het merendeel van de reisdagen wordt doorgebracht in Jeruzalem, de plek waar Jezus stierf, opstond uit de dood, waar hij naar de hemel is opgenomen en waar hij volgens de engelen ook weer zal terugkeren. (Handelingen 1:11) Jeruzalem als centrum van het handelen van God en als focus van de Bijbel.
Nadat het gebied er bijna 2000 grotendeels verwaarloosd bij lag, is het land nu weer bewoond en bebouwd. Joden keren sinds ruim 100 jaar terug en vele Bijbelse profetieƫn daarover worden vervuld. Het is heel bijzonder dat met eigen ogen te zien.
Op een kleine minderheid na, geloven de meeste Joden dat de Messias nog moet komen en dat Jezus van Nazareth dit zeker niet is. Paulus schrijft daarover met het beeld van een sluier die het zicht vertroebelt. De sluier ligt bij hen over het Oude Testament en hun hart. (2 Korinthe 3:14) en verdwijnt alleen als iemand tot Jezus de Messias komt. Juist de ontmoeting met Messiasbelijdende Joden in het land maakt deze reis heel bijzonder.
Ook in het Oude Testament wordt gesproken over een sluier, maar dan juist niet bij Israƫl maar bij de andere volken. Jesaja schrijft in hoofdstuk 25 dat die sluier wordt weggenomen juist op de berg Sion. Dat is gedeeltelijk gebeurd door wat Jezus deed op aarde. Gelovigen uit de volken hebben helder zicht gekregen op de God van Israƫl en zijn geestelijk gezien genaderd tot het hemelse Jeruzalem, zoals de schrijver aan de Hebreeƫnbrief dat beschrijft.
Maar het plaatje uit Jesaja 25 is nog niet compleet. De dood is helemaal niet voor altijd uit de wereld verdwenen en de tranen zijn nog lang niet van alle gezichten gewist, zoals wordt beloofd. De cirkel die begon in Sion, is nog niet rond.
Tijdens het onderwijs op de reis gaat het niet om politieke standpunten of concrete toekomstscenarioās. We gaan juist op zoek naar de oorspronkelijke betekenis van de Bijbeltekst. Waar komt het woord ādief in de nachtā vandaan en wat gebeurde er in het dal van Hinnom dat later geassocieerd wordt met de hel?
Foto: Timo Erkelens, Alex de vreugd, RenĆ© Hansink (van links naar rechts). Timo en Alex zullen ook een aantal studieās op locatie geven.
Praatmee