PKN-scriba Kees van Ekris: "De Bijbel laat je nooit in de steek"

Interview 3 september 2025 6 minuten Peter Siebe
Kees van Ekris

Kees van Ekris, vorig jaar Theoloog des Vaderlands, begint op 1 juli aan een nieuwe functie: secretaris van de Protestantse Kerk in Nederland. Ik sprak met hem over zijn nieuwste boek, De magie van het geloof. Dat gaat over de ‘mythe’, het verhaal waar je in gelooft. Zo’n mythe kan een positieve, maar ook een negatieve invloed hebben. Het eerste deel van dit gesprek verscheen eerder. Nu gaat het om de vraag: is het christelijk geloof ook zo’n mythe, en hoe pakt dat uit? Ook heeft Kees een advies aan het NBG over de Bijbel.

"Een mythe is een krachtige vertelling die je kan betoveren, maar je ook kan gijzelen", zegt Kees. "Als er geen mythe is, ontstaat er een leegte. Bij mensen, maar ook in de samenleving. ‘Dan komt er altijd iets dat die leegte opvult. En dat kan gevaarlijk zijn."

Geloof als mythe
Volgens jou is het christelijk geloof ook zo’n ‘mythe’, een mythe met veranderkracht. Het kan een metamorfose teweegbrengen, een grote verandering. Welke verandering is er bij jou zelf opgetreden?
(Zoekt naar woorden:) "De omgang met Christus raakt op een mysterieuze manier een diepe laag in mij die niemand anders kan raken. Een laag van tegenspraak én van vrede, aanvaarding en vreugde. Dat kan me op zondag in de kerk overkomen, maar ook in de natuur. Geef mij één slechte zondag en ik krijg in die laag een dor gevoel. Geef mij vijf momenten waarin ik de bezieling voel - van Christus die zichzelf voor mij gaf, van een gemeenschap die hoop uitstraalt, van het licht van de zon - en de magie is er weer: die diepe laag in mij resoneert. Daarom gaf ik mijn boek de titel De magie van het geloof. Ik kan het niet organiseren, maar als ik mijn tranen voel, weet ik dat ik in die laag geraakt word."

"Ik kan het niet organiseren, maar als ik mijn tranen voel, weet ik dat ik in die laag geraakt word."

Je hebt het nu over Christus. Bedoel je met Christus hetzelfde als God de Vader?
"Christus wordt wel “de meest menselijke figuur ooit” genoemd, zo dichtbij en herkenbaar voor mensen. Maar Hij wordt ook God genoemd, heilig, zuiver, machtig, mysterieus. Daarmee overstijgt Hij mensen. Dat geeft verbondenheid en maakt Hem aantrekkelijk voor mensen. Maar het boezemt ook ontzag in, want Hij ontregelt ook. In het christendom spreken we van de Drie-eenheid, van de Geest die de werking van God is, een werking die gebeurt door de bemiddeling van Christus. Christus maakt dat God voor ons zichtbaar wordt. Het voelen en ervaren dat Christus leeft, is de grootste ervaring die mensen in hun leven kunnen hebben. Als je dat persoonlijk merkt, en in je gezin, juist op moeilijke momenten, is dat wonderlijk, magisch. Onze geloofstraditie zit vol allure, troost en bezieling."

Kerkelijk Nederland, ook de Protestantse kerk, kent al bijna tweehonderd jaar twee flanken: een rechtzinnige, die vasthoudt aan de letterlijke waarheid van de Bijbel, en een vrijzinnige, die het vooral symbolisch opvat. Zit er ook ergens een mythe in die twee manieren van denken?
"Een mythe kan je, zoals gezegd, betoveren, maar kan je ook gijzelen. Die twee flanken waren denk ik inderdaad in de ban van een bepaalde houding ten opzichte van waarheid. Dat leidde tot oppositie tegen elkaar. Wat mij daaraan boeit is: als je eenmaal betoverd bent door zo’n waarheidsidee, kan niets dat meer doorbreken. Dat zie je ook in de samenleving. Mensen geloven in een samenzweringstheorie, of in esoterie of in technologie, of in de vrije markt, bijvoorbeeld. Weet je nog dat internet “de wereld zou verbeteren”? De bazen van de bedrijven die ons dat vertelden, zijn nu alleen maar bezig met geld en macht. De bespookbaarheid houdt me bezig: dat zo’n mythe, zo’n mooi verhaal, ontaardt in een spook. Zoiets kan ook in de kerk gebeuren. Aan de flanken, maar ook in het midden: dat je altijd iedereen erbij wilt houden. Zo’n dwingend idee over inclusiviteit sluit juist andere groepen uit. Niemand is immuun voor dat risico. Precies daarom is de Bijbel zo belangrijk."

Hoezo?
"Alleen al vanwege de zelfkritiek van de profeten. Het Oude Testament is een zeldzaam voorbeeld van een heilig boek waarin zelfkritiek is opgenomen. Waarin wordt erkend: “we hebben gefaald”. Of, neem de aanklacht van de profeet Nathan tegen koning David: “Die man, dat bent u” - nadat David Uria had laten vermoorden om met Bathseba te trouwen (2 Samuel 12). Als je geen zelfkritiek meer hebt, en ook kritiek van anderen niet meer toelaat, slaat de betovering toe. Dat is riskant, voor iedereen."

"Christus blijft me steeds attenderen op het oude, het oude dat opduikt, hoewel het negatief werkt in mijn leven."

Je noemt in je boek sterven en opstaan de ‘fundamentele breukervaring van christenen’. Hoe bedoel je dat?
"Ik merkte dat vooral in gesprekken met migranten. Zij moesten hun land achterlaten. Dat is zo’n breukervaring. Iets moeten loslaten maakt je niet zwakker, maar sterker, zo bleek. Zo’n oerervaring had ook Abraham. Die werd geroepen om te sterven: om zijn land en familie los te laten. Ook de doop en de eucharistie bepaalt je bij sterven en opstaan. Dat proces is als het ware de motor in je leven. Maar het oude in mij verzet zich. Ik ben ook een mens die met God verzoend moet worden. Verzoening die naar me toe komt van God uit, door Christus. Christus blijft me steeds attenderen op het oude, het oude dat opduikt, hoewel het negatief werkt in mijn leven."

Wat moet er in jou sterven en opstaan?
"Hoogmoed, gemakkelijke oordelen, op mezelf gericht zijn, traagheid. Er is een barst in ons bestaan, ervaar ik. En dan spreekt een stem me aan: “Hé, wat ben je aan het doen?” Die stem kan ik vervelend vinden en wegdrukken - wat veel mensen lijken te doen. Hoe vervelend ook, die kritische stem heb ik nodig. In het leven is er geen groei zonder pijn."

De Bijbel wordt op zoveel manieren uitgelegd. Is daar nog wel iets zinnigs over te zeggen?
"Niet elke uitleg is even veel waard of even deskundig. Bijbelwetenschapper Eep Talstra wijst op de kunde van het uitleggen. Dat is een essentieel onderdeel van de theologie-opleiding: je leert in een lange dialoog met een lange traditie hoe je de Bijbel kundig kunt uitleggen. Die kunde hebben we te koesteren en te stimuleren in de kerk."

Waar kom je dan uit? Waar gaat het om in de Bijbel?
"De Bijbel is een bibliotheek van boeken. Daarom hebben we een credo, een geloofsbelijdenis, die dat grote Boek samenbindt. En daarbij hebben we ook de wereldkerk nodig, de wereldwijde gemeenschap van christenen, en de traditie. Die geven de bandbreedte aan waarbinnen we de verhalen uit de Bijbel lezen. Christus, de Drie-eenheid, de eenheid van de kerk, het credo, dat zijn mijn coördinaten. Daar luister ik naar. We moeten ons niet zo laten beïnvloeden door enquête-uitslagen over de Bijbel. Als je wat dieper met mensen gaat, kom je veel liefde tegen voor oude verhalen, ook uit de Bijbel."

"Maak de Bijbel niet zo modieus dat dit verdwijnt. En daarnaast, doe dat juist wél. Breng de Bijbel naar het volk."

De missie van het Bijbelgenootschap is: de Bijbel voor iedereen. Heb je daarover een advies aan ons?
"De kunde die het vraagt om dit Boek te lezen - de schoonheid van de poëzie, de diepte van de verhalen, de verkondiging over wie God is - daar zijn jullie goed in. Waak daarover. Blijf dat doen. Maak de Bijbel niet zo modieus dat dit verdwijnt. En daarnaast, doe dat juist wél. Breng de Bijbel naar het volk. In de kroeg kun je André Hazes zingen, maar er zijn ook zat Bijbelteksten die dezelfde laag in mensen kunnen raken. Neem de man die een legioen aan stemmen in z’n kop had, in Marcus 5:1-20. Je hebt een complete flipperkast in je hoofd en niemand begrijpt je. En dan komt Jezus op je af en vraagt je: “Hoe heet je eigenlijk, en wat heb je allemaal in je hoofd gehaald?” Daar kun je een levenslied van maken!"

Ook gelovigen kunnen twijfels krijgen. Gerard Reve stelde in een van zijn gedichten de beroemde vraag: ‘Dat koninkrijk van U, wordt dat nog wat?’ Herken je dat?
"Volgens de Tsjechische theoloog Tomáš Halík zit het christendom in Europa in een periode van rijping. Dan raak je dingen kwijt die je eerder nodig had, in je jeugdigheid of kortzichtigheid. Het is een soort zuivering, met twijfel als motor. Het levert niet alleen verlies op - je ontdekt ook de essentie. Je krijgt een naaktere vorm van geloof, die niet zwakker is. Ik ervaar meer mysterie in mijn geloof dan vroeger, maar ook meer verankering en helderheid. Wat bij mij “op de zeef is blijven liggen” - het meest waardevolle - durf ik tegenwoordig met allure uit te leven. Daar ben ik gelukkig mee."

Bovenstaand artikel verscheen op de website van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#390 Elisabeth van Zijl en Carolien Pape over hun diepe worsteling, geloofsreis en bevrijdingsproces
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. N. H. de Graaf
Nieuws

Hervormde gemeente Hoornaar brengt beroep uit op ds. N. H. de Graaf

De hervormde gemeente te Hoornaar hoopt op de komst van ds. N. H. de Graaf (foto). Op de predikant werd deze week een beroep uitgebracht. In het Zuid-Hollandse dorp moet De Graaf ds. H. Klink opvolgen. Laatstgenoemde predikant ging vorig jaar, na een

Rose Docherty
Nieuws

Schotse pro-life activiste (75) voor de rechter na aanbod tot gesprek bij abortuskliniek

De Schotse christelijke pro-life activiste Rose Docherty (75) is vrijdag voor de rechter verschenen in Glasgow. Dat meldt Christian Today. Docherty werd gearresteerd nadat zij binnen de bufferzone van een abortuskliniek een bord vasthield met de teks

china
Nieuws

Arrestatiegolf onder christenen in China roept zorgen op over godsdienstvrijheid

Chinese autoriteiten hebben in de provincie Zhejiang grootschalige arrestaties uitgevoerd onder christenen. Dat meldt waakhondorganisatie ChinaAid. Volgens de organisatie werden in het plaatsje Yayang gedurende meerdere dagen zeker twaalf kerkelijke

Nico van der Voet
Podcast

Theoloog Nico van der Voet: “Herdoop is vaak theologisch niet nodig”

In de Cvandaag podcast pleit theoloog Nico van der Voet voor een herwaardering van de doop zoals die al ontvangen is. Volgens hem wordt herdopen in veel kerken gezien als een nieuw en noodzakelijk begin, maar mist deze gedachte een diep Bijbels besef

Bisschop Richard Moth
Nieuws

Richard Moth (67) benoemd tot nieuwe aartsbisschop van Westminster

Bisschop Richard Moth is benoemd tot de nieuwe aartsbisschop van Westminster. Dat meldt Christian Today. Het zijn van aartsbisschop van Westminster betreft de hoogste functie binnen de Rooms-Katholieke Kerk in Engeland en Wales. Moth is 67 jaar en vo

SSMJ Jubileumconcert
Video

Krachtige samenzang in de Bovenkerk: 'Wat de toekomst brengen moge'

In de Bovenkerk in Kampen klonk tijdens het jubileumconcert van Stichting Steun Messiasbelijdende Joden (SSMJ) een ontroerende uitvoering van Wat de toekomst brengen moge. Het lied werd gezongen met samenzang en begeleid door een indrukwekkende groep

Peter van der Weerd
God

Kerst is een kans om je 'nog-niet-gelovige' buur te laten proeven van de hoop die in je is

De vorige keer schreef ik hier dat evangeliseren zelden begint met een perfecte one-liner, maar bijna altijd met een open deur. Ik gaf een paar tips om evangeliseren minder spannend te maken. Ik beloofde mezelf: daar kom ik nog op terug. Want hoe mee

Ds. M. M. van Campen
Interview

De kerstboodschap van ds. Van Campen: "Het Kind in de kribbe wordt op je schoot gelegd"

“Er staat niet: bij óns is een Kind geboren', maar vóór u. Het Kind in de kribbe wordt als het ware in de verkondiging op je schoot gelegd. Je kunt je handen op je rug houden, maar je kunt niet zeggen dat het je niet is aangeboden", aldus ds. M. M. v

Meerartikelen

Kees
Opinie

Hoe we misleid worden over de stijging van abortuscijfers

De afgelopen drie jaar steeg het aantal abortussen met ruim 27%. De SGP wilde vorig jaar al een onderzoek naar de achtergrond van de stijgingen. Er is veel weerstand tegen het bekend maken van mogelijke redenen waarom vrouwen voor abortus kiezen. Met

Elisabeth van Zijl en Carolien Pape
Podcast

Cvandaag podcast over een diepe worsteling, schuld en bevrijding

Wat schuilt er achter een eetstoornis? In de nieuwste aflevering van de Cvandaag podcast gaan Carolien Pape en Elisabeth van Zijl in gesprek over de diepe worsteling die vaak onzichtbaar blijft. Ze delen hun persoonlijke verhalen over verstoord eetge

Ds. P. W. J. van den Toorn
Video

CGK-predikant moedigt singles aan om zich aan te melden bij christelijke datingsites

"Als je je niet kunt of wilt beheersen, zoek dan een weg om te gaan trouwen. Als je alleen bent en je wilt heel graag, ga dan actief op zoek. Op datingsites of op plekken waar je een christelijke man of vrouw tegen kan komen", aldus ds. P. W. J. van

Johan Schep
Video

Johan Schep wijst op elementen uit de zondvloed die vooruitwijzen naar Jezus

In de achtste aflevering van 'Jezus in het Oude Testament' neemt evangelist Johan Schep de luisteraar mee door Genesis 8. In dit hoofdstuk komt de watervloed tot een einde. Schep bespreekt niet alleen wat er gebeurt, maar gaat ook in op de diepere be

yahaya
Nieuws

Nigeriaanse catechist Tobias Yahaya overleeft moordaanslag en vergeeft de dader

In een regio waar christenen een kleine minderheid vormen en hun geloof openlijk belijden risico’s met zich meebrengt, koos catechist Tobias Yahaya voor de weg van standvastigheid en vergeving. Nadat hij ternauwernood een moordaanslag overleefde, ver

Nederland Zingt
Video

Dankliederen uit de Bovenkerk: 'Groot is Uw trouw'

In de Bovenkerk in Kampen klinkt dankbaarheid en vertrouwen in God. In deze muziekvideo van Nederland Zingt worden de liederen Wij danken U en Groot is Uw trouw samen gezongen. De samenzang ademt lof en aanbidding en herinnert eraan dat God trouw bli

Leenard Kanselaar
Podcast

Hoe begeleid je kinderen online? In gesprek met Leenard Kanselaar

Tieners groeien op in een wereld vol sociale media, games en invloedrijke online voorbeelden. Dat roept bij ouders en opvoeders veel vragen op. In deze podcast van Uitgeverij Gideon gaat Leenard Kanselaar in op die digitale leefwereld. Hij deelt inzi

Heilige Grond
Podcast

Bestaat er een christelijke stem in de politiek? Ruard Ganzevoort en Roel Kuiper in gesprek

Dit jaar ging Nederland naar de stembus. Wat is christelijke politiek eigenlijk? Bestaat er zoiets als een christelijke stem, of vraagt het evangelie om iets anders? In deze aflevering van de podcast Heilige Grond gaan Ruard Ganzevoort en Roel Kuiper

Kerst
Boekfragment

All You Need Is Love: Met Kerst kust de hemel de aarde

Nog een paar dagen, en half Nederland zit op de bank met chips en tissues. Klaar voor het jaarlijkse snottermoment bij All You Need is Love. Robert ten Brink stapt weer in zijn rol als verbinder. Als boodschapper van hereniging en hoop. Leesvraag: Wa

Jos Strengholt
Opinie

CGK valt ondanks Sola Scriptura uiteen: Nicea was niet genoeg

Dit jaar werd wereldwijd met vreugde de oecumene gevierd rond de herdenking van de geloofsbelijdenis van Nicea uit 325 na Christus. Intussen vallen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) uiteen, hoewel alle betrokkenen van harte de Geloofsbelijde

Isabel Vaughan-Spruce
Nieuws

Pro-life activiste moet opnieuw voor rechter verschijnen na stil gebed bij abortuskliniek

Een Britse pro-life activiste moet opnieuw voor de rechtbank verschijnen vanwege stil gebed bij een abortuskliniek in Birmingham. Het gaat om Isabel Vaughan-Spruce. Zij bad zwijgend in een zogenoemde 'safe access zone'. Dit is een landelijk vastgeleg

Iran
Nieuws

Lange gevangenisstraffen Iraanse christenen voor gewone geloofspraktijken

Een Iraanse christen die ernstig ziek is, is samen met vier andere gelovigen veroordeeld tot lange gevangenisstraffen vanwege haar geloof. Dat melden mensenrechtenorganisaties Article 18 en de National Council of Resistance of Iran. Het toont opnieuw