Zacharia 3 leidt tot verwarring en angst: Refoweb-vragensteller spreekt zich uit
In de vragenrubriek van Refoweb stelde een lezer een indringende vraag over Zacharia 3. Het vierde nachtgezicht, waarin de duivel optreedt als aanklager tegenover de hogepriester Jozua, bracht bij hem verwarring en angst. Vooral de rol van satan als aanklager en de vraag of dit ook nu nog geldt, riep onzekerheid op.
Volgens ds. P. D. J. Buijs (foto) moeten de nachtgezichten van Zacharia worden gezien als beelden waarin God iets duidelijk wil maken. In dit visioen staat Jozua, de hogepriester die het volk vertegenwoordigt, in vuile kleren voor God. Een beeld van de schuld van IsraĆ«l - en van iedere mens. Satan klaagt aan: zoān zondig volk kan niet bij God horen.
āOp zichzelf heeft satan nog gelijk ookā, zegt ds. Buijs. āJozua weet niets te zeggen. Jij en ik ook niet, als satan op onze vuile kleren wijst.ā
Toch klinkt er een andere stem in de hemel. De Heere noemt Jozua weliswaar ābrandhoutā, maar brandhout dat āuit het vuur is geruktā. Ds. Buijs legt uit: āDat is verkiezende liefde. Onbegrijpelijk, maar God kiest een volk dat het niet verdient. Daarom wordt satan bestraft en moet hij inbinden.ā
Het geheim ligt volgens de predikant in de Engel des HEEREN die erbij staat: Christus Zelf. De vuile kleren van Jozua worden uitgetrokken en hij krijgt nieuwe kleren aan. āDat verwijst naar Christus die onze schuld op Zich nam en ons bekleedt met Zijn gerechtigheid. Hij trok ons vuile kleed aan en gaf ons Zijn volmaakte kleed. In Hem is eeuwige vrijspraak.ā
De vragensteller gaf aan angstig te worden van de aanklachten van de duivel, die zelfs Bijbelteksten gebruikt om hem te ontmoedigen. Ds. Buijs reageert pastoraal: āSatan fluistert nog steeds aanklachten in. Eerst zegt hij: zondig maar, er is toch vergeving. Daarna zegt hij: voor jou is er geen vergeving. Maar dat is een leugen. Wijs hem terug naar Golgotha. Daar is zijn kop vermorzeld. Hij heeft geen rechten meer.ā
Praatmee