Jezus' boodschap is radicaal: we moeten niet willen heersen

Preekverslag 10 oktober 2024 5 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Misschien heeft u het wel eens meegemaakt dat iemand tegen u zei: ik ga u eens precies zeggen wat ík denk, en dat u dan een mening hoort die exact hetzelfde is als een bekend persoon van bijvoorbeeld de televisie. Want diezelfde mening hoorde u onlangs nog bij Vandaag Inside of in een ander programma, en dan vindt die persoon dat ook. Zelfs al noemt hij dat zijn eigen mening

En dat is iets van alle tijden en plaatsen. Vroeger praatten mensen de krant na: de Maasbode, of Het Vrije Volk - die laatste krant was dan voor mensen die vonden dat ze zélf goed nadachten. 

En tegenwoordig praten jonge mensen influencers na, die op TikTok of Instagram iets goed vinden, of verkeerd. Daar kunnen we ons vrolijk over maken, maar het is iets heel menselijks. Het was altijd zo, het zal altijd zo zijn! Mensen willen anderen nadoen of navolgen. En naar wie je dan moet luisteren is dan een hele belangrijke vraag. Maar wel op zo`n manier dat we tegelijkertijd nog kunnen doen alsof we het allemaal zelf bedacht hebben. Een ingewikkelde spagaat! 

Zo gaat het ook met de leerlingen van Jezus. In de tijd van Jezus was het de gewoonste zaak van de wereld dat je in de leer ging bij een wijze leraar. 

Die gaf niet alleen maar wijze lessen maar gaf ook het goede voorbeeld.  

Wat de leraar deed was misschien wel nóg belangrijker dan wat de leraar zei

Jezus draait dat alles om, en Hij begaat een stukje "objectonderwijs" en neemt er een kind bij.

Daarom schreven leraren zelf ook geen boeken, daar ging het namelijk niet altijd om, om de letterlijke woorden. Het ging om de hele voorgeleefde boodschap van de meester. En de meester moet je dan ook nadoen. Dat was wel eens een hele klus - want niemand was zo goed als de meester - maar het was wel belangrijk! Je moest het wel proberen! Je kon niet passief luisteren naar de lessen. In de leer zijn bij een wijze meester is praktijkonderwijs

En in plaats van dat je cijfers kreeg, werden de leerlingen in een rangorde geplaatst. De beste leerling mocht vooraan zitten en de minder goede in het midden. En wie er niet veel van bakte bungelde aan het uiteinde van de tafel. En opperleerlingen mochten later misschien ook meester worden. 

Gelukkig hoefden ze in die tijd tenminste niet te doen alsof ze het allemaal ook nog eens zelf bedacht hadden. Dat scheelt dan toch weer. 

Dát is wat er speelt onderweg met Jezus. Jezus heeft gezegd dat Hij gaat lijden en daar snappen ze niet veel van. De Mensenzoon, degene die God vertegenwoordigt moet overgeleverd worden (het Grieks wil zeggen: het móét zo zijn, het is geen ongeluk, geen ongewenste rampspoed maar een besluit van de Allerhoogste). De Mensenzoon in de handen van de mensen gebracht. Dat ís onvoorstelbaar. 

In onze verhouding met God zijn we allemaal kinderen.

Maar dat maakt wat er onderweg gebeurt des te bevreemdender. Ze hebben onderling kift gehad, over wie er de grootste is. De beste navolger van Jezus. Leerling extraordinair, Discipel Eerste Klas, de Vooraan-zitter. Maar terwijl ze daarmee bezig zijn vaart de waarheid weer eens ongezien langs hen heen. 

Want bij Jezus betekent navolging misschien wel een stuk meer dan rechtvaardig zijn, of mild, of wijs. Dat alles is goed om te zijn. Wie zou dat niet willen zijn? 

En er is ook niks verkeerds aan. Integendeel: waren meer mensen dat maar. Rechtvaardig, mild, wijs... 

En toch is het niet genoeg. Want als het daarom gaat, gaan we ongemerkt de mensen weer indelen. Wie doet het het beste? Wie is er minder goed? Wie bungelt er aan het einde van de tafel? En dan heb je ook nog de mensen die dát niveau niet eens halen, maar die zien wij niet eens. Die mogen niet in de buurt van de tafel komen. Straks bezoedelen ze de meester nog, met hun negatieve energie

Jezus draait dat alles om, en Hij begaat een stukje "objectonderwijs" en neemt er een kind bij. Nu was de Joodse cultuur van zijn tijd niet negatief over kinderen. Kinderen zijn een zegen! Maar dat wil niet zeggen dat kinderen dus ook altijd gezien werden. 

Als wij beseffen dat wij als kinderen zijn, betekent dat in Gods ogen niet dat we overbodig zijn, maar zien we vanuit onze kleinheid juist dat Hij zich neerbuigt. 

In de nabijheid van meesters en discipelen hoefden ze in ieder geval niet te komen. Dat mocht pas na de Bar Mitswa, als je zoon van de Wet geworden was. Dan had je misschien deel aan de discussies. 

Maar onder die leeftijd, nee. geen kinderen! Weet u nog, dat verhaal dat Jezus tegen de leerlingen zegt laat de kinderen tot mij komen? Waar dat mee begon? 

Dat begon met de leerlingen, die de kinderen wegjoegen

Daar heb je maar last van als je aandachtig naar de Meester wilt luisteren! En als Jezus het heeft over kinderen, gaat het natuurlijk niet alleen maar om kinderen. Dan gaat het om iedereen waar je (zelfs met goede bedoelingen) niet mee praat maar over praat. En wat moet je doen met dat kind? Je moet het opnemen dat wil zeggen: een plaats geven aan die tafel. Laten meedoen. Want meedoen is geen verdienste, het is liever een gunst, een genadegave: 

Jezus' boodschap is radicaal. In onze verhouding met God zijn we allemaal kinderen. Een absoluut verheven, almachtige God zou geen reden hebben om naar ons te luisteren. Het is zo makkelijk om een Godsbeeld te hebben waarin het God is die de mensen opoffert voor zijn Grote Plan, zoals de Grootmeester een meesterlijk gambiet speelt! Maar de Grootmeester offert nooit zichzelf, de Grootmeester offert zijn schaakstukken, pionnen, paarden, lopers. 

Net als de leerlingen kunnen we vastzitten in verwachtingen en gedachten die niet gevestigd zijn op wat de Heer ons geven wil. 

Jezus zegt, door het Lijden in te gaan, zo is God niet. Als wij beseffen dat wij als kinderen zijn, betekent dat in Gods ogen niet dat we overbodig zijn, maar zien we vanuit onze kleinheid juist dat Hij zich neerbuigt. 

Maar als God klein wordt, een lijdend mens wordt voor ons, dan is er voor ons ook een plek aan tafel. Niet vanwege onze menselijke wijsheid, rechtvaardigheid of mildheid maar vanuit Gods minzaamheid, vanuit Zijn gunst. Zo beschouwd valt alle kift over wie de grootste is, Leerling Nummer Één, weg. 

Ook dát is de boodschap van het Lijden: we moeten niet willen heersen, geen theocratie willen vestigen, waarbij de Beste Leerling ook maar het land moet gaan regeren (wie is er immers rechtvaardiger? Milder? Wijzer?) we moeten integendeel samen zoeken naar een andere manier van samen-zijn, ongeacht achtergrond, geslacht, afkomst of voorkeuren. Degenen zoeken die anderen niet willen zien. Dát is onze opdracht. Dat is een opdracht voor leiders in de kerk, maar ook voor ons allemaal, want we zitten allemaal mee aan tafel en zijn dus samen verantwoordelijk voor de tafelorde. 

Als we het Lijden van Jezus niet begrijpen, moeten we ons afvragen wát het is, dat we niet begrijpen. Net als de leerlingen kunnen we vastzitten in verwachtingen en gedachten die niet gevestigd zijn op wat de Heer ons geven wil. 

Zoeken wij díé wijsheid, die ons dát inzicht geeft. 

Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#381 Theologen Jan Hoek en Michael Mulder beschouwen Israël door een theologische bril
Of beluister op:

Meerartikelen

Indonsie
Nieuws

Indonesische kerk mag weer samenkomen na maandenlange sluiting

Na maanden van stilte klinkt er weer gezang in een kleine christelijke gemeenschap in Zuid-Kalimantan, Indonesië. De kerk van voorganger Matias* mocht onlangs haar samenkomsten hervatten, nadat deze eerder was stilgelegd na klachten van omwonenden ui

opperrabbijn
Column

Waarom krijgen moordpartijen van Hamas in Gaza nauwelijks aandacht in Nederlandse media?

In zijn nieuwe onderstaande dagboek vraagt opperrabbijn Jacobs zichzelf af waarom de moordpartijen van Hamas in Gaza zo weinig aandacht krijgen. En hij geeft zelf het antwoord. Ook vertelt hij over de Hoge Feestdagen die achter de rug zijn en de nasl

Priester
Nieuws

Priester uit Chicago uit ambt gezet na beschuldigingen van seksueel wangedrag

Een priester uit de Amerikaanse staat Illinois is uit zijn ambt gezet vanwege beschuldigingen van seksueel wangedrag tegenover seminaristen. Dat maakte kardinaal Blase Cupich van het aartsbisdom Chicago bekend in een brief aan de parochianen van de L

Amerikaanse anti-Trump demonstranten
Nieuws

Amerikaanse kerken met graffiti beklad na anti-Trump protesten

Twee kerken in San Antonio, Texas, zijn afgelopen weekend beklad tijdens landelijke protesten tegen president Donald Trump. Dat meldt The Christian Post. De actievoerders, die protesteerden onder de leus 'No Kings', kalkten zowel de muur van de kerk

Proponent F. A. Visser
Nieuws

Nieuwe predikant voor hervormde gemeente Tholen: proponent F. A. Visser

De hervormde gemeente te Tholen mag binnenkort een nieuwe predikant verwelkomen. Proponent F. A. Visser heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. In de Zeeuwse plaats vervangt Visser de in 2022 naar Gameren vertrokken ds. W. Meijer. Visser is

Amerikaanse vicepresident J.D. Vance
Nieuws

Amerikaanse vicepresident bezoekt Israël om wapenstilstand met Hamas te redden

De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance is dinsdagmiddag in Israël aangekomen. Dat schrijven diverse media. Zijn bezoek staat volledig in het teken van het bewaren van de wapenstilstand tussen Israël en Hamas, die nog altijd erg broos is. Eerder deze

ds. A. T. Vergunst
God

GerGem-predikant beantwoordt indringende Refoweb-vraag over heilig avondmaal

In de vragenrubriek van Refoweb beantwoordt ds. A. T. Vergunst, predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten, een reeks indringende vragen. Ze hebben betrekking op het geloofsleven, gebed en het heilig avondmaal. De vraagsteller worstelt met geestelij

Hans Alblas
Podcast

Wat doe jij voordat de dag begint? Jezus koos voor gebed

Waarvoor kom jij ’s ochtends vroeg je bed uit? Voor de kinderen, je werk of misschien de sportschool? In deze nieuwe podcast van het Evangelisch College wordt stilgestaan bij het voorbeeld van Jezus, die - voordat de drukte van de dag begon - een een

Meerartikelen

Huisbezoek
Video

Hoe huisbezoek het jeugdwerk versterkt: bekijk de video

In deze video gaan Jan Post en Lydia van Ginkel in gesprek over de verbinding tussen huisbezoek en jeugdwerk. Want die twee hebben meer met elkaar te maken dan je denkt. Ze delen praktische inzichten over hoe je ook jongeren kunt bereiken die (nog) n

Omdat ik het zeg
Persbericht

Nieuwe EO-podcast ‘Omdat ik het zeg’ helpt ouders bij geloofsopvoeding

Hoe voed je kinderen goed op in deze tijd? En hoe geef je het geloof door op een manier die voor kinderen stevig genoeg is om hun leven op te bouwen? Veel christelijke ouders worstelen met die vragen. In de nieuwe EO-podcast Omdat ik het zeg gaan pre

Wim Dekker
Podcast

Dr. Wim Dekker waarschuwt: “De Bijbel mag geen identiteitssymbool worden”

De generale synode van de Gereformeerde Gemeenten (GerGem) besloot onlangs dat er een nieuwe uitgave van de Statenvertaling komt - voorzien van toelichting - die geschikt moet zijn voor gebruik in gezinnen en op scholen. Volgens theoloog Wim Dekker i

CU
Nieuws

ChristenUnie moet vrezen voor derde zetel volgens nieuwste peiling EenVandaag

De ChristenUnie moet vrezen voor haar derde zetel. In een nieuwe zetelpeiling van EenVandaag/Verian staat de partij van Mirjam Bikker opnieuw op twee zetels. SGP zou volgens dezelfde peiling drie zetels behalen. Het is niet voor het eerst deze campag

Pakistan
Nieuws

Christenen in Pakistan opgelucht na politieactie tegen islamistische partij

De Pakistaanse overheid heeft hard opgetreden tegen de islamistische partij Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP). De partij staat bekend om haar gewelddadige acties en haar felle steun voor de omstreden blasfemiewetten, die vaak tegen christenen worden g

bontenbal
Nieuws

CDA-leider Henri Bontenbal: Religieuze scholen moeten ruimte houden voor hun overtuiging

CDA-leider Henri Bontenbal vindt dat scholen op basis van geloof hun eigen overtuiging moeten kunnen volgen, ook als dat soms botst met de regels over gelijke behandeling. In het tv-programma Nieuwsuur zei hij dat vrijheid van onderwijs betekent dat

Donovan Spaanstra
Levensverhaal

Donovan Spaanstra gaf twee keer zijn ziel aan de duivel: totdat hij in droom God ontmoette

“Ik ervoer een overweldigende liefde door mij heen stromen. Ik zag Zijn gezicht, herkende Hem en wist direct dat deze liefde onvoorwaardelijk was”, aldus kunstenaar Donovan Spaanstra. Hij groeide op in een onveilige omgeving, gebruikte drugs en had e

Ds. A. Baars
Video

Prof. dr. Baars houdt predikanten spiegel voor: "Preken we de volle raad van God?"

"Wat zou Nederland er anders uitzien - en vooral het kerkelijk leven in Nederland - als alle theologen, predikanten en studenten één ding vooropstelden: hoe preek ik al de raad van God en doe ik niets daarvan af?", aldus prof. dr. Baars. De emeritusp

Notre-Dame van Parijs
Nieuws

Nieuw rapport toont aan dat haatmisdrijven tegen christenen in Europa genegeerd worden

Haatmisdrijven tegen christenen in Europa worden vaak genegeerd of gebagatelliseerd. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), gepubliceerd door het Office for Democratic Institutions and Hu

Amerikaanse vlag en Bijbel
Nieuws

Alarmerend onderzoek: steeds meer jonge Amerikaanse vrouwen zeggen het geloof vaarwel

Steeds meer jonge vrouwen keren het geloof de rug toe. Uit nieuw onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Barna Research blijkt dat bijna 40 procent van de Amerikaanse vrouwen uit Generatie Z (geboren tussen 1999 en 2015) zich atheïst, agnost o

Wilkin van de Kamp
Video

Appelboom of kerstboom? Wilkin van de Kamp over de werking van de Heilige Geest

Wat heeft een appelboom te maken met geloof en een kerstboom met de Heilige Geest? In zijn nieuwste video legt Wilkin van de Kamp op beeldende wijze uit wat het verschil is tussen de vrucht van geloof en de gave van geloof. Aan de hand van Paulus’ wo

Gerrit van Valen
Video

Gerrit van Valen: "We horen soms emotionalistische of therapeutische preken"

In een nieuwe video van Geloofstoerusting houdt Gerrit van Valen een indringend pleidooi voor trouwe, Bijbelse prediking in een tijd waarin de boodschap van het Evangelie steeds vaker onder druk staat. Vanuit Paulus’ woorden aan Timotheüs klinkt een