Lijden doen we niet graag (maar soms is lijden onvermijdelijk)

Preekverslag 26 september 2024 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Als je iets wil vertellen of bekend wil maken, zoek je een bijzondere plek uit. Als we iemand in Alkmaar een bijzonder eerbetoon willen geven, dan doen we dat op de Kaasmarkt, dan word je rondgedragen op een kaasberrie. Dat is leuk.

Bij de 8 oktober receptie binnenkort, wensen we elkaar een Goed Ontzet, dat doen we dan in de Grote Kerk. Dat past daar goed bij! Je zou het net zo goed kunnen doen in de sporthal van Overdie. Die is net zo groot. Toch zou dat niet helemaal hetzelfde voelen. Ook al was het gezellig en kwamen we veel mensen tegen die we kenden.

Voor een bijzonder moment zoek je een bijzondere plek uit. Een huwelijksaanzoek ziet er toch wat gekleder uit in Parijs of op het strand dan in een McDonalds langs een snelweg ergens ter hoogte van Lelystad.

Maar vandaag zijn we op weg met Jezus en alles gaat weer eens anders dan je zou denken. Er moet iets héél belangrijks gebeuren. Het wordt tijd dat de leerlingen uitspreken wat ze écht denken, écht voelen, écht geloven. En het is tijd voor Jezus om te vertellen wie Hij écht is, en wat Hij komt doen.

Een huwelijksaanzoek ziet er toch wat gekleder uit in Parijs of op het strand dan in een McDonalds langs een snelweg ergens ter hoogte van Lelystad.

Dan zou je denken, daar zoek je een passende plek voor uit. Iets symbolisch. Jeruzalem ligt misschien wat ingewikkeld, maar er is vast een smaakvol zaaltje ergens in de koningsstad Bethlehem waar de jonge David door de profeet Samuel tot koning werd gezalfd. Dat had wel wat gehad.

Maar nee. We zijn op een hele vreemde plek. Niks geen mooie symbolische stad, met veel geschiedenis. We zijn helemaal aan de rand van de kaart beland. In de buurt van Caesarea Philippi. Het was nog logischer geweest om toch maar voor dat wegrestaurant langs de snelweg te gaan. Dat ligt tenminste nog op de route. Caesarea Philippi… Daar kom je zelfs niet zomaar langs als je op weg bent naar één of andere plek in het Joodse land. Integendeel, je moet vanaf de noordkant van het meer van Galilea langs de rivier de Jordaan helemaal omhoog wég van dat Joodse land.

De ruïnes van Caesarea Philippi kun je vandaag de dag nog steeds vinden. Het ligt in de Golan, aan de voet van de berg Hermon. Nét in het door Israël bezette deel van Syrië, een paar kilometer van de bestandslijn.   

Caesarea! Ja, de naam zegt het al: dat is geen joodse stad. Integendeel, het is een epicentrum van heidendom. De streek heette vroeger Banias. “Pannije”. De hele omgeving van de stad was toegewijd aan de Griekse bosgod Pan. In en rond Caesarea stonden allemaal tempels en heiligdommen. Eén van de nieuwste tempels was gewijd aan de Romeinse keizer. En zo héét de stad ook: keizerstad. Romeinse Keizerstad. Net zoals in de Sovjet-Unie elk dorpje wel een Leninstraat moest hebben, of een Komsomolwijk, zo moest in de tijd van Jezus elke regio een Keizersstad aanleggen. Om de mensen er even aan te herinneren wie er écht de baas is in het land!

Jezus maakt zich bekend als Messias, als de gezalfde, de Koning van Israël en doet dat bij de plek waar een échte vorst zetelt.

Dat lijkt een beloftevolle plek om aan je leerlingen te zeggen dat je de Messias bent, dat je het volk komt verlossen.

Maar Jezus heeft er een uitstekende reden voor. In Caesarea woont namelijk een koninkje. Een joods koninkje. Caesarea Philippi was de hoofdstad van een vorstendommetje. En de plaatselijke heerser heeft een beroemde naam. Herodes Philippus de Tetrarch was namelijk een zoon van de beroemde koning Herodes, die we kennen.

Ze maakten deel uit van de joodse koninklijke familie: de Herodianen. Maar over dat koningschap had niemand nog een illusie. Ze zijn op papier dan wel joods, en ze “heersen” samen over de Joden, maar iedereen weet dat ze eigenlijk niks te zeggen hebben. Niemand neemt ze serieus. Ze zijn gekroonde landvoogden van de Romeinen.

En de echte insider, de tempeladel en hun aanhang, vinden de koninklijke familie zelfs niet eens écht joods. Hun familie is ooit joods geworden, maar ze komen uit Edom. Dan kun je zelfs de tempel in Jeruzalem gerenoveerd hebben, zoals Herodes de Grote deed, maar je hoort er nooit écht bij.  

De Herodianen zijn wèl slimme politici, dat zeker! Gehaaide overlevers in de gewelddadige politiek van die tijd! Waar als je niet uitkeek je elke ochtend dood wakker kon worden! Maar al die gehaaide politiek, en al die overlevingsdrift. Waar heeft dat toe geleid?

De kracht van Petrus is ook zijn zwakte. Hij zíet het koninklijke in Jezus maar denkt nog in oude verwachtingen.

Soms, als je een belangrijke boodschap wilt brengen zoek je een plek uit met veel contrasten. Jezus maakt zich bekend als Messias, als de gezalfde, de Koning van Israël en doet dat bij de plek waar een échte vorst zetelt. Een beetje alsof je een dierenrechtengroep opricht bij de ingang van een slachthuis. Als zoiets gebeurt, dan is dat geen ongeluk. Dat is uitgekiend commentaar. Zelfs zónder dat je veel zegt over dat slachthuis, en wat daarbinnen gebeurt.

Kijk maar om je heen! Aan de vruchten herken je de boom! De hoofdstad van een joodse vorst? Overal staan heidense tempels! Vorst Philippus moet zelfs zijn eigen hoofdstad naar de Romeinse Keizer noemen. Hij bouwt zelfs een tempel voor keizer Augustus, waar hij als een God aanbeden kan worden! Is Philippus nu écht een joodse koning? Maakt hij iets waar van de Thora? Van de gerechtigheid van God?  

Nee! Sterker nog: hij moet van zichzelf hetzelfde zeggen als wat de opgehitste meute straks roept op Goede Vrijdag: wij hebben geen koning dan Caesar! En niet alleen Philippus de Tetrarch moet dat zeggen, de hele familie van de Herodianen zegt het hem na. Wij hebben geen koning dan Caesar! Hun kroon is hol! Er zit niks meer in!

Jezus zegt met zoveel woorden. Als jullie dát in Mij zien, wat Ik bén, een nieuwe koning, houd er dan rekening mee: het wordt niet dit. Het wordt heel wat anders. Het wordt zelfs iets volledig omgekeerds. Geen koning die een sluwe overlever is, en voor wie geen concessie te groot is voor een hapje macht: een koning die de wereld wint door zijn ziel te verliezen.

De rechtvaardigheid van God moet doorbreken en dat betekent ook dat er een oordeel komt over alles dat die rechtvaardigheid verwerpt. Maar wie kan dat oordeel dragen?

Petrus spreekt als eerste uit wie Jezus is, en dat maakt hem tot fundament van de Kerk. Die belijdenis maakt hem tot eerste van de apostelen, de Sleutelbewaarder die opent en dichtdoet. Maar de kracht van Petrus is ook zijn zwakte. Hij zíet het koninklijke in Jezus maar denkt nog in oude verwachtingen.

Als Jezus zegt dat Hij het lijden in moet gaan, dan kan Hij dát nog niet vatten. En dat is niet vreemd, want wie kan het wèl vatten? Maar van Petrus wordt meer verwacht. Maar Petrus heeft ook de antenne van een politicus – in het latere conflict over de spijswetten probeert hij ook concessies te doen om de boodschap voor iedereen aanvaardbaar te maken, en dan werkt het ook niet. En hier ook niet. Blijf je wandelen op de mensenweg, dan eindig je op een doodlopend pad: bij de Panbron en de Keizerstempel.

De rechtvaardigheid van God moet doorbreken en dat betekent ook dat er een oordeel komt over alles dat die rechtvaardigheid verwerpt. Maar wie kan dat oordeel dragen? Niet de mensen zelf, niet het volk. Enkel degene die zich werkelijk ten diepste verantwoordelijk voor hen maakt kan dat: de werkelijke koning. Jezus zelf.

Námens de mensen waar Hij koning van is wil Hij dragen wat er komt, namens God, wiens Messias Hij is, kan Hij zo de mensen bevrijden van het kwaad. Maar om dat te blijven begrijpen heb je een heel leven nodig.

Lijden doen we ook niet graag. Maar sommig lijden is onvermijdelijk, dat kán God niet verhoedden. Ander lijden is juist verheffend: dan wordt er geleden zodat anderen kunnen leven.

En wat zegt dit alles óns? Het voelt zo ver weg. Abstract. En lijden doen we ook niet graag. Wat dat betreft lijken we allemaal erg op Petrus. “Dat God dat verhoedde”, denken we snel als we moeilijkheden op ons af zien komen. Dat is heel menselijk. Maar sommig lijden is onvermijdelijk, dat kán God niet verhoedden. Ander lijden is juist verheffend: dan wordt er geleden zodat anderen kunnen leven.

We denken dan aan de belijders en de martelaren, maar ook aan gewone mensen die moeilijkheden op zich nemen die anders andere mensen ten deel waren gevallen. Die mensen kunnen we dan kinderen van het Koninkrijk noemen. Want ze willen die koninklijke opdracht waar maken. Niet meer leven uit het ik maar uit liefde voor het leven instaan voor het leven van anderen. Zonder concessies. Ze beschikken op koninklijke wijze over hun inzet en hun leven om zo het leven te vinden.

Niet alleen even hier en nu, voor een korte ademtocht, maar voor altijd. Gedragen door de Geest.

Het kan ook zijn dat je dat niet doet, daar elke keer voor wegloopt. Dan doe je elke keer opnieuw een concessie. Iets van je opdracht, iets van wat alleen jij kan toevoegen aan de wereld brokkelt dan af. Iets van God verdwijnt, en iets menselijks keert er voor terug. En heb je alleen nog maar mensenwaardes en mensenbeelden om je heen, en geen koning dan Caesar, dan wordt het stil om je heen.

Dan kun je nog wel de papieren hebben, waarop staat dat je dit of dat bent. Maar in werkelijkheid stelt dat niks meer voor. En ten diepste weet je het zelf ook.

Dus laten we een andere weg nemen, we blijven hier niet, aan het einde van deze doodlopende weg naar Caesarea Philippi. We keren om en slaan de weg in naar Jeruzalem. De moeilijkheden tegemoet.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#339 Jeffrey & Richard Groenenboom over een indrukwekkend getuigenis uit Eritrea
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Ruth Padilla DeBorst
Nieuws

Theoloog zorgt met Israël-uitspraken voor opschudding tijdens congres

Het Lausanne congres heeft woensdag excuses aangeboden aan de afgevaardigden die aanstoot namen aan de opmerkingen van een spreker. Tijdens de bijdrage van Ruth Padilla DeBorst werd de dispensationalistische eschatologie bekritiseerd. Dit is een syst

Oeganda
Nieuws

Christelijke evangelist in Oeganda mishandeld door moslims

In het oosten van Oeganda is een christelijke evangelist zwaar mishandeld nadat hij het evangelie deelde. De 41-jarige Robertson Eriot werd op vrijdag 20 september aangevallen en liep ernstige verwondingen op, waaronder hoofdletsel en een gebroken ha

Oekraïense gebedshuizen
Nieuws

Meer dan 600 Oekraïense gebedshuizen verwoest sinds Russische invasie

Sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne zijn minstens 600 gebedshuizen vernietigd volgens een nieuw rapport van Mission Eurasia en het Oekraïense Instituut voor Religieuze Vrijheid (IRF). Het rapport, getiteld 'Faith Under Fire', brengt

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. G. van Zanden waarschuwt voor overspel: "Eén dubbelzinnig appje is er één te veel"

"Eén dubbelzinnig appje naar een vrouw of een man die niet de jouwe is, is er één te veel!", merkte ds. G. van Zanden onlangs op in een preek. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee preekte over Jozef en de vrouw van Potifar. Zij probeerde Jozef

Sjacko
Video

Sjacko lag overhoop met zijn collega: "Een man uit de kerk zei dat ik voor hem moest bidden"

Jarenlang kon Sjacko geweldig met zijn collega opschieten, totdat hij ruzie met hem krijgt en er plotseling een kille werksfeer is. Elke dag gaat Sjacko daardoor met lood in zijn schoenen naar zijn werk. Als hij in de kerk aan iemand vertelt wat er o

Genadeklanken
Video

Luister naar 'Al de weg leidt mij mijn Heiland' van Genadeklanken

'Al de weg leidt mij mijn Heiland, wat verlangt mijn ziel dan meer? Zou ik immer aan Hem twijf'len, die mij voortleidt keer op keer?' Deze woorden spreken van een rotsvast geloof in God. Ze zijn afkomstig uit het lied 'Al de weg leidt mij mijn Heilan

podcast Iconen van de Geschiedenis
Podcast

Paul Blokhuis wijst op christelijke martelaar die hem diep heeft geraakt

In de podcast Iconen van de Geschiedenis vertelt voormalig staatssecretaris Paul Blokhuis hoe twee bijzondere historische figuren, Dietrich Bonhoeffer en Syb Talma, zijn politieke keuzes beïnvloedden. In een boeiend gesprek met Bart D’Hanis en Sebas

Jan-Anne van Lunteren
Dagelijks leven

Ik heb geen vrienden (en dat is een bewuste keuze)

Wanneer ben je alleen en wanneer ben je eenzaam? Jan-Anne van Lunteren heeft een zeer klein sociaal netwerk. Eerder legde de zestiger in gesprek met Cvandaag uit waarom hij hier bewust voor heeft gekozen. Jan-Anne schreef onlangs een gedicht. In het

Meerartikelen

Paus België
Nieuws

KRO-NCRV doet verslag van historisch Pausbezoek aan België

KRO-NCRV besteedt via televisie, online en podcast aandacht aan het bezoek van Paus Franciscus aan België van 26 tot 29 september. Vaticaankenner Stijn Fens en presentator Wilfred Kemp bespreken in Het pausjournaal samen met Anton de Wit de betekenis

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap
Nieuws

Ark Mission brengt activiteiten onder bij Bijbelgenootschap

De activiteiten van Ark Mission zijn ondergebracht bij het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Hierdoor kan Ark Mission haar missie voortzetten en uitbreiden. Deze missie is om hoop te geven aan gevangenen en hun omgeving. "Dit biedt de beste garant

Complottheorieën
Opinie

Complottheorieën zijn minder onschuldig dan ze soms lijken

Complottheorieën zijn er in overvloed. Internet werd ooit geprezen als instrument van de democratie. Tegenwoordig wordt het veelvuldig gebruikt om de massa te bespelen met nepnieuws dat grotendeels bestaat uit complottheorieën zonder enige realiteits

eenzame vrouw
Nieuws

Onderzoek EO: Christenen meer begaan met lot eenzame mensen dan niet-christenen

Bijna de helft van de Nederlanders (43 procent) vindt dat ze meer zouden moeten doen voor eenzame mensen in hun omgeving. Dat blijkt uit een onderzoek dat DataIM in opdracht van het platform DIT (EO) heeft uitgevoerd. 47 procent staat open voor vrijw

Pakistan
Nieuws

16-jarig christelijk meisje in Pakistan ontvoerd en gedwongen bekeerd tot islam

In Pakistan is een 16-jarig christelijk meisje, Diya Iftikhar, ontvoerd en gedwongen zich tot de islam te bekeren en te trouwen met een moslim, aldus haar ouders volgens Morning Star News. De ontvoering vond plaats op 12 september in de stad Jaranwal

Nigeri
Nieuws

Onderzoek Open Doors: voor moslims gevluchte Nigeriaanse christenen systematisch gediscrimineerd

Nieuw onderzoek van Open Doors, gepubliceerd in september 2024, laat een systematische discriminatie zien tegen christenen die gevlucht zijn voor Boko Haram en andere militante moslimgroepen in de noordoostelijke staat Borno in Nigeria.  Het rapport

Nemanja Majdov
Nieuws

Christelijke judoka geschorst na maken kruisteken: "Mijn geloof blijft onwrikbaar"

De Servische judoka en voormalig wereldkampioen Nemanja Majdov is voor vijf maanden geschorst door de Internationale Judo Federatie (IJF), nadat hij tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs een kruisteken maakte. Dit meldt The Christian Post.

Ds. W. Visscher
Video

GerGem-predikant vertelt waarom we veel op Jona lijken: "Wij kunnen ook op mensen neerkijken"

Volgens ds. W. Visscher moeten we Jona niet te ver weg zoeken en lijken we meer op hem dan we denken. Dat stelde de GerGem-predikant in een preek over Jona's boosheid op God. Jona had er volgens de predikant vrede mee gehad als God de stad Ninevé en

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat we niet verloren gaan als we na onze bekering nog zondigen

"Zonden die je na je bekering doet, kunnen je redding niet ongedaan maken", dat stelt Wilkin van de Kamp in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. De christelijke spreker en schrijver verwijst daarbij naar een uitspraak van Jezus

Annemarthe Westerbeek
Nieuws

Klimaatvriendelijke directeur twijfelde of ze het vliegtuig in moest stappen

'Onze levensstijl en keuzes hebben effect op de natuur en het klimaat, en dus ook op onze medemens. Dit maakte het voor mij persoonlijk ook gelijk een moeilijke keuze of ik wel of niet naar een conferentie moet gaan waarvoor ik het vliegtuig in moet

huwelijksproblemen
Nieuws

Refoweb-vragensteller deelt worsteling: 'Ik wil dit huwelijk niet meer'

'Ons huwelijk loopt niet goed. We hebben veel ruzie en er is veel gebeurd. Scheiden was voor mij nooit een optie en altijd hoop je dat het beter wordt. Maar dat wordt het niet. We zijn uit elkaar gegroeid. Beiden eenzaam in het huwelijk. Ik wil dit h

Mozaiek020 Ontmoet
Video

Mozaiek020 Ontmoet: in gesprek met musicalacteur Bastiaan Ragas

Na een succesvol eerste seizoen van de jonge kerk Mozaiek020 in Amsterdam (Buitenveldert) startte eerder deze maand een tweede serie van vijf laagdrempelige ochtenden met opnieuw boeiende en bekende gasten over actuele thema’s. Vanaf september tot en