Lijden doen we niet graag (maar soms is lijden onvermijdelijk)

Preekverslag 26 september 2024 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Als je iets wil vertellen of bekend wil maken, zoek je een bijzondere plek uit. Als we iemand in Alkmaar een bijzonder eerbetoon willen geven, dan doen we dat op de Kaasmarkt, dan word je rondgedragen op een kaasberrie. Dat is leuk.

Bij de 8 oktober receptie binnenkort, wensen we elkaar een Goed Ontzet, dat doen we dan in de Grote Kerk. Dat past daar goed bij! Je zou het net zo goed kunnen doen in de sporthal van Overdie. Die is net zo groot. Toch zou dat niet helemaal hetzelfde voelen. Ook al was het gezellig en kwamen we veel mensen tegen die we kenden.

Voor een bijzonder moment zoek je een bijzondere plek uit. Een huwelijksaanzoek ziet er toch wat gekleder uit in Parijs of op het strand dan in een McDonalds langs een snelweg ergens ter hoogte van Lelystad.

Maar vandaag zijn we op weg met Jezus en alles gaat weer eens anders dan je zou denken. Er moet iets héél belangrijks gebeuren. Het wordt tijd dat de leerlingen uitspreken wat ze écht denken, écht voelen, écht geloven. En het is tijd voor Jezus om te vertellen wie Hij écht is, en wat Hij komt doen.

Een huwelijksaanzoek ziet er toch wat gekleder uit in Parijs of op het strand dan in een McDonalds langs een snelweg ergens ter hoogte van Lelystad.

Dan zou je denken, daar zoek je een passende plek voor uit. Iets symbolisch. Jeruzalem ligt misschien wat ingewikkeld, maar er is vast een smaakvol zaaltje ergens in de koningsstad Bethlehem waar de jonge David door de profeet Samuel tot koning werd gezalfd. Dat had wel wat gehad.

Maar nee. We zijn op een hele vreemde plek. Niks geen mooie symbolische stad, met veel geschiedenis. We zijn helemaal aan de rand van de kaart beland. In de buurt van Caesarea Philippi. Het was nog logischer geweest om toch maar voor dat wegrestaurant langs de snelweg te gaan. Dat ligt tenminste nog op de route. Caesarea Philippi… Daar kom je zelfs niet zomaar langs als je op weg bent naar één of andere plek in het Joodse land. Integendeel, je moet vanaf de noordkant van het meer van Galilea langs de rivier de Jordaan helemaal omhoog wég van dat Joodse land.

De ruïnes van Caesarea Philippi kun je vandaag de dag nog steeds vinden. Het ligt in de Golan, aan de voet van de berg Hermon. Nét in het door Israël bezette deel van Syrië, een paar kilometer van de bestandslijn.   

Caesarea! Ja, de naam zegt het al: dat is geen joodse stad. Integendeel, het is een epicentrum van heidendom. De streek heette vroeger Banias. “Pannije”. De hele omgeving van de stad was toegewijd aan de Griekse bosgod Pan. In en rond Caesarea stonden allemaal tempels en heiligdommen. Eén van de nieuwste tempels was gewijd aan de Romeinse keizer. En zo héét de stad ook: keizerstad. Romeinse Keizerstad. Net zoals in de Sovjet-Unie elk dorpje wel een Leninstraat moest hebben, of een Komsomolwijk, zo moest in de tijd van Jezus elke regio een Keizersstad aanleggen. Om de mensen er even aan te herinneren wie er écht de baas is in het land!

Jezus maakt zich bekend als Messias, als de gezalfde, de Koning van Israël en doet dat bij de plek waar een échte vorst zetelt.

Dat lijkt een beloftevolle plek om aan je leerlingen te zeggen dat je de Messias bent, dat je het volk komt verlossen.

Maar Jezus heeft er een uitstekende reden voor. In Caesarea woont namelijk een koninkje. Een joods koninkje. Caesarea Philippi was de hoofdstad van een vorstendommetje. En de plaatselijke heerser heeft een beroemde naam. Herodes Philippus de Tetrarch was namelijk een zoon van de beroemde koning Herodes, die we kennen.

Ze maakten deel uit van de joodse koninklijke familie: de Herodianen. Maar over dat koningschap had niemand nog een illusie. Ze zijn op papier dan wel joods, en ze “heersen” samen over de Joden, maar iedereen weet dat ze eigenlijk niks te zeggen hebben. Niemand neemt ze serieus. Ze zijn gekroonde landvoogden van de Romeinen.

En de echte insider, de tempeladel en hun aanhang, vinden de koninklijke familie zelfs niet eens écht joods. Hun familie is ooit joods geworden, maar ze komen uit Edom. Dan kun je zelfs de tempel in Jeruzalem gerenoveerd hebben, zoals Herodes de Grote deed, maar je hoort er nooit écht bij.  

De Herodianen zijn wèl slimme politici, dat zeker! Gehaaide overlevers in de gewelddadige politiek van die tijd! Waar als je niet uitkeek je elke ochtend dood wakker kon worden! Maar al die gehaaide politiek, en al die overlevingsdrift. Waar heeft dat toe geleid?

De kracht van Petrus is ook zijn zwakte. Hij zíet het koninklijke in Jezus maar denkt nog in oude verwachtingen.

Soms, als je een belangrijke boodschap wilt brengen zoek je een plek uit met veel contrasten. Jezus maakt zich bekend als Messias, als de gezalfde, de Koning van Israël en doet dat bij de plek waar een échte vorst zetelt. Een beetje alsof je een dierenrechtengroep opricht bij de ingang van een slachthuis. Als zoiets gebeurt, dan is dat geen ongeluk. Dat is uitgekiend commentaar. Zelfs zónder dat je veel zegt over dat slachthuis, en wat daarbinnen gebeurt.

Kijk maar om je heen! Aan de vruchten herken je de boom! De hoofdstad van een joodse vorst? Overal staan heidense tempels! Vorst Philippus moet zelfs zijn eigen hoofdstad naar de Romeinse Keizer noemen. Hij bouwt zelfs een tempel voor keizer Augustus, waar hij als een God aanbeden kan worden! Is Philippus nu écht een joodse koning? Maakt hij iets waar van de Thora? Van de gerechtigheid van God?  

Nee! Sterker nog: hij moet van zichzelf hetzelfde zeggen als wat de opgehitste meute straks roept op Goede Vrijdag: wij hebben geen koning dan Caesar! En niet alleen Philippus de Tetrarch moet dat zeggen, de hele familie van de Herodianen zegt het hem na. Wij hebben geen koning dan Caesar! Hun kroon is hol! Er zit niks meer in!

Jezus zegt met zoveel woorden. Als jullie dát in Mij zien, wat Ik bén, een nieuwe koning, houd er dan rekening mee: het wordt niet dit. Het wordt heel wat anders. Het wordt zelfs iets volledig omgekeerds. Geen koning die een sluwe overlever is, en voor wie geen concessie te groot is voor een hapje macht: een koning die de wereld wint door zijn ziel te verliezen.

De rechtvaardigheid van God moet doorbreken en dat betekent ook dat er een oordeel komt over alles dat die rechtvaardigheid verwerpt. Maar wie kan dat oordeel dragen?

Petrus spreekt als eerste uit wie Jezus is, en dat maakt hem tot fundament van de Kerk. Die belijdenis maakt hem tot eerste van de apostelen, de Sleutelbewaarder die opent en dichtdoet. Maar de kracht van Petrus is ook zijn zwakte. Hij zíet het koninklijke in Jezus maar denkt nog in oude verwachtingen.

Als Jezus zegt dat Hij het lijden in moet gaan, dan kan Hij dát nog niet vatten. En dat is niet vreemd, want wie kan het wèl vatten? Maar van Petrus wordt meer verwacht. Maar Petrus heeft ook de antenne van een politicus – in het latere conflict over de spijswetten probeert hij ook concessies te doen om de boodschap voor iedereen aanvaardbaar te maken, en dan werkt het ook niet. En hier ook niet. Blijf je wandelen op de mensenweg, dan eindig je op een doodlopend pad: bij de Panbron en de Keizerstempel.

De rechtvaardigheid van God moet doorbreken en dat betekent ook dat er een oordeel komt over alles dat die rechtvaardigheid verwerpt. Maar wie kan dat oordeel dragen? Niet de mensen zelf, niet het volk. Enkel degene die zich werkelijk ten diepste verantwoordelijk voor hen maakt kan dat: de werkelijke koning. Jezus zelf.

Námens de mensen waar Hij koning van is wil Hij dragen wat er komt, namens God, wiens Messias Hij is, kan Hij zo de mensen bevrijden van het kwaad. Maar om dat te blijven begrijpen heb je een heel leven nodig.

Lijden doen we ook niet graag. Maar sommig lijden is onvermijdelijk, dat kán God niet verhoedden. Ander lijden is juist verheffend: dan wordt er geleden zodat anderen kunnen leven.

En wat zegt dit alles óns? Het voelt zo ver weg. Abstract. En lijden doen we ook niet graag. Wat dat betreft lijken we allemaal erg op Petrus. “Dat God dat verhoedde”, denken we snel als we moeilijkheden op ons af zien komen. Dat is heel menselijk. Maar sommig lijden is onvermijdelijk, dat kán God niet verhoedden. Ander lijden is juist verheffend: dan wordt er geleden zodat anderen kunnen leven.

We denken dan aan de belijders en de martelaren, maar ook aan gewone mensen die moeilijkheden op zich nemen die anders andere mensen ten deel waren gevallen. Die mensen kunnen we dan kinderen van het Koninkrijk noemen. Want ze willen die koninklijke opdracht waar maken. Niet meer leven uit het ik maar uit liefde voor het leven instaan voor het leven van anderen. Zonder concessies. Ze beschikken op koninklijke wijze over hun inzet en hun leven om zo het leven te vinden.

Niet alleen even hier en nu, voor een korte ademtocht, maar voor altijd. Gedragen door de Geest.

Het kan ook zijn dat je dat niet doet, daar elke keer voor wegloopt. Dan doe je elke keer opnieuw een concessie. Iets van je opdracht, iets van wat alleen jij kan toevoegen aan de wereld brokkelt dan af. Iets van God verdwijnt, en iets menselijks keert er voor terug. En heb je alleen nog maar mensenwaardes en mensenbeelden om je heen, en geen koning dan Caesar, dan wordt het stil om je heen.

Dan kun je nog wel de papieren hebben, waarop staat dat je dit of dat bent. Maar in werkelijkheid stelt dat niks meer voor. En ten diepste weet je het zelf ook.

Dus laten we een andere weg nemen, we blijven hier niet, aan het einde van deze doodlopende weg naar Caesarea Philippi. We keren om en slaan de weg in naar Jeruzalem. De moeilijkheden tegemoet.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#345 Patrick & Jeffrey over de 'zondagsschoolpolitie', NGK en Urk als baken van hoop
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast: terugblik op synodes NGK en CGK

Onlangs kwamen de synodeleden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bijeen om door te praten over de toekomst van hun kerkverband. En tijdens de generale synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK) werden 'woorden van verootmoedigin

Katholieke kerk uit Zwitserland
Nieuws

Aantal Zwitsers dat de Rooms-Katholieke Kerk verlaat in een jaar verdubbeld

Het aantal Zwitsers dat hun lidmaatschap bij de Rooms-Katholieke Kerk heeft opgezegd, is in een jaar tijd verdubbeld. Dat meldt Evangelical Focus. Volgens het Zwitsers Pastoraal Sociologisch Instituut (SPI) steeg het aantal opzeggingen van 34.461 in

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vraagt zich af of kerkelijk Nederland zeven vette of zeven magere jaren doormaakt

"Zitten we in kerkelijk Nederland nu in de zeven vette of de zeven magere jaren?", deze vraag legde ds. G. van Zanden onlangs in een preek aan zijn toehoorders voor. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee zegt te vermoeden dat de zeven vette jare

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat je eerst je teleurstellingen met God moet delen voordat je ze met anderen deelt

"Spreek niet met anderen over je teleurstellingen voor je jouw teleurstelling met God hebt gedeeld en aan Hem hebt overgegeven", die oproep doet Wilkin van de Kamp in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. De spreker en schrijver

ds. H. H. Klomp
Video

Terugkijken: ds. Klomp beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. H. H. Klomp te gast om te spreken over het thema 'In Christus een nieuw schepsel'. De predikant schreef al op 9-jarige leeftijd zijn e

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Wim de Keijzer

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is deze keer Wim de Keijzer, zendeling in het Braziliaanse dorp Ritápolis, te gast. Hij helpt daar samen met zijn vrouw Daniëlle mensen die kampen met een verslaving in hun leven. Wim legt uit hoe versla

Christenen voor Israël
Nieuws

Christenen voor Israël organiseert manifestatie op de Dam: 'Wij staan naast onze Joden’

In het afgelopen jaar heeft de Joodse gemeenschap in Nederland steeds vaker te maken gehad met Jodenhaat. Dit werd op een pijnlijke manier zichtbaar tijdens de 'Jodenjacht' in Amsterdam in de nacht van 7 op 8 november. Op donderdag 28 november om 19.

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 56

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Meerartikelen

Michiel Santman en Jan Pool
Boekfragment

Waarom wordt onze passie als christen gedoofd? Drie oorzaken

Er zijn nog andere oorzaken waardoor onze passie gedoofd wordt. Een aantal van deze oorzaken wordt in andere hoofdstukken van ons boek Binnenspiegel uitgebreid beschreven. We zetten drie veelvoorkomende passiedovers op een rijtje. 1. Geen duidelijke

quartier
Nieuws

Voormalig Theoloog des Vaderlands Thomas Quartier beschuldigd van misbruik

Voormalig Theoloog des Vaderlands en monnik Thomas Quartier is beschuldigd van misbruik en grensoverschrijdend gedrag. Die beschuldigingen waren er al voordat hij werd verkozen tot Theoloog des Vaderlands. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands

Synode CGK
Nieuws

Verontruste CGK-predikanten over 'noodgreep': 'Vrouwelijke ambtsdragers worden als wettig erkend'

De 'noodgreep' van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) 'geeft vrouwelijke ambtsdragers in de interim-classes een wettige plaats', zo constateert het Christelijk Gereformeerd Beraad (CGB). Het CGB werd twee jaar geleden opgericht door verontrus

kerk
Nieuws

Kerk in Kampen viert non-stop kerkdienst om uitzetting asielzoekers te voorkomen

De Protestantse Wijkgemeente Open Hof in Kampen geeft onderdak aan een christelijk gezin uit Oezbekistan dat Nederland uitgezet dreigt te worden. Het gezin krijgt geen verblijfsvergunningen en daarom besloot de PKN-gemeente in te grijpen en ze kerkas

Netanyahu
Nieuws

Hoe christenen reageren op het arrestatiebevel tegen Netanyahu

Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag heeft vanwege vermeende oorlogsmisdaden in de Gazastrook arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Israëlische voormalige minister van Defensie Yoav Gallant. Ch

Joke Bakke
Video

79-jarige onderwijzeres Joke Bakker-Oudshoorn zondag te gast in Hour of Power

In Hour of Power is Joke Bakker-Oudshoorn te gast. De 79-jarige onderwijzeres is nog steeds werkzaam als invalkracht in het basisonderwijs. Ze vertelt in een persoonlijk gesprek wat haar motiveert en kracht geeft: "Er is een groot tekort aan leerkrac

Kees Postma
Video

Kees Postma schreef boek over voorganger die vanwege grensoverschrijdend gedrag gecanceld werd

De ene na de andere bekende persoon wordt tegenwoordig gecanceld en tot persona non grata verklaard. Ook binnen christelijke kring worden vooraanstaande voorgangers vaak bij een overtreding gecanceld. Dit was voor voorganger en auteur Kees Postma red

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over jonge christen die elke zondag drie keer naar de kerk gaat

"Het was geen moeten voor hem, maar een vreugde", aldus ds. M. Klaassen. De hersteld hervormde predikant vertelde onlangs in een preek over een jongen die elke zondag drie keer naar de kerk gaat. Zijn vrienden vroegen hem waarom hij dit nou eigenlijk

Soli Deo Gloria Urk
Video

Soli Deo Gloria Urk zingt het prachtige 'Lichtstad met Uw paarlen poorten'

'Daar zal ik mijn Heer ontmoeten, luist'ren naar Zijn liefdesstem. Daar geen rouw meer en geen tranen, in het nieuw Jeruzalem.' Deze woorden - die spreken van het verlangen om God te ontmoeten - zijn afkomstig uit het voor veel christenen bekende lie

Rumana
Video

Rumana (9) uit Bangladesh wordt gepest omdat ze christen is: "Klasgenootjes mogen niet met mij omgaan"

Rumana (9) uit Bangladesh wordt regelmatig op school gepest omdat ze christen is. Ook mogen klasgenootjes niet met haar omgaan. Dat vertelt ze in een video van Open Doors. Bij pesterijen alleen blijft het echter niet, zo heeft het gezin van Rumana ze

Australisch parlement
Nieuws

Australische christenen bezorgd over aanstaande wet die online bewegingsvrijheid mogelijk beperkt

De Australian Christian Lobby (ACL) slaat alarm over een nieuw wetsvoorstel dat naar eigen zeggen de vrijheid van meningsuiting bedreigt en kritiek op abortus en genderideologie kan muilkorven. Dat meldt The Christian Post. De wet, die er moet komen

orgaandonatie
Dagelijks leven

Wel of geen orgaandonatie? Refoweb-vragensteller wijst op wederopstanding

'Ik moet binnenkort gaan kiezen voor wel of geen orgaandonatie omdat ik bijna 18 ben. Het punt waar ik het meeste moeite mee heb, is de wederopstanding bij de wederkomst van Christus. Ik geloof dat iedereen zal opstaan met een vernieuwd lichaam. Maar