Onderlinge gesprekken zijn waardevol element van studieweek Gereformeerde Bond
Tijdens de jaarlijkse studieweek van de Gereformeerde Bond voor theologiestudenten stond het thema ‘Zorg voor de ziel’ centraal. Met elkaar dachten we niet alleen na over wat dit betekent, maar beoefenden we ook de zorg voor de ziel en de vreze des Heeren. Een impressie.
Een groep van bijna vijftig theologiestudenten reisde van 26 tot en met 29 augustus af naar Elspeet voor de studieweek van de Gereformeerde Bond. Verscheidene keren stonden we in dagopeningen en -sluitingen en in de lezingen stil bij Psalm 25, die handelt over het opheffen van de ziel en zingt over de zielen waar Gods vrees in woont. Zorg voor de ziel is een wezenlijk thema, zeker ook voor studenten in de theologie.
Praktiseren
In de goed gevulde week bleven weinig momenten onbenut voor een interessante lezing, een ontmoeting of een goed gesprek. Vertrouwde kenmerken van de studieweek – de aan luidruchtigheid grenzende psalmzang, het nieuwsgierig spitten tussen de vele aangeboden tweedehands boeken en de rijkelijk aangerichte maaltijden – omringden ons. We leerden over, bespraken en praktiseerden het persoonlijke en voor niemand onbeduidende onderwerp ‘Zorg voor de ziel’.
In zijn opening deelde ds. J.A.W. Verhoeven ons enkele mijmeringen over genoemde Psalm 25. Daarmee schreef hij een passend opschrift boven het geheel van de week, die naar goed gebruik voortging met een lezing over het karakter van de Gereformeerde Bond. Ds. A. Baas vertelde ons over het leven en werk van drs. Klaas Exalto, die gekenmerkt worden door een inspirerende discipline, bevlogenheid en vasthoudendheid aan de gereformeerde belijdenis. Op de avond van de eerste dag gaf dr. C.P. de Boer een lezing over 1 Johannes. In een uitgebreide verkenning van dit bijbelboek benadrukte hij de uniciteit van het gemeenschapsconcept zoals Johannes dat beschrijft. Deel van deze gemeenschap is dat zij onlosmakelijk verbonden is met de gemeenschap der heiligen.
Veelzijdig
Een heel ander perspectief, namelijk vanuit het Hooglied, bood dr. W.J. Dekker in zijn oudtestamentische lezing. Hij bepleitte oog te hebben voor de meerdere lagen in de betekenis van Hooglied; het boek handelt over de liefde tussen man en vrouw, maar toont ons daarin de verbondsliefde van God. We zien dan dat de liefde voor God de enig passende reactie is op de voorgaande Thora. Interessant is dat dr. Dekker ons wees op het open einde van Hooglied; het leven met God is ook zoeken en verlangen, maar niet ongegrond of tevergeefs.
Dr. R.W. de Koeijer besprak ’s avonds de gemeenschap met God aan de hand van de gereformeerde traditie. Het viel mij op hoe verschillende stemmen uit de traditie de veelzijdigheid van de gemeenschap met God benadrukken: deze is een gave, een oefening, de kern, maar ook een medicijn tegen de zonde, in samenhang met de heiliging. Toch leren zij die ons voorgingen, ons allereerst dat de basis van deze gemeenschap is de liefde van Christus tot in de dood, die ons dringt tot liefde en blijdschap.
Pieter Camfferman is eerstejaars masterstudent aan de Protestantse Theologische Universiteit te Utrecht. Verder lezen? Word abonnee van De Waarheidsvriend! Maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!
Praatmee