Enny de Bruijn probeert de ervaring van een psalm over te brengen

Verdieping 17 september 2024 10 minuten Piet Vergunst
Piet Vergunst

Als we de psalmen kwijtraken, ook in de gemeenten, is dat een verarming, zegt Enny de Bruijn. "Het allermooiste vind ik dat ze eerlijk zijn, dat alle kanten van het geloofsleven aan de orde komen." Zelf publiceert ze nu een bundel met 25 psalmen in haar berijming, die klassiek en eigentijds wil zijn.

Het begon, ruim tien jaar geleden, met een prijsvraag rondom Schriftberijmingen, die het Reformatorisch Dagblad, haar toenmalige werkgever, organiseerde. Om de deelnemers enkele stijlvoorbeelden te bieden, berijmde ze een stukje van Psalm 42 op verschillende manieren. Deze week ligt haar bundel Nieuw berijmd. 25 psalmen en lofzangen in de winkel. De uitgave begint met een inleiding, waaruit je leert wat dichten in het spoor van de traditie is, enkele helpende pagina’s voor wie nadenkt waarom de kerk, net als de christelijke school, vandaag de psalmen heeft te bewaren.

De Bruijn (1968) promoveerde in 2012 op een biografie over Revius, de Deventer dominee die zelf alle psalmen berijmde. In zijn traditie wil ze met haar keuze voor een klassiek en tegelijk eigentijds taalregister staan. Psalmen, ze zijn voor haar niet alleen bijzonder, ze is van mening dat deze liederen ‘bij de mooiste poëzie van de wereld horen’.

Voorbeeldteksten
"Deze woorden zijn eeuwenoud en kunnen je nog direct raken, dat is ongelooflijk. Psalmen verwoorden de ervaring van de omgang van de mens met God; het zijn gebeden tot God, lofzangen op God, het zijn een soort voorbeeldteksten voor hoe je moet bidden, hoe je moet geloven. Het allermooiste vind ik dat ze eerlijk zijn, dat alle kanten van het geloofsleven aan de orde komen, naast de lof- ook de klaagzangen, de geschiedenispsalmen die meer vertellend zijn, dat je alles tegen God mag zeggen, dat je de waaromvraag mag stellen, dat je mag klagen over hoe het gaat. Mensen kunnen zich over het geloof beter voordoen, de psalmen geven dan een soort correctie, omdat je hart eerlijk voor God moet zijn. Veel liederen zijn minder diep of rijk dan de psalmen. Daarom is het zo belangrijk dat we in de gemeente psalmen blijven zingen.

"Mensen kunnen zich over het geloof beter voordoen, de psalmen geven dan een soort correctie, omdat je hart eerlijk voor God moet zijn."

Poëzie is niet alleen vorm, is voor mij allereerst inhoud. Een poëtische tekst moet direct je hart, je emotie raken, ze roept ervaring op die je herkent of waarvan je leert. De vorm van de psalmen is voor mij lastiger te beoordelen, omdat ik geen Hebreeuws lees. Ik zie wel dat het prachtig in elkaar zit, dat er prachtige beelden gebruikt worden. Het geheim daarvan is zeker het werk van de Heilige Geest, maar daarnaast hebben de dichters ook heel zorgvuldig en ambachtelijk hun best gedaan."

Geen kerkelijke kaders
"Ik heb deze 25 psalmen niet speciaal met het oog op de kerkdienst berijmd, wel met het oog op de christenheid in het algemeen. De berijmingen zijn op christelijke gebruikers gericht, maar ik wil niet de reformatorische psalmberijmer zijn of de Gereformeerde Bondspsalmberijmer. Het wordt lastig als je werk binnen kerkelijke kaders getrokken wordt; als de één je annexeert, ben je voor de ander niet acceptabel.

In onze tijd is het moeilijk om een accolade om een brede groep te slaan, zelfs om de gereformeerde gezindte, omdat een psalmberijming even gevoelig kan liggen als een bijbelvertaling. De berijmer gaat in elk geval wat vrijer met de tekst om; de stijl en de klankkleur van de berijmer zitten er meer in, en die is in onze kerkelijke traditie wat verschillend. Taalveld en beeldspraak zijn anders in een oud gereformeerde en een hervormde preek. Daarom is het moeilijk om iets te maken wat die hele groep op dezelfde manier raakt en aanspreekt.

"Ik wil niet de reformatorische psalmberijmer of de Gereformeerde Bondspsalmberijmer zijn."

De praktijk wat het zingen in de eredienst betreft, is zo dat er diversiteit gekomen is. In en buiten de kerkdiensten is een brede praktijk ontstaan, ook door de beamer. De enige weg die ik zie, is dat ik een berijming aanreik waarvan ik wel hoor hoe mensen die waarderen. Ik hoop dat men de inhoud leest en zingt, voor zichzelf of in het gezin of op school en in de kerk, op het koor. Vijf psalmen zijn nu vrijgegeven voor gebruik. Als mensen bepaalde psalmberijmingen in een bundel willen opnemen, laten ze contact zoeken. Dat is nu misschien wel het hoogst bereikbare: verzamelbundels maken waar teksten uit verschillende berijmingen in staan. In de bundel Weerklank staan nu bijvoorbeeld twee berijmingen van mij, Psalm 65 en 93.

Aanvaarding heeft ook te maken met de vraag of je van bovenaf iets kunt opleggen. Kijk je naar de geschiedenis van al die tientallen psalmberijmingen, dan zie je dat je iets nieuws alleen kunt invoeren als er een synode of een overheid is die dit oplegt – en dan nog is er een psalmenoproer (in 1775 in Maassluis, red.). Er is nu eenmaal niet meer één synode als in de tijd van Datheen of een overheid zoals in 1773 die beslist."

Verwijzing naar Christus
"Een bijbelvertaler moet dicht bij de grondtekst blijven. Als berijmer kan ik echter heel andere regels maken dan ‘1773’. Een berijmer heeft te maken met rijm, moet soms een stukje opvullen of weglaten. Bij elke berijming wordt soms wat samengevat, waarmee de dichter wat invult. Ik heb erg mijn best gedaan om de psalmtekst zelf te laten spreken, vind het namelijk belangrijk dat je aan een psalmberijming niet direct kunt zien uit welke hoek de dichter komt.

Qua vorm staat mijn berijming in de Geneefse traditie, ik gebruik ook de Geneefse melodieën. Dat voelt alsof je voortbouwt op het werk van veel voorgangers, van Marnix en Revius tot ‘1773’ en allen daarna. Ieder deed het in de taal van zijn of haar tijd.

"Verwijzingen naar Christus wil ik zo berijmen dat je die er wel in kan lezen, maar dan net zo als in de onberijmde psalm. Ik houd graag de dubbele betekenis in stand."

Wat de werkwijze betreft: ik leg allerlei bijbelvertalingen naast elkaar en lees er ook commentaren bij. Dat helpt om een zo goed mogelijk begrip te krijgen van wat er staat. Mijn streven is toch om zo weinig mogelijk te interpreteren, om er geen theologie in te brengen – ook al ontkom je daar nooit helemaal aan. Als het bijvoorbeeld in de psalmen over zonde gaat, wil ik benoemen hoe dat er staat, zonder meteen allerlei bevindelijke toepassingen te maken, zelfs zonder bepaalde teksten meteen christologisch te interpreteren. Verwijzingen naar Christus wil ik zo berijmen dat je die er wel in kan lezen, maar dan net zo als in de onberijmde psalm. Ik houd graag de dubbele betekenis in stand. Het was het uitgangspunt van Calvijn om de theologie er niet in te brengen. Het zijn Joodse teksten. In een preek of meditatie werkt dat anders."

Woede en toorn
In Psalm 6 dicht u ‘Straf mij niet in uw woede’. Is woede hetzelfde als toorn?
"Dat is de vraag, maar het rijmt. Het Instituut voor Nederlandse taal reikt vier betekenissen aan van woede, de laatste luidt: ‘hevige ontstemdheid over een stand van zaken, toorn, gramschap’. De NBV heeft ‘Straf mij niet in uw woede, tuchtig mij niet in uw toorn’, daarin komen beide voor. ‘Kastijd mij niet in uw grimmigheid’, zegt de SV.

Psalmen zijn moeilijke teksten, vaak zitten er meerdere lagen in en passages die je op meerdere manieren kunt lezen. Zulke kwesties kon ik altijd bespreken met mijn drie meelezers die wel Hebreeuws lezen (dr. Jaco van der Knijff, ds. A. Langeweg en dr. Henk Massink). Zo blijf ik zo dicht mogelijk bij de inhoud van de psalm. Het bewaren van Bijbelse grondwoorden is wel ingewikkeld, en daarom ben ik blij met deze drie theologen die meedenken. Ze reikten vooral aan welke gevoelslagen er onder inhoudsvolle noties zitten, denk aan de betekenislagen van een woord als ‘heiligheid’ of het verband tussen ‘knielen’, ‘loven’ en ‘zegenen.’"

Tekstgetrouwheid
"Mijn eerste berijming komt uit de tijd dat het RD een wedstrijd uitschreef rondom Schriftberijmingen. Ook voor christelijke feestdagen berijmde ik later soms een psalm voor de krant, los van de context van de gemeentezang. Ik weet niet of ik speciaal een roeping heb voor de kerk. Of de psalmen bewaard blijven in onze geloofstraditie, dat is niet van mij afhankelijk, daarin ben ik ontspannen. Het is voor mij een manier van mediteren, ik hoef als klein mensje de gemeentezang niet te redden, dat gebeurt vast ook wel zonder mij.

"Als het nog preciezer kan, moet het van een kerkelijke commissie nog preciezer. Vaak gaat dat ten koste van de directe zeggingskracht of de schoonheid van een mooie regel."

Ik vind het sowieso moeilijk werken met kerkelijke en interkerkelijke commissies en werkgroepen, dat zal ook wel aan mij liggen. Mijn ervaring is dat er in zo’n commissie vaak te veel mensen zitten, niet allemaal even deskundig, die dan aan je werk gaan zitten schaven. Dat vond Lucretia van Merken al moeilijk, toen haar berijmingen in de bundel van 1773 werden opgenomen. Zij noemde de predikanten die haar teksten ‘bijschaafden’ ‘Psalmverbruyers’ en ‘Prulpoeten’ en ‘verbrodders van eens anders werk’. Ik wil, denk ik, voorkomen dat er zo’n toestand ontstaat.

Door al te nauwgezet de brontekst te willen handhaven, maak je soms de taal een beetje dood, want een psalmberijming is niet alleen maar tekstgetrouw. Als het nog preciezer kan, moet het van een commissie nog preciezer. Vaak gaat dat ten koste van de directe zeggingskracht of de schoonheid van een mooie regel. Door een te sterke gerichtheid op wat er precies staat, kan het gebeuren dat de woorden niet meer raken, niet meer sprankelen. Voor mij zijn beide belangrijk: én tekstgetrouwheid, én poëtische zeggingskracht. Ik hoop dat ik ergens in het midden uitkom."

U typeert uw berijming als klassiek en eigentijds.
"Ja, het moeten woorden zijn die al lang bestaan, want je reikt naar een boodschap van eeuwen terug. Psalmen zijn oude teksten, dus ik wil geen al te populaire woorden gebruiken, of woorden die pas sinds de twintigste eeuw bestaan. Ik kies woorden die al eeuwen meegaan, die niet te nadrukkelijk zijn. Als een woord te veel opvalt of afwijkt, staat het de gedachte erachter in de weg."

"Psalmen zijn oude teksten, dus ik wil geen al te populaire woorden gebruiken, of woorden die pas sinds de twintigste eeuw bestaan."

Mooiste berijming
"Calvijn heeft gezegd dat de gemeentezang bedoeld is als reactie van de gemeente op het Woord. Dat mag recht uit het hart, dat moet de emotie raken. Daarom wilde hij een berijming en koos hij niet voor het zingen van onberijmde psalmen. Een berijming heeft door de rijmwoorden kracht. Je hoort van oudere of jongere mensen dat psalmen hen raken, dat ze heel hun leven meegaan, dat ze er troost in vinden. Het is de kracht van de herhaling, als je iets al jong leert.

Niet elk woordje hoeft dus exact terug te komen, als de beleving van een psalm, het gevoel van de dichter, maar overgebracht wordt. Daarmee ben ik bezig, het zo direct mogelijk overbrengen van de emotie van een psalm. Daarom kies ik soms ook voor halfrijm in plaats van volrijm. Halfrijm klinkt ook goed, zeker als de beklemtoonde lettergrepen rijmen, en je hebt dan meer mogelijkheden om dicht bij de inhoud te blijven.

Je gaat psalmen uit het hoofd kennen als een berijming niet te vaak wisselt. In onze tijd wordt er te vaak gewisseld. Je hebt eigenlijk één vaste berijming nodig, die een leven lang meegaat. Maar kan dat in deze tijd nog? Uit het hoofd leren is ondertussen erg belangrijk."

Gelovig zijn in deze tijd
Over welke psalm uit de nieuwe bundel bent u het meest tevreden?
"Dat hangt ook van je stemming af. De ene keer is het een lofpsalm, de andere keer een klaagpsalm. Een berijming wordt geboren, maar het werk is zeker ook technisch, ambachtelijk. Je begint met lezen, mediteren, bidden, om de tekst in te laten dalen. Daarna moet je ervoor gaan zitten, gewoon beginnen.

Psalm 33 vind ik een mooie psalm, los van mijn berijming. Psalm 90 is bij mij een van de vrijere, die vind ik erg mooi. Neem Psalm 90:4:

Elk jaar ziet onze leeftijd langzaam stijgen –
leer ons zo tellen dat we inzicht krijgen.
Hoe lang nog, HEER? Wie vreest uw macht en woede?
Wie zal ons voor uw sterke toorn behoeden?
Ontferm U, kom bij ons terug, en leid
ons, mensen van vandaag, door deze tijd.

Psalm 90 heeft met Psalm 137 gemeen dat de tekst gaat over hoe je in deze tijd moet leven. Dat is het grote thema in mijn leven: Hoe moet je gelovig zijn in deze tijd? Psalm 137:2 raakt me om die reden zelf ook:

De vijand vroeg ons om een lied te zingen,
een vrolijk lied, vol van herinneringen,
een lied van Sion in dit vreemde land.
Ons hart trekt naar de verre overkant.
De grond van ons bestaan blijf ons ontzinken,
hoe kunnen wij Gods lied hier laten klinken?

Kunnen we ooit een berijming van alle 150 psalmen verwachten?
"Als mensen dit mooi vinden, wil ik er rustig aan mee doorgaan. Het helpt me soms als iemand vraagt voor een bepaalde gelegenheid een psalm te berijmen. Dat werkt wel voor mij. Als je vraagt of ik hoop dat deze berijming ingevoerd wordt? Ik weet het niet. Die keuze ligt bij kerkenraden en gemeenten, niet bij mij. Alleen hoop ik dat de gemeenten altijd psalmen blijven zingen, in welke berijming dan ook. Als we die kwijtraken, is dat echt een verarming. Als een gemeente blij is met ‘1773’, zoals in de gemeente van Haaften waartoe ik behoor, hoeft er volgens mij niets. Maar als mensen het taalkleed van ‘1773’ wel lastiger gaan vinden, kan deze bundel hen wellicht aanspreken. Al blijft de Geneefse melodie natuurlijk oud."

Piet Vergunst is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#339 Jeffrey & Richard Groenenboom over een indrukwekkend getuigenis uit Eritrea
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Marijn Burkunk
Opinie

Te veel christenen focussen zich op het rijk der duisternis

'Het Zoeklicht waarschuwt tegen nieuw yoga-platform' en 'Corina legde contact met overleden mensen'. Met deze artikelen bracht Cvandaag onlangs de duistere kant van de geestelijke wereld onder de aandacht. Naar aanleiding van het nieuwsbericht en het

Martin Bosma
Nieuws

Kamervoorzitter begon Algemene Politieke Beschouwingen met Prediker 1

'Wat een prachtig begin van de Algemene Politieke Beschouwingen. Kamervoorzitter Martin Bosma begint de dag met Prediker 1. Uit de Statenvertaling', merkt Tom de Nooijer, presentator van Ongehoord Nieuws, op via X.  Bosma las het tweede tot en met he

Arie van der Veer
Video

EO deelt laatste video-overdenking dominee Arie van der Veer

De afgelopen maanden publiceerde de EO elke zondag een video-overdenking van ds. Arie van der Veer. De overdenking van deze week was al ingepland voordat hij overleed. Ter nagedachtenis aan de 'EO-dominee' wordt de overdenking gedeeld via Facebook. '

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over het ontstaan van het lied 'Hoe groot zijt Gij?'

"Kent u het lied 'Hoe groot zijt Gij'?", vroeg dominee M. Klaassen recent tijdens een preek. Hij verwijst naar één van de bekendste christelijke liederen. "Het lied is een bewerking van Psalm 8. Ik weet niet of je het verhaal erachter kent? Dat is ee

Menno Bakker
Video

Kapitein Menno Bakker weet zich afhankelijk van God: "Ik kan het niet alleen"

Hij is kapitein bij de Koninklijke Marechaussee, diplomaat en werkzaam aan verschillende universiteiten. Er is weinig dat Menno Bakker niet kan. Bakker diende onder meer in Afghanistan en is nog steeds betrokken bij humanitaire acties. Afgelopen zond

Open Doors
Nieuws

Moeder uitgezet omdat ze weigert haar geloof in Jezus te verloochenen

De christelijke vrouw Aisha* – ex-moslima – en haar vier jonge kinderen zijn eind augustus onder dwang van de andere dorpsbewoners hun dorp in een land in Centraal-Azië uitgezet omdat ze hun geloof niet wilden herroepen. Aisha en haar man Halil* ware

echtscheiding
Nieuws

Refoweb-vragensteller: 'Ik raak de kerk en God steeds meer kwijt'

'Na een korte periode getrouwd te zijn, waar ik van tevoren goed over heb nagedacht, bleek ons huwelijk niet te werken en moest ik voor mijn eigen veiligheid scheiden. Ik kom op dit moment alleen nog maar in de kerk als ik deze functie uit moet oefen

Mirjam Bikker
Nieuws

ChristenUnie presenteert tegenbegroting: "Voor een rechtvaardige overheid"

De ChristenUnie presenteert vandaag haar tegenbegroting. Ook nu het CPB dit jaar de tegenbegrotingen niet doorrekent, een keuze die de ChristenUnie betreurt, zet de partij de traditie van het tegenbegroten voort.  "De ChristenUnie gelooft in construc

Meerartikelen

hogeschool
Nieuws

Godsdienstdocent promoveert na onderzoek naar christelijke burgerschapsvorming leraren

Peter van Olst promoveert op vrijdag 20 september op zijn onderzoek naar een holistische benadering van de christelijke burgerschapsvorming van leraren in een gefragmentariseerde samenleving. Zijn proefschrift heeft de titel ‘Faithfully Connected. Ho

Sahel
Positief nieuws

Gebedsverhoring: duizenden mensen gedoopt in de Sahel

Nog maar enkele decennia geleden was iedere nieuwe gelovige in de Sahel uitzonderlijk nieuws binnen Operatie Mobilisatie. Nu zien we dat er in korte tijd duizenden mensen zich laten dopen! Dat er zoveel mensen in de Sahel hun hart aan Jezus geven is

Nico van der Voet
Opinie

Te vaak wordt abortus gezien als het probleem van de vrouw

Een kind verwachten is een prachtig beeld van het christelijke leven. Iedere christen is namelijk in verwachting. Ontvankelijk voor wat komen gaat. Verlangend naar Wie komen gaat. Het Oude Testament en Nieuwe Testament zijn vol van verlangen naar en

Troonrede
Nieuws

Zo reageren ChristenUnie en SGP op de Troonrede

Het asielsysteem moet sneller, strenger en soberder, zegt koning Willem-Alexander namens de regering in de troonrede. Hij zegt dat migratie een grote druk zet op de voorzieningen in Nederland en dat vooral in de asielketen de problemen "urgent" zijn.

SGP logo
Nieuws

Politieke peiling Ipsos: SGP levert twee zetels in

In de Ipsos I&O-zetelpeiling, in de week van Prinsjesdag, komt de PVV opnieuw naar voren als grootste partij. De partij van Wilders zou nu kunnen rekenen op zo’n 42 zetels. De SGP daalt van vier naar twee zetels, terwijl de ChristenUnie er een zetel

PerspectieF
Nieuws

ChristenUnie-jongeren roepen partij op om te stoppen met sociale medium X

PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) roept ChristenUnie op verantwoordelijkheid te nemen voor haar aanwezigheid op sociale media zoals X. Zolang X een bron is van misleidende nieuwsberichten en polarisatie omdat ze zich niet houden aan de Europese ric

Red de giftenaftrek
Nieuws

Giftenaftrek: goed nieuws voor ChristenUnie, kerken en goede doelen

De geplande versobering van de giftenaftrek wordt bijna volledig geschrapt. Voor ondernemers die giften doen, vervalt het fiscale voordeel voorlopig, maar voor particulieren blijft de giftenaftrek volledig in stand, meldt het Nederlands Dagblad. Deze

paus Franciscus
Nieuws

Paus Franciscus: "Alle religies banen een weg tot God"

Tijdens een driedaags bezoek aan Singapore verklaarde paus Franciscus dat "alle religies een weg tot God banen". Deze opmerking leidde tot felle reacties van verschillende religieuze leiders. De uitspraak werd gedaan tijdens een interreligieuze bijee

Gratia Pello
Nieuws

Indonesische christen vrijgelaten na vermeende belediging profeet Mohammed

De christelijke apologeet Gratia Pello is voorwaardelijk vrijgelaten nadat hij meer dan een jaar in een Indonesische gevangenis verbleef. Hij zat vast op beschuldiging van godslastering wegens vermeende belediging van de islamitische profeet Mohammed

Judith
Video

Judith had suïcidale gedachten: "Maar God had een plan met mijn leven"

Al sinds haar jeugd worstelt Judith met depressieve gedachten. "Het dieptepunt was toen ik rond de 20 jaar was. Toen ben ik een tijdje opgenomen geweest in een kliniek vanwege depressies. Ik had toen ook last van suïcidale gedachten. Gelukkig was God

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat God ons niet langer als zondaren ziet als we in Christus zijn

"In eenheid met het Lam van God ziet God jou nu als rein, heilig, rechtvaardig en volmaakt", aldus Wilkin van de Kamp. In de 99e aflevering van de serie 'Begin je dag met God' merkt de spreker en schrijver op dat God ons niet langer als zondaren ziet

ds. M. Messemaker
Video

Deze psalm leest ds. Messemaker vaak met depressieve mensen

"Soms ga ik bij mensen op bezoek die last hebben van depressiviteit. Als dominee kun je dan wel honderd keer zeggen dat 'je moet geloven in God' of 'dat je je vertrouwen op Hem moet stellen'. Maar dat helpt op dat moment gewoon niet. Daarvoor is het