Afnemende kennis van verhaal van de Bijbel leidt tot verwereldlijking
Het grote verhaal van schepping, zondeval, verlossing en herschepping wordt verteld en moet verteld worden. De Bijbel doet het. En hoe we het ook wenden of keren, we leven bewust of onbewust in en vanuit een groter verhaal. Dat stempelt ons handelen.
Hoe kom je voorbij aan fragmentarisch lezen? Hoe vertel je de geschiedenis van God met mensen, dat grote verhaal van de wereld waarin we leven? De plekken waar de Bijbel opengaat, bieden mogelijkheden om het grote verhaal voor het voetlicht te brengen: tijdens de eredienst, op de catechese en op een kring, thuis in het gezin en persoonlijk (tijdens je stille tijd).
Laat ik wat ideeĆ«n delen, op het gevaar af daarbij open deuren in te trappen. Als predikant kun je een prekenserie wijden aan het grote verhaal van het Oude Testament. Dat kun je vertellen aan de hand van kernteksten, bijvoorbeeld Genesis 2-3, Genesis 12:1-4, Exodus 19:1-8, 2 SamuĆ«l 7:1-16 en andere. Een boek als The Old Testament in Seven Sentences. A Small Introduction to a Vast Topic van Chris Wright biedt, denk ik, voldoende inspiratie voor het kiezen van teksten om het grote verhaal te vertellen. Op de serie over het Oude Testament kan een serie over het grote verhaal van het Nieuwe Testament volgen. Bij zoān prekenserie is een leesrooster te maken, dat thuis kan worden gelezen.
Leesroutes
Ook in de kindernevendienst, als de gemeente die kent, kun je het grote verhaal van de Bijbel vertellen. Het maken van een tijdlijn en het ophangen van platen biedt een visuele ondersteuning van het grote verhaal. Eventueel kun je aansluiten bij leesroutes door de Bijbel heen, zoals die in verschillende bijbels te vinden zijn, en zo samen uit āje eigen Bijbelā lezen. Ook in de catechese, op de clubs, in het jongerenwerk en op kringen kan aandacht aan het grote verhaal van de Bijbel worden besteed. Leesroutes die je in verschillende bijbels vindt, bieden een goed
handvat. Daarbij zijn naast de al genoemde tijdlijn en het gebruiken van platen, de filmpjes van The Bible Project te gebruiken ter ondersteuning. Deelnemers aan een kring zouden een boek als Quickscan van het Oude Testament van Hetty Lalleman
kunnen bespreken. Het is toegankelijk en er staan vragen bij elk hoofdstuk.
Twee snelheden
Thuis in het gezin kunnen we aan tafel de Bijbel lezen. Maak er tijd voor; daarmee alleen al laat je het belang van de Bijbel zien. En ook hier kun je gebruikmaken van leesroutes in verschillende bijbels, passend bij de leeftijd van de kinderen. Zijn er vragen bij een gedeelte, ga dan samen in gesprek over wat de Bijbel zegt.
Dan persoonlijk. Er zijn twee snelheden van lezen, hoorde ik ooit: een āsnelleā en een ālangzameā. Bij de langzame lees je een kort gedeelte uit de Bijbel, denk je erover na en bid je naar aanleiding van wat je hebt gelezen. Bij de āsnelleā neem je de tijd om een heel bijbelboek in Ć©Ć©n keer te lezen. Je hoeft dan niet alles te begrijpen, maar leest door om zo een beter zicht op het hele boek te krijgen.
Preekt een dominee de volgende zondag over Galaten, lees dan tevoren die brief eens in Ć©Ć©n keer door. Ook dat helpt bij het zicht krijgen op belangrijke themaās en hoofdlijnen. Een andere mogelijkheid is de Bijbel in een jaar lezen.
Dr. Bram van Putten is docent aan het Evangelisch College. Daarnaast verzorgt hij workshops en trainingen voor kring- en gespreksleiders (leesleefdeel.nl) en geeft hij onderwijs over de Bijbel. Verder lezen? Word abonnee van De Waarheidsvriend!
Maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor ā¬ 10,-!
Praatmee