Bijbellezen


Interview

EC-Bijbelcursus breidt uit: “Ik had er veel aan om zo God beter te leren kennen"

Vanaf het studiejaar 2024-2025 kunnen christenen in nog meer plaatsen deelnemen aan de EC-Bijbelcursus, die zich richt op het verdiepen van Bijbelkennis en het versterken van het geloof. De locaties die er in Amersfoort, Ermelo, Leeuwarden, Pijnacker

Interview

De Dordtse Leerregels: wat moeten christenen in 2023 ermee?

“'Gemeente, er is een uitverkiezing dus de hemel is niet voor iedereen'. Wie op deze manier preekt doet geen recht aan de Dordtse Leerregels,” stelt prof. dr. W. Verboom. De hervormde theoloog heeft gewerkt aan een hertaling van een gereformeerd beli

Interview

Arnold Huijgen wil niet schieten met bijbelteksten: "Mensen dreigen bijbelmoe te worden"

In christelijk Nederland vallen regelmatig gewonden omdat we Bijbelteksten op elkaar afschieten, merkt ook prof. dr. Arnold Huijgen op. Een andere manier van Bijbellezen is wat hem betreft dan ook hard nodig. Wat hij daarmee bedoelt legt de christeli

Verdieping

Een leesregel: lees de Bijbel als een betrouwbaar boek

We belijden dat de Bijbel de bron is van het geloof. We zeggen ook dat trouw Bijbellezen uiterst belangrijk is voor de kennis van God en het leven met Hem. Maar is de Bijbel eenvoudig? Aan de ene kant wel. Als je het Woord biddend leest, zul je verwo

Column

Bijbels analfabetisme is in christelijk Nederland schrikbarend gegroeid

Ik was verliefd, en niet zo’n beetje ook. Als onzekere en gelovige puber zoek je dan bevestiging. Dus bad ik me een slag in de rondte en zweette ik peentjes als ik haar zag, zonder iets te durven zeggen. Tenslotte nam ik mijn toevlucht tot een ‘duimv

Boekfragment

Kunnen we de letterlijke betekenis van veel bijbelverhalen negeren?

Iemand die de letterlijke uitleg van verhalen maar onbenullig vond en altijd de diepte in wilde, was de Joodse bijbeluitlegger Philo, die in dezelfde tijd als Jezus leefde, maar in Egypte. Philo schreef bijvoorbeeld over het bekende verhaal van de ro

Verdieping

Een onvoorstelbare werkelijkheid anno 2024: het besef dat God spreekt

Wanneer je aan gemeenteleden in een hervormde gemeente vraagt of zij weleens Gods stem hebben gehoord, dan is dit nogal eens ‘een moeilijke vraag’, of er wordt soms gedacht of gezegd dat de boodschap die werd gehoord in een Bijbelgedeelte ‘een persoo

Verdieping

Afnemende kennis van verhaal van de Bijbel leidt tot verwereldlijking

Hoe kom je voorbij aan fragmentarisch lezen? Hoe vertel je de geschiedenis van God met mensen, dat grote verhaal van de wereld waarin we leven? De plekken waar de Bijbel opengaat, bieden mogelijkheden om het grote verhaal voor het voetlicht te brenge

Verdieping

De Bijbel als gesloten boek: drie barrières voor Bijbellezen

Ondanks de rijkdom van de Schrift blijkt dit bestverkochte boek het minst gelezen te worden. Ik noem drie barrières voor bijbellezen. De meest ingrijpende en belangrijkste barrière ligt in onszelf en is geestelijk van aard. Deze barrière gaat terug t

Verdieping

God ontmoeten via het lezen van de Bijbel: 5 handreikingen

In de monastieke traditie heeft de lectio divina, het diepe lezen als heilig lezen, het zuiver lezen van de bijbeltekst, een belangrijke plaats. Enzo Bianchi schrijft dat deze zintuigelijke manier van bijbelteksten lezen, met de Bijbel bidden en met

Column

De verrassing van de Bijbel: beseffen we dat we een schat in handen hebben?

Toen hij al ver in de tachtig was, vertelde mijn vader mij dat hij elke keer weer nieuwe dingen ontdekte in de Bijbel en dat hij er nooit op uitgekeken raakte. Ik moest hieraan denken omdat ik te gast was in het EO-radioprogramma Groot Nieuws op zond

Verdieping

Zes aanwijzingen om te leren volharden in het bijbellezen

Paulus zegt: ‘Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt’ (Rom. 3:21). Geldt dit ten diepste ook niet voor het bijbellezen? Wie van ons is verstandig en zoekt God in het blijvend bijbellezen? Ik mag toch hopen dat je (als belijdend