Zes aanwijzingen om te leren volharden in het bijbellezen

Verdieping22 maart 2024 5 minuten Ds. A. C. Borsje
bijbellezen

Tijdens de belijdenisdienst beloven de nieuwe lidmaten om te volharden in het lezen van Gods Woord. Maar hoe doe je dat concreet: luisteren naar God, stil worden voor Hem en alle andere gedachten tot zwijgen brengen? Zes aanwijzingen om te leren hoe je blijvend bijbelleest.

Paulus zegt: ‘Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt’ (Rom. 3:21). Geldt dit ten diepste ook niet voor het bijbellezen? Wie van ons is verstandig en zoekt God in het blijvend bijbellezen? Ik mag toch hopen dat je (als belijdend lid) niet alleen weet waar je Bijbel ligt maar dat je ook met regelmaat in het Woord leest. Je zegt bij je belijdenis toe om trouw te zijn in het lezen van de Heilige Schrift. Hoe kun je leren om te volharden in het bijbellezen?

Bidden
Het begint met bidden. Bid voordat je gaat bijbellezen of de HEERE wil spreken door het gedeelte dat je gaat lezen. Bid om de noodzakelijke hulp van de Heilige Geest. Dat Hij je concentratie geeft en je hart opent voor het bijbelgedeelte. Smeek in de Naam van Jezus dat de stem van de satan en al die andere stemmen zullen zwijgen, opdat de stem van de HEERE vol kracht en glorie zal klinken (Ps.29:4). Heb je een binnenkamer tot je beschikking? Maak daar dankbaar gebruik van. Zo niet, zoek dan een plaats waar zo min mogelijk prikkels op je af komen. Neem de tijd voor het gebed. Blijvend bijbellezen gaat niet zonder biddend bijbellezen.

Bid voordat je gaat bijbellezen of de HEERE wil spreken door het gedeelte dat je gaat lezen. Bid om de noodzakelijke hulp van de Heilige Geest.

Instrument
Bijbellezen is geen doel op zichzelf, maar een middel. Waartoe lees je de Bijbel? Om de HEERE (nog beter) te leren kennen. Hij geeft Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons te kennen door Zijn heilig en goddelijk Woord (NGB 2). Gebruik dit middel zoals een muzikant zijn instrument bespeelt: veelvuldig, gedisciplineerd en met toewijding.

Een muzikant is gehecht aan zijn instrument. Welke waarde hecht een christen aan het instrument bijbellezen? De Engelse bisschop J.C. Ryle (1816-1900) verwoordt het treffend: ‘De Bijbel, die door de Heilige Geest aan het hart wordt toegepast, is na de bekering het belangrijkste middel waardoor mensen in het geloof opgebouwd en bevestigd worden.’

Jezus Christus
Ryle geeft het advies om de Bijbel voortdurend met Christus voor ogen te lezen: ‘Het grote onderwerp van de Heilige Schrift is het getuigenis over Jezus. De ceremonies in het Oude Testament zijn voorafschaduwingen van Christus. De richters en verlossers uit het Oude Testament zijn typen van Christus. De geschiedenis van het Oude Testament laat de behoefte van de wereld aan Christus zien. De profetieën uit het Oude Testament staan vol over Christus’ lijden en van Christus’ heerlijkheid die nog komt.’

Alles wijst volgens Ryle naar de eerste en tweede komst van Christus. Het kruis en de kroon, de komst van het Koninkrijk. Op iedere bladzijde van het bestverkochte Boek ter wereld vindt een ontmoeting met de Zaligmaker plaats.

Op iedere bladzijde van het bestverkochte Boek ter wereld vindt een ontmoeting met de Zaligmaker plaats.

Boodschap
Deze Bibliotheek, die uit zesenzestig boeken bestaat, bevat een eenduidige en concrete boodschap. Een samenvatting van die indrukwekkende boodschap is te lezen in de navel van de Bijbel: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’ (Joh.3:16). De Bijbel is niet minder dan een liefdesbrief, ondertekend met de handtekening van de Heilige Geest en gericht aan verloren zondaren.

Blijvend bijbellezen helpt je om die onvoorwaardelijke zondaarsliefde te leren verstaan. ‘De HEERE vindt geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft’ (Ezech.33:11). Wie deze liefdevolle boodschap leert verstaan, leest met vreugde in Gods Woord.

Eerbied
De Middelaar roept in Johannes 5:39 op om de Schriften te onderzoeken (aldus de statenvertalers). Dat is iets anders dan vluchtig lezen. Onderzoeken is niet hetzelfde als scannen. Onderzoeken heeft alles te maken met eerbied. Je gaat ervoor zitten. Je neemt er de tijd voor. Je gaat nauwkeurig lezen en luisteren wat de Auteur zegt in Zijn Woord.

Ik kan mij nog herinneren hoe een internationale theologiestudent mij erop wees dat ik tijdens een college mijn telefoon op mijn Bijbel had liggen: ‘Wat doe je? Zo ga je toch niet met de Bijbel om?’ Wellicht vind je zijn reactie wat overdreven. Het heeft mij aan het denken gezet. Omgang met Gods Woord vraagt in meerdere opzichten om eerbied.

Liever langer luisteren houdt ook in dat je dankbaar gebruik maakt van hulpmiddelen zoals de HSV-Studiebijbel of een leesplan.

Liever langer luisteren
Op de predikantencontio gaf prof. H.G.L. Peels onlangs een heilzame aanwijzing met betrekking tot het bestuderen van de Bijbel: liever langer luisteren. Heb niet direct een oordeel over wat je leest. Probeer eerst te achterhalen wat er precies staat, voor wie het bestemd is en wat de bedoeling is voor toen en nu. Wat zegt dit gedeelte over Jezus Christus? Liever langer luisteren houdt ook in dat je dankbaar gebruik maakt van hulpmiddelen zoals de HSV-Studiebijbel of een leesplan.

Wie leert om liever langer te luisteren naar Gods Woord zal deze opmerking van Tim Keller beamen: ‘Het beste cadeau van de hele wereld op het vleesgeworden Woord, Jezus zelf, na is Gods geschreven Woord, en het zal je hart in vuur en vlam zetten als je het er de kans voor geeft.’

Ezelsbruggetje
Deze zes praktische tips om te volharden in het blijvend bijbellezen zijn uiteraard niet uitputtend. Echter, de eerste letters van bovengenoemde aanwijzingen vormen tezamen een eenvoudig ezelsbruggetje: Bijbel. Makkelijk te onthouden en tegelijkertijd een aansporing om erin te gaan lezen.

Zorg er niet alleen voor dat je (tijdens een huisbezoek) weet waar je Bijbel ligt, maar wees bovenal trouw aan je belofte die je tijdens de belijdenisdienst hebt afgelegd. Neem en lees. Bid dat de Heilige Geest je het verlangen geeft om de Bijbel dagelijks te bestuderen. Weet je in dit alles gesterkt door die machtige belofte van de HEERE in Jesaja 55:11: ‘Mijn woord zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe ik het zend.’

Ds. A. C. Borsje is predikant van de hervormde gemeente te Zwartebroek-Terschuur. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Willem Lingeman
Column

Kloof tussen protestantisme en katholicisme wordt steeds kleiner

In wat de kerkgeschiedenis genoemd wordt, staat de datum 31 oktober 1517 met hele dikke letters. En terecht! Op die dag spijkerde Maarten Luther de door hem geschreven 95 stellingen op de deur van de slotkapel te Wittenberg (Duitsland). Met deze stel

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar denken christenen te klein van Gods vergevende liefde voor zondaren

"In onze tijd maak je het mee als een predikant een scheve schaats rijdt, dat hij nooit meer op de kansel mag komen. Het wordt hem niet meer vergeven of er wordt gezegd dat er te veel smet aan die man kleeft. Maar wat voor smet kleefde er niet aan Pe

Iraanse vlaggen
Positief nieuws

Groep Iraanse moslims bekeert zich op verrassende wijze tot Jezus

Ondanks de vijandige houding van de Iraanse regering tegenover het christendom en het evangelie, is er onder de Iraanse bevolking een sterke honger naar Jezus' boodschap. Het platform Transform Iran deelt via Mission Network News opnieuw een hoopvoll

Benny Hinn
Nieuws

Tv-evangelist Benny Hinn heeft spijt: "Sommige profetieën waren niet nauwkeurig"

De bekende televisiepredikant Benny Hinn heeft in een recent interview spijt betuigd over twee elementen uit zijn jarenlange bediening. De controversiële Canadees betreurt het bevorderen van profetieën die achteraf gezien "niet van de Heer en niet na

inloophuis Bethesda in Werkendam
Nieuws

Christelijk inloophuis geteisterd door antisemitisch vandalisme

Mensen die betrokken zijn bij inloophuis Bethesda in Werkendam zijn in shock na een verontrustend incident. Zondagochtend ontdekte men dat het pand, bekend om zijn steun aan Israëlische ondernemers en culturele verbondenheid, was beklad met antisemit

Pascalle Laban
Column

Hoe vastlopen mij geholpen heeft

We struikelen allemaal wel eens, al wordt het lastig als we vast gaan lopen in ons leven. Toch hoeft dat niet het ergste te zijn. Wanneer we het anders bekijken is vastlopen een signaal dat er iets anders voorrang moet krijgen op dat moment. Struikel

Nigeriaanse vlag en ontvoerd echtpaar
Nieuws

Ontvoerde Nigeriaanse voorganger en zijn vrouw gezien in YouTube-video

Pastor Paul Musa en zijn vrouw werden ruim een jaar geleden ontvoerd in Nigeria. In een recent verschenen video op YouTube was het echtpaar te zien naast de vlag van de islamitische terreurgroep Boko Haram, wat suggereert dat zij vermoedelijk de ontv

Week van het gezin
Nieuws

Het gezin in de kijker tijdens Week van het gezin

We kunnen de rol en het belang van het gezin niet meer negeren. Dat gebeurt al te lang. Daarom vindt van 11 tot en met 17 mei de tweede Week van het gezin plaats. Om er bij stil te staan wat de betekenis van een stabiel gezin is. Voor elk lid binnen

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom God ons nooit meer los ziet van Jezus

"Zoals de discipelen Jezus niet los konden zien van de Vader, zo zag de Vader hen vanaf die dag nooit meer los van Jezus. Als je begrijpt wat dit voor jou betekent, dan ben je de rijkste mens ter wereld geworden", stelt Wilkin van de Kamp. De christe

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'
Nieuws

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'

Vorige week vrijdag bracht de Nederlandse muziekband The Bowery een nieuwe single uit: ‘Jack & Marie’. De single hoort bij de EP ‘All You Weary’ die op 7 juni zal verschijnen. Op de EP staan de 6 songs die zanger Rokus Maasland vorig jaar in Nashvill

Jan Harskamp
Interview

Jan Harskamp moet steeds een drempel over: "Met de Heere lukt dat elke keer"

In Breda worden maandelijks evangelisatieacties gehouden. Stichting IRS werkt samen met Evangelisatie Sjofar om in deze stad de rijkdom van het Evangelie te delen. Actieleider Jan Harskamp vertelt over zijn ervaringen. Wat beweegt u?Harskamp: "De Hee

Ds. A. Kos
Nieuws

Hersteld hervormd Lunteren hoopt op komst ds. A. Kos

De hersteld hervormde gemeente in Lunteren (wijk Noord) heeft een beroep uitgebracht op ds. A. Kos (foto). De predikant is in beeld als opvolger van ds. Joh. Post. Post werd in 2020 van zijn ambt als dienstdoend predikant ontheven. Kos is sinds 2017

THDV
Nieuws

'(Wat) eten we vandaag?': THDV spaart voor maaltijden daklozeninloop

"Wat eten we vandaag?" is voor de meesten van ons een hele normale vraag. Voor veel van onze dakloze medemensen is het echter niet de vraag wát ze gaan eten, maar óf ze vandaag wel iets te eten zullen krijgen. Doe dit voorjaar mee met de spaaractie v

Jan van den Bosch en Jorieke Eijlers
Nieuws

Jorieke Eijlers aanstaande zondag te gast in Hour of Power

Deze week is bij Hour of Power een bekende stem in christelijk Nederland te gast: Jorieke Eijlers. Ze is presentatrice bij Groot Nieuws Radio en heeft een flinke zoektocht achter de rug, waarover ze vertelt. "Het is genoeg dat God erbij is", ontdekte

Arie-Jan Mulder
Column

Hoe vieren we avondmaal? Jezus gaf geen duidelijke instructies

In de vorige afleveringen van deze columnreeks hebben we gelezen wat Jezus zijn leerlingen heeft meegegeven over de betekenis van het avondmaal. Dat blijkt in alle opzichten een feestmaal te zijn. Over de betekenis van het avondmaal was Jezus dus hee

Ds. J. C. de Groot
Video

Ds. J. C. de Groot schrok van beelden dodenherdenking: "Waar gaat dit naartoe?"

"Op 7 oktober vorig jaar werden 1200 Joden op de meest gruwelijke wijze afgeslacht. In de wereld heeft dit een golf van haat teweeggebracht. In eerste instantie was er ontzetting over het feit dat dit de Joden vandaag de dag kan overkomen. En nu zijn

Geweld in Nigeria
Nieuws

Zes Nigeriaanse christenen gedood: "Daders schoten op iedereen die ze zagen"

Zes christenen zijn afgelopen zondag in de Nigeriaanse staat Kaduna om het leven gekomen na een aanval van islamitische Fulani-herders. Naast de zes gedode christenen, raakten acht anderen gewond, zo meldt Morning Star News. Fulani-herders vielen het

Gerald Troost
Video

Gerald Troost komt met nieuwe liederen over de hemelvaart van Jezus

'Na de thema cd’s Kerst, Pasen en Pinksteren is nu de thema cd ‘HEMELVAART' uit. Een wat onbekender feest, maar wat een moment. Jezus die na zijn zelfopoffering met applaus in de hemel wordt binnengehaald. Met zegenende handen stijgt Jezus naar omhoo

Byzantijnse Chorakerk in Istanbul
Nieuws

Eeuwenoude Turkse Chorakerk officieel ingewijd als moskee

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft maandag de voormalige Byzantijnse Chorakerk in Istanbul officieel geopend als moskee, meldt Religion News. De Turkse regering wees het kerkgebouw vier jaar geleden aan als islamitisch gebedshuis, ondanks

André Meulmeester
Video

André Meulmeester wijst op dé uitdaging van een missionaire kerk

André Meulmeester deelde onlangs zijn ervaringen als missionair werker in een seculiere omgeving. In de lezing van Geloofstoerusting ging hij in op de impact van het evangelie in de stad Almere. De diversiteit in de gemeente van Almere laat bijvoorbe