Waarom euthanasie niet een Bijbelse oplossing kan zijn

Verdieping 6 maart 2024 11 minuten Henk Herbold
Henk Herbold

Sinds 2002 is in Nederland en België euthanasie gelegaliseerd. Vanaf dat jaar gelden de zogenaamde zorgvuldigheidsvereisten. Euthanasie en hulp bij zelfdoding blijven strafbaar, tenzij de arts zich houdt aan zorgvuldigheidsvereisten en hiervan melding maakt. Veel mensen in onze samenleving zien euthanasie nu eenmaal als een aanvaardbare oplossing om het lichamelijk of geestelijk lijden dat veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld een dodelijke en/of ongeneeslijke ziekte, te beëindigen.

Maar tot voor kort stond voor veel christenen nog altijd de vraag bovenaan: wat zegt de Bijbel hierover? Momenteel komt er langzaam een discussie op gang onder christenen en zie je ook standpunten verschuiven. Daarbij wordt de Bijbel vaak bewust of onbewust niet geraadpleegd of geciteerd. Het gaat dan veel meer om de vraag of het humaan is om het lijden van mensen niet kunstmatig te willen beëindigen. Voorstanders willen het liefst alles maar bij wet vastleggen, zodat een hulpverlener of arts zou weten waar hij of zij aan toe is. Aan de andere kant is er altijd een gevaar dat met name artsen, min of meer gedwongen kunnen gaan worden om hieraan mee te werken.

Onderzoek naar doodswens ouderen
Uit een recent onderzoek zou blijken dat naar schatting iets meer dan 10.000 mensen, in meer of mindere mate een wens hebben om te sterven. Ruim een derde van deze groep zou er graag actief hulp bij krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek wat in opdracht van de regering (2020) onder ruim 21.000 ouderen (boven de 55 jaar) plaatsvond.

Met aandacht en goede zorg, kan de wens om te sterven bij veel ouderen veranderen, in zin om te leven.

Maar, zo blijkt ook uit het onderzoek, dat het hebben van een doodswens weer niet per definitie betekent dat men dan ook onmiddellijk dood wil. De doodswens is bij die mensen namelijk nogal veranderlijk. Ook kan de wens om te sterven door de jaren heen verminderen en zelfs verdwijnen. Het hangt sterk af van de omstandigheden waar men in leeft. Bijvoorbeeld of iemand eenzaam is, schulden heeft, visueel gehandicapt is, slecht mobiel etc.. Hiermee wil ik maar zeggen dat het een gegeven is, dat de doodswens van sommige ouderen tegelijk een roep kan zijn om hulp. Met aandacht en goede zorg, kan de wens om te sterven bij veel ouderen veranderen, in zin om te leven.

Feitelijk betreft het hier een onderwerp dat al meerder keren besproken is, dus zoveel nieuw is het ook weer niet. De voorstanders van een vrijwillig levenseinde, hebben in ieder geval wat betreft dit onderzoek weer hun zin gekregen. Men hoopt dat de politieke weerstand hierdoor langzaam af zal nemen en er dus op termijn een meerderheid te vinden zal zijn voor een wettelijke regeling, die de wens tot zelfdoding bij jongeren en ouderen actief gaat honoreren.

Ook de Coöperatie vereniging ‘de Laatste Wil’ en de ‘Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde’ (NVVE), pleiten al jaren opnieuw voor de invoering van de zogenaamde zelfmoordpil. Men vindt dat er in Nederland een zelfmoordpil moet komen, voor mensen die niet in aanmerking komen voor euthanasie, maar toch dood willen. Al in 2013 kwam de vereniging ‘de Laatste Wil’, met de zogenaamde pil van Drion, bedoeld om het mensen gemakkelijker te maken hun leven te beëindigen.

Onvrijwillige euthanasie komt dichterbij
Alhoewel voorstanders van euthanasie het ontkennen, is het mijns inziens niet ondenkbaar dat er een tijd gaat komen dat men ernstig zieke patiënten, die nog geen doodswens hebben, toch gaat vragen toe te stemmen met vrijwillige euthanasie. De steeds stijgende medische kosten is daarbij leidend. Het zal in ieder geval voor patiënten, die al eerder in hun leven een euthanasieverklaring hebben ondertekend, onmogelijk worden om daar nog op terug te komen.

Het is goed denkbaar dat men het op termijn zelfs asociaal gaat vinden, als iemand die ernstig ziek is en die geen kans meer heeft op verbetering, toch besluit om gewoon door te leven.

Er zal in de toekomst in ieder geval nog meer rekening gehouden gaan worden met de kosten, die de verpleging of behandeling van een ernstig zieke patiënt met zich meebrengt. Het is zelfs mogelijk dat er een maatschappelijk debat gaat komen, waarin de vraag gesteld wordt of er grenzen zijn aan de kosten die we uitgeven voor de zieke medemens.

Het is goed denkbaar dat men het op termijn zelfs asociaal gaat vinden, als iemand die ernstig ziek is en die geen kans meer heeft op verbetering, toch besluit om gewoon door te leven, ondanks de hoge kosten van de verpleging. En het is ook niet ondenkbaar dat in zo’n geval anderen over ons levenseinde een besluit gaan nemen, zoals naaste familieleden of de behandelend arts. De patiënt wordt dan alleen nog maar geïnformeerd.

Veel mensen zeggen: “Maar er is toch een euthanasiewet?” Maar voor voorstanders van deze euthanasiewet, leverde dit echter vanaf het begin al onvoldoende op. Bij het in 2002 legaliseren van deze wet, is er namelijk voor gekozen om dit alleen toe te staan bij ‘ondragelijk lijden’. Om die reden heeft men tegelijk bij deze wet de zogenaamde zorgvuldigheidsvereisten vastgelegd. Euthanasie en hulp bij zelfdoding blijven daardoor dus strafbaar, tenzij de arts zich houdt aan zorgvuldigheidsvereisten en hiervan melding maakt. Met deze laatste zin heeft men de wet er door weten te drukken. Kamerleden met nog enig christelijk-ethisch besef, werden hierdoor tevreden gesteld.

Maar waar we dan nu mee zitten, is dat bewust onvoldoende is vastgelegd wat de term ‘ondragelijk lijden’ nu precies inhoudt. Sterker nog, artsen en andere deskundigen interpreteren het allemaal weer anders, wat volgens mij ook de bedoeling was. Het gevolg is nu dat de wet op geen enkele wijze zekerheid biedt. Er zijn nu ook steeds meer artsen, die menen dat ze de wet wel iets ruimer kunnen toepassen. Men heeft een eigen interpretatie van 'ondragelijk lijden' en dus wanneer men de zogenaamde vrijwillige euthanasie legaal kan toepassen.

Steeds meer mensen in onze samenleving zien tegenwoordig ook euthanasie als een aanvaardbare oplossing, om lichamelijk of geestelijk lijden te beëindigen.

Al enkele jaren hebben we nu ook de zogenaamde mobiele teams voor euthanasie, van de NVVE. Het betreft hier een team artsen, welke bij mensen persoonlijk thuis euthanasie toepassen. Zij interpreteren de term ‘ondragelijk lijden’ ook weer op geheel eigen manier, omdat ze vinden dat de patiënt in ons land nog steeds onvoldoende geholpen wordt met de huidige euthanasiewet.

Voorstanders van euthanasie pleiten voor vereenvoudiging en verruiming van de wet. Vereenvoudiging in de zin dat het mogelijk zou moeten zijn, dat er gewoon een pilletje genomen wordt als men dood wil. Verruiming van de wet wil men in die zin dat iedereen die 18 jaar of ouder is, gewoon zelf moet kunnen beslissen of hij verder wil leven.

Steeds meer mensen in onze samenleving zien tegenwoordig ook euthanasie als een aanvaardbare oplossing, om lichamelijk of geestelijk lijden te beëindigen. Maar voor een christen staat altijd de vraag: 'Wat zegt de Bijbel hierover?' bovenaan.

Wat brengt een mens tot zelfdoding?
Euthanasie is een begrip dat in veel betekenissen kan worden gebruikt. In de eerste plaats, iemand die in ernstige mate lijdt aan een dodelijke en/of ongeneeslijke ziekte. Zo iemand kan geholpen worden door het staken van een levensverlengende medische behandeling, wat passieve euthanasie wordt genoemd. Maar men mag dan feitelijk niet van euthanasie spreken, als alleen wordt bedoeld: het achterwege laten van geneesmiddelen of medische behandelingen, zoals bijvoorbeeld heel ingrijpende operaties of chemotherapie, waarvan het resultaat niet kan worden gegarandeerd of waaraan voor de patiënt zware nadelen zijn verbonden. In een dergelijk geval kan het achterwege laten van een behandeling niet als een opzettelijke verkorting van het leven worden opgevat, dus als zelfdoding of euthanasie. Het is in veel gevallen zelfs begrijpelijk dat mensen op een bepaald moment niet meer de kracht kunnen vinden voor nieuwe pijnlijke en psychisch belastende onderzoeken of behandelingen.

We moeten beseffen dat het verlangen om te sterven een gevolg is van de depressie. Het is maar de vraag of men nog steeds naar de dood zal verlangen als de depressie afneemt.

Maar dat ligt heel anders als mensen actief geholpen worden door een dodelijke medische handeling. Dan is er sprake van een zogenaamde actieve euthanasie. Men legt dan vaak de datum en het uur vast waarop men wil sterven. Vooral als het gaat om bijvoorbeeld depressieve mensen, die in een diepe depressie naar de dood verlangen, moeten we beseffen dat het verlangen om te sterven een gevolg is van de depressie. Het is maar de vraag of men nog steeds naar de dood zal verlangen als de depressie afneemt.

Deze mensen worden bedrogen door satan, die de vader van de leugen is en die hen wijsmaakt dat na de zelfmoord alle problemen voorbij zijn. Maar de werkelijkheid is, dat als we onze ogen hier sluiten, de eeuwigheid begint. Natuurlijk kunnen we niet zeggen of iemand, in dat geval wel of niet behouden is. Maar het is beter geen risico te nemen, want de hel is een vreselijke plaats om eeuwig te moeten verblijven.

Ken je misschien dat gevoel?
Het gevoel dat niets nog zin heeft, dat jou leven geen zin meer heeft? Soms zie je het allemaal niet meer zitten. Je ziet als een berg tegen alles op. Je bent moe en je hebt nergens zin in. Veel mensen hebben hier wel eens last van. Meestal gaat het vanzelf weer over. Maar soms duurt het langer – bijvoorbeeld al weken of zelfs maanden – en heb je het gevoel dat het niet meer over gaat. Als jij je zo voelt, dan voel je je ‘depressief’. Gelukkig is er uitkomst voor je, er is een God die je liefheeft, je begrijpt en Hij is in staat om te helpen. Hij zegt in de Bijbel:
“Vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn heilrijke rechterhand” (Jesaja 41:10).

Uiteindelijk wil hij ons het leven onmogelijk maken en ons drijven in de armen van de dood. Jezus leerde dat de dood en de vernietiging het werk zijn van “de dief” (Satan).

Luister naar wat de Bijbel daarover zegt
De duivel is een dief en een mensenmoordenaar. Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar zegt Jezus: ”Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid” (Joh. 10:10). En in Johannes 8:44 zegt Jezus dat satan een “moordenaar” is en de “vader der leugen”. De wanhoop gevoelens die leiden tot zelfmoord worden veroorzaakt door zijn leugens, hij stelt de mens ‘zelfmoord’ als een mogelijke oplossing voor, maar in feite is dit niet de oplossing, want er is een leven na dit leven. Satan wil ons geluk en onze levensvreugde stelen, maar ook onze eeuwige behoudenis. Uiteindelijk wil hij ons het leven onmogelijk maken en ons drijven in de armen van de dood. Jezus leerde dat de dood en de vernietiging het werk zijn van “de dief” (Satan), maar Jezus wil juist dat we het ware levensgeluk zullen kennen, wat alleen van Hem kan komen. Hij zei: “Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar… Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid” (Joh. 10:10).

Vandaag worden er heel veel mensen door de duivel bedrogen. Vandaar dat het absoluut onjuist is om mensen met zelfmoordneigingen te helpen hierin. Zogenaamd omdat ze recht hebben om zelf een eind aan hun leven te maken. Dit zijn ook leugens van satan. In feite wordt deze mensen een laatste kans op een eeuwig gelukkig leven ontnomen.

Wat zegt de Bijbel over het nemen van je eigen leven?
God heeft een groot plan voor ons leven. God heeft ons naar Zijn beeld gemaakt (Genesis 1:26-27). Hij schiep ons met een doel en God heeft een specifiek plan in gedachte voor iedereen. Zijn plan kan nooit zijn dat we door zelfdoding om het leven komen.

Luister wat de God zegt in de Bijbel: “Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven” (Jeremia 29:11).

Gods plan is voor het leven, niet de dood. De Bijbel leert dat zowel de lichamelijke en de geestelijke dood het gevolg is van onze zonde en ongehoorzaamheid aan God, maar daar staat tegenover, eeuwig leven is een genadegift aan hen die het willen ontvangen. Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer (Rom. 6:23). Het leven behoort aan God. Het is niet aan ons om ons eigen leven te nemen of het leven van iemand anders.

Het leven behoort aan God. Het is niet aan ons om ons eigen leven te nemen of het leven van iemand anders.

Luister wat de God zegt in de Bijbel: ”Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam” (1 Kor. 6:19-20).

Als zelfmoord niet het antwoord is
De oplossing voor onze wanhoop en hopeloosheid is niet zelfmoord, maar geloof in God. Christus belooft dat Hij ons rust zal geven van onze problemen. “Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven” (Mat. 11:28).

Een mens die rust gevonden heeft in Jezus, weet dat niets hem of haar nog kan scheiden van Jezus' liefde, lees Romeinen 8:35-39.

Advies, wat moet je doen?

  • Praat er met iemand over, hou het in ieder geval niet geheim, want dat is gevaarlijk. Ga naar een goede kerkelijke gemeente en vraag daar om hulp.
  • Vertel je ouders, je broer of zus, je leraar of raadgever van je school, je voorganger of je jeugdleider, dat je over zelfmoord aan het denken bent. Of bezoek een goede christen therapeut c.q. psycholoog, die eventueel ook met je kan bidden.
  • Als een vriend je zegt dat hij of zij serieus over zelfmoord nadenkt, dan moet je naar iemand gaan die misschien zou kunnen helpen. Je helpt je vriend in ieder geval niet door erover te zwijgen, want dan neem je een grote verantwoording op je.
  • Belijd je zonden aan de Heer Jezus en accepteer de vrije gift van eeuwig leven en redding, als je dat nog niet gedaan hebt. Romeinen 10:13 zegt: “Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.” Johannes 1:12 zegt: “Allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen van God te worden.”
  • Breek met bewuste zonden, dingen waarvan je weet dat het tegen Gods Woord is (lees Efeze 4:25-32). Zonden zijn openingen voor demonen in ons leven en er bestaan ook demonen van zelfmoord.
  • Ga naar iemand die vervuld is met de Heilige Geest en inzicht heeft in het vernietigend werk van demonen en laat met je bidden, er is beslist bevrijding van deze zelfmoordneigingen, in Jezus' naam (als je niemand weet, kun je ons altijd mailen).

Henk Herbold is getrouwd met Diny (foto). De evangelist heeft een eigen website. Neem hier een kijkje en lees meer blogs.

Denk jij aan zelfdoding? Je bent niet alleen. Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl of bel 113 (lokaal tarief) of 0800-0113 (gratis). Of neem eens een kijkje op de christelijke website Chris.nl.

Praatmee

Beluister onze podcast

#361 Jeffrey & Andries Knevel over SGP-vrouwen, de nieuwe paus en het Joodse volk
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

D. J. T. Hoogenboom
Nieuws

CGK Bennekom brengt beroep uit op ds. D. J. T. Hoogenboom

De CGK te Bennekom heeft een beroep uitgebracht op ds. D. J. T. Hoogenboom uit Utrecht-West. In Bennekom moet de predikant ds. G. van Roeke opvolgen die in 2022 naar Heerde vertrok. De christelijk gereformeerde predikant is sinds 2016 actief in de Do

Ds. E. van den Noort
Nieuws

Hervormde gemeente Veenendaal hoopt op komst ds. E. van den Noort

De hervormde gemeente te Veenendaal (Julianakerk) heeft een beroep uitgebracht op ds. E. van den Noort. De predikant moet in Veenendaal de opvolger worden van ds. H. Russcher die in 2024 naar Hoevelaken vertrok. Van den Noort is sinds 2019 actief in

Nirky en Jort
Interview

Zeven keer verloor Nirky haar kindje: "Hij kon ze redden, maar Hij deed het niet"

Ze wist dat ze geen kinderen kon krijgen. Dat Nirky Postema zwanger werd, ervaart ze als een gebedsverhoring. Na 24 weken verliest ze echter haar kindje. Vervolgens gebeurt er iets wat nauwelijks is voor te stellen: ze verliest nog zes kinderen. Nirk

Ds. G. van Zanden
Video

Was Jezus te hard voor Maria? Ds. Van Zanden reageert in preekfragment

"Vrouw, wat heb Ik met u te doen?' en 'Waarom zoekt u Mij? Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?', deze uitspraken deed Jezus tegen Zijn moeder Maria. Je zou je - met eerbied - kunnen afvragen waarom Jezus soms zo hard was voor Zi

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: "Vergeving is het geestelijk dynamiet dat God gebruikt om ons te bevrijden"

"Vergeving schenken is het geestelijk dynamiet dat God gebruikt voor het opblazen van gevangenisdeuren die ons tegenhouden om los te komen van de dader en de pijn van het verleden", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Beg

Kathedraal Mainz
Nieuws

Grootste Bijbelpagina ter wereld onthuld in kathedraal van Mainz

In de Dom van Mainz is sinds april de grootste Bijbelpagina ter wereld te zien. De pagina, die met de klassieke druktechniek gedrukt is, is liefst 5 bij 7,2 meter en toont de eerste bladzijde van het Johannesevangelie. De presentatie is onderdeel van

Groot Nieuws Radio
Persbericht

Laurens van de Kraats lanceert songfestival-parodie over Opwekking

Gisterenmiddag lanceerde Laurens van de Kraats, presentator bij Groot Nieuws Radio, zijn gloednieuwe parodie op het Nederlandse Songfestival-lied 'C'est la vie' van Claude. Het nummer heet ‘Hemelvaart’ en is een vrolijk eerbetoon aan de Pinksterconfe

Joël, Aron en Deshawn
Video

Jezus' opstanding: christenjongeren zetten argumenten op een rijtje

In deze aflevering van ChristenDOM? gaan Joël, Aron en Deshawn in gesprek over de opstanding van Jezus. Ze hebben het over de hallucinatie-theorie, of het mogelijk is dat het lichaam van Jezus uit het graf is gestolen, het martelaarschap van de apost

Meerartikelen

geven
Podcast

Benaiah spoort christenen aan om werk te maken van rentmeesterschap

Met de Bijbel in de hand en puttend uit eigen lessen en ervaringen van de afgelopen twintig jaar, neemt Benaiah je in dit boek mee langs thema’s als identiteit, relaties, geld, goed en rentmeesterschap. Hij schrijft over onze mooie opdracht om als di

Toer voor het Goede Doel
Persbericht

IZB organiseert Toer voor het Goede Doel in noordelijke provincies

De Toer voor het Goede Doel gaat dit jaar door maar liefst drie provincies. Een route van 150 (of 100) kilometer voert zaterdag 28 juni langs inspirerende missionaire plekken in het noorden. De deelnemers maken kennis met IZB-activiteiten waar brugge

Leenard Kanselaar
Boekfragment

De invloed van porno: 9 tips als tegengif

Voor veel jongeren is het kijken naar porno de eerste kennismaking met seks. Het kan hen een onrealistisch beeld en verwachting van seks geven, dat vervolgens als standaard wordt beschouwd. Zo kan het beeld ontstaan dat je als jongen dominant moet zi

Bijbel
Nieuws

Britse gemeente trekt plannen om christelijke straatprediking te verbieden in

De gemeenteraad van het Engelse Rushmoor overwoog om christelijke straatprediking in de binnensteden van Farnborough en Aldershot te verbieden. Na aanhoudende kritiek van lokale kerkleiders, straatpredikers en conservatieve raadsleden ziet men hier n

Euthanasie
Nieuws

Brits wetsvoorstel om euthanasie uit te breiden: christelijke organisaties geschokt

Christelijke organisaties en voorvechters van rechten voor mensen met een beperking hebben felle kritiek geuit op een nieuw rapport van de Britse overheid. Volgens dat rapport zou het legaliseren van euthanasie voor terminaal zieke mensen de Britse g

Ds. J. J. Mulder
Video

Ds. Mulder deelt in preek prachtig gedicht over Jezus dat hem dierbaar is

'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen', dit bad Jezus voor Zijn vijanden toen Hij aan het kruis hing. Ds. J. J. Mulder uit Dordrecht behandelde in aanloop naar Pasen in een prekenserie alle kruiswoorden van Jezus. De hervormde pre

christenen Iran
Nieuws

Iraanse christenen moeten jarenlang de gevangenis in

Drie christelijke bekeerlingen in Iran moeten zich bij de autoriteiten melden voor een jarenlange gevangenisstraf. Ze kregen vanaf 7 mei vijf dagen de tijd om zich te melden bij de Evin gevangenis in Teheran. Het gaat onder meer om een zwangere vrouw

Elbert Pogosjan en dr. P. de Vries
Video

Kan een christen zijn redding verliezen? Christenen in debat

De vraag of een christen zijn redding kan verliezen, is voor veel gelovigen een principiële kwestie. Ze raakt namelijk aan het karakter van God, de zekerheid van het geloof en de verantwoordelijkheid van de mens. Voorstanders van eeuwige zekerheid ge

patiënt
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller: 'De kerk lijkt wel een ziekenhuis'

'Bidden kan je overal, maar er zijn meer zieke gelovigen dan wij denken. Vaak dacht ik: de kerk lijkt wel een ziekenhuis. Dit is serieus. Er zijn veel ernstige zieke mensen in kerken. Hoe kan dat als daar zoveel voor gebeden wordt?', aldus een vragen

Kerkmuziek
Persbericht

TUA organiseert symposium over muziek tijdens kerkdiensten

Welke plaats mag muziek innemen in het geheel van een eredienst? Een spannende vraag, die heel verschillend wordt beantwoord. Terwijl de ene gemeente kiest voor gedragen psalmgezang met ingetogen orgelbegeleiding, staat in een andere kerk een complet

vijgenboom
Column

Als de vijgenboom niet bloeit

Wie Bijbelvast is, heeft waarschijnlijk meteen een idee waar de titel boven deze blog vandaan komt: uit Habakuk. Daar staat een opvallende tekst, helemaal aan het slot van het boek van deze oudtestamentische profeet. In heel het hoofdstuk klaagt hij

Koos-jan de Jager
Interview

Koos-jan de Jager: “Legerpredikanten verdedigden Nederlands oorlogsgeweld in Indonesië”

“Militaire geestelijken waren er heilig van overtuigd dat de politionele acties in Indonesië een strijd tussen goed en kwaad was. Daarom verdedigden zij het geweld”, vertelt Koos-jan de Jager. De historicus en docent onderzoeksjournalistiek schreef h