Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
In discussies rondom de plaats van vrouwen of homo's in de gemeente krijgen hervormers vaak het verwijt dat ze gebruik maken van 'de nieuwe hermeneutiek'. Ds. J. M. J. Kieviet en ds. C. P. de Boer deden dit bijvoorbeeld recent in de discussie die nu woedt in de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK). Die beschuldiging klopt niet, en dat is best eenvoudig uit te leggen.
Je kunt de Bijbel op veel verschillende manieren lezen, en ze zijn niet allemaal even goed. Je kunt het bijvoorbeeld lezen als een mytisch boek vol spannende verhalen, of als een soort toverboek dat je actuele vraag beantwoordt op de pagina die open valt. Je kunt onderzoekend en kritisch lezen om geïnspireerd te worden, of de Bijbel verwachtingsvol openen vanuit een gehoorzame, gezagsgetrouwe houding. Veel vormen van bijbellezen gaan ondoordacht. Denk aan de Kamerheer in Handelingen 8 die de boekrol van Jesaja gewoon maar ging lezen. Dat kan heel goed aflopen omdat de Heilige Geest door de Bijbel heen werkt. Hij bracht Filippus op wonderlijke wijze naar de Kamerheer toe en leerde hem het hoofdstuk vanuit Christus te lezen. Op die manier kreeg Jesaja 53 een totaal nieuw perspectief. Dat is een voorbeeld van hermeneutiek: de Bijbel lezen vanuit Christus als het hart van de Schrift.