Hamas-terreur en eenzijdige Israëlverheffing onder christenen

Opinie31 oktober 2023 Dr. Steven Paas
Dr. Steven Paas

Zaterdagochtend 7 oktober begon een moorddadige terreuraanval op Israël door de Palestijnse ‘Islamitische verzetsbeweging’ Hamas. Het Arabische woord ‘hamas’ betekent zoiets als: hartstocht, ijver. In dit geval hebben die woorden een zeer giftige lading. Ze staan nu voor een afschuwelijke moordpartij op niets vermoedende Israëlische burgers onder wie veel jonge mensen. Het betreft ernstige oorlogsmisdaden die onmiddellijk onze sympathie voor Israël wekken. Ook onder de Palestijnen vallen veel onschuldige slachtoffers. We leven mee met de nabestaanden van alle partijen en met de gegijzelden en we bidden voor hen.

Voor veel christenen bevestigt de terreurdaad van Hamas de opvatting dat hier opnieuw sprake is van een aanval op ‘Gods oogappel’, die in wezen gericht is tegen Gods plan voor de wereld. Dat doet me denken aan woorden van de directeur van ‘Christenen voor Israël’, Cornelis Kant. Onlangs poneerde hij de altijd durende betekenis van Israël en het Joodse volk in Gods heilsplan voor de wereld. De gepassioneerde Israël-haat van Hamas staat lijnrecht tegenover de religieuze Israëlverheffing door veel hedendaagse christenen. Tegelijk hebben ze meer met elkaar te maken dan hun vertegenwoordigers zouden willen.

Doorgetrokken heil-positie
Kant vertegenwoordigt met zijn bewering de opvatting van christenen die menen dat ‘Israël’ - meestal wordt daarmee het Joodse volk of de moderne Israëlische staat bedoeld - een uitzonderlijke religieuze positie in Gods heilsplan heeft en een bijzondere glorierijke toekomst tegemoet gaat. Dat leidt men af uit een bepaalde interpretatie van de profetische beloften van herstel en verlossing voor Israël in het Oude Testament. Het Nieuwe Testament zou die specifieke heilsbeloften voor Israël bevestigen. Vaak wordt dan gewezen op het Jood-zijn van Jezus en op Romeinen 9-11, waar Paulus met de woorden ‘zo zal heel Israël zalig worden’ (11:26, HSV) een massale bekering van het Joodse volk in het vooruitzicht zou stellen. Niet zelden verbindt men aan die interpretatie een verwachting van een wereldomvattende bloeitijd voor de Kerk.

De specifieke instrumentele uitverkorenheid van oudtestamentisch Israël is overgegaan naar alle volken.

In verschillende publicaties (op LinkedIn verzameld onder: ‘Focust de Bijbel op Israël of op Jezus Christus’) heb ik onderzoek gedaan naar dat doortrekken naar het huidige Joodse volk van de oudtestamentische bijzondere uitverkorenheid van Israël als demonstratie van Gods handelen met de wereld. Mijn conclusie is dat deze veronderstelling stuit op veel bezwaren in de Schrift, zowel hermeneutisch als exegetisch. Immers, het specifieke verbondshandelen van God met Israël - als metafoor voor Zijn handelen met de wereld - is een voorafschaduwing van de definitieve vervulling ervan door Christus. In Christus wordt Israël niet vervangen door de Kerk.

Maar in Hem is wat God bedoelde met Israël geldig voor alle volken voor wie Israël als voorbeeld diende, zonder onderscheid. Onder de nieuwe bedeling van Gods genadeverbond is Israël nog steeds cultureel uniek en waardevol, evenals elk volk en land, maar in Gods plan met de wereld is het Joodse volk niet uitzonderlijker dan alle andere volken. Dat plan kent geen raciale of geografische prioriteiten. Christus zendt tot vandaag Zijn boodschappers naar alle volken en verzamelt zo Zijn ene bijzondere ‘volk van God’, de Kerk (van Joden en niet-Joden). De specifieke instrumentele uitverkorenheid van oudtestamentisch Israël is overgegaan naar alle volken. Zo sprak de Joodse predikant Christiaan Salomon Duytsch (1734-1795) in zijn korte dogmatiek Jehova verheerlijkt. Zo spreekt vandaag ook de Joodse christen-theoloog Steve Wohlberg in zijn lezingen en publicaties over Israël in de eindtijd.

Doorgetrokken oordeel-positie
Er is echter nog een ander zwaarwegend argument tegen het eenzijdig religieus verheffen van Israël boven de volken. In het Oude Testament was Israël immers niet alleen een instrument of demonstratie om aan de wereld Zijn liefde en genade te tonen. Gods handelen met Israël liet de wereld ook de oordelen zien waarmee Hij Israël strafte als het Hem ongehoorzaam was. Zij die het Joodse volk religieus verbijzonderen met een eenzijdig beroep op Gods eeuwige trouw en liefde zijn inconsequent of op zijn minst onvolledig. Zij zouden ook de oudtestamentische noties van Gods toorn en oordelen in rekening moeten brengen. Het is merkwaardig dat weinigen die consequentie trekken. Dat kan komen door een oppervlakkige doordenking van de verbanden tussen het Oude en het Nieuwe Testament. De oorzaak kan ook zijn dat men, in het licht van beruchte aspecten van de Europese geschiedenis, beducht is om oudtestamentische oordeelsteksten te betrekken op het huidige Israël. Daarmee kun je namelijk in problemen raken.

Het mag duidelijk zijn dat ik deze visie van een doorgetrokken oordeel-positie van de Joden niet minder onaanvaardbaar vind dan de visie van een voortgaande uitzonderlijke heil-positie voor het Joodse volk.

Een voorbeeld is het boek De kring rond de Messias: Israël als volk van de lijdende Heer van prof. dr. Bram van de Beek. Deze begaafde hoogleraar is niet bang om buiten de lijnen te kleuren. Als weinigen is hij zich ervan bewust dat als je van Gods heilsbeloften voor Israël spreekt, je Zijn oordelen over Israël niet mag verzwijgen. Daarom brengt hij in zijn theologie de positie van Israël niet alleen in verband met een bijzondere heilsverwachting maar ook met het lijden van het Joodse volk door de eeuwen heen (77-143). Het trekken van die consequentie is een daad van theologische ‘eerlijkheid’. Maar daarmee kom je tegelijk op glad ijs. Want, wordt zo het spreken over de akelige werkelijkheid van het Joodse lijden niet salonfähig gemaakt? Meer dan twintig jaar na het verschijnen van dit knap geschreven en tot doordenken aanzettende boek heeft de Vrije Universiteit het van de verplichte literatuurlijst voor studenten gehaald. Als reden werd aangevoerd dat Van de Beeks theologische logica studenten kan verleiden tot een afglijden naar antisemitisme. Met deze vorm van bijna-censuur wordt Bram van de Beek besmet met de odeur van Jodenhaat. Volstrekt ten onterechte, want het is buiten kijf dat deze integere hoogleraar elke vorm van antisemitisme verafschuwt.

Zijn fout is niet dat hij de weg zou banen voor het antisemitisme, maar dat hij, evenals andere op het na-Bijbelse Israël gefocuste theologen, de oudtestamentische aparte religieuze positie en toekomst van Israël doortrekt naar het Joodse volk van vandaag, alsof Christus dat schaduwbeeld niet had vervuld, zowel wat betreft de heilsbeloften als wat de oordeelsdreigingen aangaat. Van de Beek hanteert een variant van de algemene opvatting in het ‘Israëlisme’. Hij doet dat met een redenering waardoor het Joodse volk niet alleen als ‘Gods oogappel’ wordt verheven tot een bijzondere heilspositie en toekomst, maar ook - in een dynamische tegenstelling - dat de Joden worden getroffen door een weg van pijnlijke vernedering. Zo kan er ruimte ontstaan voor een theologie waarin pogroms, vervolgingen, deportaties, genocides en uiteindelijk de Shoah (Holocaust) een plaats krijgen. Ook de afschuwelijke moordpartijen van Hamas kunnen een theoretische acceptatie ontvangen in zo’n denk-systeem, niet in morele zin uiteraard, maar als onontkoombaar fenomeen. Het mag duidelijk zijn dat ik deze visie van een doorgetrokken oordeel-positie van de Joden niet minder onaanvaardbaar vind dan de visie van een voortgaande uitzonderlijke heil-positie voor het Joodse volk.

De Jodenhaat van enerzijds bijvoorbeeld het nazisme en terreurorganisaties als Hamas en anderzijds de extreme Israëlverheffing van veel christenen hebben naar mijn inzicht ten diepste te maken met hetzelfde verschijnsel.

Dezelfde wortel
De Jodenhaat van enerzijds bijvoorbeeld het nazisme en terreurorganisaties als Hamas en anderzijds de extreme Israëlverheffing van veel christenen hebben naar mijn inzicht ten diepste te maken met hetzelfde verschijnsel: het religieus/ ideologisch verbijzonderen van Israël, hetzij als te elimineren vijand hetzij als vertroeteld idool. Israël is het beste af niet alleen zonder antisemitisme maar ook zonder filosemitisme. Beide verschijnselen worden gevoed door dezelfde wortel: een extreme religieuze fixatie op het land en het volk van de Joden. Als Hamas niet uit was geweest op het in de naam van Allah vernietigen van de Joden in Israël en het fanatiek koesteren van het alleenrecht van Palestina hadden voorbije vredesinitiatieven waarschijnlijk al lang tot (meer) vrede kunnen leiden. Als Israël zich niet had vastgebeten in de positie van bezettende macht of kolonisator en de Palestijnen gelijke politieke (burger)rechten had gegeven (desgewenst in een eigen staat toen dat nog kon) waren de problemen vermoedelijk niet zo hoog opgelopen als nu het geval is.

Westerse christenen met hun vaak door schuldgevoelens gevoede Israëlliefde hebben de problemen verergerd door eenzijdig de rechten van Israël te steunen en die van de Palestijnen te negeren of verdacht te maken. Daardoor hebben ze onbedoeld bijgedragen aan de escalatie van het conflict. Dit is vooral pijnlijk voor de Palestijnse christenen, die zich niet gesteund en beschermd zagen door hun broeders en zusters in Amerika en Europa.

Sta cookies toe om deze inhoud te kunnen bekijken.

Wijzig mijn voorkeuren

Het christelijke ‘Israëlisme’ is vooral schadelijk voor de geloofwaardigheid van het Bijbelse geloof en daarmee voor de effectiviteit van de missionaire taak van de Kerk. Die schade blijft niet beperkt tot het christelijke getuigenis onder Joden en (Palestijnse) moslims. Oog in oog met de onverzoenlijkheid in Israël-Palestina moeten we terugvallen op Christus van wie gezegd is: ‘Want Hij is onze vrede’ (Efeze 2: 14).

Dr. Steven Paas bestudeert Israëlvisies en is actief op de terreinen van kerkgeschiedenis, missiologie, en de lexicografie van het Chichewa, een veel gesproken taal in centraal Afrika.

Praatmee

Beluister onze podcast

#324 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over toenemende Jodenhaat, David de Vos en echtscheiding
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. A. de Reuver
Video

Prof. dr. De Reuver vertelt over Puttense ouderling die wist dat hij kon sterven: "Het kwam op Jezus aan"

"Jezus zegt: 'Ik was er met jou in de dood en Ik kwam eruit.' Dat was het geheim van die ouderling in Putten aan wie ze vroegen: 'Kun je sterven? Want dan zal het er echt op aankomen.' Hij antwoordde: 'Nee. Het is er al op aangekomen. Alles kwam op m

Joe Biden
Nieuws

Katholieke leiders roepen Biden op om zich hard te maken voor een staakt-het-vuren in Gaza

Zo'n 200 katholieke leiders roepen de Amerikaanse president Joe Bidden middels een brief op om om aan te dringen op een staakt-het-vuren in Gaza. Dat meldt Religion News Service. In dezelfde brief wordt Biden ook opgeroepen om zich in te zetten voor

Wilkin van de Kamp
Video

In deze video behandelt Wilkin van de Kamp 'de vrolijke ruil' van Maarten Luther

'Want God nam Christus Die geen zonde gedaan heeft en belastte Hem met onze zonden. In ruil daarvoor rekent God de rechtvaardigheid van Christus aan ons toe', deze woorden uit 2 Korinthe 5 brachten bij kerkhervormer Maarten Luther een geestelijke doo

Jeruzalem
Nieuws

Nieuw onderzoek: Jeruzalem was al een belangrijke stad tijdens regeerperiode koning David

Jeruzalem was tijdens de regeerperiode van koning David al een belangrijke stad. Dat is de conclusie uit een nieuw onderzoek dat onlangs verscheen. Lange tijd werd gedacht dat Jeruzalem in die tijd slechts een kleine nederzetting was, maar in werkeli

huwelijksproblemen
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller ervaart problemen na bekering: 'Mijn vrouw wil een echtscheiding'

'Sinds anderhalf jaar heb ik, na bijna twintig jaar geen kerk in mijn leven te hebben gehad, de weg weer gevonden. Inmiddels ga ik bijna belijdenis doen. Dat er een en ander in mij veranderd is heeft mijns inziens te maken met mijn wedergeboorte. Ik

Marco van der Straten
Video

Stichting Veilige Kerk wil grensoverschrijdend gedrag in kerken aanpakken

De Stichting Veilige Kerk wil middels het projectplan 'veilige kerk' stappen zetten om seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen de kerk tegen te gaan. Dat vertelde Marco van der Straten, programmamanager van diezelfde stichting, onlangs in het Fami

Christian Verwoerd
Video

Christian Verwoerd lanceert persoonlijk lied over Gods trouw: 'Ik hoop dat het je mag opbouwen'

Voor de tweede keer in korte tijd heeft zanger en liedjesschrijver Christian Verwoerd een nieuw nummer naar buiten gebracht. Het lied ‘Elke dag’ gaat over de trouw van God die Verwoerd zelf mocht ervaren in de afgelopen jaren en is sinds donderdag te

egypte
Nieuws

Egyptische mensenrechtenorganisatie: Veiligheidsdiensten falen in bescherming christenen

Afgelopen week escaleerden de spanningen in twee overwegend christelijke dorpen in Egypte, waarna aanvallen volgden die de christelijke gemeenschap hard raakten. Ondanks voorafgaande waarschuwingen grepen de veiligheidsdiensten niet in, meldt mensenr

Meerartikelen

ds. Willem Glashouwer
Video

Waarom is er zoveel Jodenhaat? Een gesprek met ds. Willem Glashouwer

Antisemitisme is van alle tijden. Er is geen volk ter wereld zo verjaagd, geplaagd en onderdrukt als het Joodse volk. Ook in het licht van het huidige conflict steekt die haat de kop op. Hoe kan het zijn dat je het onderwerp Israël nauwelijks kunt aa

Tonnie van der Kooij
Video

Kampoverlevende Tonnie van der Kooij zondag te gast in Hour of Power

Komende zondag is de 93-jarige Tonnie van der Kooij te gast in Hour of Power. Van der Kooij weet wat het is om in gevangenschap te leven, want tussen haar elfde en vijftiende levensjaar zat ze in een Jappenkamp opgesloten. Desondanks was en is ze alt

De Wereld Rond
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Jaap de Bruine

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is Jaap de Bruine te gast. Hij kwam in 1972 in Spanje aan als zendeling en is sindsdien niet meer weggegaan. In deze aflevering horen we onder meer over een bijzondere evangelisatie-actie in Madrid begin

EO-podcast over de joodse wereld
Nieuws

Natascha van Weezel en Bart Wallet maken nieuwe EO-podcast over de joodse wereld

In de EO-podcast ‘Wallet & van Weezel’ gaan Natascha van Weezel en Bart Wallet met elkaar in gesprek over wat er leeft in én rondom de joodse wereld. Een goed gesprek hierover is na 7 oktober, rondom de gebeurtenissen in Gaza, urgenter dan ooit. Were

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 39

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

verwoeste kerk
Nieuws

Leger vernielt christelijk dorp waaronder vijf kerken in Myanmar

Lokale nieuwsbronnen melden dat militairen van de junta in Myanmar meer dan 400huizen in brand hebben gestoken, waaronder vijf kerken, in een dorp in de regio Sagaing. De militairen patrouilleerden al sinds begin april in het gebied en waren in gevec

Tjalling Vonk
Interview

CU Rotterdam vreest verstoring herdenking 4 mei: "Onze stad heeft meer aan gesprek dan aan protest"

4 mei wordt dit jaar anders dan andere jaren. In verschillende grote steden vreest men dat herdenkingen gekaapt worden door pro-Palestina demonstranten. In Amsterdam zijn daarom tal van extra voorzorgsmaatregelen genomen. ChristenUnie Rotterdam wil d

Ds. W.A. Zondag
Video

Ds. Zondag vertelt over deelname organiste aan heilig avondmaal: "Ze kon het niet bevatten"

"Ik moet denken aan die organiste uit Woerden: tante Mijntje. Samen met haar heb ik nog psalmen gezongen bij het orgel. Dan probeerden we samen de Heere te ontmoeten. Na het avondmaal was ze vol van haar Zaligmaker. Dan riep ze: ‘Je kunt toch niet be

Dominee Gerrit de Fijter
Nieuws

Dominee Gerrit de Fijter blikt in Radio 1-programma terug op oprichting PKN

De PKN, grootste protestantse kerk van Nederland, is jarig. Twintig jaar geleden, op 1 mei 2004, ontstond de Protestantse Kerk in Nederland uit een fusie van drie grote kerkgenootschappen. Is die samenwerking een succes geworden? Dominee Gerrit de Fi

Jan-Willem Grievink
Podcast

Jan-Willem Grievink wijst op bron van Jodenhaat: "Strijd tussen islam en onze God"

De toekomst van de Joodse gemeenschap in Nederland staat volgens ChristenUnie-leider Mirjam Bikker op het spel. Met het oog op de toenemende Jodenhaat wordt er een Catshuissessie georganiseerd om antisemitisme tegen te gaan. De bedoeling is dat premi

Katy Nichole
Levensverhaal

Katy Nichole had zeldzame ziekte: "God was op moeilijke momenten aanwezig"

Misschien kent u de muziek wel van Katy Nichole. Het zag er eerder niet naar uit dat ze zangeres zou worden. Op haar vijfde levensjaar werd ontdekt dat ze een zeldzame vorm van scoliose had. "Misschien zou ik nooit kunnen lopen, zo ernstig was mijn r

Genève
Nieuws

Secularisatie zet rap door in Zwitserse steden: 1 op de 3 Zwitsers niet gelovig

In Zwitserse steden is een derde van de bevolking niet gelovig. Dat is de conclusie van een rapport dat onlangs door het Zwitserse Bureau voor de Statistiek is vrijgegeven. Uit het rapport blijkt dat vooral in de grote steden, waar circa drie op de v