Hamas-terreur en eenzijdige Israƫlverheffing onder christenen

Opinie 31 oktober 2023 Dr. Steven Paas
Dr. Steven Paas

Zaterdagochtend 7 oktober begon een moorddadige terreuraanval op IsraĆ«l door de Palestijnse ā€˜Islamitische verzetsbeweging’ Hamas. Het Arabische woord ā€˜hamas’ betekent zoiets als: hartstocht, ijver. In dit geval hebben die woorden een zeer giftige lading. Ze staan nu voor een afschuwelijke moordpartij op niets vermoedende IsraĆ«lische burgers onder wie veel jonge mensen. Het betreft ernstige oorlogsmisdaden die onmiddellijk onze sympathie voor IsraĆ«l wekken. Ook onder de Palestijnen vallen veel onschuldige slachtoffers. We leven mee met de nabestaanden van alle partijen en met de gegijzelden en we bidden voor hen.

Voor veel christenen bevestigt de terreurdaad van Hamas de opvatting dat hier opnieuw sprake is van een aanval op ā€˜Gods oogappel’, die in wezen gericht is tegen Gods plan voor de wereld. Dat doet me denken aan woorden van de directeur van ā€˜Christenen voor IsraĆ«l’, Cornelis Kant. Onlangs poneerde hij de altijd durende betekenis van IsraĆ«l en het Joodse volk in Gods heilsplan voor de wereld. De gepassioneerde IsraĆ«l-haat van Hamas staat lijnrecht tegenover de religieuze IsraĆ«lverheffing door veel hedendaagse christenen. Tegelijk hebben ze meer met elkaar te maken dan hun vertegenwoordigers zouden willen.

Doorgetrokken heil-positie
Kant vertegenwoordigt met zijn bewering de opvatting van christenen die menen dat ā€˜IsraĆ«l’ - meestal wordt daarmee het Joodse volk of de moderne IsraĆ«lische staat bedoeld - een uitzonderlijke religieuze positie in Gods heilsplan heeft en een bijzondere glorierijke toekomst tegemoet gaat. Dat leidt men af uit een bepaalde interpretatie van de profetische beloften van herstel en verlossing voor IsraĆ«l in het Oude Testament. Het Nieuwe Testament zou die specifieke heilsbeloften voor IsraĆ«l bevestigen. Vaak wordt dan gewezen op het Jood-zijn van Jezus en op Romeinen 9-11, waar Paulus met de woorden ā€˜zo zal heel IsraĆ«l zalig worden’ (11:26, HSV) een massale bekering van het Joodse volk in het vooruitzicht zou stellen. Niet zelden verbindt men aan die interpretatie een verwachting van een wereldomvattende bloeitijd voor de Kerk.

De specifieke instrumentele uitverkorenheid van oudtestamentisch Israƫl is overgegaan naar alle volken.

In verschillende publicaties (op LinkedIn verzameld onder: ā€˜Focust de Bijbel op IsraĆ«l of op Jezus Christus’) heb ik onderzoek gedaan naar dat doortrekken naar het huidige Joodse volk van de oudtestamentische bijzondere uitverkorenheid van IsraĆ«l als demonstratie van Gods handelen met de wereld. Mijn conclusie is dat deze veronderstelling stuit op veel bezwaren in de Schrift, zowel hermeneutisch als exegetisch. Immers, het specifieke verbondshandelen van God met IsraĆ«l - als metafoor voor Zijn handelen met de wereld - is een voorafschaduwing van de definitieve vervulling ervan door Christus. In Christus wordt IsraĆ«l niet vervangen door de Kerk.

Maar in Hem is wat God bedoelde met IsraĆ«l geldig voor alle volken voor wie IsraĆ«l als voorbeeld diende, zonder onderscheid. Onder de nieuwe bedeling van Gods genadeverbond is IsraĆ«l nog steeds cultureel uniek en waardevol, evenals elk volk en land, maar in Gods plan met de wereld is het Joodse volk niet uitzonderlijker dan alle andere volken. Dat plan kent geen raciale of geografische prioriteiten. Christus zendt tot vandaag Zijn boodschappers naar alle volken en verzamelt zo Zijn ene bijzondere ā€˜volk van God’, de Kerk (van Joden en niet-Joden). De specifieke instrumentele uitverkorenheid van oudtestamentisch IsraĆ«l is overgegaan naar alle volken. Zo sprak de Joodse predikant Christiaan Salomon Duytsch (1734-1795) in zijn korte dogmatiek Jehova verheerlijkt. Zo spreekt vandaag ook de Joodse christen-theoloog Steve Wohlberg in zijn lezingen en publicaties over IsraĆ«l in de eindtijd.

Doorgetrokken oordeel-positie
Er is echter nog een ander zwaarwegend argument tegen het eenzijdig religieus verheffen van Israƫl boven de volken. In het Oude Testament was Israƫl immers niet alleen een instrument of demonstratie om aan de wereld Zijn liefde en genade te tonen. Gods handelen met Israƫl liet de wereld ook de oordelen zien waarmee Hij Israƫl strafte als het Hem ongehoorzaam was. Zij die het Joodse volk religieus verbijzonderen met een eenzijdig beroep op Gods eeuwige trouw en liefde zijn inconsequent of op zijn minst onvolledig. Zij zouden ook de oudtestamentische noties van Gods toorn en oordelen in rekening moeten brengen. Het is merkwaardig dat weinigen die consequentie trekken. Dat kan komen door een oppervlakkige doordenking van de verbanden tussen het Oude en het Nieuwe Testament. De oorzaak kan ook zijn dat men, in het licht van beruchte aspecten van de Europese geschiedenis, beducht is om oudtestamentische oordeelsteksten te betrekken op het huidige Israƫl. Daarmee kun je namelijk in problemen raken.

Het mag duidelijk zijn dat ik deze visie van een doorgetrokken oordeel-positie van de Joden niet minder onaanvaardbaar vind dan de visie van een voortgaande uitzonderlijke heil-positie voor het Joodse volk.

Een voorbeeld is het boek De kring rond de Messias: IsraĆ«l als volk van de lijdende Heer van prof. dr. Bram van de Beek. Deze begaafde hoogleraar is niet bang om buiten de lijnen te kleuren. Als weinigen is hij zich ervan bewust dat als je van Gods heilsbeloften voor IsraĆ«l spreekt, je Zijn oordelen over IsraĆ«l niet mag verzwijgen. Daarom brengt hij in zijn theologie de positie van IsraĆ«l niet alleen in verband met een bijzondere heilsverwachting maar ook met het lijden van het Joodse volk door de eeuwen heen (77-143). Het trekken van die consequentie is een daad van theologische ā€˜eerlijkheid’. Maar daarmee kom je tegelijk op glad ijs. Want, wordt zo het spreken over de akelige werkelijkheid van het Joodse lijden niet salonfƤhig gemaakt? Meer dan twintig jaar na het verschijnen van dit knap geschreven en tot doordenken aanzettende boek heeft de Vrije Universiteit het van de verplichte literatuurlijst voor studenten gehaald. Als reden werd aangevoerd dat Van de Beeks theologische logica studenten kan verleiden tot een afglijden naar antisemitisme. Met deze vorm van bijna-censuur wordt Bram van de Beek besmet met de odeur van Jodenhaat. Volstrekt ten onterechte, want het is buiten kijf dat deze integere hoogleraar elke vorm van antisemitisme verafschuwt.

Zijn fout is niet dat hij de weg zou banen voor het antisemitisme, maar dat hij, evenals andere op het na-Bijbelse IsraĆ«l gefocuste theologen, de oudtestamentische aparte religieuze positie en toekomst van IsraĆ«l doortrekt naar het Joodse volk van vandaag, alsof Christus dat schaduwbeeld niet had vervuld, zowel wat betreft de heilsbeloften als wat de oordeelsdreigingen aangaat. Van de Beek hanteert een variant van de algemene opvatting in het ā€˜IsraĆ«lisme’. Hij doet dat met een redenering waardoor het Joodse volk niet alleen als ā€˜Gods oogappel’ wordt verheven tot een bijzondere heilspositie en toekomst, maar ook - in een dynamische tegenstelling - dat de Joden worden getroffen door een weg van pijnlijke vernedering. Zo kan er ruimte ontstaan voor een theologie waarin pogroms, vervolgingen, deportaties, genocides en uiteindelijk de Shoah (Holocaust) een plaats krijgen. Ook de afschuwelijke moordpartijen van Hamas kunnen een theoretische acceptatie ontvangen in zo’n denk-systeem, niet in morele zin uiteraard, maar als onontkoombaar fenomeen. Het mag duidelijk zijn dat ik deze visie van een doorgetrokken oordeel-positie van de Joden niet minder onaanvaardbaar vind dan de visie van een voortgaande uitzonderlijke heil-positie voor het Joodse volk.

De Jodenhaat van enerzijds bijvoorbeeld het nazisme en terreurorganisaties als Hamas en anderzijds de extreme Israƫlverheffing van veel christenen hebben naar mijn inzicht ten diepste te maken met hetzelfde verschijnsel.

Dezelfde wortel
De Jodenhaat van enerzijds bijvoorbeeld het nazisme en terreurorganisaties als Hamas en anderzijds de extreme Israƫlverheffing van veel christenen hebben naar mijn inzicht ten diepste te maken met hetzelfde verschijnsel: het religieus/ ideologisch verbijzonderen van Israƫl, hetzij als te elimineren vijand hetzij als vertroeteld idool. Israƫl is het beste af niet alleen zonder antisemitisme maar ook zonder filosemitisme. Beide verschijnselen worden gevoed door dezelfde wortel: een extreme religieuze fixatie op het land en het volk van de Joden. Als Hamas niet uit was geweest op het in de naam van Allah vernietigen van de Joden in Israƫl en het fanatiek koesteren van het alleenrecht van Palestina hadden voorbije vredesinitiatieven waarschijnlijk al lang tot (meer) vrede kunnen leiden. Als Israƫl zich niet had vastgebeten in de positie van bezettende macht of kolonisator en de Palestijnen gelijke politieke (burger)rechten had gegeven (desgewenst in een eigen staat toen dat nog kon) waren de problemen vermoedelijk niet zo hoog opgelopen als nu het geval is.

Westerse christenen met hun vaak door schuldgevoelens gevoede Israƫlliefde hebben de problemen verergerd door eenzijdig de rechten van Israƫl te steunen en die van de Palestijnen te negeren of verdacht te maken. Daardoor hebben ze onbedoeld bijgedragen aan de escalatie van het conflict. Dit is vooral pijnlijk voor de Palestijnse christenen, die zich niet gesteund en beschermd zagen door hun broeders en zusters in Amerika en Europa.

Het christelijke ā€˜IsraĆ«lisme’ is vooral schadelijk voor de geloofwaardigheid van het Bijbelse geloof en daarmee voor de effectiviteit van de missionaire taak van de Kerk. Die schade blijft niet beperkt tot het christelijke getuigenis onder Joden en (Palestijnse) moslims. Oog in oog met de onverzoenlijkheid in IsraĆ«l-Palestina moeten we terugvallen op Christus van wie gezegd is: ā€˜Want Hij is onze vrede’ (Efeze 2: 14).

Dr. Steven Paas bestudeert Israƫlvisies en is actief op de terreinen van kerkgeschiedenis, missiologie, en de lexicografie van het Chichewa, een veel gesproken taal in centraal Afrika.

Praatmee

Beluister onze podcast

#369 Ds. Bram Hofland & ds. John de Groot over de hel, eeuwige straf en het laatste oordeel
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Doekes
Column

We missen zelfcorrectie in de christelijke muziekwereld

In eerdere columns heb ik het gehad over de integriteit en roeping van christelijke artiesten en ook hebben we de christelijke muziekindustrie beschreven. In dit derde deel wil ik het hebben over projectie, verwachtingen en de verantwoordelijkheid va

Ds. G.J. Baan
Video

GerGem-predikant stelt dat het eenvoudig is om zalig te worden

"Het evangelie is zo eenvoudig dat het zelfs eenvoudig is om zalig te worden. Al is het, menselijk gezegd, het allermoeilijkste wat er is. Omdat wij zo onwillig zijn, heeft de Heere daar zoveel werk aan", aldus ds. G. J. Baan. De GerGem-predikant - a

Johan Schep
Video

Johan Schep over diepe betekenis sabbat en huwelijk Adam en Eva

In de tweede aflevering van de serie ā€˜Jezus in het Oude Testament’ neemt Johan Schep ons mee naar Genesis 2. De evangelist legt de diepere betekenis van de sabbat uit en laat zien hoe deze verbonden is met zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Ook

Urkers
Video

Prachtig: honderden Urkers zingen uit volle borst 'Een toekomst vol van hoop'

'U geeft een toekomst vol van hoop. Dat heeft U aan ons beloofd. Niemand anders U alleen, leidt ons door dit leven heen', deze woorden komen uit het voor veel christenen bekende lied 'Een toekomst vol van hoop'. Het lied - afkomstig van de christelij

Yasin
Video

Yasin ruilde de islam in voor het christendom: "Jezus verscheen aan mij in een droom"

Jarenlang bad Yasin (schuilnaam) uit Irak: ā€œGod, als U echt bent, geef me dan een teken.ā€ Hij had een goedlopend bedrijf en was actief betrokken bij de moskee. Alles leek Yasin op orde te hebben. Toch bleef er een diepe innerlijke onrust die hem niet

Anouk Schaap
Video

Terugkijken: Anouk Schaap over gezond leiderschap

In deze aflevering van de podcast In His Company is Anouk Schaap te gast. Zij deelt haar indrukwekkende reis van religie en New Age naar een leven geworteld in het geloof in Jezus Christus. Haar ontmoeting met God markeerde een radicale ommekeer in h

psalmenchallenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 70

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

BijbelBrein
Persbericht

Nieuwe kinderpodcast: ā€˜BijbelBrein’

ā€˜Wat is bidden eigenlijk? Waarom is de oudste broer in het verhaal over de verloren zoon nou zo boos?’ Zomaar wat vragen die kinderen kunnen stellen bij verhalen uit de Bijbel. Over dit soort vragen praten kinderen met volwassenen, in de nieuwe kinde

Meerartikelen

prof. dr. W.J. op ’t Hof
Nieuws

Rechter vernietigt ontslag voorganger vrije hervormde gemeente Driedorp

Het ontslag van prof. dr. W. J. op ’t Hof als predikant van de vrije hervormde gemeente in Driedorp is door de rechter ongedaan gemaakt. Volgens de rechtbank in Arnhem is de voorganger ten onrechte per direct op non-actief gesteld. Binnen drie dagen

 Proponent L. Schouten
Nieuws

Preekbevoegdheid verleend aan PKN-proponent door Hersteld Hervormde Kerk

Het breed moderamen van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft proponent L. Schouten uit Elspeet per dinsdag preekbevoegdheid toegekend. Dat meldt het kerkverband op haar website. Schouten is al zo’n 35 jaar als proponent actief binnen de voormalige

Willem Lingeman
Video

Echtpaar noemt huwelijk "ƩƩn groot drama": Willem Lingeman reageert

Bijbelleraar Willem Lingeman reageert in een videoboodschap op een pijnlijke huwelijksgeschiedenis van een echtpaar. Volgens het stel was hun huwelijk ā€œzeker niet Gods wilā€ en noemt men het ā€œĆ©Ć©n groot dramaā€. Inmiddels zijn ze gescheiden en beiden he

1000 bezoekers bij doopdienst aan Engelse kust
Positief nieuws

Bijna 100 mensen gedoopt tijdens 'grootste doopdienst ooit' in Engelse kustplaats

In de Zuid-Engelse kustplaats Bournemouth lieten maar liefst 92 mensen zich op 13 juli dopen in zee. Vijf protestantse kerken organiseerden samen een grootschalige doopdienst op het strand. De BBC noemde het ā€œde grootste stranddoop die de stad ooit h

Apollinaris Darmawan
Nieuws

Indonesische christen op leeftijd vrijgelaten na jarenlange gevangenisstraf

Na meer dan vier jaar gevangenschap is de christelijke bekeerling Apollinaris Darmawan vrijgelaten uit de Kebon Waru-gevangenis in Indonesiƫ. De man werd in november 2024 vervroegd vrijgelaten, nadat hij meerdere strafverminderingen kreeg. Darmawan z

Indonesische vlag
Nieuws

Honderden moslims protesteren tegen bouw Indonesische kerk

In het Indonesische Kalibaru, een dorp in de stad Depok (West-Java), protesteerden op 5 juli honderden moslims tegen de bouw van een christelijke kerk. Dit gebeurde ondanks dat de kerk alle benodigde vergunningen bezit. Op videobeelden is te zien hoe

Ds. P. den Ouden
Video

Waaraan kun je genade in je hart herkennen? HHK-predikant antwoordt

Waaraan kun je herkennen dat er genade in je hart gekomen is? Op die vraag gaf ds. P. den Ouden in een recente preek antwoord. De HHK-predikant uit Katwijk aan Zee gebruikte in zijn antwoord een citaat van Augustinus. De kerkvader had ooit een briefw

Ann Michelle Lee
Video

Aanbiddingsleidster Ann Michelle Lee aanstaande zondag te zien bij Hour of Power

Aanbiddingsleidster Ann Michelle Lee is aanstaande zondag te gast bij Hour of Power. Ze vertelt daar hoe ze God echt leerde kennen. Ook deelt ze haar droom en boodschap voor de jongere generatie. "Ik wil zoveel mogelijk mensen brengen naar het hart v

Mexico
Nieuws

Mexico: een jaar ontheemd en geen zicht op terugkeer

De maand juli markeert de trieste ā€˜verjaardag’ van de vlucht van honderden christenen uit hun gemeenschappen in de Mexicaanse deelstaat Chiapas. Ze moesten vrijwel alles achterlaten: hun land, huizen en dieren. Meer dan honderd christenen - van piepj

Arthur Alderliesten
Nieuws

Dolle Mina’s verstoren bijeenkomst Schreeuw om leven: directeur reageert

Afgelopen maandag verstoorden pro-abortus demonstranten een bijeenkomst van Schreeuw om leven in Gouda. De avond was bedoeld om mensen uit de achterban te informeren over het waken bij abortusklinieken. De circa 25 demonstranten - die zich presenteer

Syrie
Interview

Syrische christenen houden stand in vijandige omgeving: "God gebruikt de kerk"

"Voor veel mensen wordt de droom van een islamitische staat in Syriƫ steeds meer werkelijkheid. En daarin is geen plaats voor ongelovigen, zoals christenen." Aan het woord is Ibrahim Lahdo, tot voor kort woonachtig in Syriƫ. Cvandaag sprak met hem ov

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

De wereld kijkt niet naar je preek, maar naar je daden

Tijdens een zendingsreis in Zuid-Afrika kreeg ik onverwacht de gelegenheid om een van de meest gevaarlijke townships in Kaapstad te bezoeken. Kolonel Bazil Vellai, lid van de kerk waar ik te gast was, had ons persoonlijk uitgenodigd om Manenberg - de