Kind in ons midden is een teken van Gods bemoeienis met de wereld

Dagelijks leven 20 oktober 2023 7 minuten Piet Vergunst, De Waarheidsvriend
Piet Vergunst

Vaag kende ik de laatste regels van dit gedicht, totdat ik er binnen een enkele dag twee keer mee geconfronteerd werd, ā€˜Het kind’ van Muus Jacobse. ā€˜Zolang God kinderen in ons midden zendt, heeft hij zich nog niet van ons afgewend.’

Eerst was er in mijn directe leefomgeving een geboorte, de komst van nieuw leven, elke keer weer een unieke gave van onze Schepper. Via de app kreeg ik daarom de laatste regels van ā€˜Het kind’, woorden die je ontvangt en die dan dagenlang in je hoofd resoneren kunnen: ā€˜Zolang God kinderen in ons midden zendt…’

Het is als eerste een belijdenis, die aan maakbaarheidsgedachten of zelfs wensdenken rond geboorten een einde maakt. Het leven komt van God. Hij staat aan het begin van het bestaan van elk mens. Die geboorte stelt ons daarom tegelijk de relatie tot Hem voor ogen, tot Hem als de almachtige Vader. Als de Levende spreekt Hij in ons bestaan wanneer een wiegje opeens gevuld is. Dit besef alleen al kan verlangen aanwakkeren om dat kindje voor Hem groot te brengen, stimuleren tot het gebed dat het niet alleen gezond maar vooral godvrezend opgroeien zal.

Toekomst van de planeet
Niet lang erna eindigde onze medewerker drs. Elise van Hoek haar maandelijkse column met de zes slotregels van het gedicht van Muus Jacobse. Haar citaat stond in de context van een bijdrage over ā€˜baarschaamte’, de gedachte van mensen dat een kind ter wereld brengen op een overvolle aarde misschien niet verantwoord is. De poĆ«zieregels zijn dan het antwoord aan degenen die hopeloosheid ervaren over de toekomst van onze planeet, over leefbare ruimte voor de mensheid. Nu ik zes regels had, leek het me tijd om het hele gedicht op te zoeken.

In 1936 publiceerde Muus Jacobse (het literaire pseudoniem van de Groningse taalkundige prof. Klaas Heeroma) ā€˜Het kind’ in de bundel De doortocht, later opgenomen in de verzamelbundel Het oneindige verlangen.

Het kind
Ons is geen toekomst en geen keus gelaten:
wij moeten voort, verward en hulpeloos,
in een cultuur van films en radio’s
en soms, wat over het verleden praten.

Niemand ontkomt er aan… alleen het kind
is nog hetzelfde als voor duizend jaren.
Nieuw en verwonderd ligt het rond te staren
alsof de wereld pas vandaag begint.

O makker in ditzelfde grauw getij,
nog altijd komt het kind tot jou en mij.
Nog altijd kan de wereld nieuw beginnen

in ieder kind kan het opnieuw beginnen.
Zolang God kinderen in ons midden zendt,
heeft hij zich nog niet van ons afgewend.

. Als de Levende spreekt Hij in ons bestaan wanneer een wiegje opeens gevuld is.

Heeroma behoorde met Willem Barnard, Jan Wit en Ad den Besten tot De Pietersberg, de groep dichters die aan de kerk de psalmberijming van 1967 geschonken heeft. In het Liedboek van 1973 staan veel andere kerkliederen van hem. Die laatste twee regels van ā€˜Het kind’ kunnen zomaar een eigen leven gaan leiden, geciteerd worden als gedachten vol hoop als er in een kerkdienst enkele kinderen aanwezig zijn of als bemoediging meegegeven worden aan doopouders.

Crisis en werkloosheid
Muus Jacobse schreef zijn poĆ«zie in 1936, in de jaren dat ons land crisis en werkloosheid kent, de dreiging van een wereldoorlog dichterbij komt. Geen toekomst en geen keus, verward en hulpeloos – daarmee begint hij. Wie zo bij de wieg staat, zal zich herkennen in woorden die in het bergland van Judea klonken toen Johannes de Doper geboren werd: ā€˜Wat zal er toch van dit kind worden?’ (Luk.1:66m) Het is een universele vraag van elke vader of moeder: In welke wereld groeit mijn kind op? Het maakt – terzijde opgemerkt – het verbond tot een rijke werkelijkheid, als in de doop de Naam van de Drie-enige verbonden wordt aan een kind van de gemeente, als Gods beloften verzegeld worden.

Alleen het kind is nog hetzelfde als voor duizend jaren. Met deze constatering tilt Muus Jacobse zijn ā€˜makker’ boven de werkelijkheid van elke dag uit. Hij spreekt die vriend aan: ā€˜O makker in ditzelfde grauw getij / nog altijd komt het kind tot jou en mij’. Dat ā€˜getij’ is het tijdperk waartoe de dichter behoort; dat ā€˜getij’ is voor vandaag een wereld die getroffen wordt door klimaatverandering. Voor een christen in het Westen komt hier bij dat elke baby geboren wordt in een land van kerksluitingen, in een tijd waarin de heiligheid van God en van Zijn Naam en Zijn dag geen hoge ogen gooit.

Niet modellen en cijfers bepalen uiteindelijk het leven, maar mensen en hun verhalen.

Bronnen van hoop
In zijn tijd van crisis benoemt Muus Jacobse de hoop. ā€˜Nog altijd kan de wereld nieuw beginnen.’ Dr. Herman Paul schreef ooit in Kerk en theologie dat hij ā€˜Het kind’ leest ā€˜als een zoektocht in zijn eigen, christelijke traditie naar bronnen van hoop die zowel hem als zijn ā€˜makkers’ zouden kunnen optillen uit de dysforie (somberte, red.) van een ā€˜grauw getij’’. Terecht verwoordt Paul hierin dat de geschiedenis niet louter voortgestuwd wordt door processen waarop niemand grip heeft, ontwikkelingen die een machteloos gevoel bij mensen achterlaten. ā€˜Ons is geen toekomst en geen keus gelaten.’

Dat levensgevoel kan ondertussen aan je knagen, kan je verlammen. Het kunnen eveneens ontwikkelingen in christelijke kring zijn: groeiende verdeeldheid, toenemende relativering van waarover vanouds zekerheid bestond, processen van neergang of van afnemende verdraagzaamheid. Zoals een van de psalmen het zich afvraagt:

Zou de Heer Zijn volk verstoten?
Heeft de toorn Zijn hart gesloten?
Is Zijn gunst voorgoed voorbij?
Blijft niet wat Hij eenmaal zei?

Simson
Nee, zeggen we met Muus Jacobse, nee! Niet modellen en cijfers bepalen uiteindelijk het leven, maar mensen en hun verhalen. Bijzonder is het als dit mensen geldt in wie de Geest van Christus woont. Zo is het voortdurend geweest in de geschiedenis van IsraĆ«l. Neem Richteren 13, de tijd dat de overheersing van de Filistijnen maakte dat vrome Joden wellicht dachten wat Muus Jacobse later dichtte: Ons is geen toekomst gelaten…, en soms, wat over het verleden praten.

Uiteindelijk ligt hier de hoop voor elke generatie, voor elk kind dat vandaag ter wereld komt, zelfs voor het voortgaan van de tijden.

Maar dĆ”n wordt er een kind beloofd, Simson, later een man over wie de Geest van de HEERE vaardig wordt. ā€˜In ieder kind kan het opnieuw beginnen.’ Met de geboorte van dit jongetje breekt er een nieuwe tijd aan in de geschiedenis van IsraĆ«l.

Volheid van de tijd
Ik ga verder dan de dichter in 1936 bedoeld heeft, maar zeg toch dat ons bij de geboorte van Jezus allermeest gebleken is dat de wereld door God niet losgelaten is. In Galaten 4 schrijft Paulus: ā€˜Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit…’ In het getij van toen kwam in Bethlehem een Kind, waarmee Hij toonde Zich niet van ons afgewend te hebben, maar ons Zijn liefde te verklaren. Uiteindelijk ligt hier de hoop voor elke generatie, voor elk kind dat vandaag ter wereld komt, zelfs voor het voortgaan van de tijden.

Is dit niet kenmerkend voor de geschiedenis van de mensheid dat er steeds weer kinderen ontvangen zijn over wie de Geest van de HEERE vaardig wordt? Zo kijken we (bijvoorbeeld) naar de jonge Luther, de jonge Calvijn, de jonge Spurgeon, naar mensen die door hun dienst van het Evangelie hoop brachten in deze wereld, hoop die reikt tot in het eeuwige leven. Zo kijken we naar mensen die in de dienst van de barmhartigheid tekenen opgericht hebben van het Koninkrijk van God.

Voorbede
Het maakt de voorbede voor de kinderen van de gemeente essentieel. Via deze kinderen immers kan God Zijn aanwezigheid in de wereld doen bemerken. Ons verlangen mag dat zijn, zelfs van het leven in de moederschoot af. Een nieuwe richting sloegen ā€˜groten der aarde’ in, zoals Luther en Calvijn in de traditie van de kerk.

Kinderen zijn de kleinsten voor wie soms nauwelijks oog is, naar wie de bijzondere zorg van Christus uitgaat.

Echter, een teken dat Hij Zich niet heeft afgewend van Zijn wereld mag elk mens geven die zich door Hem geroepen weet. Waar mensen in zelfverloochening en nederigheid de ander dienen, waar in hulpverlening en barmhartige zorg onze naaste in het vizier is, daar geldt Gods bemoeienis met de wereld. Voor elk kind van de gemeente is daarom het gebed of het zijn plaats in het Koninkrijk van Christus innemen wil. Nog ƩƩn keer een citaat van dr. Herman Paul: ā€˜Niet de tijden bepalen of iemand wel of niet tot een ontmoeting met God komt, maar een genadige God die in ieder mens een nieuw begin wil realiseren. Ons is toekomst en keus gelaten!’

Kinderen zijn de kleinsten voor wie soms nauwelijks oog is, naar wie de bijzondere zorg van Christus uitgaat. Een kind is per definitie afhankelijk, is kwetsbaar en kan niet anders dan ontvangen. Zij worden door God in ons midden geboren, opdat we in hen ons eigen beeld zien: aangewezen op genade, hulpeloos zonder Redder. Kinderen in ons midden, zegt Muus Jacobse, mogen een teken van Gods bemoeienis met ons zijn.

Piet Vergunst is hoofdredacteur van De Waarheidsvriend. GeĆÆnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Bijbel
Persbericht

Project Statenvertaling 2027 van start: 'Statenvertaling vraagt dringend om onderhoud'

Statenvertaling 2027 is een project om de Statenvertaling beter leesbaar te maken voor mensen van nu. De eeuwenoude Bijbelvertaling ademt eerbied voor God en spreekt in vertrouwde taal tot de harten van haar lezers. De Statenvertaling zoals die er nu

Nigeria
Nieuws

Terreurkampen van islamitische Fulani-milities in Nigeria vol met christelijke gijzelaars

In Nigeria worden honderden christenen geketend vastgehouden door extremistische Fulani-milities. Dat blijkt uit getuigenissen van overlevenden en rapporten van mensenrechtenorganisaties. Ondanks herhaaldelijke waarschuwingen grijpt de Nigeriaanse ov

moskou
Nieuws

Russische voorganger veroordeeld tot vier jaar strafkamp na preek tegen oorlog

De Russische voorganger Nikolay Romanyuk (63) is deze week veroordeeld tot vier jaar in een strafkamp. De rechtbank achtte hem schuldig aan het doen van ā€œpublieke oproepen tegen de veiligheid van de Russische Federatieā€. Aanleiding was een preek die

Damesensemble Yerusha
Video

Damesensemble Yerusha zingt op prachtige wijze Psalm 43

"Berust in 's HEEREN welbehagen. Hij doet welhaast Uw heilzon dagen. Uw hoop herleev' naar Zijn gebod. Mijn redder is mijn God.' Deze woorden vinden we in het vijfde vers van Psalm 43. Damesensemble Yerusha vertolkte dit vers op schitterende wijze ti

Evangelist Johan Krijgsman
Video

GerGem-evangelist citeert ontroerende uitspraak van Schotse dominee over Jezus

'U hoort geen preek of Christus ligt - met eerbied gesproken - op Zijn knieƫn en roept u toe te komen en vergeving te ontvangen.' Deze uitspraak is afkomstig van de Schotse predikant Andrew Gray. In een recente toespraak gebruikte evangelist Johan Kr

Dr. Peter de Jong
Video

Dr. Peter de Jong over de zin en onzin van wetenschap

De wetenschap heeft onze maatschappij veel goeds gebracht. Denk alleen al aan de mogelijkheid om met acht miljard mensen samen te leven op deze planeet. Het is dan ook niet vreemd dat opiniemakers graag verwijzen naar ā€œde wetenschapā€. In zijn lezing

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker Rietje van Sluijs deelt ervaringen in podcast

In deze aflevering van 'De Wereld Rond' gaat Gerard in gesprek met Rietje van Sluijs. Samen met haar man Hans diende zij jarenlang als zendelinge in Indonesiƫ. Rietje vertelt hoe ze Gods roeping op haar leven ervaarde, hoe ze Hans leerde kennen en ho

Wilkin van de Kamp
Video

Wat bedoelt Paulus met de gave van geloof? Wilkin van de Kamp legt uit

In deze overdenking legt Wilkin van de Kamp uit wat Paulus bedoelt met de gave van geloof uit 1 Korintiƫrs 12. Dit bovennatuurlijke geloof is een bijzondere belofte van God voor een specifiek moment of situatie. Aan de hand van Marcus 11 laat Wilkin

Meerartikelen

Jan Hoek en Mart-Jan Paul
Boekfragment

Hoe ontvingen profeten Gods boodschap? 5 uitdrukkingen uitgelicht

Er waren verschillende manieren waarop de profeten Gods boodschap konden ontvangen. We behandelen hieronder diverse uitdrukkingen die gebruikt worden: het horen van een stem, woorden van een engel, Geestvervoering, het komen van de Geest en de hand v

breek de stilte
Nieuws

Open Doors luidt noodklok: "Gruwelijk geweld tegen christenen in Sub-Sahara Afrika"

Geweldsincidenten in landen van Sub-Sahara Afrika zorgen al jaren voor enorme ontwrichting. Volgens de VN en onderzoekers is dit gebied inmiddels het epicentrum van jihadistisch terrorisme. Al jaren vraagt Open Doors aandacht voor deze regio. Met een

Tweede Kamer
Nieuws

SGP en ChristenUnie zien niets in uitbreiding embryo-onderzoek, CDA twijfelt

De Tweede Kamer debatteerde deze week om het verbod op het kweken van embryo’s voor wetenschappelijk onderzoek op te heffen. Dit wetsvoorstel – afkomstig van D66 en VVD – roept de vraag op hoe beschermwaardig het menselijk leven vanaf het prilste beg

abortus
Opinie

Abortus: een vorm van anticonceptie of toch niet?

Het interview met gynaecoloog Gunilla Kleiverda dat verscheen in de NRC van 11 juli roept vele vragen op. Volgens Kleiverda moeten we af van het onderscheid tussen anticonceptie en abortus. Dit identiek verklaren staat voor een hachelijke ontwikkelin

Stier
Interview

Christian Stier over Israƫl en profetieƫn: "Bij veel christenen is sprake van een blinde vlek"

Is het moderne Israƫl de vervulling van profetieƫn uit het Oude en Nieuwe Testament? En wat betekent dit voor onze houding als gelovigen tegenover het Joodse volk? In zijn boek Israƫls terugkeer & herstel stelt schrijver en Bijbelleraar Christian Sti

Sarah en Jan
Video

Beautyvlogger Sarah Marikh aanstaande zondag te gast in Hour of Power

Als beautyvlogger richtte Sarah Marikh zich vooral op de buitenkant. Maar toen ze haar zus radicaal zag veranderen door het geloof, werd ze nieuwsgierig. Ze ging mee naar de kerk, liet zich dopen en maakte een keuze die alles veranderde: "Radicaal va

Ds. M. Messemaker
Video

Ds. Messemaker waarschuwt voor lege prietpraat van de wereld

Laten we de ander weten om Wie het in ons leven draait? Die vraag stelde ds. M. Messemaker in een recente preek. De hervormde predikant merkte op dat we het als christenen misschien veel makkelijker vinden om met anderen te spreken over voetbal of Fo

Sarah Floor
Video

Christelijke zangeres Sarah Floor brengt opnieuw single uit: 'God van Wonderen'

'God van Wonderen', zo heet de derde en pas verschenen single van de christelijke zangeres Sarah Floor. Net als haar eerste twee nummers 'Yeshua' en 'Vrucht van de Geest' werd ook haar derde single opgenomen met muzikanten van de multiculturele gemee

Ayla
Video

Hoe Ayla’s hart veranderde aan boord van een ziekenhuisschip

Als kinder-IC-verpleegkundige stapte Ayla aan boord van de Global Mercy om te helpen levens te veranderen. Wat ze niet had verwacht, was dat haar eigen leven diepgaand zou veranderen. Aan boord ontdekte ze Gods liefde, vond ze genezing en kreeg ze ee

Ds. Kot
God

Ds. Kot via Refoweb: ā€œRechtvaardigen leven uit geloof Ć©n doen goede werkenā€

In de vragenrubriek van Refoweb reageerde ds. A. Kot (foto) onlangs op een vraag over Mattheüs 25 en Psalm 146, waarin rechtvaardigen worden beschreven als mensen die anderen dienen. De vraagsteller gaf aan dat hij in zijn omgeving wel gelovigen herk

Paul Visser
Video

Volgens ds. Paul Visser is genade all-inclusive: bekijk de video

In een krachtige videoboodschap neemt ds. Paul Visser ons mee in de diepe waarheid van Romeinen 3 en 6. Paulus windt er geen doekjes om: ā€œAllen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God.ā€ Hoe zwaar we ook wegen in eigen ogen, we worden te li

Naomi Oosterhof
Podcast

Beluister deze podcast over samen geloven in een ongelovige wereld

Hoe leef je als christen in een wereld waar velen je geloof niet begrijpen? In deze aflevering van De Geloofwaardige Podcast hoor je van Naomi Oosterhof (foto) hoe belangrijk het is om elkaar op te zoeken in dat zwoegen. God roept ons niet op tot een