Iraanse predikant erkent: "Veel Iraniërs ontmoeten Jezus in een droom"
Veel Iraniërs ontmoeten Jezus door middel van dromen en visioenen, bevestigt Lazarus Yeghnazar, oprichter van Transform Iran, een organisatie die het evangelie verkondigt en ondergrondse kerken plant in Iran. Faithwire sprak met Yeghnazar over de geestelijke herleving die plaatsvindt in het islamitische land.
“Veel gelovigen zeggen: ‘Ik zag een visioen van een man met een wit gewaad, met een kruis op zijn schouder of op zijn hart en Hij zegt: ‘Ik ben Jezus’”, merkt de prediker op. “Iraanse christenen kunnen hierover niet zwijgen. Dit heeft zware vervolging tot gevolg.” Als Iraniërs zich van de islam tot het christelijk geloof bekeren, lopen zij groot risico te worden gecontroleerd, lastiggevallen, gearresteerd en vervolgd voor “misdaden tegen de nationale veiligheid” – een beschuldiging die slecht gedefinieerd is, en misbruikt kan worden. Verschillende Iraanse huiskerkleiders en leden zijn op deze manier veroordeeld tot lange gevangenisstraffen waarbij ze lichamelijk en geestelijk werden mishandeld.
Dromen: de geloofstaal van Iraniërs
Terwijl veel gelovigen in het Westen op een andere manier met Jezus in aanraking komen, vormen dromen en visioenen in Iran vaak het beginpunt van een levensveranderend bekeringsproces. Deze geloofstaal sluit volgens Yeghnazar haarfijn aan bij de spiritualiteit van Iraniërs: “In het Midden-Oosten zijn visioenen meer gebruikelijk. Westerse mensen willen vaak dat alles tastbaar, verifieerbaar en verklaarbaar is. Maar in dit deel van de wereld is dat niet het geval.”
Verwijzend naar de Bijbel maakt Yeghnazar duidelijk dat God ook in het verleden visioenen heeft gebruikt om Zichzelf aan de mensheid te openbaren. “Kijk naar Abraham, Mozes, Daniël, Jozef, en Jezus’ moeder Maria. God gaf hen allemaal dromen. De bediening van Petrus begon naar aanleiding van dromen. Als je tijdens een bijeenkomst met Iraanse of Afghaanse christenen vraagt of hun leven door dromen of visioenen is veranderd zal 90 procent van de aanwezigen hun hand opsteken. Maar als je dit doet in een kerk met westerlingen, vragen mensen zich af wat een visioen überhaupt inhoudt.”
Geestelijke herleving
Volgens voorzichtige schattingen ligt het aantal christenen in Iran ergens tussen de 500.000 en 800.000, maar bekend is dat er in Iran vele bekeringen tot het christendom plaatsvinden. Dat christelijke tv daarbij een belangrijke rol speelt, is algemeen bekend. Sinds SAT-7 in 2017 begon met uitzendingen in het Farsi, is het aantal kijkers in Iran met 95 procent gestegen, meldde het Reformatorisch Dagblad eerder. "Ik zie een grote toekomst voor de kerk in het Midden-Oosten. In Iran is honger naar het Woord. Mensen zijn teleurgesteld in de islam," aldus Lazarus Yeghnazar destijds tegenover het RD.
Uit een onderzoek door GAMAAN, een in Nederland gevestigde onderzoeksgroep, onder 50.000 Iraniërs van 20 jaar en ouder, bleek dat 1,5 procent van de respondenten zich als christen identificeerde, stelde Open Doors een paar jaar geleden. Dit is de eerste keer dat een seculiere organisatie bekeerlingen in Iran heeft bestudeerd. Als dit cijfer wordt doorberekend naar de Iraanse bevolking van meer dan 80 miljoen, dan zou dit duiden op nog eens 1 miljoen bekeerlingen. Volgens GAMAAN is het aantal christenen in Iran "zonder twijfel enkele honderdduizenden en groeit het door naar meer dan een miljoen".
Zelfs islamitische regeringsfunctionarissen in Iran erkennen de groei. Ministeries en experts zeggen dat de explosieve groei van het christendom in Iran te danken is aan de bijna tastbare, spirituele honger en teleurstelling over het islamitische regime. Daarnaast speelt de trouw van gelovigen die alles riskeren om het goede nieuws te delen, ondanks onvermijdelijke vervolging, een grote rol. Meerdere rapporten geven aan dat zelfs kinderen van politieke en spirituele leiders de islam verlaten in ruil voor het christendom.
De Iraanse overheid doet er alles aan om de opmars van het christendom te stoppen. Zij beschouwt het christendom als westerse invloed, een bedreiging voor het islamitische karakter van de staat. De Iraanse bevolking staat over het algemeen minder vijandig tegenover christenen uit traditionele kerken. Maar moslimbekeerlingen moeten voor hun veiligheid hun geloof vaak geheimhouden. Christenen die betrapt worden op – of verdacht worden van – evangelisatieactiviteiten, worden gearresteerd en krijgen lange gevangenisstraffen.
Praatmee