SGP in verweer tegen lesmethode: 'LHBTI-lesmateriaal is absurd'
De SGP komt in verweer tegen LHBTI-lesmateriaal op middelbaar onderwijs. Volgens Kamerlid Roelof Bisschop stelt dat een specifieke lesmethode de indruk wekt dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze is. Volgens een van de scholen waar de bewuste lesmethode wordt gebruikt zit dat echter anders in elkaar.
Het betreft de methode ‘Perspectief’ van Thieme Meulenhoff. Deze methode wordt door veel scholen bij het vak levensbeschouwing gebruikt. In de methode staat een opdracht waarin leerlingen wordt gevraagd om antwoord te geven op een aantal vragen. ‘Hoe komt het, denk je, dat je heteroseksueel bent?’, is één van de vragen. ‘Wanneer en hoe besloot je voor het eerst dat je heteroseksueel bent?’, luidt een ander. ‘Is het mogelijk dat je heteroseksualiteit een fase is, waar je weer uit zal groeien?’ en ‘Waarom loop je met je heteroseksualiteit te koop? Kun je niet gewoon zijn wie je bent en er verder over zwijgen?’ zijn ook vragen die in het lijstje terug te vinden zijn. In de opdracht staat dat leerlingen zo eerlijk mogelijk antwoord moeten geven en die antwoorden voor zichzelf moeten houden.
De vragen stuiten SGP-Kamerlid Roelof Bisschop tegen de borst. “Het is de wereld op z’n kop als de indruk wordt gewekt dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze is”, reageert hij. “We slaan nu echt door. Daarom is het tijd dat de minister in actie komt.” Meerdere bezorgde ouders hebben contact gezocht met de SGP. “De lesmethode wekt de gedachte dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze is”, benadrukt Bisschop. “Dat is absurd. Als leerlingen dan ook nog eens gevraagd worden om de antwoorden voor zich te houden, creëert dat geen onderling begrip maar vervreemding en verwarring.” Het Kamerlid maakt tevens bekend dit onderwerp maandag in te gaan brengen bij het emancipatie-overleg van maandag. Hij wil er bij de minister op aandringen om hier in de contacten met uitgevers een punt van te maken.
Recent werd de bewuste opdracht veelvuldig gedeeld op social media. Die was afkomstig van Roncalli Scholengemeenschap in Bergen op Zoom, een van de scholen waar de methode gebruikt wordt. De school reageerde zelf al eerder via social media op de ophef die ontstond: ‘In de betreffende opdracht wordt aandacht besteed aan de vragen die mensen die homoseksueel zijn gedurende hun leven krijgen. In de betreffende opdracht worden leerlingen gevraagd om zich in te leven en voor te stellen hoe het voelt om allerlei vragen te krijgen over je seksualiteit. In de berichten die gedeeld worden op social media ontbreekt die context. Zonder deze context zijn de vragen ook anders uitlegbaar. Daarnaast hoeven de leerlingen de opdracht niet te maken, de docent heeft deze niet opgenomen in het curriculum. De opdracht staat echter nog wel in de methode’, aldus rector Tom Heijnen.
Ook de SGP is op de hoogte van deze beweegreden. Bisschop noemt het “een goede doelstelling” om leerlingen te prikkelen zich te verplaatsen in de situatie van minderheden. “Maar dat doe je niet op deze manier. Een gedachtenexperiment uitvoeren is prima, maar het is absurd als daarbij de werkelijkheid zodanig wordt verwrongen, dat die geen recht meer doet aan de feiten. Leerlingen, zeker als ze in een kwetsbare fase zitten, help je niet met onderwijs waarin de wereld op z’n kop wordt gezet.”
Praatmee