SGP in verweer tegen lesmethode: 'LHBTI-lesmateriaal is absurd'
De SGP komt in verweer tegen LHBTI-lesmateriaal op middelbaar onderwijs. Volgens Kamerlid Roelof Bisschop stelt dat een specifieke lesmethode de indruk wekt dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze is. Volgens een van de scholen waar de bewuste lesmethode wordt gebruikt zit dat echter anders in elkaar.
Het betreft de methode āPerspectiefā van Thieme Meulenhoff. Deze methode wordt door veel scholen bij het vak levensbeschouwing gebruikt. In de methode staat een opdracht waarin leerlingen wordt gevraagd om antwoord te geven op een aantal vragen. āHoe komt het, denk je, dat je heteroseksueel bent?ā, is Ć©Ć©n van de vragen. āWanneer en hoe besloot je voor het eerst dat je heteroseksueel bent?ā, luidt een ander. āIs het mogelijk dat je heteroseksualiteit een fase is, waar je weer uit zal groeien?ā en āWaarom loop je met je heteroseksualiteit te koop? Kun je niet gewoon zijn wie je bent en er verder over zwijgen?ā zijn ook vragen die in het lijstje terug te vinden zijn. In de opdracht staat dat leerlingen zo eerlijk mogelijk antwoord moeten geven en die antwoorden voor zichzelf moeten houden.
De vragen stuiten SGP-Kamerlid Roelof Bisschop tegen de borst. āHet is de wereld op zān kop als de indruk wordt gewekt dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze isā, reageert hij. āWe slaan nu echt door. Daarom is het tijd dat de minister in actie komt.ā Meerdere bezorgde ouders hebben contact gezocht met de SGP. āDe lesmethode wekt de gedachte dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze isā, benadrukt Bisschop. āDat is absurd. Als leerlingen dan ook nog eens gevraagd worden om de antwoorden voor zich te houden, creĆ«ert dat geen onderling begrip maar vervreemding en verwarring.ā Het Kamerlid maakt tevens bekend dit onderwerp maandag in te gaan brengen bij het emancipatie-overleg van maandag. Hij wil er bij de minister op aandringen om hier in de contacten met uitgevers een punt van te maken.
Recent werd de bewuste opdracht veelvuldig gedeeld op social media. Die was afkomstig van Roncalli Scholengemeenschap in Bergen op Zoom, een van de scholen waar de methode gebruikt wordt. De school reageerde zelf al eerder via social media op de ophef die ontstond: āIn de betreffende opdracht wordt aandacht besteed aan de vragen die mensen die homoseksueel zijn gedurende hun leven krijgen. In de betreffende opdracht worden leerlingen gevraagd om zich in te leven en voor te stellen hoe het voelt om allerlei vragen te krijgen over je seksualiteit. In de berichten die gedeeld worden op social media ontbreekt die context. Zonder deze context zijn de vragen ook anders uitlegbaar. Daarnaast hoeven de leerlingen de opdracht niet te maken, de docent heeft deze niet opgenomen in het curriculum. De opdracht staat echter nog wel in de methodeā, aldus rector Tom Heijnen.
Ook de SGP is op de hoogte van deze beweegreden. Bisschop noemt het āeen goede doelstellingā om leerlingen te prikkelen zich te verplaatsen in de situatie van minderheden. āMaar dat doe je niet op deze manier. Een gedachtenexperiment uitvoeren is prima, maar het is absurd als daarbij de werkelijkheid zodanig wordt verwrongen, dat die geen recht meer doet aan de feiten. Leerlingen, zeker als ze in een kwetsbare fase zitten, help je niet met onderwijs waarin de wereld op zān kop wordt gezet.ā
Deze vragen kregen leerlingen van Roncalli Scholengemeenschap in Bergen op Zoom tijdens hun maatschappijleer les Ć°ÅøĀ«Ā¢ pic.twitter.com/L0QnaXi8FH
ā Ć°ÅøÅĀøSimone Juffermans (@SimoneSays123) November 14, 2022
Praatmee