Henk Binnendijk zoekt antwoord op het lijden in Job

Gesponsord 10 oktober 2022 Op weg met de ander
Henk Binnendijk

Een verdrietige gebeurtenis in het gezin van de bekende spreker Henk Binnendijk bracht hem tot een studie van het impopulaire Bijbelboek Job. De man die zijn tien kinderen, bezit en gezondheid verloor, zijn vrouw Ć©n de duivel tegenover zich vond en God niet meer kon vinden. Binnendijk schreef zijn bevindingen op in een boekje. Dat wil een antwoord zijn in de zoektocht van velen naar de zin van het lijden. De christelijke gehandicaptenvereniging Op weg met de ander sprak Binnendijk hierover.

Wie Henk Binnendijk wil spreken, zoekt tevergeefs zijn mailadres of mobiele nummer. Ook zal diegene hem ā€™s ochtends niet makkelijk te spreken krijgen. Want van 9.00 tot 12.30 uur zit hij in zijn tuinhuis. Lezend in de Bijbel, mediterend, biddend tot zijn Schepper.

Alsof hij geen 88 is, loopt Henk Binnendijk voorop naar het tuinhuis. Onderwijl praat hij honderduit over de enorme tuin, die zijn vrouw Marian en hij samen onderhouden, het huis waar zij al 36 jaar wonen en de lap grond die hij aan de gemeente verkocht. Binnen beslaat een grote wand met theologische werken de ruimte. En wanneer Henk Binnendijk eenmaal spreekt, is hij moeilijk te stoppen, geboren verteller als hij is.

ā€œEĆ©n ding wil ik vooraf zeggen: Vraag me niets over die verdrietige gebeurtenis waardoor ik dit boek ben gaan schrijven.ā€ Het schutblad spreekt echter boekdelen: Opgedragen aan onze zoon Cees, want geen kind is zĆ³ aanwezig als het kind dat wordt gemist.ā€ 

Een vraag die bij mensen vaak opkomt is waarom God het lijden toelaat en wat de zin van het lijden is. Hoe ziet u dat?
ā€œDe bedoeling van het lijden is dat God aan zijn eer komt. Maar ook de mĆ©ns komt in een ander licht te staan. God gebruikt absoluut het lijden om iets moois van ons te maken. Aan het eind van het Bijbelboek zegt Job: ā€˜Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd.ā€™

"God gebruik het lijden om iets moois van ons te maken"

Ikzelf weet wat het is om lijden niet te aanvaarden. Een paar keer in mijn leven zei ik: ā€˜Heere God, ik wil met U niets meer te maken hebben. Door Zijn genade haalde Hij me terug. Ik heb nu ervaren dat ik het lijden makkelijker kan aanvaarden, in de zin van: ā€˜U weet wat U doet en U doet er iets mee. U doet dat niet ondanks, maar omdĆ”t U van mij houdt.ā€™

Als je Bijbel doorloopt, zie je datzelfde patroon. Neem Abraham. Je had nog maar Ć©Ć©n kind ā€“ die andere moest je wegsturen. En na honderd jaar wachten zul je maar Gods stem horen: ā€˜Neem je zoon, je enige, die je liefhebt, Izak, en offer hem!ā€™

Tweeduizend jaar later zei God het tegen Zichzelf: ā€˜Neem je Zoon, je enige, Jezus Die Je liefhebt, en offer Hem.ā€™ Dat is groots. Dat maakt dat je liefde tot God toeneemt.

Wij christenen hebben al te veel een God gecreƫerd Die je altijd liefheeft, altijd voor je zorgt, je altijd beschermt. Maar God is veel meer dan dat. God is ook God. Hij is Schepper van heelal! Van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God, zegt de Bijbel. En dan mogen wij als kleine en zondige schepseltjes met Hem omgaan! Dat is het allerhoogste wat God ons biedt!

Wij moeten aan Gods kant staan. Wat is het eerste en grote gebod? ā€˜De Heere God liefhebben.ā€™ In de bijna de hele kerkelijke wereld van nu is er veel mĆ©Ć©r aandacht voor de mensen dan voor God. Dat werkt niet.ā€

ā€œGeen kind is zĆ³ aanwezig als het kind dat wordt gemist.ā€ Een aangrijpende uitspraak. Wat wilt u kwijt aan ouders die door suĆÆcide, ongeval, ziekte of anderszins een kind kwijtraakten? Of aan andere lijdende mensen die, mĆ©t Job, God betichten van onrecht?
ā€œNiks. Een goedkoop antwoord is veel erger. Hoe gevaarlijk is het als mensen zeggen: ā€˜Je kind is nu in de hemel.ā€™ Die ouders missen dat kind hĆ­er! Het is vroom gekwezel als tegen hen wordt gezegd: ā€˜God was erbij; Hij zal voor jullie zorgen.ā€™

Het is bijna onmogelijk om iets goed te zeggen bij mensen die lijden. Je moet het niet doen. Je moet dichtbij zijn en luisteren. Alleen mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en er goed doorheen gekomen zijn, kunnen iets zeggen. In dit soort situaties vind ik Job een geweldige hulp. In 23:13 en 14 zegt hij: ā€˜Wat God begeert, voert Hij uit. Want Hij zal volbrengen wat over mij beschikt is.ā€™ Ikzelf had het proces na het overlijden van Cees toch voor geen goud willen missen. Maar dat kun je niet tegen andere mensen zeggen.ā€

"Wat je moet zeggen tegen ouders die een kind verloren? Niks"

Een opmerkelijke tekst uit Job die u eruit licht is Job 21:19, waar in de NBG-vertaling van 1951 stellig staat dat God het onheil voor zijn kinderen opspaart. Moeilijk, lijkt me die tekst.
ā€œHet klinkt raar, maar: God kon Abraham niets mooiers geven dan hem te vragen zijn zoon te offeren. Het is ook het allerhoogste wat God Abraham kon aanbieden. Daardoor kwam Abraham in Gods nabijheid. Ze hadden allebei hetzelfde meegemaakt, waardoor ze elkaar zĆ³ begrepen. God had behoefte aan een man die hetzelfde had doorgemaakt wat Hij had doorgemaakt!

Tegenwoordig zeggen christenen al te makkelijk dat God hun Vriend is ā€“ waanzin! God zoekt naar mensen met wie Hij ver kan gaan, zoals Abraham!

"God zoekt naar mensen met wie HIj ver kan gaan"

Job heeft het op een gegeven moment zo moeilijk dat hij zegt: ā€˜God heeft mij onrecht aangedaan.ā€™ Ik kan me dat heel goed voorstellen, maar Job moet er later wel op terugkomen: ā€˜Ik zit in stof en as.ā€™ God kĆ”n geen onrecht aandoen. In God is geen onrecht, Hij is rechtvaardig.ā€™ Waarom heeft God Ezau gehaat? Hij is de Almachtige! God biedt ons onheil aan. En onheil wordt in Gods handen heil!

Ik stel me in mijn fantasie weleens voor dat ik later een gesprekje heb met Job. ā€˜Zeg Job, heb je een kwartiertje voor me?ā€™ ā€˜Natuurlijk jongen, ik heb de eeuwigheid de tijd.ā€™ ā€˜Als je nu eens terugdenkt aan die verschrikkelijk diepe weg die jij moest gaan, wat denk je dan?ā€™ Dan zal hij zeggen: ā€˜Dat was inderdaad verschrikkelijk, bijna onhaalbaar om staande te blijven. Aan de andere kant had ik die tijd voor geen goud willen missen.ā€™

Met zoā€™n uitspraak nu doe je mensen pijn. Je moet daar heel voorzichtig mee zijn.  Maar ik denk dat Abraham hetzelfde zou zeggen: ā€˜Wat ben ik dĆ³Ć³r die crisis dicht bij de Heere God gekomen.ā€™ā€

U schrijft dat Job huilend zou zijn weggelopen bij een prediking die de zondigheid van de mens sterk benadrukt. Legt u dat eens uit.
ā€œGod is geen God van systeempjes. Bij mij was de volgorde van mijn bekering: verlossing, dankbaarheid, ellende. Ik moest na mijn bekering naar mensen toe om vergeving te vragen voor wat ik hen had misdaan.

Maar Romeinen 6 tot 8 zegt dat de oude mens dood is. We zijn met Christus gekruisigd. In Christus ben je een nieuwe schepping. Vanuit die basis merk je dat God jou een afkeer geeft van de zonde. Wie in Hem blijft, zondigt niet, dat staat 1 Johannes 3:6a en 9.

Er zijn mensen die ermee pronken dat ze zoā€™n geweldige zondaar zijn. Dan heb je het Evangelie nooit begrepen. Want God zond Zijn geliefde Zoon naar deze aarde om voor altijd af te rekenen met de zonde. Er zijn twee soorten zonde: eigengerechtigheid en ongerechtigheid. God heeft veel meer moeite met onze eigengerechtigheid dan met onze ongerechtigheid, denk ik. Mozes mocht door zijn eigengerechtigheid niet in KanaƤn komen omdat hij zei: ā€˜Hoort toch, wederspanningen, zullen wĆ­j uit deze rots voor u water tevoorschijn doen komen?ā€™ (Num. 20:10)

God maakte mensen maakt naar Zijn beeld. In de Bijbel worden gelovigen onophoudelijk aangesproken met: Jullie zijn heilig, volmaakt. Tegen Abraham zegt God: ā€˜Wandel voor Mijn aangezicht en wees onberispelijk.ā€™

Hoe volmaakt moet een christen zijn?
ā€œVolmaakt. Jezus zegt niet: ā€˜Wees voor een flink deel volmaakt, zoals Mijn hemelse Vader volmaakt is.ā€™ Hoe vaak staat het woord ā€onberispelijkā€ niet in de Bijbel? Dat wil niet zeggen dat een gelovige geen fouten maakt. Dat moet hij belijden aan God en goedmaken met de mensen. Natuurlijk zondig je tot je laatste snik. Maar er staat ook: ā€˜Wie in Hem blijft, zondigt niet. Wie in Mij blijft, draagt veel vrucht.ā€™ Dat is geen vraag, maar een constatering. In mijn boekje werp ik de vraag op: Zijn gelovigen betere mensen? Dat beantwoord ik met ā€™jaā€™.ā€

David was een man naar Gods hart vĆ³Ć³r en nĆ” de zonde met Bathseba en de moord op Uria. Wie was hij tijdens deze gebeurtenissen?
ā€œDat was Davids oude mens. Na zijn zalving tot koning greep Geest Gods hem aan. Hij had een ongelofelijke verantwoording: hij moest volken uitroeien, had veel vrouwen en kinderen en kon niet voor alle kinderen zorgen. David had veel vijanden en hij klaagt vaak over het net dat zij voor hem hadden gespannen. Ik sluit niet uit dat Bathsebaā€™s verleiding een complot was om David in de val te lokken.

"Na zonde met Bathseba krijgt David een diepere relatie met God"

Maar God keek daar doorheen. Hij zag Davids hart aan. Na de zonde met Bathseba, heeft God David wel zwaar gestraft. Maar David krijgt een veel diepere relatie met God. Hij dicht Psalm 51, waarin hij schrijft ernaar te verlangen dichtbij God te zijn.

Gelovigen zijn burgers van het rijk van de hemel. We zijn met Christus gezet in de hemel. Het lichaam is op de aarde, het hoofd is in de hemel. Nu al! De hemel is niet alleen de plek waar je naartoe gaat als je overlijdt, de hemel gaat open op moment dat je wedergeboren wordt! Dan wordt het: God en God alleen!ā€ 

Is Henk Binnendijk een eigentijdse Job?
Overtuigd: ā€œNee! Job had tien kinderen. Hij verloor ze allemaal. Hij raakte al zijn bezittingen kwijt, zijn vrouw stond tegenover hem, zijn vrienden praatten hem de put in, zijn gezondheid werd aangetast, de duivel liet hem niet met rust. En God was er niet. Dat is bij mij niet zo.ā€

U citeert Psalm 92, waar staat dat de rechtvaardigen in hun ouderdom fris zullen zijn om de HEERE te verkondigen. Ziet u dat als uw rol?
ā€œIk hoop het. Als dit ons laatste gesprek is, is het goed. Maar ik hoop van harte dat ik nog tien of twintig jaar mag blijven. God begon pas met Mozes toen hij 80 was. Leeftijd is een grote winst in het koninkrijk van God. Omdat je in balans komt. Elke jonge prediker is eenzijdig.

Het is een voorrecht om oud te mogen worden in het koninkrijk van God. God opent zoveel deuren. Onlangs sprak ik op een zondagmiddag voor Quick Boys. De voetbalvereniging van mijn buurdorp Katwijk bestond honderd jaar. Mijn vrouw werd gebeld: of ik daar wilde spreken tijdens een dankdienst, in een tent.

"Ze zijn zo verrassend in de hemel"

Er waren zoā€™n duizend mensen. Ik vertelde dat ik tot mijn 25e een heel grote fan van de grote concurrent, Rijnsburgse Boys was. Ik bezocht elke thuis- en uitwedstrijd. Toen werd ik meegenomen naar kringen waar ik voelde: Wat jullie hebben, heb ik niet. Ik heb toen mijn leven aan de Heere gegeven.

Pas een halfjaar later ontdekte ik dat ik niet naar Rijnsburgse Boys was geweest. Ik had een doel gekregen dat een stuk hoger ligt dan het doel op het voetbalveld. Uiteraard citeerde ik Paulus, dat hij alles gaf om dat doel te bereiken: ā€˜EĆ©n ding doe ik: vergetende hetgeen achter mij ligt, en mij uitstrekkende naar hetgeen vĆ³Ć³r mij ligt, jaag ik naar het doel (Fil. 3:14). Dat zou een zin in het instructieboek van de spits Quick Boys kunnen zijn! Maar Paulus bedoelde een ander doel. Hij zei: ā€˜ā€¦jaag ik naar het doel, om de prijs van de roeping van God!ā€™

Na tien minuten was het doodstil. Het was een heerlijke middag. God was daar aanwezig. Ik was zo verrast dat God die deur voor mij opende om daar te mogen spreken. Zo verrassend zijn ze in de hemelā€¦ Hoe hebt U het kunnen bedenken, Hoe hĆ©bt U het kunnen bedenken, Heere! Zo waren er diepe dalen en hoge bergtoppen.ā€

Tekst: Gijsbert Wolvers, beeld: Jenneke Wolvers

Mede n.a.v.: ā€Niemand is als hij, Geloven als Jobā€, door Henk Binnendijk, Uitg. KokBoekencentrum; Utrecht, 2021; ISBN 978 90 435 3715 5; 160 blz.; ā‚¬18,99

Op weg met de ander interviewde Henk Binnendijk over het lijden. Op weg met de ander is een christelijke belangenbehartiger van en voor mensen met een beperking. De vereniging sticht samen met ouders christelijke woonvormen voor mensen met een verstandelijke of sociale aandoening, organiseert ontmoeting, toerusting en lotgenotencontact, regelt meditaties voor doven en slechthorenden en belegt cursussen voor partners van mensen met autisme. Daarnaast geeft zij vier magazines per jaar uit, waarin bovenstaand artikel verscheen, en aangepast catechesemateriaal (zie ook www.opwegmetdeander.nl).

Ondersteun het werk van Op weg met de ander en word lid (20 euro per jaar) en ontvang een welkomstcadeau naar keuze en vier keer per jaar het magazine Op Weg. Of word vriend (10 euro per jaar) en ontvang een cd.

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. ā€œJezus is Koningā€ en ā€œJezus is Heerā€, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australiƫ wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiƫrs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ā€˜De Basiliekā€™ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somaliƫ

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ā€˜Eindtijdbodeā€™ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met mā€™n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeƫrlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft ĆØn leven ĆØn overvloed. Niet Ć©Ć©n, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. IsraĆ«l leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he