Een raadselachtige zin in de Bijbel: schoot Jezus zijn leerlingen tóch niet te hulp?

God 24 juni 2022 Dr. Jan Krans
Bijbelblog Markus

Deze bijbelblog gaat over een wonderlijk zinnetje midden in een verhaal van Markus: ‘Toen hij zag dat de leerlingen door de hevige tegenwind maar nauwelijks vooruitkwamen, hoe hard ze ook roeiden, liep hij tegen het einde van de nacht over het meer naar hen toe, en hij wilde hen voorbijlopen’ (Markus 6:48 Nieuwe Bijbelvertaling). Jezus heeft de leerlingen per boot vooruitgestuurd, maar gaat hen achterna als hij ziet dat ze het moeilijk hebben. De rest van het verhaal is bekend: als ze hem zien, denken ze dat het een geestverschijning is. Jezus stelt hen gerust, en als hij aan boord klimt gaat de wind liggen.

Vreemde zin in Markus
Het verhaal staat niet alleen in Markus, maar ook in Mattheüs en Johannes, al zijn er ook grote verschillen. Zo loopt alleen bij Mattheüs ook Petrus over het water, en is alleen bij Johannes de boot al aan de overkant voordat Jezus aan boord kan komen. Ook de verdere reactie van de leerlingen verschilt hemelsbreed: Johannes meldt niets, Mattheüs laat de leerlingen Jezus aanbidden, en Markus heeft het over verbijstering en onbegrip.

Markus is ook de enige die dat vreemde zinnetje heeft: ‘en hij wilde hen voorbijlopen.’ Jezus kwam zijn leerlingen toch juist te hulp? Johannes, die het evangelie naar Markus waarschijnlijk niet kende, heeft zoiets niet, en Mattheüs, die Markus als bron gebruikt heeft, laat het weg. Misschien was Mattheüs er wel net zo over in verwarring als de latere uitleggers. Alleen hebben die laatsten geen keus: ze moeten proberen te begrijpen waarom Markus schreef dat Jezus de leerlingen in de boot voorbij wilde lopen. Welk beeld van Jezus wilde hij oproepen?

Markus is ook de enige die dat vreemde zinnetje heeft: ‘en hij wilde hen voorbijlopen.’ Jezus kwam zijn leerlingen toch juist te hulp?

Verschillende verklaringen
Deed Jezus maar alsof? Stelde hij zijn leerlingen enkel op de proef? Augustinus denkt zo: Jezus wilde zo de angst oproepen die hij vervolgens zou gaan wegnemen. Erasmus zegt iets dergelijks: ‘Hij [Jezus] laat zijn mensen soms in moeilijke omstandigheden alsof hij hen negeert, maar hij houdt nooit op zich om hen te bekommeren.’ Met anderen dacht hij misschien aan het verhaal van de Emmaüsgangers, bij Lukas, waar ook staat dat ‘Jezus deed alsof hij verder wilde reizen’ (Lukas 24:28). Alleen staat er bij Lukas echt ‘hij deed alsof’, maar bij Markus alleen maar ‘hij wilde’.

Wilde Jezus werkelijk gewoon naar de overkant, en waren het de kreten van de leerlingen die hem van gedachte deden veranderen? Hij wilde hen aan de andere oever verrassen, stelt de één. Hij wilde hen voorgaan naar Bethsaïda, om te laten zien dat zijn boodschap ook voor niet-Joods gebied was, stelt de ander. Hoe aantrekkelijk het idee ook is dat Jezus op concrete nood reageert – en daar zijn inderdaad genoeg voorbeelden van in het evangelie –, het blijft vreemd dat hij het meer opgaat naar hen toe en hen dan opeens voorbij zou willen steken. Is hij dan soms tweemaal van gedachte veranderd?

Of gaat het eigenlijk om het gezichtspunt van de leerlingen? Moeten we ‘hij wilde hen voorbijgaan’ lezen als ‘het leek hun alsof hij hen voorbij wilde gaan’? Maar waarom staat dat er dan niet, en hoe zouden we moeten weten dat er zo’n abrupte wisseling van perspectief plaatsvindt?

Schrijf- of vertaalfout
Is er dan misschien sprake van een schrijffout? Verander een paar letters in de overgeleverde Griekse tekst, en er staat dat Jezus de leerlingen aan het passeren was. Dat zou goed voorstelbaar zijn: de leerlingen gaan Jezus zien zodra hij zo ongeveer langszij komt. Maar als de tekst oorspronkelijk zo eenvoudig was, waarom hebben alle handschriften dan het ingewikkelde ‘hij wilde’? Of moeten we die paar handschriften van het evangelie naar Markus volgen dat het hele zinnetje per ongeluk weglaten? Maar dan is het haast nog lastiger om te verklaren hoe het dan wel in de overlevering terecht is gekomen.

Misschien heeft Markus zulke teksten willen oproepen om Jezus’ gang over het meer trekken van een goddelijke verschijning te geven.

Je kunt ook, zoals wel vaker, aan een vertaalfout denken. Liever gezegd: je kunt onderzoeken of de Griekse woorden niet iets anders kunnen betekenen dan gewoonlijk wordt gedacht. Het zinnetje biedt twee aangrijpingspunten: ‘hij wilde’ en ‘voorbijgaan’. Er zijn dan ook exegeten die voor een van beide een andere betekenis voorstellen. In een paar Griekse teksten houdt ‘willen’ iets veel zwakkers in, namelijk ‘op het punt staan om’. Deze betekenis zou het probleem hier oplossen, maar jammer genoeg komen de paar voorbeelden ervan uit teksten die heel ver van het Nieuwe Testament afstaan. In het Nieuwe Testament zelf zit er in het bewuste werkwoord steevast een element van bedoeling.

De andere mogelijkheid zit in ‘voorbijgaan’. Bij het voorbereiden van deze bijdrage dacht ik even het ei van Columbus te hebben gevonden. Er zijn namelijk teksten waar het gebruikte werkwoord niet ‘voorbijgaan’, ‘passeren’ betekent, maar ‘bereiken’, ‘erbij komen’. Dat zou hier heel mooi passen: ‘en hij wilde tot bij hen komen’. Als dit klopte was al het geploeter dat ik al vermeldde overbodig, net als de diepzinnigheden die hierna nog aan bod komen. De hele uitleggeschiedenis – op één oplettende uitlegger na dan – zou zijn misleid door de keuze die al heel vroeg in de Latijnse vertaling is gemaakt, want daar staat een werkwoord dat echt alleen maar ‘voorbijgaan’ kan betekenen. Helaas, ook deze oplossing werkt niet: het Griekse werkwoord kan wel iets als ‘bereiken’ betekenen, maar in dat geval zeg je wie of wat er wordt bereikt op een totaal andere manier dan Markus hier doet. De Griekse zinsbouw sluit die betekenis dus uit. Het kan hier echt alleen om ‘voorbijgaan’ gaan.

Voorbijgaan
Bij enkele uitleggers heeft dat ‘voorbijgaan’ een belletje doen rinkelen: zijn er niet een paar teksten in het Oude Testament, vooral in Exodus, waar God zelf ‘voorbijgaat’, teksten die een verschijning van God als diens ‘voorbijgaan’ aanduiden? En lezen we niet in Job 9:8 en 11: God zelf ‘wandelt op de zee alsof het vaste grond is’ en ‘als hij boven me langs gaat zie ik het niet, en als hij mij voorbijgaat, heb ik het niet door’? Misschien heeft Markus zulke teksten willen oproepen om Jezus’ gang over het meer trekken van een goddelijke verschijning te geven. Deze uitleggers zien in de woorden waarmee Jezus zijn leerlingen geruststelt nog zo’n aanwijzing: ‘Ik ben (het)!’ Deze mogelijkheid is me te subtiel en diepzinnig. Het werkwoord ‘voorbijgaan’ is in het Grieks een heel gewoon werkwoord, en ‘ik ben (het)’ is ook al heel alledaagse taal. Bovendien blijft het vreemd om dan ‘hij wilde hen voorbijgaan’ te schrijven.

Al met al voldoet geen enkele uitweg of verklaring: het raadsel wil maar niet overgaan. Ook daarin schuilt gelukkig schoonheid.

Dr. Jan Krans is universitair docent Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Bovenstaand artikel verscheen onlangs op de site van de PThU en is met toestemming van de auteur overgenomen door CIP.nl.

Praatmee

Beluister onze podcast

#360 Gerdien Lassche en ds. M. Messemaker over LHBTI en refoscholen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Vermin
Nieuws

ChristenUnie draagt Marco Vermin voor als nieuwe partijvoorzitter

Op het partijcongres van 14 juni zal de ChristenUnie Marco Vermin voordragen als nieuwe voorzitter van het Landelijk Bestuur. Vermin is al jarenlang actief betrokken bij de ChristenUnie en heeft brede ondernemerservaring. Zo maakte hij veertien jaar

Ds. Paul van Engelenhoven
Nieuws

Reformatorische Baptistengemeente Urk krijgt voor het eerst eigen voorganger: ds. Paul van Engelenhoven

De Reformatorische Baptistengemeente op Urk krijgt binnenkort voor het eerst een eigen voorganger. Ds. Paul van Engelenhoven, die momenteel in Amerika woonachtig en werkzaam is, heeft het beroep van de gemeente aangenomen. Ds. Van Engelenhoven ziet e

Reyer en Ann Michelle Lee
Video

Reyer en Ann Michelle Lee brengen samen nieuwe single uit: 'Altaar'

Het is vier jaar geleden dat Reyer en Ann Michelle Lee voor het eerst de samenwerking zochten voor hun single 'Voldoende Voor Vandaag'. Het lied, een vertaling van Maverick City's 'Sufficient for Today', verscheen in de periode waarin de Corona pande

U.S. Customs and Border Protection
Nieuws

Amerikaanse kerk wil uitzetting van 22 Afghaanse christenen voorkomen

In de Amerikaanse staat North Carolina maakt een kerk zich ernstig zorgen. 22 christelijke vluchtelingen uit Afghanistan dreigen te worden uitgezet, nog voordat hun asielaanvraag officieel is behandeld. Gemeenteleden van de Church of the Apostles in

paus
Nieuws

Zo ziet uitvaart van de paus eruit en hier kun je het volgen

Zaterdag wordt paus Franciscus begraven. Uiteraard zal de uitvaart bol staan van de katholieke rituelen en christelijke elementen. Maar hoe gaat dat eruitzien? En is de uitvaart ook vanuit Nederland te volgen? De uitvaart van de paus start om 10.00 u

Wesley van Loon
Video

Wesley van Loon over Stichting Naar House en groenere 'Jezusbus'

Al jaren delen evangelisten van Naar House het de blijde boodschap van Jezus bij dancefeesten en in de binnensteden. Bij die acties trekt vooral de grote rode Jezus Bus de aandacht. Maar door strengere milieueisen mag deze bus veel binnensteden niet

​Ds. A. Kot
Video

Terugkijken: ds. Kot beantwoordt Refoweb-vragen

​Ds. A. Kot is een predikant die actief betrokken is bij de Vrije Hervormde Gemeente te Huizen. Hij staat bekend om zijn pastorale betrokkenheid en het geven van geestelijke begeleiding aan jongeren en volwassenen die worstelen met geloofszekerheid,

tabernakel
Video

Wat iedere christen zou moeten weten over de tabernakel (deel 2)

In het uiterste zuiden van Israël, in de buurt van de havenstad Eilat, ligt het Timna-park. In het Timnapark is de tabernakel op ware grote nagemaakt. Over de tabernakel is ontzettend veel te vertellen. Daarom hebben we er twee video’s over gemaakt.

Meerartikelen

Naomi Oosterhof
Podcast

Beluister deze podcastaflevering over vergeving

Vergeving heel het christendom draait erom. En dat denken wij meteen aan Jezus. Hij offerde Zichzelf op om ons de mogelijkheid te geven weer een relatie op te kunnen bouwen met God! Maar hoe kunnen wij dit toepassen in ons eigen leven? Podcastmaker N

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 67

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

cvi
Nieuws

Duizenden christenen ondertekenen petitie na agressie rondom lezing Christenen voor Israël

Duizenden christenen, waaronder predikanten, voorgangers, christelijke leiders en ambtsdragers, hebben een petitie ondertekend waarin de overheid wordt opgeroepen om iedereen die zich uitspreekt over Israël te beschermen. De ondertekenaars maken zich

China
Nieuws

Strengere regels voor geregistreerde kerken in Oost-China na incident

Het oosten van China kent van oudsher een concentratie van christenen. In de regio is een groot aantal kerken, waaronder de geregistreerde Drie-Zelf-kerken en de niet-geregistreerde huiskerken. Een incident op een universiteit resulteerde in strenger

voice choice
Persbericht

'My Voice, My Choice' sluit met middelmatige steun – Europa is voor het leven

Donderdag heeft het Europese burgerinitiatief “My Voice, My Choice” officieel zijn campagne om handtekeningen in te zamelen gesloten. Dit initiatief, dat de Europese Unie oproept om abortustoerisme in alle lidstaten te financieren, heeft nauwelijks m

Dr. Marten Visser
Opinie

Waarom ik niet alleen maar tranen in mijn ogen krijg van het onderzoek 'God in Nederland'

Gisteren verscheen het rapport ‘God in Nederland 2025’. Dat is een mooie titel, want het is te lezen als een belijdenis: God is in Nederland in 2025. En zo is het natuurlijk ook. Zo eens in de tien jaar komt zo’n rapport ‘God in Nederland’ uit. Het d

Richard Groenenboom
Interview

Richard daagt christenen uit: “Leg uit hoe Jezus jouw leven veranderd heeft”

Wat zeg jij als iemand je vraagt wie Jezus voor jou is? Richard Groenenboom ontdekte hoe krachtig een kort, persoonlijk getuigenis kan zijn. Deze ontdekking deed de SDOK-woordvoerder dankzij ontmoetingen met vervolgde christenen. Juist in moeilijke o

Delft
Nieuws

PKN verliest tienduizenden leden maar ziet lichtpuntjes

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) verloor in 2024 in totaal 43.000 leden. Dat blijkt uit cijfers die de kerk donderdag zelf op haar website publiceerde. Ook het aantal kerkelijke gemeenten neemt af. Toch ziet het kerkverband ook lichtpuntjes. ‘

india
Nieuws

Christenen in India met Pasen aangevallen tijdens kerkdienst

Een vreedzame Paasviering in een kleine kerk in de Indiase deelstaat Gujarat werd zondag bruut verstoord. Een groep mannen, gewapend met stokken en messen, viel de dienst binnen en eiste dat de christelijke gelovigen stopten met hun samenkomst. Dat s

Hemel
Nieuws

Jesus Film Project stelt dat steeds meer mensen in gesloten landen via dromen tot geloof komen

Steeds meer mensen in gesloten landen komen tot geloof in Jezus Christus. Niet door kerkdiensten of evangelisatiecampagnes, maar doordat ze Hem ontmoeten in dromen of visioenen. Dat zegt de christelijke organisatie Cru. De organisatie achter de beken

Hans van Hoof
Nieuws

IRS: "Onder Franciscus werd de kerk minder rooms maar meer katholiek"

“Franciscus herinner ik mij als de paus die de verbinding opzocht", aldus Hans van Hoof, directeur van In de Rechte Straat (IRS). “Hij mengde zich niet alleen tussen strijdende partijen, maar zijn eigen eenvoudige afkomst uitte zich met name in dat h

Jan met Lito King Anker
Video

Zondag in Hour of Power is paralympisch sporter Lito King Anker te gast

Aanstaande zondag is in Hour of Power paralympisch sporter Lito King Anker te gast. Lito werd als baby van acht weken vanuit Brazilië geadopteerd door Nederlandse ouders. Zijn gezondheid was dusdanig slecht dat de artsen dachten dat hij het niet zou