Kijkbijbel slaat aan in Oost-Europa: “De tekeningen zijn enorm expressief, met felle kleuren”

Gesponsord 3 mei 2021 Stichting HOE
De boekjes van Kees de Kort slaan aan in Oost-Europa

Voor sommige Hongaarse kinderen is het een hoogtepunt van de vakantie het moment dat ze in de afsluitende bijeenkomst van de vakantiebijbelweek een Bijbelboekje met tekeningen van Kees de Kort mee naar huis krijgen. Stichting HOE (Hulp Oost-Europa) doet er, met als voortrekker Gerrit van Dijk, alles aan om alle boekjes ook in het Roemeens vertaald te krijgen. “Je hoopt dat de boekjes op die manier ook bij de kinderen thuis terechtkomen en er iets blijft hangen van het Evangelie.”

De dunne, felgekleurde boekjes zullen velen herkennen. De tekeningen van Kees de Kort, voorzien van teksten in hun eigen taal, raken ook Roemeense en Hongaarse kinderen. Van Dijk vertelt dat de boekjes vaak bij Romakinderen terechtkomen die geen Bijbel thuis hebben. “Zij herkennen zich in deze illustraties, omdat de Bijbelse figuren ook meerdere huidskleuren hebben. Roma hebben vaak een donkere huidskleur en zien zichzelf erin terug.”

Kinderlectuur bleef achter
“Toen het IJzeren Gordijn viel, werden er op grote schaal theologische boeken voor predikanten en volwassenen vertaald,” vertelt de vrijwilliger van stichting HOE bevlogen. “Maar kinderlectuur bleef achter. Daarom besloten we in de lectuurcommissie dat we daar onze aandacht op moesten richten.” Eerst richtte de stichting zich op de Hongaarse uitgave van de Kees de Kort-boekjes, inmiddels zijn er nog acht verhalen in het Roemeens te gaan.

Waarom juist deze illustraties aanslaan bij kinderen? Daar zit een heel verhaal achter, zegt Van Dijk. “De Kort kreeg de opdracht om voor verstandelijk beperkte kinderen illustraties te maken van Bijbelverhalen. Hij bestudeerde hoe kinderen tekenen en schilderen en ontdekte dat zij geen perspectief gebruiken maar - net zoals zij een verhaal vertellen - de dingen horizontaal naast elkaar plaatsen. Volgens die methode ging Kees de Kort te werk in zijn zo karakteristieke stijl van Bijbelillustraties: heel expressief en heel artistiek, met felle kleuren en zonder diepte. Dat sloeg aan.”

Gedeeld geloof in de praktijk
De boekjes zijn niet een-op-een vertaald, zegt Van Dijk: “We doen dit echt samen met partners in Oost-Europa. Ook het design is niet hetzelfde, maar veel meer in hun stijl. Het lettertype op de Roemeense omslag is bijvoorbeeld veel zoeter. De teksten zijn ook opnieuw geschreven door mensen die de Bijbel kennen. Verder is het boekje achterin voorzien van de volledige tekst van het Bijbelverhaal.
Dit project is echt een samenwerking in het kader van ‘Gedeeld Geloof’, zoals onze huidige campagne ook heet.”

In Hongarije deelde de stichting de boekjes driemaal uit bij vakantiebijbelweken, die traditiegetrouw afgesloten worden met een dienst. Daarin kregen tussen de 30,000 en 35,000 kinderen hun nieuwe boekje mee naar huis. “Een hoogtepunt van de vakantie voor veel van hen. Soms zijn ze al wandelend het verhaal al aan het doorlezen”, vertelt Van Dijk lachend. “Prachtig om te zien.”

Nog een keer
Een unicum: veel kinderen hebben thuis geen Bijbel en worden op deze manier bereikt met het Evangelie. “Zij hebben ook broertjes en zusjes. En je weet hoe dat gaat: dat moet voorgelezen worden, en nog een keer, en nog een keer. Je hoopt dat het gezegend wordt en ze later naar de Bijbel grijpen.” 

“Waar we in Nederland de Kijkbijbel kennen, maakt HOE plannen voor een Hongaarse variant daarop,” zegt Van Dijk enthousiast. Alle 28 boekjes worden dan samengevoegd in een grote band. “De tekst is weer door partners geschreven. In zijn soort is het een unieke kinderbijbel, wel met een ander formaat, design en ontwerp dan de Kijkbijbel.” Dat er behoefte is aan deze lectuur blijkt wel uit vragen van kerken, zegt hij. “Kerken die werk onder Roma doen, komen met verzoeken voor de boekjes. Het rauwe, expressieve slaat aan. Ik vind het een van onze mooiste projecten.”

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israël-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. “Jezus is Koning” en “Jezus is Heer”, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australië wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiërs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ‘De Basiliek’ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somalië

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ‘Eindtijdbode’ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met m’n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeërlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft èn leven èn overvloed. Niet één, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. Israël leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he