Moeilijke Bijbelteksten: Hoe lang duurde Israëls verblijf in Egypte?

God 26 januari 2021 Marco van Putten
Marco van Putten

In de serie Moeilijke Bijbelteksten behandelt Bijbelleraar Marco van Putten in korte artikelen onderwerpen uit de Bijbel die moeilijk worden gevonden. Dit artikel gaat over Israëls verblijf in Egypte.

Gedwongen door de ernstige hongersnood trok Jakob, de derde patriarch van de Hebreeën, met zijn nageslacht naar Egypte. Maar hij lijkt daarmee geworsteld te hebben. Dit is begrijpelijk. Aan de ene kant werd hij gedreven door een groot verlangen om zijn zoon Jozef terug te zien. Aan de andere kant druiste het in tegen de Landbelofte (Gn 12:7; 26:3; 28:13). Ook was er het oude verbod om het Land te verlaten (24:6) en vooral niet naar Egypte te gaan (26:2).

Vrees voor Egypte
Dat de stokoude Jakob bang was om naar het wereldrijk Egypte te gaan staat letterlijk in de Bijbel (46:3). Jakob verliet zijn kampplaats in Kirtjat-Arba buiten de stad Hebron. Onderweg stopte hij in de heilige plaats Ber-Seba en offerde daar aan God. ’s Nachts zag hij visioenen in zijn slaap waarin God tot hem sprak. Hij bemoedigde Jakob; naar Egypte gaan was Zijn wil. Hij zou met hem meegaan en zorgen dat Jakob/Israël weer zou terugkeren naar het beloofde Land.

Jakobs vrees voor Egypte is begrijpelijk. Hij was Hebreeër. Een trekker die in tenten verbleef.

Jakobs vrees voor Egypte is begrijpelijk. Hij was Hebreeër. Een trekker die in tenten verbleef. In de bebouwde plaatsen had veel zaken gezien die faliekant tegen de gewoonten van zijn vaderen (de ongeschreven Bijbel) ingingen. Ongepaste en ernstig buitensporige zaken. Afgoderij, moord, hoererij, bedriegerij en diefstal.

Hij wist ook wat zijn grootvader Abraham was overkomen in Egypte (12:10-20). Hoe zijn grootmoeder door de Egyptenaren werd begeerd. Dat de Farao hun Egypte uit had gegooid. Ook zal hij gehoord hebben over de toenemende afgoderij en decadentie, wat in Egypte staatsbeleid was. Welke vrome gelovige zou daar willen zijn? Ook al was dat het enige land waar nog voedsel was.

Hereniging Jozef en Israël
Het weerzien met Jozef was erg goed (46:29) en het leek erop dat het verblijf maar zo’n vijf jaar zou zijn (45:11). Uit eigen ervaring scherpte Jozef zijn familie in om vast te houden aan hun Hebreeuwse leven en zich niet met de Egyptenaren te verbroederen. Jozef liet het zo uitkomen dat zijn familie een onbewoond gebied aangewezen kreeg aan de rand van Egypte. Jakobs kamp werd opgezet vlakbij de residentiestad van de Farao. Op die manier konden ze makkelijk contact houden met Jozef.

Israëls verblijf in Egypte
Tijdens de hongersnoodjaren en het herstel erna groeide Israël uit tot een volk. Dat was aanvankelijk gunstig voor de Israëlieten en ook voor Egypte. Jakob was circa 130 jaar oud toen hij zich in Gosen vestigde (47:9) en stierf 17 jaar later (47:28). Jozef overleefde zijn vader ruim 50 jaar, terwijl Jakobs familie in Egypte verbleef. De Bijbel vat het samen met de woorden ‘ze werden vruchtbaar en zeer talrijk’ (SV: 47:27).

De verdrukking van Jakobs zonen duurde dus minstens 80 jaar, maar waarschijnlijk niet veel langer. Toch denken veel mensen dat dit 400 jaar duurde.

Uittocht uit Egypte
In de Bijbel wordt het einde van Israëls verblijf in Egypte aangekondigd door de toenemende verdrukking die een ‘nieuwe Farao’ op Jakobs nakomelingen liet neerkomen (Ex 1:8, 11). Er staat niet bij of dat dit van Godswege kwam. Sommigen denken van wel. Het lijkt er echter meer op dat God reageerde op de niet geringe noodroep van Jakobs nakomelingen die naar Hem uitging (3:7). Zoals altijd doet God dan bezoeking aan de aanstichters daarvan. In dit geval de Farao (vs 10). Indirect was dit al eerder gebeurd, want God had 80 jaar eerder een mannelijk Hebreeuws kind terecht laten komen in het huis van Farao (7:7). Onbewust had hijzelf de redder van de Hebreeën grootgebracht.

Verblijfsduur
De verdrukking van Jakobs zonen duurde dus minstens 80 jaar, maar waarschijnlijk niet veel langer. Toch denken veel mensen dat dit 400 jaar duurde. Dit getal komt uit Gods profetie aan Abraham (Gn 15:13) en lijkt bevestigd door Mozes (Ex 12:40) en Stefanus (Hnd 7:6). Feit is dat Jozef 110 jaar oud werd (Gn 50:26) en toen leefde het volk van Jakob in welvaart en voorspoed in Egypte.

Jakob vond Jozef weer terug in het tweede jaar van de hongersnood (47:18). Toen was Jozef 39 jaar, want hij was 30 jaar toen de zeven jaren van welvaart over Egypte kwamen (41:46-47). Jozef kon dus minstens 70 jaar persoonlijk voor Jakob en zijn nakomelingen zorgen. Dit past ook bij de vermelding dat Jozef de nakomelingen van Efraïm tot in het derde geslacht zag (50:23).

Over het voorgeslacht van Mozes staat geschreven dat hij het derde geslacht van Levi, de zoon van Jakob, was (Ex 6:16-20). Het kan niet precies afgeleid worden hoe groot de tijdspanne is van deze nageslachten. Dit kan decennia variëren, bijvoorbeeld door veel voorkomende onvruchtbaarheid. Maar periode van 400 jaar is veel te lang.

Het is opmerkelijk dat Jozef de generatie (de vierde) van zijn familie heeft gezien die het beloofde Land zou bezitten!

Mozes leidde zijn volk uit toen hij zo’n 80 jaar oud was, dus de verdrukking maar ook de Uittocht begon dus vanaf de derde generatie sinds Jakobs komst naar Egypte. Niet lang na de dood van Jozef. Het totale verblijf van de Hebreeërs lijkt dus maar zo’n 200 jaar te hebben geduurd.

Het betekent dus dat de tijdsperiode van 400 jaar in de profetie aan Abraham geteld is vanaf het moment van uitspreken ervan, toen Abraham circa 100 jaar oud was, tot aan de inname van het beloofde Land door Israël. De apostel Paulus bevestigt dit ook (Gal 3:16-17). Het is opmerkelijk dat Jozef dus de generatie (de vierde) van zijn familie heeft gezien die het beloofde Land zou bezitten!

Evaluatie
Waarom is het belangrijk de verblijfsduur van Jakob en zijn nakomelingen in Egypte te weten? Om meerdere redenen, maar vooral dat de Bijbel consistent is en dat menselijke Bijbelinterpretatie soms verbeterd moet worden. Volgens de belofte aan Abraham zou de vierde generatie van de nakomelingen die als vreemdelingen in een land zouden leven naar het beloofde Land terugkeren (Gn 15:16). God ontzegde echter de Uittochtsgeneratie (volgens bovenstaande de derde generatie) door hun weerspannigheid de toegang tot dat Land en liet hen omkomen in de Sinaïwoestijn (Nm 14:29). Deze belofte aan Abraham blijkt dus exact vervuld.

Ook is het van belang voor de datering van de Uittocht. De tijdsduur tussen de Uittocht en de ingebruikname van de tempel van Salomo zou zo’n 480 jaar zijn (1 K 6:1). Koning Salomo’s tempelbouw wordt gedateerd in circa 950 v.Chr., dus dan zou de uittocht aan het einde van 15de eeuw voor Christus  gedateerd moeten worden. Het kan dus niet kan samenvallen met Farao Ramses II (1295-1213), wat traditioneel wordt aangenomen, maar gebeurde in het begin van Egyptes Nieuwe Koninkrijk (18de dynastie). Wellicht verwijzen de Bijbelwoorden ‘een nieuwe koning’ (Ex 1:8) ernaar.

Deze datering betekent dat de Inname van het beloofde Land aan het begin van de veertiendde eeuw voor Christus (40 jaar na de uittocht; Nm 32:13) plaatsvond en dat sluit aan bij de archeologische vondsten van bijvoorbeeld Jericho. Een grondige verwoesting van deze stad is in die tijd vastgesteld. Het betekent ook dat de Richterentijd bijna dubbel zo lang was (ruim 300 jaar) is geweest, zoals de Bijbel ook lijkt te bevestigen, dan traditioneel wordt aangenomen.

Praatmee

Beluister onze podcast

#383 Patrick & Jeffrey over de campagnes en zetels van CDA, ChristenUnie en SGP
Of beluister op:

Meerartikelen

CU SGP
Analyse

Kiezersonderzoek toont zeer opvallende verschuivingen ChristenUnie en SGP

Na een enorm spannende nacht is de conclusie dat zowel ChristenUnie als SGP met drie zetels in de Tweede Kamer blijven. Daarbij kreeg CU minder stemmen dan bij de vorige verkiezingen en haalde SGP juist een recordaantal stemmen. Waar kwamen die stemm

Bikker-Stoffer-Bontenbal
Nieuws

Hoe christelijk Nederland reageert op de verkiezingsuitslag

De uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen zorgt voor uiteenlopende reacties binnen christelijk Nederland. Waar het CDA met achttien zetels een opmerkelijke comeback viert, spreekt de ChristenUnie van een “domper” die uiteindelijk toch in dankbaarhei

Ds. M. van Kooten
Video

Ds. Van Kooten vertelt waarom hij verweten wordt niet vriendelijk te zijn voor vreemdelingen

"Mij wordt verweten dat ik niet vriendelijk ben voor vreemdelingen", aldus M. van Kooten. Deze opvallende onthulling deed de hervormde predikant uit Elspeet in een recente preek. Het verwijt heeft van doen met een preekbeurt - waarbij Van Kooten over

Felix Ngole
Nieuws

Christen verliest baan vanwege visie op huwelijk en seksualiteit, zaak in hoger beroep

De christelijke maatschappelijk werker Felix Ngole gaat in hoger beroep tegen een uitspraak die zijn werkgever gelijk gaf in de beëindiging van zijn dienstverband. Ngole zag zijn baan ingetrokken worden nadat zijn toen nog nieuwe werkgever online ber

De Universiteit van Sheffield
Nieuws

Britse universiteit waarschuwt studenten voor 'seksueel geweld' in Bijbel

De Universiteit van Sheffield, een van de meest gerenommeerde universiteiten van het Verenigd Koninkrijk, heeft een inhoudswaarschuwing geplaatst bij de Bijbel. Dit schrijft The Christian Post. Studenten Engels krijgen een melding dat de Bijbel 'graf

Tucker Carlson
Nieuws

Tucker Carlson haalt uit naar pro-Israël christenen: "Christenzionisme is een dwaling"

De Amerikaanse commentator Tucker Carlson, voormalig presentator van Fox News, ligt onder vuur na een interview met de extreemrechtse podcaster Nick Fuentes. In het gesprek uitten beiden scherpe kritiek op Israël en christelijke zionisten, maakt All

Ds. D. J. D. Kroeze 
Nieuws

Nieuwe predikant voor protestantse gemeente Wezep: ds. D. J. D. Kroeze

De protestantse gemeente te Wezep beschikt binnenkort weer over een predikant. Ds. D. J. D. Kroeze (foto) heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. De predikant was de voorbije jaren verbonden aan de protestantse gemeente (De Regenboog) in Har

Reformatorische kerkdienst
Interview

Deze christenjongeren herontdekken de boodschap van de Reformatie

Hoe relevant is Hervormingsdag voor jou, als jongere anno 2025? En hoe wil je dit jaar bij deze dag stilstaan? Stichting IRS stelde deze vraag aan enkele jongeren. Gerbrand van Hoef: “Terug naar de kern van het geloof”“Hervormingsdag herinnert mij aa

Meerartikelen

Paulien Vervoorn
Interview

Preeklezen: een noodoplossing of unieke kans? Paulien Vervoorn antwoordt

Binnen veel reformatorische kerken is preeklezen een vertrouwd fenomeen. Wanneer een gemeente geen eigen predikant heeft of de voorganger onverwacht verhinderd is, staat er vaak een ouderling paraat die de preek van een ander ter hand neemt. Preeklez

Hans Reinders
Column

Wat het vuur van de Reformatie deed doven

Elk jaar herdenken wij op 31 oktober het begin van de Reformatie. Dat is een goede zaak, want de Reformatie heeft de kerken veel gebracht. De Reformatie zorgde zelfs voor een opwekking: velen kwamen tot geloofszekerheid en durfden de meedogenloze str

Päivi Räsänen
Nieuws

Finse politica opnieuw voor de rechter om Bijbelse visie op huwelijk en seksualiteit

De Finse politica Päivi Räsänen, bekend om haar uitgesproken christelijke overtuigingen, moet zich opnieuw verantwoorden voor het Hooggerechtshof van Finland. Het hoogste gerechtshof buigt zich donderdag over haar zaak, die al sinds 2019 speelt. Räsä

Goud
Nieuws

Tv-programma Kassa legt misstanden bij reformatorisch bedrijf bloot

Het tv-programma Kassa heeft zaterdagavond ernstige misstanden onthuld bij het Goudwisselkantoor, een familiebedrijf uit Klaaswaal dat in reformatorische kring goed bekend is. Uit undercoverbeelden, documenten en gesprekken met oud-medewerkers blijkt

Kevin Rideout
Nieuws

Amerikaanse zendeling hoogstwaarschijnlijk door jihadisten ontvoerd in Niger

De Amerikaanse zendeling Kevin Rideout is in Niger hoogstwaarschijnlijk door jihadisten ontvoerd. Dat meldt CBN News. Rideout werkt voor de evangelische organisatie Serving in Mission (SIM). Vorige week werd hij midden in de nacht uit zijn huis in Ni

Ds. W. Visscher
Video

GerGem-predikant waarschuwt voor te goedkope genade

Volgens ds. W. Visscher is het woord 'genade' in onze kerkelijke, maar ook maatschappelijke wereld ontzettend uitgehold. Dat stelde de predikant, verbonden aan de Gereformeerde Gemeente te Amersfoort, in een recente preek. Visscher waarschuwde zijn t

Ds. S. P. Roosendaal
Nieuws

Ds. S. P. Roosendaal (CGK) ontvangt in een week tijd drie beroepen

Ds. S. P. Roosendaal (foto) heeft in één week tijd drie beroepen ontvangen. De CGK-predikant mag gaan nadenken over een verhuizing naar Emmen, Zwijndrecht of Kampen. Momenteel is Roosendaal verbonden aan Het Anker in Lelystad. Deze gemeente is een co

Esther van Schie
Opinie

Asielbeleid zonder gezicht: de menselijke maat is zoek

Migratie en asiel, het zijn beladen onderwerpen in Nederland. De materie is complex, nuance in het gesprek vaak ver te zoeken. De menselijke maat ook. Hoe belangrijk is het om niet alleen meningen te verkondigen, maar ook te luisteren naar de mensen

oeganda
Nieuws

Man in Oeganda vernielt kerk en valt gezin aan na bekering tot christendom

In het oosten van Oeganda zijn een vrouw en haar twee kinderen zwaar mishandeld door haar echtgenoot, nadat hij hoorde dat zij een christelijke kerkdienst hadden bezocht. De man, Soicha Zubairi, vernielde bovendien het kerkgebouw waar zijn gezin naar

Calum Miller
Nieuws

Arts roept kerken op om stelling te nemen tegen abortus: "Grootste doodsoorzaak wereldwijd"

De Britse arts en pro-life spreker Calum Miller heeft tijdens de Algemene Vergadering van de Wereld Evangelische Alliantie (WEA) in Seoel kerken opgeroepen om zich krachtig uit te spreken tegen abortus. Dat meldt Christian Daily International. Volgen

Don Ceder
Nieuws

Andries Knevel stemt vandaag op Don Ceder: ‘Meest effectieve Kamerlid van 2025’

Andries Knevel heeft in aanloop naar de verkiezingen publiekelijk zijn steun uitgesproken voor ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder. Op X schreef de theoloog en journalist: 'Woensdag stem ik op het meest effectieve Kamerlid van 2025, namelijk Don Ceder, n

egypte
Nieuws

Christenen doelwit van geweld na geruchten in Egyptisch dorp

In het Egyptische dorp Nazlat Jalf, in de provincie Minya, is opnieuw geweld uitgebroken tegen christelijke inwoners. De onrust ontstond nadat online geruchten de ronde deden over een vermeende relatie tussen een jonge koptische man en een islamitisc