Hoe denken Messiasbelijdende Joden over de toekomst van Israël?

God 17 augustus 2020 Prof. dr. A. Siebesma
Prof. dr. A. Siebesma

Eén van de doelstellingen van Hadderech, de Nederlandse Vereniging van Jesjoea hammasjieach Belijdende Joden is “om het besef te werken of te versterken van de bijzondere plaats, welke Israël blijft innemen in Gods heilsplan”. Deze doelstelling komt
op de derde plaats, na het versterken van de band met Jesjoea en met elkaar en na het getuigen van het geloof in Hem, als Verlosser en als Koning van de Joden.

Zij en nagenoeg alle andere Messiasbelijdende Joden met hen geloven dat Israël een bijzondere plaats inneemt en dat God met dit volk nog altijd een plan heeft. Dat ze dit zo centraal stellen, komt mede omdat zij zelf deel uitmaken van Israël, van het Joodse volk. De kerk heeft niet de plaats van Israël ingenomen. Daarom wijzen (nagenoeg alle) Messiasbelijdende Joden de vervangingstheologie af. Daarnaast zien zij in de stichting van de Staat Israël (het begin van) de vervulling van de oudtestamentische profetie.

Zij die in deze staat wonen, ervaren dat zij door zich hier te vestigen en hier te wonen zo persoonlijk deel uitmaken van deze vervulling van de Bijbelse beloften. Maar ook Messiasbelijdende Joden die buiten het land van Israël wonen, zijn sterk verbonden met deze staat en zijn vaak pro-Israël. Het valt me altijd weer op hoeveel moeite Messiasbelijdende vrienden hebben met kritiek op de staat Israël. Ze ervaren kritiek als een aanval op hun eigen identiteit als Joodse gelovige in de Messias.

Jezus' wederkomst is, volgens hen, nauw verbonden aan
het lot van het land Israël en van de stad Jeruzalem. Immers daar gaat hij als Koning van de Joden regeren.

De wederkomst
Als we nagaan hoe Messiasbelijdende Joden over de toekomst van Israël denken, moeten we bovenstaande in gedachten houden. Van oudsher leren de gereformeerde en reformatorische kerken in Nederland dat als Jezus terugkomt, wij hem tegemoet zullen gaan in de lucht en dat dat het begin is van de nieuwe hemel en de aarde. Ik had ooit een gesprek met een predikant over de vraag op welke plek Jezus zal terugkeren. Toen ik stelde dat Hij op de Olijfberg zal terugkeren, de plek waar Hij ook ten hemel is gevaren, was deze predikant dat niet met me eens. “Op dezelfde wijze” (Hand. 1:11), had volgens hem te maken met het feit dat Hij ten hemel was gevaren en ook weer zo uit de lucht zou terugkeren. Mevr. Eberlë-Gotlib, voormalig voorzitter van Hadderech, vertelde mij, dat ze ooit tegen een predikant had gezegd, dat Jezus als Jood zou terugkeren. Maar hij ontkende dat: Jezus komt als mens terug en niet als Jood. Voor Messiasbelijdende Joden zijn deze zaken zo vanzelfsprekend dat zij niet kunnen begrijpen dat anderen er anders over kunnen denken. Jezus' wederkomst is, volgens hen, nauw verbonden aan het lot van het land Israël en van de stad Jeruzalem. Immers daar gaat hij als Koning van de Joden regeren.

Het vrederijk van de Messias
Veel Messiasbelijdende Joden geloven dat voordat Jezus terugkeert, het Joodse volk een periode van grote moeilijkheden zal meemaken. Deze worden de weeën van de Messias genoemd. Dan zal Jezus terugkeren op de Olijfberg en zullen de Joden Hem zien, die zij
doorstoken hebben (Zach. 12:10) en zullen zich tot Hem bekeren, zodat gans Israël zalig zal worden. Jezus de Messias zal duizend jaar in Jeruzalem regeren over de wereld. In de negentiende eeuw werd deze visie verdedigd door David Baron en ook vandaag de dag door veel Messiasbelijdende theologen. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, daarover verschillen de meningen, ook omdat de Bijbel daar niet altijd duidelijk over spreekt.

Andere Messiasbelijdende Joden (bijvoorbeeld Arnold Fruchtenbaum) hangen die opvattingen aan die door Johannes de Heer en het Zoeklicht worden geleerd. Dit wordt het dispensationalisme genoemd en zij geeft veel nauwkeuriger aan wat er precies in de toekomst gaat gebeuren. Eerst zal er een opname van de Gemeente plaatsvinden, dan zal het Joodse volk door een tijd van grote verdrukking heengaan door de hand van de Antichrist en dan zal Jezus pas terugkeren om in Jeruzalem tijdens het Duizendjarig Rijk te regeren.

Op een aantal punten verschillen de visies op de toekomst van Israël van de Messiasbelijdende joden van die van de rabbijnen, maar ze staan dichter bij elkaar dan bij de visie van de traditionele kerken.

Sommige Messiasbelijdende Joden (David Stern en Daniel Juster) hebben moeite met deze leer van de opname van de Gemeente voor de grote verdrukking. Immers waar behoren zij als Messiasbelijdende joden bij? Worden zij als lid van de Gemeente opgenomen of gaan zij met het Joodse volk door de grote verdrukking heen?

Waarom?
Hoe komt het dat Joodse christenen zo massaal deze opvattingen aanhangen en er maar weinigen zijn (zoals bijv. Baruch Maoz) die de traditionele kerkelijke opvattingen dat er geen toekomstig duizendjarig rijk zal zijn, volgen?

Dat heeft een aantal redenen. In de eerste plaats zijn de Hebreeuwse christenen uit de negentiende eeuw tot geloof gekomen door het zendingswerk van ‘evangelische’ organisaties. Ook de Messiaanse beweging die aan het eind van de zestiger jaren van de vorige eeuw (zoals Jews for Jesus) is ontstaan, had een sterk evangelische
inslag.

Ten tweede was men gewend om de oudtestamentische profetieën en nieuwtestamentische boeken zoals Openbaring sterk letterlijk te lezen en uit te leggen.

Maar een derde reden was dat deze uitleg sterk aansluit bij de orthodox Joodse uitleg van het Oude Testament en hun visie op de komst van de Messias. Ook orthodoxe Joden lezen de Bijbel letterlijk. Zij geloven dat als de Messias komt, hij het joodse volk zal verlossen. Hij zal de verstrooiden van Israël bijeenvergaderen in het land van Israël. Hij zal de Tempel herbouwen en zal samen met het Joodse volk gedurende een lange tijd als koning over de wereld regeren. Een enkele Joodse uitlegger gaat ook uit van 1000 jaar. Zo zal realiteit worden hetgeen in Jes. 2:3 wordt gezegd, dat uit Sion de wet zal uitgaan en het woord van de HEERE uit Jeruzalem.

Op een aantal punten verschillen de visies op de toekomst van Israël van de Messiasbelijdende joden van die van de rabbijnen, maar ze staan dichter bij elkaar dan bij de visie van de traditionele kerken.

Prof. dr. A. Siebesma studeerde Semitische talen en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij is hoogleraar godsdienstwetenschappen aan de Evangelische Theologische Faculteit (ETF) te Leuven. Bovenstaand artikel verscheen eerder in het magazine van Stichting Messiasbelijdende Joden.

Praatmee

Beluister onze podcast

#378 Jeffrey & Elise van Hoek over het reformatorisch onderwijs: dubbele boodschappen en vooroordelen
Of beluister op:

Meerartikelen

YouVersion
Nieuws

Mensen lezen Gods Woord massaal via telefoon: YouVersion viert miljardste download

In november 2025 bereikt de populairste Bijbelapp ter wereld, YouVersion, een bijzondere mijlpaal: meer dan één miljard downloads. Wat begon als een eenvoudig idee van een jonge Amerikaan is uitgegroeid tot een wereldwijd platform waarmee miljoenen m

RTVE
Nieuws

Spaanse publieke omroep biedt excuses aan na negatieve berichtgeving over kerken

De Spaanse publieke omroep RTVE heeft excuses aangeboden nadat in een televisieprogramma de groei van evangelicale kerken werd omschreven als “zorgwekkend” en “gevaarlijk”. Na een golf van klachten van kijkers en protestantse organisaties beloofde de

Syrie
Nieuws

Angst onder Syrische christenen gegroeid sinds verkiezingen

De eerste parlementaire verkiezingen sinds de val van president Bashar al-Assad op 6 oktober hebben in Syrië geleid tot geweld in de stad Aleppo. Dat zegt pater Hugo Alaniz, missionaris in Aleppo, in een interview met Kerk in Nood. De spanningen wekk

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant staat tijdens preek stil bij slachtpartij Hamas op 7 oktober

Begin oktober vond de jaarlijkse Israëlzondag weer plaats. Op deze zondag herdenken christenen de blijvende band tussen de kerk en Israël, maar ook bij de pijn van het antisemitisme. De Israëlzondag is een initiatief van de PKN en krijgt vooral aanda

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel vertelt waarom Psalm 87 ons anders naar het journaal leert kijken

Predikant Ron van der Spoel noemt in een nieuwe overdenking Psalm 87 een psalm van inclusie. Iedereen hoort erbij in Gods koninkrijk, ongeacht afkomst. De psalm spreekt over volken zoals Babel en Tyrus. Zij worden beschouwd als geboren in Sion, oftew

Carla Dik-Faber
Podcast

Hoe kerken groener kunnen worden: in gesprek met Carla Dik-Faber

Hoe kan een kerk groener worden? En waarom is dat belangrijk voor ons geloof? In deze videopodcast van LPB Media gaat Derk Jan Poel in gesprek met Carla Dik-Faber, voormalig Kamerlid voor de ChristenUnie en nu projectleider van GroeneKerken. Samen me

Phil Moore
Persbericht

‘De vergeten strategie van Jezus’ centraal op DMM-conferentie in Veenendaal

Wereldwijd groeit de kerk als nooit tevoren. Dit gebeurt niet door grote campagnes of kerken met indrukwekkende gebouwen, maar door eenvoudige discipelen die nieuwe discipelen maken. Tijdens de DMM-conferentie (Disciple Making Movements) in Veenendaa

Diederik van Dijk
Interview

SGP-Kamerlid bezorgd over forse asielinstroom: "We moeten iets doen"

De Bijbel roept op om de vreemdeling lief te hebben, maar tegelijk groeit in Nederland de zorg: hoe ver reikt barmhartigheid als de samenleving onder druk staat? SGP-Kamerlid Diederik van Dijk pleit voor een “asielbeleid met een warm hart én een koel

Meerartikelen

Eline Stam
Interview

Voor jongeren is geloof geen taboe, ziet kinderpsychiater Eline Stam

Geloof en zingeving zijn nauw verbonden met psychische gezondheid. Tijdens haar opleiding merkte kinder- en jeugdpsychiater Eline Stam dat veel collega’s het onderwerp belangrijk vinden, maar tegelijkertijd aarzelen om ernaar te vragen. Daarom deed z

Wandelen in de natuur
Column

Wandelen met God: een levenslange tocht vol bergen en dalen

Mijn man en ik zijn gek op de natuur. Wij hebben samen al eindeloze kilometers gewandeld op de mooiste plekken. De mooiste bossen, hoge duinen, dicht begroeide vlaktes, maar ook kale stukken land. Iedere plek waar we wandelen, toont een eigen schoonh

Josh McDowell
Boekfragment

Jezus in het evangelie van Markus: mens of God?

Tijdens een lezing aan een universiteit werd de spreker onderbroken door een professor die beweerde dat alleen het evangelie van Johannes Jezus als God presenteert. In Markus, zei hij, zou Jezus dat nooit doen. Maar klopt dat wel? Een nadere blik op

Grinwis
Nieuws

Doorrekening verkiezingsprogramma: 'CU-plannen heilzaam voor Nederland'

Traditiegetrouw heeft de ChristenUnie haar verkiezingsprogramma laten doorrekenen door de onafhankelijke rekenmeesters van het Centraal Planbureau (CPB). De resultaten liegen er niet om. In onderstaande blog staat ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis

Flach
Nieuws

Doorrekening verkiezingsprogramma: 'SGP legt financieel degelijke plaat neer'

De doorrekening van het SGP-verkiezingsprogramma door het CPB laat zien dat de SGP 3,2 miljard euro investeert in gezinnen en in 2035 de NAVO-norm van 3,5 procent haalt. Door slim te kijken naar andere posten, legt de partij ook nog eens een financie

Azerbeidzjan
Nieuws

Religieuze vrijheid onder druk: Azerbeidzjan blokkeert registratie van kerken

De Azerbeidzjaanse overheid heeft opnieuw een protestantse kerk de officiële registratie geweigerd. Daardoor mag de Peace Church-gemeente niet samenkomen. Mensenrechtenorganisaties spreken van een structurele beperking van de godsdienstvrijheid in he

Soli Deo Gloria
Video

Luister naar deze prachtige samenzang van Psalm 89 in de Grote Kerk van Epe

'Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven, en onze Koning is van Isrels God gegeven', deze prachtige woorden uit vers 8 van Psalm 89 klonken tijdens een samenzangsmoment in de Grote Kerk van Epe. Die avond nam het Urkse mannenkoor So

Ds. D. J. Budding
Video

Ds. Budding deelt indrukwekkende getuigenis van gemeentelid dat snel zou sterven

"Ik pakte haar hand en ik vroeg haar: hoe is het met u? En toen zei ze zo heel mooi en diepgevoelend: 'Mijn ziel is immers stil tot God. Hij immers zal mijn Rotssteen wezen'", aldus ds. D. J. Budding. De hervormde emerituspredikant deelde in een rece

Wilkin van de Kamp
Video

De gaven van de Geest zijn volgens Wilkin van de Kamp geen mensenwerk

In deze video staat Wilkin van de Kamp stil bij een diep en vaak verkeerd begrepen principe: het initiatief voor de gaven van de Geest ligt altijd bij God zelf. Aan de hand van Johannes 5:19 laat Wilkin zien hoe zelfs Jezus niets deed uit eigen beweg

Bart Broekman
Video

Hoe kun je écht naast iemand staan? Bart Broekman deelt zijn visie

Hoe kijk je naar mensen om je heen? En hoe kun je er écht voor iemand zijn? In zijn nieuwe boek De coach als metgezel laat Bart Broekman zien hoe een coach vanuit nabijheid en geloof een blijvend verschil kan maken in iemands leven. In het programma

Vrijheid van onderwijs
Opinie

Vrijheid van onderwijs is geen misdaad: neutraliteit is een mythe

Bijbels beraad man/vrouw, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en vermeend ‘onzinnige verhalen’ als de schepping. Met deze onderwerpen poogde Nieuwsuur recentelijk aan te tonen dat er iets fundamenteel mis is met het reformatorisch onderwijs. Alsof botse

Gerrit Vreugdenhil
Podcast

Ds. Gerrit Vreugdenhil wijst op blinde vlek onder christenen: "Geestelijke strijd is reëel"

Theoloog en predikant Gerrit Vreugdenhil prikt door de nuchterheid van veel Nederlandse gelovigen heen. “Wij zijn gewend geraakt om alleen te denken in wat zichtbaar en meetbaar is”, zegt hij in podcast De Stem van SDOK. “Maar de Bijbel spreekt over