Japanse kinderen leren Jezus kennen door Bijbelse animatieserie: “Het raakte mijn hart”

In Japan, waar religieuze programma’s op nationale televisie nauwelijks ruimte krijgen, is het uitzenden van een animatieserie over de Bijbel al op zich een wonder. Toch gebeurde het: Superbook, een animatieserie met Bijbelse verhalen, was in de jaren 80 al op de Japanse buis te zien, en sinds 2017 opnieuw zes jaar lang. De serie brengt het Evangelie op een toegankelijke manier bij kinderen én volwassenen - ook bij mensen die nooit een kerk van binnen hebben gezien, zo schrijft CBN News.
“We zien nauwelijks kinderen in de kerk”, vertelt pastor Makoto Kohatsu van de Kawasaki-kerk in Tokio. “Van de kleine 1 procent christenen in Japan, gaat slechts 0,2 procent daadwerkelijk naar de kerk. Dat betekent dat het voor Japanners heel moeilijk is om met het Evangelie in aanraking te komen.”
Maar daar brengt Superbook verandering in. De serie wordt in veel kerken gebruikt als hulpmiddel bij de zondagsschool. Pastor Kohatsu merkt dat kinderen via de televisie toch de verhalen van Jezus horen, ook als ze niet naar de kerk gaan. Sommigen van hen én hun ouders besluiten uiteindelijk tóch om eens langs te komen.
Hij weet uit eigen ervaring hoe krachtig dat kan zijn. “In de jaren 80 keek ik als kind naar de oorspronkelijke Superbook en Flying House. Daardoor leerde ik de Bijbelverhalen kennen, en vond ik Jezus. Dat werd het fundament van mijn geloof.”
Ook de dertienjarige Kiho Nagao is enthousiast: “Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe Jezus opstond uit de dood. Als ik het alleen lees, blijft het wat verder weg, maar nu komt het echt binnen. Het helpt me te vertrouwen op God als ik het moeilijk heb.”
De twaalfjarige Aika Hayashida werd geraakt door de wonderen van Jezus. “Ik zag Hem water in wijn veranderen en mensen genezen. Dat gaf mij geloof dat Hij ook wonderen in mijn leven kan doen. Bijvoorbeeld dat mijn klasgenoten, die niet aardig zijn, veranderen en mijn vrienden worden.”
De impact van Superbook reikt verder dan de televisie. Een team van CBN Asia en Superbook uit de Filipijnen bezocht onlangs Japan voor trainingen aan kerkvrijwilligers en evangelisatieacties. Tijdens een groot evangelisatie-evenement in Tokio werd de serie opnieuw onder de aandacht gebracht.
Noel Wilson van de Pacific Broadcasting Association, verantwoordelijk voor de marketing van de serie, vertelt dat de serie generaties verbindt: “Grootouders kijken samen met hun kleinkinderen. De oudere generatie kent de oude versie nog. Zo bereikt het Evangelie hele families.”
Niimi Sachiko van Word of Life Press Ministries bevestigt: “Japanse mensen zijn vriendelijk, maar ze hebben weinig besef van zonde. Dat maakt het lastig om het Evangelie te delen. Maar door de verhalen van Superbook worden harten geraakt.”
Icko Gonzalez van CBN Asia sluit af met een krachtige hoopvolle boodschap: “Japan staat bekend als het Land van de Rijzende Zon. Maar wij geloven dat het het Land van de Opgestane Zoon zal worden - Jezus.”
Praatmee