Hoe wij onbewust mensen met een beperking als gebroken mensen zien

God 12 juli 2018 Katie Vlaardingerbroek
Genezing

In Genesis begint het verhaal van de mens met een prachtig beeld: wij krijgen adem ingeblazen door God. Wij zijn allemaal gemaakt naar het beeld van God zelf. Dit maakt mensen inherent waardevol en kostbaar. Zelfs na de zondeval, als Adam en Eva de Hof van Eden verlaten, blijven mensen het beeld van God met zich meedragen. De meeste theologen zullen zeggen dat een deel van onze connectie met God gebroken is, maar dat we ook nog steeds aan God kunnen spiegelen.

De Bijbel geeft ons echter niet een kant-en-klaar-antwoord waarin wij mensen op God lijken. De meeste theologen probeerden deze vraag te beantwoorden door te kijken naar de vaardigheden die mensen anders maken dan dieren: rationaliteit, bewustzijn, relaties kunnen aangaan, keuzes kunnen maken. In deze eigenschappen, in de menselijke kracht, zagen zij God terug. En we denken nog steeds onbewust langs deze lijnen.

Een perfect beeld
Ook al hebben we een God die Zichzelf aan het kruis openbaarde in zwakte, vernedering en lijden, zoeken we het Godsbeeld in het mens-zijn meestal in het krachtige en het perfecte. “Omdat God perfect is, moet het beeld van God gevonden worden in dat wat perfect is, of dat wat zich richting perfectie beweegt,” zoals één theoloog, (Hull, 2004) het samenvat.

Natuurlijk zijn er veel aspecten van dit verhaal dat mooi of logisch lijken. Maar wat zegt dit verhaal over de persoon met een verstandelijke beperking, iemand met dementie, een lager IQ, een spierziekte waardoor hij of zij opgesloten zit in zijn of haar lichaam, de comapatiënt? Heeft deze persoon die niet op dezelfde manier cognitief of communicatief bezig kan zijn dan minder van God in zich? Verschillende theologen zullen botweg “ja”, hierop zeggen. Maar ook christelijke leiders en vooral gebedsgenezingsleiders, die zich hier niet bewust mee bezig houden, zeggen vaak indirect “ja”, op deze vraag. Als God namelijk perfect is en wij voor de zondeval en in de hemel ook perfect waren en zullen zijn, dan is beperking iets van de zonde.

"Is beperking iets van
de zonde?"

De keren dat mensen met een beperking hun verhaal delen binnen de kerk of theologie zijn op één hand te tellen. Ze worden meestal over het hoofd gezien. Eén van de weinige verhalen die wel specifiek over het leven met een beperking gaat, komt uit de genezingshoek vandaan. Dit is het verhaal dat ziekte en lijden te maken hebben met persoonlijke zonde. Vanuit dit theologische denken wordt gesproken over “in genezing gaan staan”, of “geloof leidt tot genezing”.

In de Bijbel is dit ook het eerste wat de discipelen dachten, toen ze in Johannes 9 een blindgeboren bedelaar zagen. “Hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?” vragen ze aan Jezus. “Hij niet en zijn ouders niet”, antwoordt Jezus, “maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.” Voor theologen die zich bezighouden met beperkingen is dit een hele belangrijke tekst. Jezus zelf zegt hier dat geboren worden met een beperking niets te maken heeft met gezondigd hebben. De blinde wordt ook niet genezen, omdat hij besluit met zijn zonde te breken of heiliger te leven. Hij wordt genezen om de mensen iets van God te laten zien.

Gebroken gemaakt
Op het eerste gezicht klinkt dit als een overwinning voor mensen met een beperking. We zijn niet zondig, maar… gebroken gemaakt, zodat we door God weer gelijmd kunnen worden en anderen kunnen juichen om Zijn kracht? Dit is het andere verhaal, dat we meestal als alternatief verhaal hebben: mensen met een beperking bieden in hun imperfectie en zwakte een mogelijkheid voor God om Zichzelf te laten zien als een genezende, liefhebbende God. Het is niet de persoon met een beperking, zoals bijvoorbeeld autisme, die iets van de perfectie, de kracht en de vaardigheid van God kan weerspiegelen. Het is eerder dat de persoon met een beperking als een gebroken vaas iets van God kan laten zien, als God besluit om de stukken weer aan elkaar te lijmen.

"Hij wordt genezen om de mensen iets van God te laten zien"

Mensen zonder beperking zijn helemaal naar het beeld van God gemaakt en laten Hem zien aan de wereld als een spiegel. Mensen met een beperking zijn gedeeltelijk in het beeld van God gemaakt en laten Hem zien als een kapotte vaas die gelijmd kan worden. Dit is het zwart-witte verhaal dat vaak in veel subtielere manieren verwoord wordt. Veel theologen zouden namelijk ook benadrukken dat mensen met een beperking inherent goed en waardevol zijn. Ze hebben de potentie om op te bloeien en zullen dit in het hiernamaals doen, maar door de gebrokenheid van de wereld kunnen ze in deze wereld niet tot hun volle potentie groeien. Hun beperking staat in de weg.

Er is niets goeds of van God in de beperking zelf. Het is de beperking die de persoon tot een gebroken vaas maakt, niet de persoon zélf zoals God hem of haar bedacht heeft. Binnen mijn opleiding heb ik me verdiept in de theologen die over beperkingen nadenken en dit is het verhaal dat keer op keer naar voren komt. Dit is op het moment zelfs de inclusieve en beperkings-vriendelijke optie. Maar voor mij werkt het niet.

Als dit namelijk écht zo zou zijn, als dit is wat Jezus bedoelde in Johannes 9, hoe zit het, bijvoorbeeld, met de persoon die halverwege zijn leven ziek wordt? Is hij een spiegel die opeens een verzameling scherven wordt? Of nog ingewikkelder, hoe zit het met de persoon die periodes heeft waarin ze heel ziek is en periodes waarin ze helemaal gezond is?

Genezingszoektocht
Volgens alle theologen zou ik, zoals ik nu ben, helemaal naar het beeld van God gemaakt zijn. Raakte ik dat beeld van God kwijt, toen ik in een rolstoel zat? Kan ik het weer kwijtraken als mijn Crohn weer helemaal opvlamt? Wat een doodeng idee! Stel dat ik als ik ouder word dementie krijg of te maken krijg met een ernstige hersenbloeding, raak ik mijn mogelijkheid om God te laten zien aan de mensen om me heen dan ook weer kwijt? Ben ik dan opeens niets meer dan een hoopje gebrokenheid, dat alleen in haar genezingszoektocht en overwinning een waardevolle plek krijgt binnen christelijk Nederland?

Hoewel het deel van mij dat mijn zieke lichaam haat dit soms vreest, hoop en geloof ik ten diepste dat dit niet waar is. Of in elk geval, dat dit niet zo zou moeten zijn. Voor mij gaat dit namelijk regelrecht in tegen de inherente waarde van elk menselijk leven, dat binnen het christelijk geloof zo belangrijk is. Die inherente waarde koppelen aan de potentie van de persoon áls hij of zij helemaal gezond en “normaal” zou zijn, is hierin voor mij ook geen goed alternatief.

Anders zijn
Dit theologische verhaal betekent namelijk dat in deze wereld, waarin de potentie niet kan opbloeien, mensen met beperkingen anders zijn en ons verder weinig te bieden hebben. Ik geloof heel sterk, en heb zelf keer op keer door mijn werk met volwassenen met ernstige verstandelijke beperkingen ervaren, dat dit niet waar is. Daarnaast geloof ik ook, zoals ik in het volgende deel zal laten zien, dat dit ook niet is wat de Bijbel ons vertelt.

"Daarnaast is de grens tussen beperkt en niet-beperkt eigenlijk niet
te trekken"

Daarnaast is de grens tussen beperkt en niet-beperkt eigenlijk niet te trekken. Natuurlijk zijn er duidelijk verschillende fysieke en verstandelijke aandoeningen, sommigen ernstiger dan anderen. Wat wij echter als een beperking zien, heeft helemaal met onze werkcultuur en technologie te maken. Door gehoorapparaten, brillen, rolstoelen, antidepressiva, protheses en blind geleidenhonden kunnen we opeens sociaal blijven functioneren met beperkingen die ons eerst uit de werkende, en dus waardevolle, laag van de samenleving geplaatst hadden.

Onderscheid tussen gezond en beperkt
Niemand ziet de dominee met bril als iemand met een beperking. Voordat de bril bestond, was deze persoon echter zwaar gelimiteerd geweest bij zijn studie en had hij geen dominee kunnen worden. De dominee met bril die nu, als een sterke spiegel, man Gods is, was toen een gebroken vaas geweest, niet veel anders dan de blinde man uit Johannes 9. Wat wij, ook binnen de kerk, als limiterende beperkingen zien heeft dus veel meer te maken met onze werkcultuur en technologie dan met Gods geschapen orde en onze theologie. Het onderscheid tussen “gezond” en “beperkt”, spiegel en gebroken vaas, werkt niet.  

Dit verhaal is niet wat we als christenen zouden moeten uitdragen aan onze medechristenen. Bijna iedereen die bijdraagt aan dit verhaal zou het onmenselijk en onchristelijk vinden als het uitgespeld voor ze ligt. Hoe gebeurt het dan toch? Komt dit alleen uit de gebedsgenezingswereld of is er misschien een veel groter probleem?

Praatmee

Beluister onze podcast

#361 Jeffrey & Andries Knevel over SGP-vrouwen, de nieuwe paus en het Joodse volk
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

D. J. T. Hoogenboom
Nieuws

CGK Bennekom brengt beroep uit op ds. D. J. T. Hoogenboom

De CGK te Bennekom heeft een beroep uitgebracht op D. J. T. Hoogenboom uit Utrecht-West. In Bennekom moet de predikant ds. G. van Roeke opvolgen die in 2022 naar Heerde vertrok. De christelijk gereformeerde predikant is sinds 2016 actief in de Domsta

Ds. E. van den Noort
Nieuws

Hervormde gemeente Veenendaal hoopt op komst ds. E. van den Noort

De hervormde gemeente te Veenendaal (Julianakerk) heeft een beroep uitgebracht op ds. E. van den Noort. De predikant moet in Veenendaal de opvolger worden van ds. H. Russcher die in 2024 naar Hoevelaken vertrok. Van den Noort is sinds 2019 actief in

Nirky en Jort
Interview

Zeven keer verloor Nirky haar kindje: "Hij kon ze redden, maar Hij deed het niet"

Ze wist dat ze geen kinderen kon krijgen. Dat Nirky Postema zwanger werd, ervaart ze als een gebedsverhoring. Na 24 weken verliest ze echter haar kindje. Vervolgens gebeurt er iets wat nauwelijks is voor te stellen: ze verliest nog zes kinderen. Nirk

Ds. G. van Zanden
Video

Was Jezus te hard voor Maria? Ds. Van Zanden reageert in preekfragment

"Vrouw, wat heb Ik met u te doen?' en 'Waarom zoekt u Mij? Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?', deze uitspraken deed Jezus tegen Zijn moeder Maria. Je zou je - met eerbied - kunnen afvragen waarom Jezus soms zo hard was voor Zi

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: "Vergeving is het geestelijk dynamiet dat God gebruikt om ons te bevrijden"

"Vergeving schenken is het geestelijk dynamiet dat God gebruikt voor het opblazen van gevangenisdeuren die ons tegenhouden om los te komen van de dader en de pijn van het verleden", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Beg

Kathedraal Mainz
Nieuws

Grootste Bijbelpagina ter wereld onthuld in kathedraal van Mainz

In de Dom van Mainz is sinds april de grootste Bijbelpagina ter wereld te zien. De pagina, die met de klassieke druktechniek gedrukt is, is liefst 5 bij 7,2 meter en toont de eerste bladzijde van het Johannesevangelie. De presentatie is onderdeel van

Groot Nieuws Radio
Persbericht

Laurens van de Kraats lanceert songfestival-parodie over Opwekking

Gisterenmiddag lanceerde Laurens van de Kraats, presentator bij Groot Nieuws Radio, zijn gloednieuwe parodie op het Nederlandse Songfestival-lied 'C'est la vie' van Claude. Het nummer heet ‘Hemelvaart’ en is een vrolijk eerbetoon aan de Pinksterconfe

Joël, Aron en Deshawn
Video

Jezus' opstanding: christenjongeren zetten argumenten op een rijtje

In deze aflevering van ChristenDOM? gaan Joël, Aron en Deshawn in gesprek over de opstanding van Jezus. Ze hebben het over de hallucinatie-theorie, of het mogelijk is dat het lichaam van Jezus uit het graf is gestolen, het martelaarschap van de apost

Meerartikelen

geven
Podcast

Benaiah spoort christenen aan om werk te maken van rentmeesterschap

Met de Bijbel in de hand en puttend uit eigen lessen en ervaringen van de afgelopen twintig jaar, neemt Benaiah je in dit boek mee langs thema’s als identiteit, relaties, geld, goed en rentmeesterschap. Hij schrijft over onze mooie opdracht om als di

Toer voor het Goede Doel
Persbericht

IZB organiseert Toer voor het Goede Doel in noordelijke provincies

De Toer voor het Goede Doel gaat dit jaar door maar liefst drie provincies. Een route van 150 (of 100) kilometer voert zaterdag 28 juni langs inspirerende missionaire plekken in het noorden. De deelnemers maken kennis met IZB-activiteiten waar brugge

Leenard Kanselaar
Boekfragment

De invloed van porno: 9 tips als tegengif

Voor veel jongeren is het kijken naar porno de eerste kennismaking met seks. Het kan hen een onrealistisch beeld en verwachting van seks geven, dat vervolgens als standaard wordt beschouwd. Zo kan het beeld ontstaan dat je als jongen dominant moet zi

paus
Nieuws

Paus waarschuwt voor oppervlakkige kijk op Jezus: “Verlaag Hem niet tot een superheld”

Tijdens zijn eerste homilie als paus heeft Leo XIV een krachtige oproep gedaan aan christenen wereldwijd: “Verlaag Jezus niet tot een charismatische leider of superman.” De paus benadrukte dat Jezus niet zomaar een inspiratiebron is maar de levende H

Bijbel
Nieuws

Britse gemeente trekt plannen om christelijke straatprediking te verbieden in

De gemeenteraad van het Engelse Rushmoor overwoog om christelijke straatprediking in de binnensteden van Farnborough en Aldershot te verbieden. Na aanhoudende kritiek van lokale kerkleiders, straatpredikers en conservatieve raadsleden ziet men hier n

Euthanasie
Nieuws

Brits wetsvoorstel om euthanasie uit te breiden: christelijke organisaties geschokt

Christelijke organisaties en voorvechters van rechten voor mensen met een beperking hebben felle kritiek geuit op een nieuw rapport van de Britse overheid. Volgens dat rapport zou het legaliseren van euthanasie voor terminaal zieke mensen de Britse g

Ds. J. J. Mulder
Video

Ds. Mulder deelt in preek prachtig gedicht over Jezus dat hem dierbaar is

'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen', dit bad Jezus voor Zijn vijanden toen Hij aan het kruis hing. Ds. J. J. Mulder uit Dordrecht behandelde in aanloop naar Pasen in een prekenserie alle kruiswoorden van Jezus. De hervormde pre

christenen Iran
Nieuws

Iraanse christenen moeten jarenlang de gevangenis in

Drie christelijke bekeerlingen in Iran moeten zich bij de autoriteiten melden voor een jarenlange gevangenisstraf. Ze kregen vanaf 7 mei vijf dagen de tijd om zich te melden bij de Evin gevangenis in Teheran. Het gaat onder meer om een zwangere vrouw

Elbert Pogosjan en dr. P. de Vries
Video

Kan een christen zijn redding verliezen? Christenen in debat

De vraag of een christen zijn redding kan verliezen, is voor veel gelovigen een principiële kwestie. Ze raakt namelijk aan het karakter van God, de zekerheid van het geloof en de verantwoordelijkheid van de mens. Voorstanders van eeuwige zekerheid ge

patiënt
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller: 'De kerk lijkt wel een ziekenhuis'

'Bidden kan je overal, maar er zijn meer zieke gelovigen dan wij denken. Vaak dacht ik: de kerk lijkt wel een ziekenhuis. Dit is serieus. Er zijn veel ernstige zieke mensen in kerken. Hoe kan dat als daar zoveel voor gebeden wordt?', aldus een vragen

Kerkmuziek
Persbericht

TUA organiseert symposium over muziek tijdens kerkdiensten

Welke plaats mag muziek innemen in het geheel van een eredienst? Een spannende vraag, die heel verschillend wordt beantwoord. Terwijl de ene gemeente kiest voor gedragen psalmgezang met ingetogen orgelbegeleiding, staat in een andere kerk een complet

vijgenboom
Column

Als de vijgenboom niet bloeit

Wie Bijbelvast is, heeft waarschijnlijk meteen een idee waar de titel boven deze blog vandaan komt: uit Habakuk. Daar staat een opvallende tekst, helemaal aan het slot van het boek van deze oudtestamentische profeet. In heel het hoofdstuk klaagt hij