Is de hel tijdelijk? Pas op voor wishful thinking
Reinier Sonneveld verdedigde eerder deze week de visie van alverzoening, zoals uitgewerkt in zijn boek Het einde van de hel. Hij stelt dat de hel in de Bijbel niet als eeuwig wordt beschreven, maar als een tijdelijke realiteit behorend tot het ‘komende tijdperk’. Uitgebreid legde de theoloog de betekenis van het woord 'eeuwig' uit. 'Aion ontkent niet dat iets eeuwig kan duren: het betekent gewoon iets anders: een grote, onbepaalde duur', stelde Sonneveld eerder deze week via Cvandaag. Heeft hij een punt?
Tijdelijke hel?
Reinier Sonneveld poneert in zijn boek Het einde van de hel met overtuiging dat er leven is na de dood en dat er zowel een hemel is als een hel. Oprechte gelovigen gaan na hun dood direct naar de hemel, maar voor vele mensen wacht de (tijdelijke) hel. Ze komen voor een kortere of aanzienlijk lange tijd in een louteringsoord terecht, een soort vagevuur. Daar hebben ze het heel moeilijk vanwege de confrontatie met wat ze in hun leven op aarde hebben misdaan, Tot hun diepe beschaming ontmoeten ze de mensen die ze tijdens hun leven op aarde onrecht hebben aangedaan en die ze nu recht in de ogen moeten kijken. Denk je eens in: Stalin, Hitler of Poetin oog in oog met de miljoenen die zij de dood hebben ingejaagd! Pas als er postume verzoening met alle slachtoffers en benadeelden tot stand is gekomen, kunnen ze de hel verlaten en alsnog naar de hemel gaan.
Praatmee