Waarom het verhaal van Ruth en Naomi actueler is dan ooit

Het Bijbelboek Ruth bevat een opmerkelijk verhaal, dat actueler is dan ooit, merkt Albert Oosting op. āZoals Ruth de verbitterde Naomi liefhad en begeleidde op haar terugweg naar IsraĆ«l, zo moeten wij de Joden in onze tijd helpen terug te keren naar hun thuisland,ā stelt de auteur. In zijn boek āNoomi en Ruth - Het verhaal van onze tijdā legt de schrijver uit wat het verhaal van Naomi en Ruth tot ons heeft te zeggen.
Waarom noem je Naomi een beeld van het āoverblijfselā van IsraĆ«l?
āNaomi haar man en beide zonen stierven gedurende deze 10-jaar durende diaspora (Ruth 1:3 en 5),ā legt Albert uit. āVeel Joden hebben in de diaspora ook hun hele familie verloren, met name tijdens de Tweede Wereldoorlog. De overlevenden werden het āoverblijfselā van IsraĆ«l.
Albert citeert Ruth 1:6, āToen Naomi hoorde dat de HEER zich het lot van zijn volk had aangetrokken, maakte ze zich gereed om Moab te verlaten en terug te kerenā (Ruth 1:6). āVeel overlevenden keerden terug naar IsraĆ«l, toen de Volkerenbond (de tegenwoordige Verenigde Naties) hun in 1948 een deel van Palestina toe wees. De Joden kunnen er betrekkelijk veilig wonen, zonder opgejaagd te worden. God roept elke Jood van de einden der aarde, gelovig of niet. Naomi was verbitterd, want āde HEER heeft zich tegen mij gekeerdā (Ruth 1:13), āde Ontzagwekkende heeft mijn lot zeer bitter gemaaktā (Ruth 1:20-21). Veel Joden, die in onze tijd terugkeren naar IsraĆ«l, zijn teleurgesteld in God. Door hun omstandigheden, zoals antisemitisme en communisme, hebben ze het contact met Hem verloren.
Naomi zei: āDe HEER heeft mij met lege handen laten terugkomenā (Ruth 1:21). Zo zijn er ook overlevenden die met niets anders terugkeerden naar IsraĆ«l, dan de kleren die ze droegen. Ze moesten al hun bezittingen achterlaten.ā
Orpa en Ruth zijn volgens jou een beeld van de heidenen. Kun je dat aan de hand van de Bijbel duidelijk maken?
"Toen Naomi besloot om terug te keren naar IsraĆ«l, zeiden haar beide schoondochters: āMaar we willen met u terugkeren naar uw volk!ā (Ruth 1:10). Maar hoezo āterugkerenā? Zij waren hoogstwaarschijnlijk nog nooit in IsraĆ«l geweest. Het woord āterugkerenā betekent hier āzich bekerenā. 2 Kronieken 30:6 is daarvan een mooi voorbeeld: āIsraĆ«lieten, keer terug naar de HEER, de God van Abraham, Isaak en IsraĆ«lā.
Lot, de voorvader van de Moabieten, en dus van Orpa en Ruth (Gen. 19:37), had zich afgekeerd van Abram (Gen. 13:10-13),ā vervolgt de auteur. āEn de Moabieten dwaalden steeds verder af van de nakomelingen van Abraham en hun God Jehova. Ze werden zelfs IsraĆ«ls grootste vijanden. Maar Orpa en Ruth wilden zich bekeren van de weg die Lot en de Moabieten waren ingeslagen. Zij wilden de breuk die was ontstaan herstellen en terugkeren naar het volk van Jakob. Zij wilden gehoor geven aan Gods oproep: āKeer terug van jullie dwaalwegen en houd je aan de wet die ik jullie voorouders heb opgelegdā (2 Kon. 17:13).
Maar onderweg naar IsraĆ«l ontstaat er toch een scheiding. āOrpa kuste haar schoonmoeder vaarwel en keerde terug naar haar volk en haar godā (Ruth 1:14-15). Maar Ruth wilde Naomi niet verlaten. Zij zei: āWaar u gaat, zal ik gaan; uw volk is mijn volk en uw God is mijn God. De HEER is mijn getuigeā (Ruth 1:16-17). Orpa werd zo een beeld van dat deel van de kerk dat zich van IsraĆ«l heeft afgekeerd, van de kerk in verval. Ruth daarentegen werd een beeld van dat deel van de kerk dat zich wil bekeren van de vijandschap die was ontstaan tussen de Joden en de kerk. Zij is het beeld van de kerk in herstel. En Ruth bereikte het Beloofde Land, Orpa niet.ā
Wat heeft Romeinen 11 ons met betrekking tot de geschiedenis van Ruth en Naomi te zeggen?
āNaomi behoort tot het volk van God; tot IsraĆ«l, ādat hij al van tevoren uitgekozen heeftā, en dat Hij niet heeft verstoten (Rom. 11:2). Zij is een beeld van het āoverblijfselā van IsraĆ«l, waarover Paulus zegt: āZo is nu een klein deel over dat God uit genade uitgekozen heeftā (vs. 5-6). āGod heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaagā (vs. 9). Daarom noemt de helft van de āoverlevendenā in IsraĆ«l zichzelf seculier. āMaar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. De genade die God schenkt neemt hij nooit terugā (vs. 28-29). IsraĆ«l blijft Gods ākostbaar bezit, kostbaarder dan alle andere volkenā (Ex. 19:5).
Als de IsraĆ«lieten niet volharden in hun ongeloof, zullen zij (zoals Naomi) opnieuw worden geĆ«nt (vs. 23). Want āslechts een deel van IsraĆ«l werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel IsraĆ«l worden gered. Want āde redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslachtā (vs. 25-26). God zal hun zonden vergeven.
āEn als nu sommige takken (Elimelech en zijn gezin) van de edele olijfboom zijn afgebroken en u (Ruth en christenen), loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geĆ«nt, dan moet u zich niet boven de takken verheffen (vs.17-18). Wees niet hoogmoedig: als God de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen?ā (vs. 20-22). En Ruth bleef nederig, zij verhief zich niet boven Naomi, ondanks haar huwelijk met Boaz, de machtige man van Bethlehem. Ruth dankte haar plaats op de edele olijfboom IsraĆ«l aan haar geloof in het volk en de God van IsraĆ«l (vs. 19-21). Omdat zij āterugkeerdeā (zich bekeerde) werd zij deel van het volk van Jacob.
De āterugkeerā van Naomi en Ruth was de redding voor deze beide weduwen. De ƩƩn had de ander nodig om verlost te worden. Zonder de verlossing van IsraĆ«l is er geen verlossing voor de heidenen.ā
Je stelt dat we een Ruth zouden moeten worden. Wat bedoel je daarmee?
⢠Zoals Lot, de Moabieten en de kerk van Rome, zich afscheidden van Abram, de IsraĆ«lieten en de Joden, zo moeten wij, als Ruth, āterugkerenā en ons verzoenen met IsraĆ«l. Want: āUw volk is mijn volkā.
⢠Zoals Ruth de verbitterde Naomi liefhad en begeleidde op haar terugweg naar Israël, zo moeten wij de Joden in onze tijd helpen terug te keren naar hun thuisland.
⢠Zoals Ruth Naomi ondersteunde in haar levensonderhoud, zo moeten wij, waar nodig, Israël en de Joden ondersteunen in hun bestaan.
⢠Zoals Ruth zich door God liet gebruiken om met Naomi in contact te komen, zo moeten wij beschikbaar zijn om de relatie tussen God en Zijn volk te herstellen.
Praatmee