"Ik ben ontzettend verontwaardigd. Al voordat er met mij is gepraat, ben ik in een hoek gedreven," zei moslima Lamyae Aharouay gisteren in het EO-gebouw tijdens een pittig debat tussen christenen en moslims. Naar aanleiding van
, organiseerde de EO gisteren het symposium ‘I love moslims’. Terwijl pastor Ben Kok sprak over de islam als "een duivelse godheid", gingen anderen op zoek naar verbinding.
Met name de eerste helft van de avond ging het er stevig en ook emotioneel aan toe. Na de bijdrages van Bart-Jan Spruyt, en met name Ben Kok, schudden verschillende islamieten hun hoofd. "Als christen kan ik de islam alleen maar als een vervelende vergissing beschouwen," zei Spruyt in zijn bijdrage. "Als christenmens gun ik moslims van harte het geloof in Jezus. Als christenburger ben ik zeer gehecht aan de vrijheid van godsdienst." De rechts-conservatief denker benadrukte dat "alle moslims de vrijheid hebben om hun geloof te belijden en te beleven". "Tenzij men de democratie op den duur zou willen afschaffen."
Duivelse godheid en slappe vaatdoeken
De joods-christelijke pastor Ben Kok zorgde voor het meeste rumoer. Hij noemde de islam niet alleen "een totalitair systeem met een duivels godheid", maar vindt bovendien dat alle christelijke en joodse gemeenschappen in Nederland zich gedragen als "slappe vaatdoeken". "Wij zijn de enige gemeenschap die duidelijk is over de islam. Dat mis ik in alle kerken en synagoges. Men is te bang om de islam te ontmaskeren. Wij doen dat al jaren. Lange tijd hebben we moeite gedaan om met moslims in contact te komen. Uiteindelijk kon ik mijn getuigenis geven. Dat hadden ze nog nooit eerder van een christen gehoord."
De bijdrages van Bart Jan Spruyt, Ben Kok en Martijn Leeftink
Deze bijdrages "typeren de kloof die in onze samenleving is gecreëerd," reageerde PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch in het forum. "Ik zie mensen zoeken en graven naar verschillen om ze vervolgens uit te vergroten." Verder gaf moslima Esmaa Alariachi aan "dat ze zich ontzettend heeft lopen opvreten". Ook in het publiek werden opmerkingen gemaakt die de kloof tussen christenen en moslims hebben vergroot. Zo zei een christelijke mevrouw vanuit de zaal: "Jezus roept op mijn vijanden lief te hebben, maar ik wil niet met moslims praten. Daarvoor is de islam te verschrikkelijk."
Meer, meer, meer liefde voor moslims
Martijn Leeftink probeerde met zijn bijdrage om bruggen te slaan tussen de twee religies. In het dagelijks leven doet hij dat namens Het Kruispunt, een organisatie in Rotterdam die ontmoeting tussen christenen en moslims stimuleert. "Ook veel christenen staan sympathiek tegenover het wij-zij-denken door een 'ja, maar…' achter de oneliner 'heb je naaste lief' te zetten," valt hem op. "Jezus zorgde ervoor dat het niet bleef bij een oneliner. Hij zei ook: 'Zegen wie jullie vervloeken' en 'bid voor mensen die jullie vervolgen'. Ga niet mee in oppervlakkige retoriek. Neem Jezus serieus en heb de moslim lief. Meer, meer, meer."
Moslima Lamyae Aharouay sprak haar verbazing uit. Zo stoorde ze zich aan "de gedachtekronkel" dat christenen moslims zouden moeten opzoeken. Zo zei een andere moslims vanuit het publiek: "Alsof moslims exotische diersoorten zijn. Praat gewoon met me!" Lamyae: "Ik ben ontzettend verontwaardigd. Al voordat er met mij hierover wordt gepraat, word ik in een hoek gedreven." CDA-politicus en moslim Ibrahim Wijlenga merkt met name weerstand vanuit de reformatorische gezindte op. "Niet voor niets is er met name uit die hoek stille steun voor de PVV. Dat zie ik niet terug bij de achterban van ChristenUnie en CDA."
Kaarten op tafel
ChristenUnie-politicus Gert-Jan Segers vindt het juist een goede zaak wanneer moslims en christenen er niet omheen draaien en "de kaarten openlijk op tafel leggen". "Ik vind het iets neerbuigends hebben als je er met een grote bocht om de verschillen heen loopt. Juist alles op tafel leggen, vind ik een teken van wederzijds respect. Daarom heb ik meer last gehad van blanke protestanten die mij te kritisch op de islam vinden dan van de moslims zelf. Door mijn ervaringen ben ik kritischer over de islam gaan denken en tegelijkertijd dichter bij moslims komen te staan. Als het menselijke voorafgaat aan het religieuze, kun je over verschillen doorpraten."
Bekijk het tweede deel van het forum met bijdrages van Gert-Jan Segers en Bernhard Reitsma:
alle bijdrages en forumgesprekken op de website van de EO.
Praatmee