Hebben wij Jezus lief of vooral ons eigen gelijk?

Preekverslag 12 juni 2025 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Enige tijd geleden was er een Amerikaanse politicus die een verhaal hield over hoe er een volgorde zit in de liefde. De ene liefde staat hoger dan de andere. Kort gezegd: was zijn standpunt: hoe dichter bij datgene is waar je van houdt, des te meer recht heeft het op je affectie.

Er is een reden dat het zo vanzelfsprekend klinkt, zelfs wijs. We hebben immers het meeste te maken met de mensen om ons heen, we kunnen als het ware het beste op hen oefenen wat het betekent om liefdevol in het leven te staan. Misschien dat 80-90 procent van ons leven zich in die sfeer afspeelt. Gezin, familie, vrienden, onze gemeenschap, ons land. Alles daarbuiten voelt verder weg.

En als de wereld griezelig aanvoelt, dan wordt die kring verder strakgetrokken. We gaan achter dijken en waterlinies zitten en rantsoeneren de liefde die we geven kunnen, alsof het een zeldzaam aardmineraal is dat je niet met anderen kan delen.

Wanneer we de liefde droogkoken tot harde, exclusieve plicht, missen we de diepe dimensies ervan.

Toch zei paus Franciscus - en toen paus Leo XIV nog kardinaal was, zei hij het hem na - had die politicus geen gelijk. Wat dichtbij is, staat niet direct hoger. Natuurlijk hebben we te zorgen voor mensen en gemeenschappen waar we concreet mee verbonden zijn. Die is niet opeens weg. Wanneer we de liefde echter droogkoken tot harde, exclusieve plicht, missen we de diepe dimensies ervan. Sterker nog, het object van onze liefde kan bederven.

Maar je kan het ook niet omdraaien, zoals er ook mensen zijn die wel erg van de mensheid zeggen te houden maar geen moment bezig zijn met de mensen om zich heen. Degenen die zeggen begaan te zijn met slachtoffers ver weg om toestemming te voelen om zich hier en nu onaangepast en zelfs boosaardig te gedragen tegen hun concrete naaste.

Beiden zijn voorbeelden van werelds denken. Binair, óf-óf. Het moet dit zijn, of de ontkenning daarvan. Het christelijke denken is anders. We leven in het evangelie vandaag, verzen uit de  redevoering van Jezus uit het Johannesevangelie .

Een nieuw gebod geef Ik u: gij moet elkaar liefhebben;
zoals Ik u heb liefgehad,
zo moet gij elkaar liefhebben.
Hieruit zullen allen kunnen opmaken
dat gij mijn leerlingen zijt:
als gij de liefde onder elkaar bewaart

We gaan dit even uitpakken wat dat betekent.

Een nieuw gebod geef Ik u:

Het elkaar liefhebben kan niet betekenen: ik geef alleen maar om mijn eigen groep.

Een nieuw gebod, dat wil dus niet zeggen, bovenop de tien geboden komt nu nog een elfde. Jezus voegt niks toe aan de wet, behalve een nieuwe dimensie. De weg waarop de Wet vervult wordt. Dat gaat door liefde. Gij moet elkaar liefhebben. Dat is het gebod. Dat kan nooit een beperkende, exclusieve liefde zijn. Het elkaar liefhebben kan niet betekenen: ik geef alleen maar om mijn eigen groep.

Stel je voor, een kerk die zegt: wij geven alleen maar om onszelf. Wat voor getuigenis zou dat zijn? Alleen omzien naar je eigen wijkkerk, je eigen groepjes. Nooit eens over de schutting kijken. Die houding maakt kerkelijke conflicten ook zo schadelijk. Want in de meeste gevallen ontstaan die door mensen die zich verschansen in hun ā€œeigenā€ plek.

Of een houding van triomfalisme: ā€œonze God is de besteā€, en dat steeds zeggen, en neerkijken op anderen, en ze steeds vertellen hoe zij het verkeerd doen. Natuurlijk ā€œom hun eigen bestwilā€, maar eigenlijk ben je gewoon vervelend aan het doen. Zelfs als je gelijk hebt, hoef je niet verliefd te zijn op je eigen gelijk. Ten koste van anderen.

We merken al, het kan niet zo maar een gebod zijn, zomaar een opdracht die je volgt. Je kan niemand zomaar bevelen om een van een ander te houden. En als we het toch proberen, iets menselijks uit ons eigen hart te trekken, een aardse genegenheid, en die zetten we op de troon, die gaan we bewieroken… Hoe dierbaar dat ding ook is, het zal bederven. Zo maak je van iets dat goed was en edel een afgod. Hoezeer dat goede ding ook steunde op je gelijk. Hoe makkelijk is het niet om zelfs een parochie, een gemeenschap, een land, een volk tot afgod te maken? Als je goed je best doet kun je zelfs van de liturgie en de leer van de Kerk iets maken dat God zĆ©lf in de schaduw stelt.  

Nee, de vraag ligt ergens anders. We horen Jezus zeggen  

zoals Ik u heb liefgehad,
zo moet gij elkaar liefhebben

Het liefhebben dat wij gevraagd worden te doen is geen onhaalbare opdracht. Het is eerder een antwoord geven op de liefde die er al is.

Het liefhebben dat wij gevraagd worden te doen is geen onhaalbare opdracht, een wurgend wetsartikel waar we nooit aan kunnen voldoen. Het is eerder een antwoord geven op de liefde die er al is. Jezus heeft ons liefgehad, dat komt eerst – en vervolgens kunnen wij binnen de grenzen van ons bestaan daarop antwoorden.

Dat is niks nieuws, dat is de rode draad door heel de Bijbel heen. God openbaart zich, de mens antwoordt. God biedt mensen een verbond aan, de mensen antwoorden daarop, hechten zich aan dat verbond. God laat de volheid van zijn liefde zien in Jezus Christus, de mensen volgend die liefde na. Je tilt je niet aan je eigen veters uit het moeras.

De Amerikaan had gelijk toen hij zei: er zit een volgordelijkheid in de liefde. Maar als het Ezeltje-Prik was, drukte hij de staart tegen de flanken aan, of in het oor van het arme dier. Wat een schouwspel!

Omdat de liefde in God berust, moet zij per definitie groter zijn dan een liefde die alleen maar geldt voor je eigen omgeving, je eigen tijd, de tijdelijke gestalte die geloof en vieren in je favoriete tijdvak hebben. Dat inzicht vraagt drie dingen van ons.

Allereerst: het vraagt radicale openheid. Gods liefde is eindeloos veel groter dan die van ons. Zijn perspectief is eindeloos veel groter. Hij geeft prioriteit aan wat in onze dode hoek zit. Als we ons terugtrekken op veilige eilandjes, regionaal of geestelijk, dan missen wij nogal wat. Als de kerk in haar sociale leer spreekt over de optie voor de armen, is dat een deel daarvan. Degenen die wij niet zien hebben recht op meer dan wij denken.

Wat we doen maakt uit. Maar Gods kunnen is groter dan ons gekluns.

Ten tweede vraagt het evenzeer om een even radicale houding van zelfrelativering. De liefde waar wij wat mee mogen komt van God. Wij mogen die liefde onderhouden. We kunnen die meer of minder zichtbaar maken in de wereld. Wat we doen maakt uit. Maar Gods kunnen is groter dan ons gekluns.

Ons antwoord is altijd imperfect. In de afgelopen weken hoorden we de lezing van Petrus bij het meer van Galilea. De Heer vraagt hem drie keer: heb je mij lief? Drie keer, want hij is ook drie keer weggelopen. Maar elke keer dat hij bevestigend antwoord geeft de Heer hem steeds de opdracht: ā€œhoed mijn schapen, weid mijn lammerenā€. En ja, ons antwoord is nooit perfect. Maar dat hoeft ook niet. Wij zijn niet op de wereld om perfect te zijn, maar om telkens opnieuw het antwoord te wagen.

Ten derde vraagt dit inzicht: dat Gods liefde eerst komt, en wij slechts de mensen zijn die antwoord geven om een houding van radicale verantwoordelijkheid naar God en de mensen.

We horen

Hieruit zullen allen kunnen opmaken
dat gij mijn leerlingen zijt:
als gij de liefde onder elkaar bewaart

Wat wij doen, blijft niet alleen maar onder ons. Wat wij doen is niet alleen maar tussen God en onszelf. Wat wij doen, en laten, is zichtbaar voor iedereen. De manier waarop wij antwoord geven, met al onze beperkingen, maakt ook deel uit van een wijder getuigenis. Gods liefde wordt werkzaam in de wereld mede door het antwoord dat wij er op geven, de mate waarop wij het antwoord laten doorwerken in ons leven.

Wat wij doen is niet alleen maar tussen God en onszelf. Wat wij doen, en laten, is zichtbaar voor iedereen.

Zijn we in niks anders dan anderen, is de kerkpolitiek net zo giftig als de wereldse? Zijn de leerlingen van Jezus niet meer te onderscheiden van Farizeeƫrs? Of begint de geestelijkheid te lijken als op die van de tempel, tweeduizend jaar geleden? Zijn we niet meer aanspreekbaar? Dan zal dat ook zijn uitwerking hebben op hoe God aangevoeld wordt in de wereld.

Er zijn tijden waarin het moeilijk is om iets te laten zien. Tijdvakken waarin de kerk gewond is door gezapigheid, corruptie of verderf. Momenten waarop, als men zegt ā€œzie eens hoe zij elkaar liefhebbenā€ slechts cynisch commentaar is. Ook dat is een realiteit.

Maar zelfs die realiteit verandert niks aan de kern van onze opdracht. Die is immers groter dan wij zijn, en houdt nooit op te werken. We krijgen, net als Petrus ooit, opnieuw de vraag – heb je mij lief? en krijgen opnieuw een kans om bevestigend te antwoorden. Zo vaak als wij nodig hebben. Petrus drie keer, wij misschien nog meer keren. Met vallen en opstaan gaan wij zo verder op de weg, samen met de Heer, op het pad van zijn leerlingen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#364 Patrick & Jeffrey over Christenen voor Israƫl, de CGK en christelijke politici
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Lege kerkbanken
Nieuws

Onderzoek: Christendom groeit in aantal, maar verliest wereldwijd terrein

Hoewel het christendom wereldwijd nog steeds de grootste religie is, neemt het aandeel christenen onder de wereldbevolking af. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Pew Research Center. De voornaamste reden: steeds meer mensen keren het geloof de

Katholieke school
Nieuws

Katholieke leerlingen krijgen toegang tot buitenschoolse activiteiten op openbare scholen

Leerlingen van katholieke scholen in Pennsylvania (Amerika) mogen voortaan meedoen aan buitenschoolse activiteiten van openbare scholen binnen hun woongebied. Dat is het gevolg van een juridische overeenkomst tussen ouders, een religieuze organisatie

Bjorn en Timon
Video

Zondag in Hour of Power zijn Bjorn Visser en Timon van Dam te gast

Zondag is het Vaderdag: in Hour of Power zijn twee vaders te gast die het ingrijpende verhaal vertellen over het verlies van hun kind. Hoe ga je daar mee om en hoe vind je God te midden van rouw en verdriet? Timon van Dam verloor zijn zoontje, Bjorn

ambtsdrager
God

Refoweb-vragensteller kritisch op refogezindte: 'Hoe doorbreken we geslotenheid?'

Hoe kunnen kerkleden op een positieve en eerlijke manier kritisch zijn op hun dominees en kerkenraden, wanneer de inhoud van wat zij zeggen of schrijven aantoonbare gebreken vertoont? Binnen de gereformeerde gezindte lijkt openlijke kritiek vrijwel o

Amerikaans klaslokaal
Nieuws

Rechtszaak aangespannen tegen Amerikaanse wet die tien geboden verplicht stelt op openbare scholen

In de Amerikaanse staat Arkansas is een juridische strijd losgebarsten over een nieuwe wet die openbare scholen verplicht om de tien geboden zichtbaar op te hangen in elke klas en bibliotheek. Progressieve groepen hebben een rechtszaak aangespannen t

Carla Dik-Faber
Nieuws

Voormalig CU-Kamerlid geraakt door uitspraken nieuwe partijvoorzitter

Voormalig Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (foto) heeft zich kritisch uitgelaten over de koers die de ChristenUnie mogelijk inslaat onder aankomend partijvoorzitter Marco Vermin. In een reactie op zijn recente uitspraken over de partijkoers rond thema

Nieuwe Kerk Katwijk
Persbericht

IKC en Bonisa houden interkerkelijke jongerenzangavond in Nieuwe Kerk Katwijk 

De Psalmen zingen over Gods grootheid en roepen op om Zijn Naam bekend te maken onder alle volken. Op D. V. 13 juni organiseren het IKC en Bonisa in de Nieuwe Kerk in Katwijk daarom een interkerkelijke jongerenzangavond met het thema: ā€œLaat de volken

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 69

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Meerartikelen

vluchteling
Nieuws

PKN spreekt zich uit voor opvang illegale migranten: "Het is moreel juist"

De overheid moet de opvang blijven verzorgen van mensen die illegaal in Nederland verblijven. Dat is het gevolg van de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam over de plannen van de inmiddels teruggetreden minister Faber van Asiel en Migratie. De PKN

Ds. K. H. Bogerd
Persbericht

Schatgraven in het Bijbelboek Openbaring te Jaarsveld

Schatgraven in het Bijbelboek Openbaring. Dat is de insteek van de Zomer Bijbeluren in Jaarsveld. Ds. K. H. (Karel) Bogerd -nu hervormd predikant van Jaarsveld- verzorgt een zevental avonden Bijbeluur. Ds. Bogerd kreeg als Bijbeluitlegger bekendheid

Pakistan
Nieuws

Kerk in Nood roept op tot actie na toename christenvervolging in Pakistan

Een nieuw rapport beschrijft de benarde situatie van jonge meisjes en vrouwen in Pakistan. De Franciscaan Lazar Aslam beschrijft hoe mannen hen regelmatig verkrachten, ontvoeren en dwingen te trouwen, omdat de wet christenen zelden gelijke rechten to

Barmhartige Samaritaan
Opinie

Barmhartige Samaritaan misbruikt voor anti-Joodse kritiek

Steven Paas ventileert in dit Cvandaag-artikel weer eens zijn bekende anti-Israƫl standpunten, ditmaal aan de hand van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Waar hij normaal gesproken ingaat op de het politieke conflict, haalt hij nu allerlei

Jan-Dirk Liefting
Interview

Christelijke stichting viert jubileum met petitie: "Ons volk heeft recht op de waarheid"

Stichting Sjofar wil dat de overheid het Woord van God weer serieus neemt. Met een landelijke petitie roept de evangelisatiebeweging christenen op om publiekelijk hun stem te laten horen. "We verwachten geen wetswijziging, maar willen wel een duideli

Ds. G. Lustig
Nieuws

Hervormde gemeente Harderwijk krijgt een nieuwe predikant: ds. G. Lustig

De hervormde gemeente van Harderwijk verwelkomt een nieuwe dominee: ds. G. Lustig. De predikant wordt in Harderwijk (Grote Kerk) de opvolger van ds. J. W. van Bart die sinds september 2023 actief is in de hervormde gemeente te Krimpen aan den IJssel.

De Meerwaarde
Nieuws

Christelijke school in Barneveld ontruimd na melding over mogelijk vuurwapen

Bij scholengemeenschap De Meerwaarde in Barneveld is donderdagochtend onrust ontstaan. De school werd tijdelijk ontruimd nadat er een melding binnenkwam over een persoon met een mogelijk vuurwapen. De politie schaalde direct groots op. Rond 11.30 uur

Kristie Higgs
Nieuws

Christelijke schoolmedewerkster wint rechtszaak na ontslag om Facebook-posts

De christelijke schoolmedewerkster Kristie Higgs werd in 2018 ontslagen nadat ze op Facebook kritiek uitte op de seksuele voorlichting en transgenderideologie van haar werkgever. Nu heeft het Britse Hooggerechtshof haar definitief in het gelijk geste

Michael Tait
Nieuws

Voormalig zanger christelijke rockband bekent seksueel misbruik: ā€˜Ik leefde een dubbel leven’

Michael Tait heeft zich schuldig gemaakt aan seksueel misbruik. Dat laat de voormalig zanger van de christelijke band Newsboys en ex-lid van DC Talk zelf weten op Instagram. Ook bevestigt hij dat jarenlang verslaafd was aan cocaĆÆne en alcohol. Versch

Southern Baptist Convention
Nieuws

Amerikaanse baptisten willen verbod op porno en einde aan verspreiding abortuspillen

De Southern Baptist Convention (SBC), het grootste protestantse kerkverband van Amerika, heeft tijdens haar jaarvergadering in Dallas drie belangrijke resoluties aangenomen. De kerk roept de overheid op pornografie te verbieden, verspreiding van abor

Ds. G. van Zanden
Nieuws

Ds. Van Zanden trad tijdens zijn vakantie naar Griekenland in de voetsporen van Paulus

Ds. G. van Zanden en zijn vrouw zijn onlangs op vakantie naar Griekenland geweest. De predikant was daar niet alleen om de batterij op te laden, maar ook om iets op te steken. Van Zanden vertelt hoe hij tijdens zijn vakantie in de voetsporen van Paul

Kerk
Nieuws

Christelijke jongeren verwachten opwekking in Europa: ā€˜Er is een vuur in ons’

Tijdens het Europese Evangelisatiecongres in Berlijn deelden tientallen jonge gelovigen uit heel Europa hun verlangen naar een geestelijke opwekking. Ondanks de afname van kerkbezoek en geloofsbeleving, is er een groeiende groep jongeren die juist ge